DR. HONTVÁRI CSABA*
Összegzés a XII. Országos
Lubik Imre Zeneiskolai Trombitaversenyről
(2011. X. 28-30.,
Zalaegerszeg)
Zalaegerszegen
immáron tizenkettedik alkalommal került megrendezésre az Országos Lubik Imre** Zeneiskolai Trombitaverseny. A
háromévente megrendezésre kerülő összejövetel mindig nagyszerű alkalom, hogy a
zeneiskolák legtehetségesebb ifjú trombitásai a felkészülés kemény munkáját,
többletfeladatait vállalva céltudatosan fejlesszék tovább hangszeres játékukat,
megismerjék egymást, tanáraik számára pedig az országos kitekintés,
tapasztalatgyűjtés, széleskörű eszmecsere, az oktatás során felhasználható
irodalom bővítésének fóruma is ez egyben. A 2011. évi verseny keretében
szeptember 24. és október 4. között területi válogatókat tartottak az ország
hét városában. Pécsről, Szegedről, Debrecenből, Dunakesziről, Egerből, Sümegről
és Budapestről a válogatók három fős zsűrije – melyeknek két állandó tagja Kis
András, a Bp. XI. kerületi Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti
Szakközépiskola, valamint Kovács Kálmán, a váci Pikéthy Tibor Zeneművészeti
Szakközépiskola trombitatanárai voltak –
70 fiatal tehetséget juttattak az országos döntőbe. Ez utóbbira 2011. október
28-30. között került sor a zalai megyeszékhelyen, a Keresztury Dezső Általános
Művelődési Központ Hangversenytermében, Zalaegerszeg egykori zsinagógájának
épületében. A verseny házigazdája a helyi Pálóczi Horváth Ádám Alapfokú
Művészetoktatási Intézmény volt, amelynek vezetése, tanárai, adminisztrációs
munkatársai a korábbi versenyeken szerzett tapasztalatokra építve – és
nyugodtan mondhatjuk, hogy a hagyományokhoz híven – nagyszerű szervezéssel
biztosították a verseny zökkenőmentes lebonyolítását, a versenyzők és tanáraik
kiszolgálását, a szponzori háttér megteremtését.
A területi válogatók jól töltötték be
feladatukat, azaz a 70 továbbjuttatott versenyzőből az országos döntőben
elindult 69 ifjú trombitás egytől-egyig bizonyította, hogy nem érdemtelenül
vehet részt a zalaegerszegi megmérettetésen. Mindannyian jól felkészítettek,
felkészültek voltak játéktechnikai, zenei téren egyaránt, a korosztályaiktól ma
nemzetközi összehasonlításban is elvárható követelményeket még a jelen
produkcióik alapján a mezőny utolsó harmadába rangsorolt versenyzők többsége
messzemenően teljesítette. Tették ezt annak ellenére, hogy a két forduló négy
művének elsajátítására a verseny 2011 májusára tolódó kiírása és ezzel
összefüggésben az érintett tanévek rendje által szabott hivatalos tanítási órák
feladathoz mérten csekély száma nagyban nehezítette a tanárok munkáját, a
növendékek alapos felkészítését. A döntő második fordulóját követő szakmai
megbeszélésen a tanárok ezzel kapcsolatos észrevételeiket, kritikájukat
meglehetős hangsúllyal, olykor felindultsággal fogalmazták meg, kérve azt, hogy
a verseny előkészítése – a régi gyakorlatot követve – egy évvel az országos
döntő előtt kezdődjék meg, annak hivatalos kiírására pedig legkésőbb január végén,
február elején kerüljön sor. Így válna ugyanis lehetségessé, hogy az októberi
versenyt megelőző tanév második félévének tananyagába a felkészítő tanárok már
integrálni tudják a versenydarabokat, lehetővé téve a növendékek számára a
momentumok alapos rögzítését, az automatizmusok kialakulását, finomhangolását,
a darabok növendék-hangversenyeken történő többszöri kipróbálását, értékelését,
érlelését.
Ugyanakkor a felkészítő tanároknak a kiírást
illető kritikai megjegyzései, kifogásai – melyeket a zsűri részéről is
indokoltnak éreztünk, és amelyek elsősorban a felkészítési időszaknak a nyári
szünet által tovább zsugorított, meglehetősen rövid voltából fakadtak –, a
döntőbe jutott növendékek produkcióin – egy-két apró megingástól,
memóriazavartól, elfogástól eltekintve – valójában kevésbé tükröződtek. Sőt!
Megállapíthattuk, hogy a szakmai fejlődés üteme – az előző évek magas
színvonalát is figyelembe véve – örvendetesen dinamikus, mondhatni töretlen.
