Péter Miklós*
XIII. Országos Friss Antal
gordonkaverseny
(Szolnok,
2011. november 25-27.)
Interjú Mező László professor emeritus
gordonkaművésszel, a zsűri elnökével,
a Bartók-vonósnégyes csellistájával
Parlando: Professzor Úr, mi a fő eredménye és tanulsága
a XIII. Országos Friss Antal Gordonkaversenynek?
Mező László: Az, hogy a verseny
színvonala átlagon felüli volt. Jó megoldásnak bizonyult, hogy országosan egy
válogató bizottság hallgatta meg a jelentkezőket, és nem engedte az országos
versenyre a nem kellően felkészülteket, viszont jó tanácsokkal látta el a
továbbjutókat. Így is közel hatvan fő szerepelt a verseny elődöntőjében, és
közülük tizenöten jutottak a döntőbe. A színvonal minden eddiginél magasabb
volt, ami nagyon bíztató a gordonkás utánpótlás szempontjából.
Parlando: Kik voltak a zsűri tagjai?
ML: Rajtam kívül Agócs Márta
gordonkaművész és Bánfalvi Katalin tanárnő, tehát az előző versenyek ötfős
zsűrije helyett három fős zsűri volt. Mind a díjak odaítélésében, mind a
pontozás lebonyolításában teljes egyetértés volt a zsűri tagjai között, egyszer
sem volt szükség ún. „elnöki döntésre”, mert nem volt vitás eset.
Parlando: Volt-e kiemelkedő teljesítmény
a verseny mezőnyében?
ML: Mint említettem, a verseny
színvonala igen magas volt, így a díjazottak teljesítményét nyugodtan
nevezhetjük általában is kiemelkedőnek. Nagy örömünkre azonban volt egy egészen
kivételes tehetségű versenyző, DEVICH GERGELY, aki már most lenyűgöző előadó.
Róla minden bizonnyal sokat fogunk még hallani, ugyanúgy, mint azokról az
„elődeiről”, akiket szintén a szolnoki gordonkaversenyek során ismertünk meg,
és később jelentős nemzetközi karriert futottak be, mint pl. ifj. Kertész Ottó,
Fenyő László vagy Várdai István.
Parlando: Folytatódott-e az a hagyomány,
hogy az előző versenyek valamelyik győztese is szerepelt a nyitó vagy záró
hangversenyen?
ML: Igen, mindannyiunk örömére ez
alkalommal Kokas Dóra játszotta Csajkovszkij: Rokokó variációit a nyitó
hangversenyen, a Szolnoki Szimfonikus Zenekar kíséretével. Ő a 2002. évi, X.
Friss Antal Gordonkaverseny kiemelt első helyezettje volt, és azóta már
jelentős sikereket ért el mind a hazai, mind a nemzetközi pódiumokon.
Szereplése is egyik fontos bizonyítéka volt annak, hogy a versenyek díjazottjai
a hivatásos gordonkások sorát gazdagítják, ugyanakkor összeköttetést teremtenek
az egyes zenei versenyek és a mindennapi zenei élet között.
Parlando: Megfelelőnek bizonyultak-e a
kötelező művek, és nem okozott gondot például a kortárs magyar művek
megszólaltatása?
ML: A már említett magas átlag-színvonal
mellett semmi probléma nem volt a kötelező művekkel. Az előző versenyeken
egyszer-egyszer előfordultak kínos memóriazavarok vagy lámpalázas technikai
döccenők. Ezen a versenyen – nagy örömünkre -, semmi ilyesmi nem történt.
Imitt-amott intonációs problémák adódtak, de ez a zeneiskolai szinten még
természetesnek tekinthető. A kötelező művek mellett igen magas szinten adták
elő a versenyzők szabadon választott darabjaikat is, köztük a kortárs magyar
műveket, amelyek előadására nyugodtan mondhatjuk, hogy „anyanyelvi szinten”
szólaltak meg, mind zenei, mind technikai szempontból kifogástalan produkciókat
hallhattunk. Ez egyben természetesen a felkészítő tanárok eredménye is, akiknek
munkája minden dicséretet megérdemel.
A díjazottak közül többeket is igen lelkesen
fogadott a közönség, és borítékolható, hogy nevüket nem felejtik el, s mikor
néhány év múlva felnőtt művészként szerepelnek majd, emlékezni fognak szolnoki
versenyjátékukra.
Parlando: Milyen volt a verseny szervezési
szempontból?
ML: A lehető legjobb vélemény alakult ki
a versenyt szervező szolnoki Bartók Béla Zeneiskola tanárairól és
munkatársairól, akik Szabóné Polgár Edit igazgatónő vezetésével minden
felmerülő problémát megoldottak. Munkájuk eredményeként a verseny minden
résztvevője, versenyzők, tanárok, zongorakísérők és szülők mind teljes
elismeréssel szóltak a szervezés zavartalanságáról és arról, hogy a szervezők
minden felmerült igényt, problémát azonnal teljesítettek, megoldottak.
