MÁRKUS TIBOR*
Gondolatok egy jazzversenyről
Magyar Margit igazgatónő kezdeményezésére a Tóth Aladár AMI hirdette meg az I.
Országos Jazz-zenei Versenyt, amelynek döntője november 19-én volt az impozáns
Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Szintér nagytermében.
A szervezők a Nemzeti
Erőforrás Minisztérium, az Oktatási Hivatal, Budapest Főváros Terézváros
Önkormányzata valamint a Tóth Aladár Zeneiskola, fővédnöke Hassay Zsófia polgármester, védnökei Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetség
elnöke és Márkus Tibor, a Magyar Jazz
Szövetség elnöke voltak.
A verseny plakáton és a
műsorfüzet borítóján szereplő elnevezése csak részben fedi a valóságot, egészen
pontosan az első, Alapfokú Művészetoktatási Intézmények tanulói számára kiírt
versenyről van szó. Ugyanis jazz-zenei verseny már jó néhányszor zajlott
országunkban.
A 80-as években például
nagyon népszerűek voltak a felmenő rendszerű Országos Amatőr Pop, Rock, Jazz
zenei versenyek, amelyek annak idején Gonda
János kezdeményezésére valósultak meg.
A Magyar Rádió hosszú ideig
évente rendezte meg különböző hangszeresek számára kiírt versenyét, amelyet
jelenleg az egykori szerkesztő, Maloschik
Róbert magánkezdeményezésben folytat.
A tavalyi évben a csepeli
Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola rendezett versenyt jazz tanszakos
szakközépiskolás hallgatók részére.
A Magyar Jazz Szövetség
évente hirdeti meg Jazz Combo és Zeneszerző-hangszerelő versenyét.
Egyes nagy nemzetközi jazz
fesztiválokon (például Montreux) is rendeznek fiatal jazz muzsikusok számára
kiírt tehetségkutató versenyeket. Ezeken számos magyar muzsikus (például Szőke Nikoletta, Szabó Dániel) ért el nemzetközi sikert.
Tehát verseny van bőven, de
alapfokon valóban ez volt az első. A részletek leírása előtt azonban
szükségesnek tartok néhány gondolatot megosztani a Tisztelt Olvasóval.
A jazz oktatási rendszere,
módszerei és pedagógiája sok tekintetben eltér a klasszikus képzéstől. Először
is az alapfok nem feltétlenül jelent alap szintet. A jazz tanulásához
előképzettség, de legalább „zenei előélet” kell. Ezért eleve idősebb korban
kezdenek el jazzt tanulni a hallgatók. Egy alapfokú iskolában a tanulók korának
legszélesebb skáláját figyelhetjük meg. Az említett „zenei múlt” is változó.
Van, aki klasszikus zenét tanult és ezt folytatva kíváncsi a másik műfajra is,
elsősorban annak kifejezési szabadsága miatt. Mások rock zenét játszottak, és
szeretnék tudásukat bővíteni. A zeneiskolát elhagyók, vagy folytatók skálája
ugyanolyan színes. Sokan, jó értelemben vett amatőr muzsikusként harminc éves
koruk közelében is koptatják a zeneiskolai padot, illetve hangszereit. Igaz,
hogy ez a korosztály az utóbbi időben már egyre ritkább a rendkívül magas
tandíj miatt. Zeneiskolákban ugyanis csak a 23 évesnél fiatalabb hallgatók
kapnak állami támogatást, ezt meghaladó életkorú tanulók átlagban félévente 100
ezer forintot megközelítő tandíjat kénytelenek fizetni.
Említett okoknál fogva a
verseny döntőjének meghallgatása előtt provizórikusan „magasra tettem a
mércét”, magas színvonalú versenyt reméltem. Ilyen magas színvonalra azonban
mégsem számítottam. Csupa lelkes, feladatát komolyan vevő, elhivatott és jól
felkészült zenész palánta játékát élvezhette a zsűri és a közönség.
Az I. Országos Jazz-zenei
verseny kiírásában a verseny céljaként az alapfokú jazz-zene oktatás pedagógiai
munkájának, eredményeinek bemutatását, valamint a tehetséggondozás feladatainak
támogatását, a tanulók, tanáraik és iskoláik részére a nyilvánosság
biztosítását jelölték meg.
Jazz- ének és jazz együttes
kategóriában, ezeken belül két korcsoportban indulhattak a jelentkezők. Az első
korcsoportban felső határként 21 (zenekaroknál átlagéletkor), a másodikban 22-26
éves életkor lett megjelölve.
