Aszalós
Tünde*
V.
Országos Zeneiskolai
Ferenczy
György Zongoraverseny
Budapest,
2011. december 9-11.
Amikor vége van egy zenei versenynek, akkor
lassan kialakul az emberben egy összkép a résztvevőkről, az interpretációkról,
a tehetségekről. Ezt az általános benyomást ezek után boncolgatni és elemeire
bontva értékelni kell pozitív és negatív értelemben egyaránt.
Önkéntelenül felvetődik a kérdés: mit
tegyünk, hogy a színvonal emelkedjen, hogy még több legyen a stílusos és
professzionális szempontból megfelelő produkció? Mit tegyünk, hogy – mivel ez a
verseny az amatőrök versenye elsősorban – a növendékek megfelelő nehézségi
fokú, saját érzelmi – értelmi – technikai színvonaluknak megfelelő művekkel
vegyenek részt? (Kirívó volt az, hogy az első korcsoportban Chopin darabok is
hallhatóak voltak!)
Figyelmesen átnézve a résztvevők műsorát és
az eredményeket kiderül, hogy az volt sikeres, akinél a mű nehézségi foka nem
haladta meg tudását és jól el is tudta azt játszani.
A verseny anyaga
(Vázlatos
közlésben.)
I.
korcsoport Bármilyen
stílusú művek.
Chopin
nem javasolt!
II.-III.
korcsoport Chopin
mű választható, de nem kötelező.
Szabadon
választott művek a megadott időtartamban.
IV.-V.
korcsoport Egy
Chopin mű kötelező.
Szabadon
választott művek a megadott időtartamban.
255 növendék jelentkezett, életkoruk 8
évestől 20-22 évesig tehető.
*A Tóth Aladár
Zeneiskola ny. zongoratanára, szaktanácsadó, az
Országos Zeneiskolai Ferenczy György Zongoraversenyek zsűri tagja.
Fődíjak: 7 Ferenczy díj (növendék + tanár)
10
Arany fokozatú díj
13
Ezüst fokozatú díj
23
Bronz fokozatú díj
Külön díjak: 1-1
díj Bartók, Csajkovszkij, Szokolay,
Debussy és a Liszt művek tolmácsolásáért.
2
növendék kapott a „Magyar mű előadásáért”a II. és III. korcsoportban díjat.
1
növendék a „Francia mű előadásáért” kapott elismerést.
Dicséretre
71 résztvevő
bizonyult méltónak.
A névsor www.chopin-budapest.hu weboldalon
található.
A helyezések, a díjak, a sok-sok dicséret
tükrözi a verseny tendenciáját és a tehetségbeli adottságokat; rendkívül
lelkesítően hat a sok elismerés és ajándék növendéknek és tanárnak egyaránt.
A verseny népszerűsége
vitathatatlan ezek miatt és a gördülékeny rendezés is ehhez járul. Gondolom,
mindenki úgy érezte, hogy érdemes volt áldozatot hozni és többet gyakorolni.
A versenyről általában
Szinte rendkívüli módon javult a színvonal,
a felkészülés, a felkészítés minősége. Alig hallottunk ízléstelen zongorázást, „püfölést”
is alig észleltünk. Sokat fejlődött a művek előadása a stílus- és a kotta hűség
irányába. A pedálozásról szintén hasonló benyomást szereztünk, bár egy-két
esetben nem pedáloztak a gyerekek, pedig a lábuk „hosszúsága” ezt lehetővé
tette volna. Némely esetben kifogásolható volt a harmóniák
differenciáltsága. A zongora pedálja
elég érzékeny, talán több odafigyeléssel ez a hiba elhárítható
lett volna. Azonban sajnos a késleltetés
megoldása – ami a muzikális előadás egyik sarkalatos pontja – nem mindig
sikerült érzelmi és technikai, vagy zenei hallási okok miatt. A résztvevők
„bátorsága” – úgymond – még nem a legmegfelelőbb, viszont kifogástalan volt
viselkedésük és az öltözetek eleganciája. Jól esett ezt tapasztalni és látni.
A versenyek mindig felvetnek lelki
problémát is. A növendékek és a tanárok egyaránt mindent megtettek a siker
érdekében. Mégis felmerül a kérdés: jól játszott? Megfelelő helyezést ért el? Stb.
Nyilvánvaló, hogy az eredmény a pillanatnyi diszpozíciótól és a tehetség
fokától függ. Esetleg metodikailag nem a legjobb megoldások miatt nem a várt
eredmény született. Azonban ne felejtsük el: a Ferenczy verseny nem csupán a
professzionalista gyermekek és ifjúság találkozója – szerencsére -, hanem az
amatőröké is, mivel a zeneiskola elsősorban az amatőrképzés színhelye.