Parlando: Hány díjat osztott ki a zsűri
az egyes korcsoportokban? Volt-e díjmegosztás, vagy olyan eset, hogy valamelyik
díj nem került kiadásra?
ML: Először szeretném felsorolni és
méltatni az egyes korcsoportok első díjasait. Az I. korcsoportban első díjat kapott
DOLFIN BENCE, aki nagy tehetség, és korát meghazudtolóan adta elő műsorát.
Pódiumra született muzsikusnak tűnik már most, amit talán az is erősít, hogy
bátyja, Balázs osztott első díjat nyert három éve ugyanitt, Szolnokon.
A II. korcsoportban első díjas lett STULLER DAMJÁN, aki három éve ugyanitt
kapott már díjat. Ám keményen dolgozott, bizonyította, hogy sokat fejlődött,
ezért egyértelműen ítéltük neki oda az első díjat.
A III. korcsoportban győztes lett DEVICH
GERGELY, aki az egész mezőnyből kiemelkedően magas színvonalú játékával
tulajdonképpen kiemelt első díjat érdemelt volna, ilyen lehetőség azonban nem
volt. Rendkívüli teljesítményét és tehetségét azonban a díjkiosztáskor is
méltattuk, és a gálahangversenyen való szereplése is ezt bizonyította.
A IV. korcsoportban első lett KOVÁCS ANNA,
lenyűgözően telt hangon, éretten csellózik.
Ezúttal nem volt indokolt egyik korcsoportban sem az I. díj megosztása.
Inkább a II.-III. díjakat osztottuk, és volt egy korcsoport, ahol nem adtuk ki
a III. díjat a jelentős pontszám-különbség miatt. – Mit hoz a jövő? E szolnoki
verseny egy pillanatkép. Ilyen fiatal tehetségeknél ingadozhat a színvonal,
nincs semmi garancia arra nézve, kiből mi lesz.
Parlando: Hogyan
fogadták a versenyzők és tanárok az eredmény kihirdetését? Volt-e lehetőségük,
idejük és türelmük a zsűri véleményét meghallgatni?
ML: Csak teljes
elismeréssel méltathatom a felkészítő tanár kollégák és a versenyzők odaadó
figyelmét a zsűri véleményének meghallgatásakor. Egy nagyon fárasztó, egész napos
versenynapot követően rendkívül nagy érdeklődéssel és odaadással hallgatták a
zsűri este 9-től egészen 11-fél 12-ig tartó értékelését. Ez persze a zsűri
számára sem volt könnyű, de tagjai külön-külön adtak tájékoztatást az egyes
versenyzőknél tapasztalt problémákról. Itt említem meg, hogy az elmúlt években
egy nappal hosszabb, tehát négynapos volt a verseny, ami több lehetőséget
biztosított részletesebb szakmai tájékoztatásra. Ezért igen jó lenne, ha vissza
lehetne térni a négynapos versenyekre. A szakmai értékelés keretében a zsűri
elnökeként külön köszönetemet és elismerésemet fejeztem ki a felkészítő
tanároknak áldozatos munkájukért, hiszen sok tanórán kívüli idő, áldozat és
fáradság egy-egy versenyző felkészítése egy ilyen rangos versenyre.
Befejezésül a szakma és a magam
nevében is megköszönöm az Oktatási Hivatalnak a XIII. Országos Friss Antal
Gordonkaverseny megrendezésének lehetővé tételét, ami egyben a tehetségkutatás
egyik formája és eszköze is. Ennyi nagy tehetség láttán örömmel láttam el munkámat,
másrészt nyugodtak lehetünk az utánpótlást illetően is. Garantáltnak látom a
magyar csellózás ügyét, ilyen utánpótlással nemcsak Európában, de szerte a
világon is megálljuk a helyünket.
Szeretett tanárom, FRISS ANTAL,
a verseny névadója, ugyancsak boldog lenne, ennyi ígéretes tehetséget hallva.
És igencsak örülne PAPP LÁSZLÓ, a verseny egykori életre keltője, hogy műve
folytatódik. Mindannyian reméljük, hogy három év múlva ismét egy remek
csellótalálkozón, a XIV. Országos Friss Antal Gordonkaversenyen együtt
örülhetünk az akkor bemutatkozó újabb csellista tehetségeknek.
A
díjnyertesek neve megtekinthető:
http://www.bbzene.fw.hu/doc/dijazottak.pdf
*
Budapest, 1928. IX. 7.
Zongoraművész-szolfézstanár, a Magyar Művészetoktatásért plakettel kitüntetett
(2003), a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium
igazgatóhelyettese, Kulturális/Művelődési Minisztériumi művészetoktatási
referense, zeneiskolai reform megbízott (1962-67), a dunakeszi Farkas Ferenc
Zeneiskola tanára, az MZTSZ Szófia utcai Stúdió / Kőbányai Zenei Stúdió igazgatója.