Az első és főként a második korosztály népes
mezőnyének átlagszínvonala magas volt, és ebből kiemelkedni csak néhányaknak
sikerült. Megállapítható, hogy itt a díjazott produkciók mindegyike – mind a
versenyzők hangszertechnikai tudása, mind a zenei-művészi érettségének
tekintetében – korosztály feletti fejlettségi szintet mutatott. Eme ifjú
muzsikusok bizonyítani tudták azt, hogy nem csupán fogékonyak a tanáraik által
feléjük közvetített technikai instrukciókra, zenei nyelvezetre, értékrendre,
stílusismeretre, de azt a pódiumon sajátjukként képesek interpretálni, a zenei
folyamatot a stabil technikai, pedagógiai és lélektani háttér birtokában
koordinálni, irányítani. Voltak, akik e tekintetben még egy kicsit kevésbé
érett játékkal bizonyították alapos és lelkiismeretes felkészültségüket, de
kijelenthető, hogy az ő teljesítményük is nagyszerű és meggyőző, jócskán átlag
feletti volt. Az első díjasok – a II. korcsoportban három(!) versenyzőt is
érdemesnek talált erre a helyezésre a zsűri – a két forduló mind a négy
művében, egytől-egyig kiegyenlített, nagyon magas technikai-zenei színvonalra,
intenzív színpadi jelenlétre voltak képesek. Velük szemben néhányan csupán az
első fordulóban, mások pedig a másodikban tudták legjobb formájukat hozni – ami
nem mellesleg az imént említett technikai-zenei nívót jelenti –, de ez így már
„csak” a második, vagy harmadik díjhoz volt elegendő számukra. A többség
mindazonáltal egyenletes teljesítménnyel, ám a zenei kifejezőerő tekintetében
picit visszafogottabban szerepelt, a hangszert pedig még nem mindig tudta olyan
telt, szépen csengő hangon megszólaltatni, mint saját korosztálya legjobbjai.
Az országos döntő három tagú zsűrije – id. Kovács Kálmán trombitaművész (ld.
fent), Simai László (a veszprémi Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskola
tanára, a Brass in the Five Rézfúvósötös első trombitása), dr. Hontvári Csaba
DLA (a győri Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézet
egyetemi docense, a zsűri elnöke) – erre a faktorra különleges hangsúlyt
fektetett, hiszen a trombitajáték esetében különösen fontos a hangszín, a tónus,
annak minden stílusban, dinamikai és zenei árnyalatban való rugalmas kezelése.
E nélkül ugyanis a legáthatóbb zenei gondolkodás, a legérzékenyebb muzikalitás,
stílusérzék sem tud kellőképpen érvényre jutni – még az alapfok esetén sem. A
zsűri a versenykiírás szabályzatát nem felülírva adott hangot azon
véleményének, hogy e korosztályokban a helyezések inkább nívószinteket, mintsem
konkrét, századokban mérhető különbségeket jelentenek, és ennek értelmében – a
II. korcsoport megosztott első helyéhez hasonlóan – több második és harmadik
díjat is odaítélt a legifjabb korosztályok tehetségeinek.
A harmadik korcsoportban ugyancsak
figyelemreméltó produkciókat hallhatott a szépszámú közönség. Nem véletlenül,
hiszen itt szerepeltek azok, akik valamely zeneművészeti szakközépiskola
felvételijére készülnek jelenleg. A korcsoport kötelező műveit hallgatva
megállapítható volt, hogy egy részről ugyan a továbbtanulás, a zenei pályára
való felkészítés-felkészülés terén jól állnak a tanárok és növendékeik – azaz a
felvételi anyagot, Telemann F-dúr szonátáját már többnyire megfelelő szinten,
kevés technikai, ill. artikulációs hibával játsszák a gyerekek –, más részről
azonban az is, hogy a versenyre való felkészülési idő nem mindenki számára volt
elegendő. Bogár István II. Concertino harmadik tételében ugyanis gyakrabban
találkozhattunk apróbb technikai kidolgozatlanságokkal, intonációs
problémákkal, a témák nem megfelelő frazeálásával, súlyozásával, a mű, s rajta
keresztül a XX. század zenei nyelvét még adekvátan megszólaltatni kevésbé képes
zenei gondolkodással. Mindazonáltal a
harmadik korcsoport versenyzői szinte egytől-egyig nagyszerűen interpretálták a
szabadon választott műveket, melyekben egyesek virtuozitásukról, kitűnő magas
regiszterükről, mások kiemelkedő muzikalitásukról tettek tanúbizonyságot. Sőt, ebben a korcsoportban élvezhettük a
verseny legérettebb produkcióit, melyet alátámasztani látszik az a tény, hogy a
versenyzők 80%-a 100 pont fölött teljesített – szemben a többi korosztály
40-50%-val –, és az átlagpontszám is itt
mutatta a legmagasabb értéket (104,6). E korcsoportból és egyben a verseny
teljes mezőnyéből is kiemelkedett Holl László Bálintnak, a Bp. XI. kerületi
Weiner Leó Zeneiskola növendékének teljesítménye – tanára Sztán István –, aki
mindkét fordulóban a technikai perfekciót tökéletesen és stílusosan tudta a
zenei folyamat szolgálatába állítani mind barokk, mind XX. századi művek
megszólaltatásakor. A mély és érett zenei gondolkodás kiteljesítésében nagy
segítségére volt korrepetítora, Székely Balázs.