Optimális lehetőség, - mivel nincs válogató – hogy mindenki bizonyítsa
zeneszeretetét. Sokan a tanárkollégák abból a bölcs meggondolásból indulnak ki,
hogy ”legalább többet gyakorol a tanítvány” – ugyanakkor a tanári felkészítési
rutin is motiváló tényező.
A látogatottság az előzőekhez hasonlóan
katasztrofálisan csekély volt. A rendkívül tehetséges
15 éves olasz fiú Giorgio Trione Bartoli a nyitó hangversenyen kiválóan
játszott, ugyancsak majdnem üres nézőtér előtt.
Aki nem
hallotta, szinte vesztességként könyvelheti el! Tanári munkánkat pedig
nagyban segítené, gazdagítaná a produkciók meghallgatása. Tágíthatná
repertoárunkat, objektívabban segíthetnénk növendékünket és saját zenei
nevelésünket. Nem gondolom, hogy érdeklődési körünkön kívül esik a résztvevők
jellemvonásainak és a színes gyermekseregnek a milyensége. Az is hasznos lenne,
ha tanítványunkkal együtt hallgatnánk a zongoraműveket. Ez az együttlét
beszélgetésekre is alkalmat nyújtana, ugyanakkor fejlődne tanítványunk kritikai
érzéke is. Lényeges nevelési eszközt hagyunk ki! Kérhetjük-e az igazgatóktól,
hogy delegálják a tanszakot a versenyek végighallgatására? A kölcsönös bizalom
alapján valószínűleg igent mondhatunk erre.
Akinek nem inge . . .
Aki érintve érzi magát, kérem, gondolkozzon
el az általam felvetett problémákon. Régóta tartó lelkiismereti válságomnak
szeretnék véget vetni e sorok leírásával.
Nem fogadható el a „minden nagyon szép,
minden nagyon jó” alapállás zenei életünk, a világ zeneművészeti nevelése és
fejlődése szempontjából. Tisztában vagyok a zeneiskolai oktatás minden
nehézségével. (A gyermekek és az ifjúság túlterheltsége, az internet, a sport,
a nyelvórák, stb.) Tudom, hogy néhol milyen hangszereken, milyen zavaró
körülmények között (áthallás, zsivaj, stb.) kell művészi tevékenységet
folytatni. És az otthoni gyakorlásra milyen hangszerek állnak rendelkezésre!
(Tovább nem részletezem.) Elképesztő és megható a kollégák áldozatos munkája!
Ez utóbbi természetesen az ideális helyzetben dolgozó kollégákra is vonatkozik.
A 2011-es év márciusától a Ferenczy
Alapítvány székhelyén Darska tanárnő meghirdette, hogy díjmentesen (!) – velem
közösen - segítséget nyújt . Nemcsak verseny felkészítésben, hanem akit
érdekel, Darska tanárnő mindenkit szeretettel várt. Volt
olyan kolléga is, aki csak szaktanácsadásért jött el. E
mellett három előadást is meghirdetett (Bp. VII. ker., Bp. V. ker.), amelyben
a Chopin interpretáció autentikus előadásához útmutatást nyújtott. Nagyon kevesen voltak kíváncsiak erre is,
pedig a táncgesztusok igen sokrétűen
bemutatásra kerültek.
Joggal feltehető a kérdés: nem vagyunk
túlzottan magabiztosak?
Engedtessék meg, hogy saját tapasztalatomat
megosszam az olvasóval. A hosszú évtizedek alatt sok-sok mazurkát, keringőt (Chopint)
tanítottam. Egyszer csak ráébredtem, hogy rosszul tanítom, nem érzem
megfelelően, helyette azonban nem találtam rá az „igazira”. Így a továbbiakban
más romantikus művekkel dolgoztam. Tudni illik: a mi generációnk másképpen,
talán nem a legmegfelelőbb forrásokból merítette ennek a metodikáját. Egy velem megtörtént eset:
„előadtam” egy lengyel tanárnak egy mazurkát, mire megszólalt: „miért veszem
olyan heroikusra”? Fogalmam sem volt, hogy a ritmikai és harmóniai világa nem
az általam elképzeltet igazolja.
