„Na most” – mondtad gyakorta Magad elé tekintve, amikor valamilyen szakmai vagy emberi kérdést kezdtél boncolgatni. Így tekintek én is magam elé, s kérdem:
– Na most, Zoli, mit kezdünk magunkkal Nélküled?
Nincs ebben a
kérdésben semmi érzelgősség, szónoki pátosz. Csak az, hogy amióta tegnap este
elterjedt a baleseted híre, felbolydult a muzsikusok közössége. Megannyi
halálhírt kellett már átélnem, váratlant is, sokakat mélyen érintőt is. De
ilyen lángra lobbantót talán még nem. Nem vonulunk utcára, nem alkotunk élő
láncot, nem így lobbantottál lángra. Hanem nagyon sokunkban lobbant föl a
gyertya fénye, hogy lássunk a hiányod okozta sötétben, s hogy megvilágítsuk
távolodásod útját. Férfi művésztárs írta nekem éjszaka: „nem tudok aludni, csak
sírok”. Bizonyosan mély sebet ütöttél a fuvolás közösségen, amelynek nem találkoztam
Téged nem kedvelő tagjával, elismerővel, rajongva szeretővel annál inkább. Nem
a nevükben búcsúzom, arra nem vagyok hivatott, s megteszik ők ezt még lelki
szükségükben maguk is. Talán mások nevében sem vehetem magamra kéretlenül a
beszélő palástját: a kamarapartnerek sokaságáéban, a tanítványokéban, a
közönségében. Legföljebb a zeneszerzőkében érezhetném magam felhatalmazottnak,
de biztosan e körből is fogja még szavát hallatni más is. Mert e téren is
hálafelhő vesz Téged körül. Amit értünk, a műveinkért tettél, eléggé meg nem
köszönhető. Tehetségedet szárnyára vette lelkiismeretességed, elkötelezettséged.
Mindig úgy érződött: készen van Benned a darab, épp csak szádhoz kell emelned a
hangszert. De e képzet mögött évtizedek munkája, tudatos gyakorlása állt. S
nemcsak a fuvolás tanárok iskolája, hanem Kurtág Györgyé és Láng Istváné,
Apagyi Máriáé és Kistétényi Melindáé, Pernye Andrásé
és Simon Alberté – a sor folytatható. Rengeteget tanulhattál tőlük. Amit
biztosan Magadból merítettél: stiláris elfogulatlanságod. A legmodernebb újító
irányzatok híve, sőt, szerzőként is művelője voltál, mégsem tekintettél
lekezelően a zenetörténeti hagyománnyal szorosabb rokonságban álló mai muzsikára.
Talán a közelmúlt magyar fuvolazenéjének vonzáskörébe soroltad gondolatban, de
hiszen azért is maradandót alkottál: CD-n rögzítetted a Járdányitól Kósán, Szervánszkyn, Seiberen, Farkason
át Szabó Csabáig és élő 80-asainkig terjedő repertoárt, nemzetközi felfedezést víva ki számukra. A külföldi kritikus a Te játékodra,
tehetségedre figyelt fel, de általa észre kellett vennie a homályba burkolózott
darabok értékeit. Ezért, Mozart kíséretes szonátáinak CD-jéért és Amtmann Prosper felfedezéséért a Hungaroton
tartozik Neked köszönettel. A Kurtág–Szőllősy–Sáry–Serei–Sári lemezért, amelyen saját kompozícióid is
hallhatók, a BMC. Azon a borítón Szőllősyt idézik: „
De ha már a köszönetnél tartunk, az Akkord Zenei Kiadó nevében is van mit mondanom: Bach-, Debussy- és Schumann-átirataid némelyike már utánnyomást is megért, oly kedvelt a fuvolások világában. Ó jaj, hogy nincs következő terv!
És hogy nincs
következő koncert! Január 13-ára a Bartók Emlékházba vártunk a Témák – Máték
című estre, a Hungaroton stúdiójába pedig
Mindenütt
találkoztunk, ahol zene és lélek együtt volt.
Emlékszem egy e-mailedre. Ennyi volt: „Meghalt Kedves Tamás. Nagyon szomorú vagyok.”
Na most… Miattad vagyunk nagyon szomorúak.
2011. december 30.
Hollós Máté