Mindkét kategória mindkét
korcsoportjában egy-egy kötelező, kötelezően választható és szabadon választott
darab előadásával bizonyíthatták felkészültségüket a versenyzők. Az együttesek
megjelölt hangszerek közül tetszőleges összeállításban léphettek színpadra.
Magyarországon jelenleg 30 AMI-ben
folyik alapfokú jazzoktatás, ez körülbelül 3000 hallgatót jelent. Ennek
ellenére meglepően kevesen jelentkeztek a felhívásra. Mindössze öt zeneiskola
(a budapesti IV. ker. Erkel Gyula, a VI. ker. Tóth Aladár-közismert
rövidítéssel TAZI- , a XVI. ker. Rácz Aladár, az egri Farkas Ferenc Zeneiskola,
valamint a pomázi Teleky-Wattay Művészeti Iskola) állított ki versenyzőket. Így
jazz- ének I. korcsoportban három, II. korcsoportban mindössze egy, zenekar I.
korcsoportban négy, II. korcsoportban az énekhez hasonlóan, szintén mindössze
egy produkciót hallhattunk.
Elsőként az énekesek léptek színpadra.
Őket a Tóth Aladár AMI. tanáraiból álló trió (Rátonyi Róbert-zongora, Csuhaj
Barna Tibor-nagybőgő, Sárvári Kovács
Zsolt-dob) kísérte. A tanári kíséret nagyon helyes döntés volt a szervezők
részéről, hiszen a nagy rutinnal rendelkező, professzionális muzsikusok
játékukkal biztos zenei hátteret adva segítették a még kevés tapasztalattal
rendelkező tanulókat.
Elsőként Szabó Enikő, majd Cs. Tóth Eszter mutatta be produkcióját. Mindketten a pomázi Teleki-Wattay
Művészeti Iskola tanulói, tanáruk Karosi
Júlia. Fiatal koruk ellenére mindkettőjük remek teljesítményt nyújtott.
Láthatóan jól érzik magukat a színpadon, Szabó
Enikő még a zenekart is irányítja. Jazz énekesek általában csak néhány év
tanulás után merészkednek az improvizáció területére, ők azonban bátran és
ötletesen „ráznak”(jazz berkekben használt szleng az improvizációra) a
darabokra. Talán Cs. Tóth Eszter
kicsit „jazzesebb”, de hiszen ő az idősebb. Igaz, hogy Enikőtől korban
mindössze 4 év választja el, de ebben az életkorban még pár év különbség is
sokat jelent felkészültség, rutin szempontjából.
Az első korcsoport harmadik
fellépője a legfiatalabb versenyző, Gyuris
Luca volt. A mindössze 11 éves kislány az egri Farkas Ferenc Zeneiskolából
érkezett, tanára Révász Ágnes.
Produkciója nagy meglepetést váltott ki a közönségből és a zsűriből egyaránt, ugyanis
nagyon ritka, hogy valaki ilyen fiatalon jazzt énekeljen. Fiatalsága ellenére
meglepően dinamikus hangja van, még improvizatív szólót (extra) is énekel.
Mindhárom énekesre jellemző,
hogy néha azért kisebb bizonytalanságok, hangi és ritmikai eltévedések
becsúsznak a produkcióba, de mindhárman képesek korrigálni a hibákat, biztosan
„visszatalálnak” a megfelelő helyre. Ez előadói tehetségüket bizonyítja, nem
ijednek meg, mert attól végzetessé válhat a produkció.
Az ének II. korcsoport
egyetlen versenyzője Békefi Réka a
rendező Tóth Aladár A.M.I. képviseletében lépett színpadra. Teljesen profi,
hibátlan produkciót nyújtott. Érett, tiszta éneklés, remek improvizációk és
variációk, a ritmikai elemek széles skálája jellemzi előadását. Fejhangjai
biztosak, tiszták, és színpadi mozgásában sincs hiba. Tanára Micheller Myrtill.
Az énekesek után a zenekarok
mutatták be műsorukat.
Az első zenekar a XVI.
Kerületi Rácz Aladár Zeneiskolából érkezett, felkészítő tanáraik György Ákos és Kollmann Gábor. Érdekes felállású kvartett, 2 billentyűs
játékossal, akik egymást váltják a szintetizátor és zongora megszólaltatásában.
Basszushangszer nincs a zenekarban, ezért a szintetizátoron játssza a basszus
szólamot a játékos. Első hallásra ezt nem tartottam szerencsésnek, mert
problémásnak éreztem a dobbal való szerves összhang megvalósítását. Mint később
kiderült, kényszerhelyzetről van szó, ugyanis a zeneiskolában nincs
basszusgitár és bőgő tanszak.