Egyébként a fent említett konzultáción a bécsi
(!) Bartók versenyre is felkészített növendék is játszott nekünk: Boateng
Kármen (Barcs, tanára Tóth Krisztina), az ottani verseny 3. díját kapta (Liszt
művet is játszott). A budapesti verseny gálakoncertjén őt választották a Szafarnia-i Chopin Központ által szervezett Nemzetközi
Gyermek és Ifjúsági Chopin Zongoraverseny nyitó ünnepségén való szereplésre.
„Mert növeli, ki elfödi a bajt.” (Illyés
Gyula: Bartók)
Nem kellene-e a tanárképzésben nagyobb
gondot fordítani bizonyos didaktikai, metodikai lépésekre? Nem kellene-e
tételesen oktatni pl. a kezek önállóságára nevelését? Természetesen a
gyakorlattal egyensúlyban és részletesen. A tanárjelöltek majdan hálásak lennének
ezért, kevesebb nehézséggel kellene szembenézniük és az esetleges kudarcok is
elkerülhetők lennének.
Esetenként megkérdeztem kollégáimat némely alapkérdésről,
mire azt válaszolták, hogy nem hallottak az adott témáról. Ez a tanítási
munkában is tetten érhető. A zenei oktatás elején úgy is sok gyakorlati
kérdőjel van az ember előtt. Az igaz, hogy „visszük tovább” azt a tanítási
szisztémát, ízlést, amit kaptunk tanulásunk folyamán. Az is köztudott, hogy a hallgatókkal
nehéz megszerettetni a tanítást, azonban van már erre pozitív példa.
Amit itt leírtam, bizonyára vitára ad okot,
azonban remélem, kiderül aggodalmam e tárgykörben és a magyar muzsikusképzés
ügyében.
A zenetanári továbbképzések témája és egyéb
kellékei megfelelnek-e a tanári fejlődés követelményeinek? Lehetne okosabban
csinálni? Lehetne pótolni a metodikai hiányosságokat? Akarunk jobban tanítani?
Vállalom mindezekért a „megkövezést” (van
elég kő az országban), azonban kérem, hogy az illetékesek gondolkozzanak el! De
ne hiúsági, hanem lelkiismereti alapon! A tanárképzés struktúráját valamilyen
módon alakítani kell azért, hogy a tudásanyag bővüljön. Becsülendő, hogyha
olyan előadó vállal metodikatanítást, aki „a módszertan tudója”. (Neuhaus)
Szeretném még megemlíteni, hogy több
évtizeddel ezelőtt egy külföldi nagy tanár mesterkurzust tartott Budapesten.
Nem alsó fokú növendékeknek, nem alsó fokú tanárok tanítványainak. Többek
között – a növendékeknél egyéb ízlés- és stílusbeli hiányosságok mellett –
„fület szúróan” rossz volt az úgynevezett késleltetés megoldási módja. Teőke
Mariann a Parlando hasábjain szóvá tette ezt – mint alapvető zenei hibát – és
fontos megállapításokat tett. A következő számban egy írás jelent meg, ami
majdnem minden pontjában megcáfolta Teőke Mariann jogos kifogásait. A „nagy
tanár” munkája után pedig elképesztő és megdöbbentő volt, hogy így is lehet
ezeket a műveket játszani és játszatni. A második
cikk egyértelmű volt. Mindenesetre nagyon meglepődtünk az ilyen mértékű
elfogultságon. (Vagy talán nem ez volt az ok?)
Reménykedem, hogy ez a történet tanulságos és
napjainkban nem ismétlődik meg.
Az
általános problémák a Chopin daraboknál
Minden versenyen Jan
Janski professzor volt a zsűri elnöke, kivéve az utolsót, ahol betegsége miatt
nem vehetett részt. Instrukciói mindig zenepedagógiai célzatúak, melyeket Darska
Izabella fordításában közreadjuk.
Egy interjúban azt a tanácsot adta a magyar
zongorapedagógusoknak, hogy olvassanak minél több könyvet Chopinről és
hallgassák minél több előadásban zenéjét, mert csak így alakul ki idővel az az
„arany-középvonal”, amely megfelel az Európában és az egész világon a Chopin
zene előadásával szemben támasztott elvárásoknak. Ehhez hozzáadva a saját
egyéniségünket, mindig maradjunk egy bizonyos tolerancia határain belül, ne sodródjunk
az extrém megoldások felé. Ez nagyon fontos az alapfokú és még a középfokú
tanítás területén is. A szabályok és a hagyományok tisztelete semmi esetben sem
adhatja át a teret a szabadosságnak, a kísérletezésnek és az extrém ötleteknek.
Fényes, csillogó, de meleg színű éneklő
dallam mellett mattabb, alárendelt kíséret kidolgozása nagyon sürgős feladat.