A negyedik korcsoport nyolc fős mezőnye volt tán
a legdifferenciáltabb. Nem véletlenül, hiszen itt olyan fiatalok indultak, akik
nem e szakirányt választva végzik jelenleg középiskolai, gimnáziumi
tanulmányaikat. Ők hazánk középfokú közoktatásának egyre növekvő követelményei
teljesítése mellett, saját döntésük eredményeként vállalják a hangszeres játék
további csiszolását egy-egy alapfokú művészetoktatási intézményben. E feladat,
s különösen egy országos versenyre való felkészülés így nem kis terhet jelent
számukra. (Alátámasztja ezt az a tény is, hogy az V. korcsoportban, azaz a
főiskolákon, egyetemeken jelenleg tanulmányokat folytató amatőr muzsikusok
közül egy jelentkező sem akadt!) Mégis, ez az egyik legfontosabb korcsoport,
hiszen az itt indulók képviselik – már és remélhetőleg majdan is – azt a
zeneszerető, zeneértő, az amatőr együttesekben tevékenyen részt venni
szándékozó, sőt kisebb szólista feladatok megvalósítására is képes réteget, aki
egyben befogadója, kritikus és igényes közönsége is a jelen, s főként a
közeljövő professzionális művészeti alkotásainak. Néhányan e korosztály
versenyzői közül bizonyították, hogy sokrétű feladataik mellett zenei téren
nagyszerűen helyt képesek állni – sőt, nem kizárható, hogy közöttük van olyan,
aki esetleg kacérkodik a zenei pálya gondolatával. Hidas Frigyes II.
Trombitaversenyének első tétele ugyanakkor többségük számára még kemény diónak
bizonyult. Egyesek állóképessége nem volt elegendő a tétel üzembiztos
előadásához, mások túlzott dinamikával tették magabiztosabbá, vagy legalább is
annak tűnővé interpretációjukat, de általános problémaként jelentkezett az
artikulációk kellő árnyalásának hiánya, a heroikus, szenvedélyes és lírikus
részek karakteres differenciálása is. E korosztály kapcsán már jól megfigyelhető
volt a lélektani tényező fontossága, más szóval az, hogy a produkció
sikerességét milyen jelentős mértékben determinálja a lámpaláz, ill. megfelelő
kezelésének hiánya, vagy éppen ellenkezőleg, a pódiumbiztonság megőrzése,
tudatos és sikeres fejlesztése. A felszabadult, ugyanakkor végig kontrollált
színpadi jelenlét, művészi kifejezés, technikai kivitelezés megvalósítása terén
még sok fejlődési lehetőség van, melyre a tanárok többségének nagyobb hangsúlyt
kell fektetnie a jövőben.
Az első, második, harmadik helyezéseken túl – a
hagyományokhoz híven – a zsűri különdíjakat osztott ki számos versenyzőnek,
korrepetítornak és a legsikeresebb felkészítő tanároknak egyaránt. Utóbbi
elismerésben részesült Gmoser István (Kiskőrös, Városi Alapfokú Művészeti
Iskola), Komlóssyné Losonczi Gabriella (Budapest III. kerületi Aelia Sabina
Zene-, Képző- és Táncművészeti Iskola, Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény), Vörös István (Zalaegerszeg,
Pálóczi Horváth Ádám Alapfokú Művészetoktatási Intézmény) – akiknek ez alkalommal egyaránt két-két
növendéke ért fel a képzeletbeli dobogó valamely fokára –, valamint Szabó
István (Salgótarján, Váczi Gyula Alapfokú Művészetoktatási Intézmény).