A következő zenekar Pomázról
jött, Milosevits Mirko tanári
felkészítésével. Játékukon még nagyon érződik az „iskolás”, kicsit feszélyezett
előadás. Ezt nyilván később „ki fogják nőni”, tehetségük már ezen a szinten is
észrevehető.
Az I. kategória két utolsó
zenekara a helyi Tóth Aladár AMI-t képviselte. Felkészítő tanáraik Dely Róbert és Jelasity Péter. A kategória két legjobb zenekarát hallhattuk. Az
egyikben Völgyi Roland gitáros és Berki
Martin zongorista nyújtott remek produkciót. A másikban Schilkraut Vilmos bőgős és Kovács Gergely dobos remek összhangja
kápráztatott el.
Ahogy az énekeseknél, a
zenekaroknál is egyetlen versenyzőt hallhattunk a II. kategóriában, és ahogy a
II. kategóriás ének, úgy a II. kategóriás zenekari produkció is nagyon magas
színvonalú volt. A IV. kerületi Erkel Gyula Zeneiskolából érkező, Kinczel Dániel felkészítő tanár kezei
alatt formálódó Bokolin Trió igényes,
szépen „együtt lélegző”, jól kidolgozott produkciót nyújtott.
A díjkiosztás előtt Magyar Margit Igazgatónő méltatta a
versenyt. Pár szóval vázolta a Tóth Aladár Zeneiskola múltját, beleszőve azt a
mindenki számára meglepő érdekességet, hogy a jogelőd Fodor Zeneiskolában már
1933-ban (!) volt jazzoktatás.
Köszönetet mondott Gonda Jánosnak a magyarországi
konzervatóriumi jazzoktatás megvalósításáért, majd megemlítette a Benczúr Ház
bezárása után, a zeneiskolába átkerült jazztanszak működésének folytatását. „-
A Tóth Aladár Zeneiskola így egyesíti a hagyományokat, a kezdetet és a
továbblépést”- mondta.
Ezután Binder Károly, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz
Tanszékének vezetője, Erkel-díjas jazz zongoraművész, zeneszerző, a zsűri
elnöke vette át a szót. Köszönetet mondott Magyar
Margitnak a verseny megvalósításáért, kiemelte a magyar jazzművészet
világon egyedülálló megnyilvánulását, a jazz cimbalom tanszak bevezetését a
LFZE tanszakai közé. Ahogy mondta, ez igazi „Hungaricum” , amelynek tantervét a
Gálahangverseny első fellépője, Lukács
Miklós cimbalomművész dolgozta ki. Elmondta, hogy a Jazztanszak létrejötte
óta mintegy 600 zenész szerzett diplomát. Kialakult a jazzoktatás hármas
egysége, ma már létezik országunkban alap- közép- és felsőfokú jazzoktatás.
A versenyt magas
színvonalúnak minősítette. Elmondása szerint egyes produkciók az akadémiai
jazztanszak bemutatóin is megállnák a helyüket. Ezért a zsűri ( Binder Károly, Lakatos Ágnes jazz-énekművész, egyetemi tanársegéd és Nesztor Iván jazz ütőhangszeres művész,
tanszékvezető tanár) nem helyezéseket, hanem minősítéseket és a kiemelkedő
szólistáknak különdíjakat ad ki. Arany diplomát kapott ének kategóriában Szabó Enikő, Cs. Tóth Eszter és Békefi
Réka, Jazz-együttesek közül a Magda Balázs(zongora)-Károly Péter(zongora)-Esztergomi Áron(dob)-Varga Dániel Áron(szaxofon)
összeállítású zenekar a Rácz Aladár Zeneiskolából, a Tóth Aladár Zeneiskola Samu András(gitár)-Kovács Gergely(dob)-Schilkraut
Vilmos(bőgő)-Drippey Máté(szaxofon)
összeállítású zenekara, valamint az Erkel Gyula Zeneiskola BOKOLIN (Lindner Gyula-zongora, Kováts Zoltán-bőgő, Borka Zsombor-dob) triója.