Ha a két kézzel egyforma erővel játszunk, a bal kéz már erősebbnek tűnik, és ha
a kíséretben szignifikánsan több mennyiségű hang van, a dallamnak esélye sincs
dominálni!
Hosszú dallamívekben kell gondolkodnunk – ez
a romantika általános elvárása – az összekötő szüneteken tudni kell áthaladni.
Chopin zenéjében midig van dallam, még a
legpergőbb darabjaiban is rejtve van egy átfogó dallam, melyet meg kell
találni. A látszólag szinte értelmetlenségbe torkolló hanghalmaz –állapotban ez
a dallam ad „kapaszkodót” a zeneileg értelmes tolmácsoláshoz.
Chopin zenéje mindig énekel. A díszítések,
az apróhangos dallam-kiegészítő átvezetések soha ne „süvítsenek”, esetleges
gyorsaságuk is csak addig fokozható, ameddig képesek dallamosak maradni.
Életfontosságú tudatosan megkülönböztetni
és kidolgozni súlyos és súlytalan dallamkezdéseket attól függően, hogy a dallam
szerkezete és a zeneszerző utasításai mit kívánnak. Ez nagyon gyakori
hiányosság a különböző interpretációkban.
Minden zeneszerzőnek van saját egyénisége,
amely tükröződik műveiben. Chopin esetében betegsége miatt rövid életének felét
a gyógyulás hiába való reményében és halálérzettel élte meg.
Nem hihető számomra, hogy bárkinek egy tíz
év körüli növendéke képes ezeket az érzelmeket kifejezni hangokkal. Lehet, hogy
ügyesen lemásolja, de hogy nem éli át, az bizonyos. A Chopin művek nem valók
minden gyerek kezébe. Az lenne a legjobb, ha az első korcsoportban senki nem
játszana egyetlen egy Chopint sem, főleg nem mazurkát, de még az úgynevezett Gyermek
Polonézt sem.
Chopin darabjai között „két bomba is ketyeg”,
felsorolási sorrendben: a mazurka és a polonéz. A két kötet tartalma népi-nemzeti
elemeket tartalmazó zene, túlnyomórészt stilizálva, esetenként jelentős
mértékben. Kérem a zeneiskolai tanárokat – nagy ívben és sokáig kerüljék el a
mazurka kötetet, mert ez a kötet a felsőfokon tanulók kezébe való. Csábító a
kevés hang, a csekély technikai elvárás, de ami Chopin mazurka címén néha
elhangzik, az teljes tragédia, a tánc paródiája.
A tolmácsolás nehézségét fokozza, hogy a
növendékek, de gyakran a tanárok sem tudják, hogyan járták az adott táncot, és
ez nemcsak a lengyel táncokra vonatkozik, hanem más táncokra is. (Ländler, barokk szvit
táncai, kontratánc, stb.) Néha még a keringő és a polka ismerete is kétséges.
A lengyel népi-nemzeti zene fő
jellegzetessége a hangsúlyok eltolódása, áthelyeződése. Mazurka nevű
népi-nemzeti tánc nem létezik – ez három tánc stilizálásából
született műfaj. Minden táncnak más jellemzői vannak, de ezzel együtt a zenei
paramétereik egyformák. A táncok egymással keverednek, néha egy-egy eleme ott
jelenik meg, ahol nem várható. Azon kívül: művészi szinten a hangsúlynak
többféle jelentése van. A mazurka eljátszása csak akkor sikerülhet, ha előbb
elsajátítottuk a ländler, a menüett, a walzer, a bécsi keringő és a courante
zenei jellemzőit. Idézet vége.
Ezek
megszívlelendő javaslatok nemcsak alsó fokon.
(Tiszteletben
tartva Jan Janski professzor mondandóját, érdemi változtatás nélkül minden
zenei értelmezésre vonatkozó gondolatát pontosan átadom az olvasónak. Együtt
zsűrizéseink alkalmával észrevételei - gesztusainak megnyilvánulásával – ha
nagyon finoman is, érezhetők voltak. A. T.)
A kiváló magyar művésztanároktól is kapunk
nagyszerű útbaigazításokat.
Weiner Leó: „A dallam úgy ússzon, mint olaj
a víz felszínén.”
Idézetek Ferenczy György Pianoforte című írásaiból
(10. old. és 64. old): „Zongoraszerkezetileg ugyan talán a mazurkák a
legegyszerűbb Chopin művek, mégis miből adódnak a mazurkák különleges
nehézségei? Azt hiszem, négy fő tényezőből. A dallamvezetés, a ritmus, a
dinamika és az agogika problémáiból.”