A verseny és a díjak kapcsán zárszóként még néhány
gondolat engedtessék meg. Megfigyelhető, hogy az elmúlt évek zalaegerszegi
döntőin bizonyos zeneiskolák folyamatosan jelen vannak, s nagyrészt ugyanazon
tanárokkal találkozhatunk e jeles alkalmakon. Örvendetes ugyanakkor, hogy
fiatalok is csatlakoznak a nagy tapasztalattal rendelkező, régi arcokhoz. (Más
hangszereknél természetesen más intézmények is bizonyulhatnak – és bizonyulnak
– hagyományosan erősnek az országos megmérettetéseken.) Az idei mezőny 69 ifjú
muzsikusát 49 tanár készítette föl: nyolcan közülük két növendékkel, Komlóssyné
Losonczi Gabriella három tanítványával, a salgótarjáni Szabó István pedig négy
ifjú tehetséggel tudta tanszakát képviseltetni az országos döntőben! A
kiskőrösi Városi Alapfokú Művészeti Iskola – jelentős hagyományaihoz és több
évtizedes sikertörténetéhez méltóan – ez alkalommal két tanárának két-két
növendékével volt jelen; elért helyezéseik, különdíjaik mutatják, hogy
mindannyian nagyon magas színvonalon tették ezt! Meggyőződésünk, hogy a tény,
miszerint manapság a jelentős nyugat-európai zenekarok szólótrombitás székein
tucatjával találkozhatunk ifjú honi művészekkel, továbbá a magyar
sikertörténet, mely az elmúlt másfél évtized nagy nemzetközi versenyeit
jellemezte, e műhelyek, tanárok munkássága, az alapoktatás egyre fejlődő
színvonala nélkül nem valósulhatott volna meg! Lajta folyótól nyugatra a
próbajátékokon, főiskolai felvételiken a helyi jelentkezők ajkán
újrafogalmazódva sajdul fel manapság az évezredes sóhaj: „A magyarok
trombitásaitól ments meg, Uram, minket!” Abban, hogy legjobbjaink ma ilyen
színvonalon képesek teljesíteni, és ez által trombitaoktatásunk jó hírét a
világban öregbíteni – bátran kijelenthetjük –, elévülhetetlen és
megkérdőjelezhetetlen szerepe van a több mint három évtizedes múltra visszatekintő
Országos Lubik Imre Zeneiskolai Trombitaversenynek is.
A színvonal – tudjuk – nagyrészt tanárfüggő, de
nem csupán a zenei ízlés, szakmai, módszertani, pedagógiai ismeretek, hanem a
tanítás alapvető célkitűzése, attitűdje által is determinált. Fontos-e a
zenepedagógus számára már ilyen korban a tehetségek kiválasztása, a zenészi
hivatásra való felkészítésük olykor dresszírozástól sem mentes folyamata, vagy
esetleg a tanár a szakma hazai helyzetét, perspektíváit, valamint a gyerekek
egyre szerteágazóbb terheltségét tekintve lemond az imént említett,
kompromisszumokat nem ismerő célkitűzésről, és a zeneoktatást elsősorban a
lelki, esztétikai nevelés eszközének ítéli csupán? A zenei versenyeket
fontosnak tartó tanárok – akik inkább az első csoportba sorolhatók – a mai,
sokak által nehez(ebb)en(?) kezelhetőnek tartott gyermekeket is sikerrel tudják
motiválni – örömmel tapasztalhattuk ezt a zalaegerszegi döntőn résztvevők
zöménél. És ez fordítva is igaz. A versenyek tanárokra gyakorolt motivációs
ereje is kiemelt fontossággal bír a folyamatos szakmai fejlődés szempontjából.
Érezhettük ezt a verseny utáni szakmai megbeszélésen, ahol észrevételeinket
osztottuk meg a növendékeikért, azok lehető legsikeresebb szerepléséért
nagyfokú elhivatottságot tanúsító tanárkollégákkal, másrészt nyomon követhetjük
a szakmai elit zeneiskolai oktatásunkban és az egykoron őket is motiváló
zalaegerszegi versenyek kihívásaiban gyökerező, fentebb már említett nemzetközi
sikereiben. A kérdés csupán az, hogy átalakuló közoktatásunk miként lesz képes
helyet, időt és teret adni az általa egyébként fontosnak ítélt zeneoktatásra? A
délutáni iskola mennyiben befolyásolja majd az alapfokú művészetoktatás
kialakult, világszerte etalonként említett struktúráját és nem kevésbé azon
műhelyek munkáját, a munka hatékonyságát, ahonnan az elmúlt évtizedek során mai
szakmai elitünk színe-java útnak indult?
* A Győri Széchenyi István Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézetének egyetemi docense, a XII. Országos Lubik Imre Zeneiskolai Trombitaverseny zsűri elnöke.
** Lubik Imre (1904. XII.
7. Budapest – 1964. I. 17. uo.)
trombitaművész, tanár. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán
végezte tanulmányait. 1926-tól a Magyar Állani Operaház, illetve a Budapesti
Filharmóniai Társaság zenekarának volt művésze. 1945-től a Zeneakadémián
trombitát, módszertant és fúvós kamarazenét tanított. Megalapította,
módszertanilag kidolgozta, s a közép- és felsőfokú művészképzésben bevezette
a rézfúvós kamarazenét. Iskolája,
módszertana, szóló- és kamarazenei kiadványai jelentek meg. (A Brockhaus
Riemann Zenei Lexikon második kötete
alapján (Zeneműkiadó Budapest, 1984, 451. old.)