Ezt követően a Magyar Jazz
Szövetség küldöttsége (Márkus Tibor, Deseő Csaba, Schneider Péter) adta át díjait. A küldöttség által kimagaslónak ítélt
teljesítményt nyújtó előadóknak (Gyurics
Luca-ének, Békefi Réka-ének, Völgyi Roland-gitár, Berki Martin-zongora, Schilkraut Vilmos-bőgő és Kovács Gergely-dob) ajándékot,
különdíjat pedig a BOKOLIN triónak
adott. A különdíj a Magyar Jazz Szövetség által rendezett 2012-es Magyar Jazz
Ünnepe elnevezésű nagyszabású rendezvényen (2011. március 23-24. B.J.C.) való
bemutatkozási lehetőség.
A különdíjakat illetően-bár
egymástól teljesen elkülönülten hozták meg döntésüket- többségében egyezett a
zsűri és a Jazzszövetség véleménye. Jórészt ugyanazon versenyzők kaptak mindkét
részről különdíjakat, rajtuk kívül a zsűri még Bujdosó Flóra(gitár) és Lakatos
Marcellt jutalmazta
Az est gálahangversenyén immár
nemzetközi hírű, egykori TAZI-s növendékek, Lukács
Miklós cimbalomművész és Oláh Kálmán
jazz-zongoraművész adtak fantasztikus hangversenyt.
A versenyt követően
beszélgettem a szűri tagjaival, a szervezőkkel, felkészítő tanárokkal és
versenyzőkkel.
A 11 éves Gyuris Luca elmondta, hogy apukájától
hallott először jazzmuzsikát, mivel ő gitározik és énekel. Nővére Révász Ágnesnél tanul, így került
kapcsolatba a tanárnővel, aki felfigyelt rá. Nagyon élvezi az órákat, amelyeken
sokat improvizálnak megadott dalokra, és felelgetős játékokat játszanak.
Énekesnő szeretne lenni.
Révász Ágnes, a kreativitásáról, sajátos módszereiről ismert pedagógus ismerte fel
a kislányban rejlő tehetséget. Luca szolfézsra jelentkezett, de amikor a
tanárnő meghallotta énekelni, azt mondta: ”- Na, ezt csinálni kell!”. A tanárnő
pedagógiájának alapelve a dicséret jelentősége és az egyén fontossága. Ezért
mindenkihez máshogy közelít, mindenkivel másképp foglalkozik. Ez a pedagógustól
is nagyfokú kreativitást igényel. Gonda
János szavaival: „- Ha Önök kreativitást szeretnének tanítani, akkor Önöknek
is kreatívaknak kell lenniük.”
Lakatos Ágnes tanárnőtől azt kérdeztem, hogy ilyen fiatal korban nem káros-e az
énektanulás, hiszen a mutálás előtt sokan nem vállalnak énekes növendéket. Lakatos Ágnes válaszában a természetes,
erőlködés nélküli éneklés fontosságát hangsúlyozta. Példaként említette, hogy
az éneklés a legtermészetesebb megnyilvánulás a népzenében. Ha valaki
természetesen, erőlködés nélkül énekel, abból nem lehet baj. Ez a kislány pedig
természetesen énekelt.
Dely Róbert a TAZI Jazz Tanszakának vezetője. Az iskolában 8 fős tanári kar
oktatja a 70 hallgatót. Nagy izgalommal készítették elő a versenyt, de ennek
időpontját nem tartja szerencsésnek. A zenekari gyakorlatok két hónappal az
iskolai kezdés után még nem hoznak létre színpadra érett produkciót. Lehet,
hogy ez az oka annak, hogy – bár a versenyfelhívást elküldték az ország minden
lehetséges intézményébe – sokan nem is válaszoltak a felhívásra.
A 23 év felettiek magas
tandíja és egyes középfokú intézményekbe való viszonylag könnyű bekerülési
lehetőség miatt egyre fiatalodik az alapfokú tanulói életkor, ezért sok időbe
telik, amíg velük színpadképes produkciót sikerül megvalósítani.
A TAZI-ban negyedik éve működik jazzoktatás. Azelőtt a jó
hírű Benczúr Házban több, mint 100 éves múltra visszatekintő Erkel Ferenc
Zeneiskolában működött a jazz tanszak, amelyben Magyarországon elsőként
valósult meg a zeneiskolai jazzoktatás. Később középfokú ágazat is létrejött,
Így a Liszt F.Z.E.B.T.I. mellett létrejött a három szintű képzés. 2007-ben
láthatatlan hatalmak a Benczúr Ház működését egy mozdulattal megszűntették,
szakadékba taszítva ezzel nagy múltú kulturális értékeket. A ház azóta az
enyészet áldozata lett, fűtés hiányában az épület kimagasló képzőművészeti
értékei az említett kulturális hagyományokkal együtt tönkrementek. Az
„intézkedő hatalmak” nem nyerték el a várt hasznot, az épületet nem tudták
eladni, máig is homlokzatán lóg a lelket gyötrő „ELADÓ INGATLAN” tábla. Az
épület eladó, a művészet és a kultúra nem!