„A rubato a chopini előadóművészetben
fontos helyet foglal el, alkalmazása nagy körültekintést, óvatosságot és ízlést
igényel. A legtöbb Chopin mazurka megköveteli a rubatót, de azért van néhány
olyan, amelyben a rubato alkalmazása hibás volna. Az agogika és a rubato
helytelen használatával könnyen el lehet jutni az érzelgős, szinte
elviselhetetlen Chopin mazurka megszólaltatáshoz.”
„Tudni kell, hogy Frederic Chopin kora
ifjúsága idején Bécs városát is útba ejtette. Bizonyára megfogta a Wiener
Walzer bája és vizualitása. Chopin keringőiben ez a hatás kimutatható. Ha a
zongorás nem veszi észre ezt a hatást, nem tudja megoldani Chopin keringőinek
formaproblémáit.”
„A Wiener Walzer leglényegesebb
tulajdonsága a ritmika. „Walzern”: keringést jelent, a szó eredeti értelmében.
E ¾-es ütemben tartott páros táncban – a mozgás koreográfiájának következtében
- a második negyed kissé megnyúlik. A megnyújtás nem nagyon feltűnő, mégis ez a
kor és Bécs hozadéka a keringőhöz.”
„Ezt a zenei és ritmikai hatást kell
felfedezni Chopin csodálatos keringőiben, ha nem dominál is mindegyikben, mert
azért saját képére formálta át a keringőt is. A gyors és egyenletes ¾-et
többnyire az epizódokban váltja fel a bájosan lüktető, bécsiesen mintázott
walzer karakter. Még a legvirtuózabb Desz-dúr keringőnél is, amelyet tévesen
perc keringőnek is kereszteltek el, a virtuóz ¾-es ritmus után jelenik
meg a bécsiesen ringató középrész, felidézve a táncoló párok képsorát.
(Mellékesen jegyzem meg, ha a zongorista valóban egy perc alatt játszza el ezt
a keringőt, jóvátehetetlenül súlyos hibát követ el.)”
Darska Izabella tanárnő missziója
Az előkészítés, az
internetes munka, a levelezés, a szervezés, jutalmak és sorolhatnám a
végtelenségig a verseny rengeteg sok feladatát. A tanárnő az ügy iránti
elkötelezettsége következményeként több esetben éjjel-nappal dolgozott. Jan Janski professzor zsűri elnöki
lemondásával a feladatok sokasodtak, mert Janski kifejezett kérése volt, hogy
az elnöki feladatokat Izabella asszony vegye át. Tulajdonképpen szerénységének
köszönhető, hogy az első pillanattól kezdve – mint a Ferenczy Alapítvány
létrehozója és Ferenczy György művészi emlékének életben tartója - nem saját
magát jelölte erre a posztra. Az alapítvány tíz éves jubileuma alkalmából egy
kiadvány fog megjelenni, amely reprezentálja azt a sokirányú tevékenységet,
melyet Darska művésznő folytat. Az anyag már birtokomban van, nagyon fogok
igyekezni, hogy szerteágazó munkásságát – többek között a nemzetközi Chopin vonatkozásúakat – megfelelően
dokumentáljam.
Köszönetet mondunk Izabella asszony
mellett Tóváriné Perémi Orsolya igazgatónőnek és a XVII. ker. Bartók Béla
Zeneiskola tantestületének, valamint Papp Károlyné titkárnak a gördülékeny
lebonyolításért.
Tanulságok, jövőkép
1 . Ha foglakozunk is egy-egy túl nehéz művel, azt nem szabad versenyre
vinni.
2. A Bartók darabok népdal szövegét meg
kell nézni, a szerzői utasításokat nem szabad „felülírni”.
3. Stílushűség
és tanári bölcsesség jellemezzen bennünket.
A Gálahangverseny
élményszerű produkciói abszolút professzionális előadások voltak, lenyűgözve
hallgattuk. Szereplői és a műsor megtalálható a www.chopin-budapest.hu honlapon. Reméljük, hogy Ungár Imre 1932-es
varsói győzelme megismétlődik, vagyis, hogy ismét lesz magyar helyezettje a
Chopin Versenynek. Sok-sok javaslat hangzott el, és szeretném kérni a kedves
kollégákat, hogy azokat szívleljék meg! Vannak nagyon tehetséges növendékek és
tanárok, akik biztosíthatják a magyar sikereket és versenygyőzelmeket. Ehhez kívánunk
sok erőt és akaratot!