„Találja meg
mindenki önmagát a zenében”
Kovács
Kálmánné zsűrizésről, tanításról, tanárokról és ars poeticáról
Közel fél évszázaddal ezelőtt, 1964-ben
kezdett Kovács Kálmánné – vagy ahogy mindenki ismeri –
Babszi, tanítani a Fővárosi Zeneiskolai Szervezetben.
Az eltelt évtizedek során temérdek verseny győztes növendék került ki a keze
alól, és számos tanítványából lett muzsikus. Sok éven keresztül dolgozott
gyakorlatvezető tanárként, s másfél évtizeden keresztül a Fővárosi Pedagógia
Intézetnek is hangszeres vezető szaktanácsadója volt. Nevéhez metodikai
kiadványok sora fűződik. Az elmúlt évtizedekben szakmai,
szakértői tanácsadói tevékenysége meghatározta a magyar zeneiskolák fejlődését,
s közel ötven esztendeje tartó, pedagógiai tevékenysége a magyar alapfokú
zongoratanítás egyik legkiemelkedőbb munkássága. Mindezt 2011 nyarán a szakma
legrangosabb elismerésével, Eötvös József-díjjal jutalmazták.
–
Mit szólt a kitüntetéshez?
– A legszebb álmaim váltak valóra az
Eötvös-díjjal. Teljesen megdöbbentem, amikor a nagymarosi postaládából kihúztam
a levelet, először nem is értettem, mit akar tőlem a NEFMI, hiszen én már nem
dolgozom… Úgy vélem, ez az elismerés is segített abban, hogy a gyógyulás útjára
lépjek. A pedagógiai munkásságom során az összes kitüntetést megkaptam, de ez a
díj az, ami megkoronázza a pályámat.
– Az
elismerés kapcsán végiggondolta a munkásságát, készített számvetést?
– Igen, különösen most, hogy sokat vagyok
itthon. Érdekes, épp múltkor számoltam össze, hogy azok között, akiket
továbbtanulni küldtem, több a fiú, mint a lány, talán azért is, mert két fiam
született. Az évek során igyekeztem minél többet tenni a kortárs zenéért,
alapítványokban, kuratóriumban dolgoztam, s büszke vagyok arra, hogy a Teőke Mariann Alapítványba is engem kértek fel kuratóriumi
elnöknek, miközben korábban sosem voltunk szoros munkakapcsolatban, de ezek
szerint a névadó-alapító figyelemmel kísérte, értékelte pedagógiai
munkásságomat. S nagyon jó érzés végigtekinteni a növendékeim során. A
betegségem alatt végig éreztem a felém áradó szeretet, ami rengeteget segített.
Ahogy az is, hogy várnak vissza zsűrizni, már tavaszra is akad felkérésem. A
Tóth Aladár Zeneiskolában pedig ha tanításra még nem
is, de mentori feladatokra már vállalkoztam. S felidézve az emlékeket, arra
jutottam, gyönyörű a hivatásunk.
– Ha
tehetné, ismét ugyanezt az utat járná be? Nem vonzotta soha a pódium?
– Ugyanígy csinálnék mindent. S bár szép
hangom volt, és dr. Sipos Jenő arra biztatott, legyek koncerténekes, sosem
vonzott a művészi pálya. Amiatt voltam inkább dühös,
hogy a Zeneakadémián nem lehetett csak egyetemi tanári diplomát szerezni…
– Tapolcán november közepén, hosszú kihagyás után zsűrizett
először. Ha a bírálóbizottságban dolgozik, melyek a legfontosabb szempontok, mi
alapján értékel?
– Alapfokon azt tartom lényegesnek, hogy
tehetséges-e a növendék. S aztán következik a stílusismeret, a technika, az,
hogy mindez mennyire van egyensúlyban. A hibáknál fontos, melyiknek akad tanári
gyökere, hiszen arról a gyerek nem tehet. S a verseny végén ezt mindig el is
mondom a pedagógusoknak. Egyszeri hallás után is észre lehet venni, főleg, ha
több gyerek játékában jelennek meg ugyanazok a standard gondok, a tanári
tévedéseket.
– S
nem bántódnak meg a kollégák a kritikán?
– A tehetséges pedagógus ért belőle. Mindent
el lehet mondani, csak tudni kell a módját. Fontos, hogy érezzék belőle a
jobbító szándékot. Nagyon sokszor hívtak zsűrizni, valószínű azért, mert
tisztában vagyok azzal, mire lehet képes egy alapfokon tanuló növendék. A
felsőfokon oktató tanárok nem ismerik annyira az alapfok repertoárját.
– S
milyen általános tendenciákat figyelt meg a megmérettetéseken?
