P. Stébel Ildikó*
A Debreceni Zenede, ma a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolának
otthont adó Vár utca 1. sz. alatti épület – a Zenede Palota – országosan védett
műemlék.
Debrecen
város zenei életének, dinamikus fejlődését mutatják az 1800-as évek elején azok
a szerveződések, amelyek a muzsika
kedvelőit egy táborba kívánta összefogni; így Casino Egyesület, Musika
Egyesület tervezete, amely Hangász Egyletként létre is jött, s amely további
működésének a szabadságharc vetett véget, ám kis vagyonkáját -
Debrecen város polgárainak
áldozatkészsége, anyagi alátámasztást adott ezeknek a kezdeményezéseknek. Farkas
Ferenc vaskereskedő, aki a Péterfia utcai színház létrehozását is szorgalmazta
élen járt ezen áldozathozatalban, mind anyagilag, mind tevőlegesen. A Zenedei
Egylet az ő irányításával kezdte meg tevékenységét. A Zenedei Egylet, a zenei nevelés, szervezeti és művészi szempontból
egyaránt jelentős intézményesítése érdekében, 1861-ben megalapította a Zenedét,
1894-ben palotát épített annak. 1861-ben már teljes művészi és pedagógiai
felkészültséggel nyílhatott meg a Városi Zenede. Hajléka lett a muzsikának, az
énekes és hangszeres zenének, nevelője és irányítója a debreceni
zenekultúrának. Működésének első évében 270 növendéke volt, fennállásának 75.
évfordulóját ünnepelve, pedig már 900. Működésének kezdeti időszaka az, amikor
verbunkos zene meghódította a nagy hangszeres formákat, hogy majd egy kései
romantika pátoszának zenei korszakán át, eljusson az új magyar zenéig a népi
dallamvilág anyagából és szellemi tartalmából kisugárzó magyar zenei nyelv
megismeréséig.
A „Hajlék”
A Zenede
kormányzóbizottsága, 1861-ben, kérte a várostól az akkori Czegléd utcai
Komáromi féle- üresen álló házat, ám a város nem engedte ezt, meleg hangú levél
kíséretében
A drága belvárosi telkek, a
kevés rendelkezésre álló pénz, a helyigény, ami megnehezítette a választást. Szóba
jött a később, Kereskedelmi Akadémia által elfoglalt telek, a városi
tűzoltólaktanya használaton kívüli telke, de legtöbb esély a Csapó u. 20 sz. Vár
u. 1. sz telek megvételére volt. Az itt található Kainrath féle telek, a Zenede
akkori igazgatója – Simonffy Emil figyelmét erőteljesen felkeltette. Sikerült
is jutányosan a saroktelekhez jutnia.
A Zenedei Egylet elnöke,
igazgatója és jegyzője saját felelősségére és kockázatára vette meg a telket. A
Csapó és Vár utca szegletét képező telket 11 kat. hold földet 21 739
Ft-ért, amit az 1891 okt.7-i választmányi ülésen - rendkívüli közgyűlésen majd,
megszavaztak. A föld értékesítése után, a telek és az épület 86 387 Ft-ba
került, ennek értéke, az 1912-évben, már 260 000 korona lett. A város ehhez
20
Az épülettervek, vázlatok
költségirányzatok készítésére pályázatot írt ki a választmányi ülés. A
pályáztatás kétfordulós volt. A pályázatra 5 terv érkezett: Gerster és Rössler,
Tóth István, Tóth Béla, Bernovits Gusztáv, és Tóth Elek (Tempus), A
tervek elbírálását Simonffy Emil igazgató, Márton Imre jegyző, Kövy Lajos
számvizsgáló, Zádor Lajos majd Komlóssy Dezső választmányi tag, Balogh Mihály
városi főmérnök végezte. A tervek kivitelezése nagy tőkét igényelt, s mint a
legköltségesebb – Tóth Elek terve- elvétetett. A tervekkel kapcsolatban a
bíráló bizottság hibaként rótta fel; a jövedelmezőség, a tanhelyiségek
célirányos beosztásának hiányosságait, az építési program figyelmen kívül
hagyása – amely arról szólt, hogy a terv a telek egészére készüljön el, a
kivitelezés pedig a 2/3-ra történjen. A telken meglévő régi épületet
így még egy ideig hasznosítani is tudják a bérbeadása révén, amely 300 forintot
jövedelmezett a Zenedének. Valamint kitétel volt, hogy az előirányzott építési
költséget a 60 ezer forintot, nem lehet túl lépni.
Petz Vilmos budapesti
építésznek (műegyetemi tanár) felküldték az anyagot a bírálathoz, vélemény
nyilvánítását kérték. Az ő észrevételei is hozzájárultak a hangversenyterem
öblösségéhez és folyosók tágasságához. Végül, Tóth István terve fogadtatott el,
és az 1893. március 19-i rendkívüli közgyűlés, beleegyezését adta az építkezés
megkezdéséhez. Tóth István fővállalkozója is volt a kivitelezésnek. Tóth István
a Dégenfeld illetve Tisza palota átépítési munkáinak is tervezője volt. Segítségnyújtásért
folyamodtak a városhoz. Debrecen város közgyűlése megszavazta az építkezéshez
nyújtandó támogatást, és 20 ezer forintot adott. Ezzel egy időben eltörölte az
évi rendszeres segélyt, amelyben addig részesítette az intézményt pár éven
keresztül. Az építkezéshez segítséget nyújtott: Debreczeni Első Takarékpénztár,
az István gőzmalom Társulat. 1000-1000 forintot szavaztak meg.