Szerencsére a lehető legjobb
„menekülési útvonal” adódott a jazztanszak számára. Az alapfokot a Tóth Aladár
A.M.I., a középfokot pedig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola vette
át.
A TAZI-ban negyedik éve
működő jazztanszak hirdette meg az első Országos Jazz-zenei versenyt
Magyar Margit igazgatónővel beszélgetve közösen próbáltuk levonni a verseny
tanulságait.
Ő is korainak tartja az
időpontot, de elmondása szerint, a zeneiskolának olyan sűrű a programja, hogy
az idén ezt a versenyt már nem lehetett máskorra időzíteni.
A felhívásra való kevés
számú jelentkezés egyik okának az intézmények együttműködésének hiányát tartja.
Hasznos lenne szakmai fórumokat, nyílt napokat, közös fesztiválokat rendezni.
A verseny kötelező
programját szakmai grémium állította össze. Igazgatónő szerint ez túl magasra
tette a mércét, hiszen például hasonló klasszikus versenyeken mindössze egy
kötelező darabot írnak elő, a többi szabadon választott. Másfelől a művészeti
versenyeknek van egyfajta visszafogó ereje, mivel minden művészet értékelése
szubjektív. Ezért el kell érni, hogy a gyerekek minél bátrabban merjék
megmutatni, mi az, amit elsajátítottak a szakma nyelvezetéből.
Megjegyzem, hogy ehhez
persze megfelelő, értő pedagógiára és pedagógusokra van szükség. A jazz
pedagógiája a klasszikushoz képest nagyon fiatal. Az általános alapelveken túl
nincsenek egységes, megszilárdult irányelvek, inkább meghatározó tanár személyiségek
vannak. Ez az oka annak, hogy a műfajban sokkal kevesebb a jó pedagógus, mint a
jó előadóművész. A sokféleség persze nem baj, sőt, talán a műfajnak nem is
tenne jót az egységessé nyilvánított megmerevedés. Mindenesetre nagyon hasznos
lenne a pedagógusok tapasztalatcseréjét szolgáló jazz pedagógiai konferenciák
megvalósítása.
A klasszikus és jazz műfaj
közti átjárhatóság problémája még mindig fennáll, holott minden klasszikus
zenét tanulónak hasznos lenne betekintenie a jazz műfajába (a jazzt tanulóknak
kötelezően kell klasszikust is tanulniuk).
Magyar nyelvű szakirodalom
tekintetében „el vagyunk kényeztetve” Gonda János meghatározó alapműveivel, bár
a legutóbbi 2004-ben jelent meg.
Ugyanakkor a jazzt oktató intézmények
tankönyv hiányával küzdenek. Ezt próbálja enyhíteni e sorok írójának készülő
jazzelmélet tankönyve.
Az egyre szaporodó
jazzoktatási intézmények (legutóbb az idei évben indult jazztanszak a szombathelyi
Zeneművészeti Szakközépiskolában) bizonyítják a műfaj létjogosultságát.
A jazz pedagógiájának más
tere kezd kialakulni az alapfokú oktatásban, a „hosszú tanszakok”, vagyis a 6
éves oktatási programok napjainkban lépnek életbe. Az alapfokú jazzoktatásban
is létrehozzák az „A” és „B” tagozatot, tehát a tartalmi és tanítási struktúra
egységes lett a zeneoktatásban.
Summa, summarum, jócskán van
még mit tennünk a jazzoktatás területén, minél igényesebben gyakorolva annak pedagógiáját,
a tehetségek kibontakoztatásával minél több embernek megmutatva a művészet
értékeit, eljuttatva hozzájuk a muzsika szeretetét, a zenélés örömét.
Magyar Margit erre vonatkozó idézetet említett az I. Országos Jazz-zenei Versenyen
elmondott beszédében:
„A pedagógia nem azt mondja
el, hogy milyenek vagyunk, hanem azt, hogy milyenné válhatunk (Goethe)
Az I. Országos Jazz-zenei verseny eredményei itt olvashatók:
http://www.tothaladar.hu/jazz-verseny.html
* A LFZE Jazz Tanszék főiskolai adjunktusa, a jazz módszertan, tanítási gyakorlat, és zongora kötelező tárgyak tanára.