– Ma mindenekfölött áll a virtuozitás. S
szinte csak az számít érdemnek. Játsszon minél nehezebb művet a gyerek, nem
baj, ha sokat hibázik. A zsűritagok pedig egy-egy tévesztésnél azt mondják, ez
tanári hiba… S valóban az, hiszen ő adta a darabot a növendékének. De azért
választja a technikailag nehéz műveket, mert azt látja, azzal veszik fel… S
egyre jellemzőbb ez a tendencia, ma már rettentő nehéz műveket játszatnak a
gyerekekkel. Ma már Lisztet is játszanak, és Chopin-versenyt rendeznek
alapfokon, pedig annak idején Chopint csak középfokon tanulták a növendékek. A
technikai képzéssel sokkal előrébb tartunk, ahelyett,
hogy arra szoktatnánk a gyerekeket, hogy aprólékosan, kotta hűen, a zeneszerző
igényeinek, előírásainak megfelelően muzsikáljanak.
– Gondolom,
a családban is sok szó esik erről, hiszen férje, Kovács Kálmán
trombitaművész szintén tanít, akárcsak a fia, ifjabbik Kovács Kálmán, aki
szintén trombitát oktat, s ő a Weiner Leó Zeneművészeti Szakiskola pedagógusa.
– A fiam rendszeresen felhív, hogy
megvitassunk pedagógiai kérdéseket, s büszke vagyok rá, hogy minden növendékét
felvették az akadémiára és a külföldi főiskolákba. A férjemmel pedig valóban folyton ilyen
témákról beszélgetünk. Ő a trombitások tanulmányi versenyének zsűritagja, sokat
vitázunk a megmérettetés szabályairól, a kötelező művekről, arról, hogy
túlszabályozottak-e ezek a versengések.
– Sok
növendéke szerzett győzelmet az országos megmérettetéseken. Mit gondol, mindez
minek köszönhető? Hogyan foglalná össze a pedagógusi ars poeticáját?
– Nincs minden gyereknél alkalmazható,
egységes módszer, hiszen mindegyik más egyéniség, mindegyikhez más utat kell
találni. Ezért is jó, hogy a tanítás bipoláris folyamat, ketten vagyunk az
órán, s hatunk egymásra, oda-vissza. Olyan kapcsolatot kell kialakítani, hogy a
növendék őszinte lehessen, meg tudjon nyílni. S úgy kell javítani, hogy a
gyerek ne hibaként fogja fel a bírálatot, a korrigálást a saját érdekének
tekintse. Érezze azt, hogy ezáltal fejlődik, és
természetes az is, hogy időnként hibázik. Szerintem ez a legfontosabb.
– Egyébként
pedig alapfokon nem kell mindenkiből, mindenáron muzsikust nevelni, az is elég,
ha zenét, művészetet kedvelő emberré válik, aki később is jár koncertre,
operába...
– Büszke vagyok arra, hogy bár zongorát
tanítottam, nagyon sok növendékemet irányítottam más hangszerhez vagy más
zenével kapcsolatos szakokra. Van a tanítványaim között, aki zenetudományi
szakon végzett, van zeneszerző, karmester, énekes. Akad olyan gyerek, akit
átküldtem fagottra, s ma a Budapesti Fesztiválzenekar művésze. Állandóan arra
törekedtem, találja meg mindenki önmagát a zenében, fedezze fel azt a
hangszert, amelyben kiteljesedhet. Soha sem a zongorát tartottam a
legfontosabbnak, hanem a zenét és az embert.
– A
pedagógus-nevelés során milyennek látja a mai helyzetet?
– Ez is változó iskolánként. Most inkább
attól félek, hogy hol, hogyan fognak megtanulni
tanítani, hiszen a tíz hospitálás semmire sem elég, s ebben a bolognai rendszer
nem jelent előrelépést… Különösen azért aggódom, mert a minősítő testület
tagjaként láttam, milyen hiányosságokkal küzdenek az iskolák. Sok helyen olyan
pedagógusok oktatnak, akik csak módszertani gyorstalpalóval rendelkeznek…
Vidéken kétszáz fős iskolába nem megy el bizonyos szakképzett hangszeres tanár
tanítani, mert nem jön ki az óraszáma… A kis
intézményekben csak többszakos tanár fog tudni elhelyezkedni, megélni. Akkor
fog letelepedni, s a kulturális életet fejleszteni, ha ingázik, akkor nem… S ma
már a kétszakosság drága, hiszen a második szakért fizetni kell, ami nagy
összeg. Nem mindenki tudja ezt megfizetni. S a fiatalok a pedagóguspályára való
felkészítésben fontos lenne, hogy az egész embert lássák, és képezzék. Tudják
azt, hogy ember. Az alapfokon 96 százalékot arra kell felkészíteni, hogy
szeresse a zenét. Hallgasson muzsikát, vegyen CD-t, járjon koncertre. Ezzel
azonban nem törődnek. Kevés az olyan megszállott tanár, aki mindezzel
foglalkozik, és nem csupán azzal, hogy hogyan tartsa az ujját, hogy vegyen
levegőt, hogyan tartsa a vonót. S aki nemcsak a saját hangszerével foglalkozik,
hanem érdekli őt az egész iskolarendszer és annak problémái. Nem annyi ugyanis
a dolgunk, hogy a növendékkel foglakozzunk, bár az a legfontosabb.
Réfi Zsuzsanna