A 1893 tavaszán kezdetét
vette a munka. Építőbizottságot hoztak létre, melynek élén a technikai
felügyeletet Domokos Kálmán a gazdasági tanintézet igazgatója majd, Kúthy Béla
m. kir. államvasúti mérnök, látta el. Az átköltözés 1894 áprilisában
megtörtént. A hangversenyterem csak a tél folyamán lett kész.1895. március. 17
- re, maradt, az ünnepélyes megnyitás.
Megépülésekor a Zenede palota
egyemeletes saroképület, magas-tetős kialakítás olasz reneszánsz, neoreneszánsz
stílusban tartva. A Vár utcáról egy teljesen a Zenede számára elkülönített
vestibule, vezet az épületbe. Belépéskor, a bejáratnál láthatjuk a két fekete
márványtáblát, amely megörökíti a Zenede, illetve az épület keletkezésének
történetei adatait.
A bejárati csarnokba belépve
a házmesterlakás előtt elhaladva, a lépcsőházba juthatunk. Lépcsői, karsti
márványból készültek, mozaikozott, illetve öntött kőpadlós folyosóra vezetnek,
melyek, cc.
Az épület utcai szegletében,
a zongoraterem, mellette a Csapó utcára tekintő hegedűterem található. Legvégül
a felügyelőnő lakása helyezkedett el az első emeleten. A tantermeket, porcelán
illetve Friedland- kályhával fűtötték, a termek belmagassága
A hangversenyterem
Ami a terem díszítését,
építészeti művészeti, kivitelezését illeti; általánosan nagyon sikerültnek
találtatott, már az akkori vélemények szerint is. A terem falát, sárga
stucco-lustro lisenák mezőkre osztják, melyeknek felső harmada, zöld
márványozáson: Beethoven, Chopin, Haydn, Mozart, Bach, Verdi, Wagner, Volkmann,
Liszt, Goldmark, és Erkel neve vannak aranybetűvel bevésve. A falakat Torockay
Oszvald festményei díszítették. Toroczkai
több munkája megtalálható a Déri múzeumban. Hollósy Simon tanítványa volt.
Sokáig Debrecenben élt, festő iskolát nyitott.
A
színpadi fülke felett lant, kétfelől a zene emblémái. A mennyezetfreskó,
Mirkovszky Géza művészi ecsetjét dicséri. A temperafestmény, a zenét
allegorikus csoportban ábrázolja (Lotz felfogásához közelítően, lebegő
megjelenítés); postamenten felépített orgona, melyen Szent Cecília játszik, a
komoly egyházi és monumentális zenét jelképezve. Az orgona alatt az alkotó
Géniusz lantot penget, s dicsőítő nemtő nyújt felé babérkoszorút. Bárányfelhős
légben látható az ókori zene allegóriája – hárfázó Múzsa, ettől jobbra álló
troubadour a középkori – rokokó s barokk-alakok és egy tamburinverő nő a vidám
érzéki zenét képviselik. A modern zenét, pódiumon álló énekkar által fejezte ki
a festő, az énekkart tipikus karmester vezényli. Az előtéri ballustrádra egy
tripost festett, melyen a művészet soha ki nem alvó örök tüze ég. Ezt az egész
allegorikus képcsoporzatot vízi növény és virág fűzér (feston) veszi körül,
melyet a négy sarokban angyalok tartanak. Mirkovszky Géza festő, építész volt.
Hansen és Lotz tanítvány. A Felsőkereskedelmi Akadémia és az Aranya Bika
épületeit is díszítette alkotása. A mennyezetfreskó egy beázás során nagyon
megsérült. A különleges eljárással és csodálatos színvilággal készült műalkotás
pompáját – a nagy igényességgel elvégzett restaurálás során, próbálták
visszaadni. 1913 szeptember 5-én a Debreczeni Zenedét, a – Zenedét irányító –
Zenede Egylet, szerződésben, leltárral átadta a városnak - az 50 évig
alapítványokból működő intézetet. „Feláldozva a Zenede félszázados autonómiáját
és a függetlenség árán keresni, a művészet magas érdekeire védelmet a város
hatalmas oltalma alatt.(Drumár János).”
A városiasítás eszméje évek
óta foglalkoztatta az akkori Igazgatót, Simonffy Emilt, előkészületeket is tett
erre nézve. A várossal kötött szerződés kiegészítő része a Szervezeti
Szabályzat tartalmazza, hogy az intézetet zeneiskolai bizottság vezeti. A
szerződésben rögzítették; a negyedmilliót is meghaladó pénzvagyon, a Zenede
palotájának továbbfejlesztésére fog szolgálni. Ezen összeg 1/3-da hamar bele is
épült a nagyon nagy gyorsasággal felhúzott második emeletbe, melyben az összes
első emeleti termek megkétszereződtek. Kivéve a hangversenytermet. A Bizottság
azt tervezte, hogy a még hátralévő pénzmennyiség, a Palota továbbépítését
szolgálja, ebben helyet adván annak a nagy hangversenyteremnek, melybe a 12-15
ezer korona, értékű orgona fog megépülni. Az orgona, Liszt Ferenc egykori
hangszere, ekkor már a Zenede birtokában volt. Megállapították, a nagy
hangversenyterem felépítése igen sürgető, 1000-1200 fő befogadásával és egy
szimfonikus zenekar elhelyezhetőségével kell szolgálnia. [A nagyobb zenekart
igénylő előadásoknak a Színház (Csokonai) valamint az Apolló mozi adott teret]
Az épület, mai külső
megjelenése nagyon elhanyagolt, és sok torzítást szenvedett. A földszínt
megnyitott portáljait, ablakszerűen befalazták, és eltűntek a sarok rizalit
emeleti szintjeinek díszes, nyílást keretező szemöldökpárkányai. A főpárkány
feletti balluszteres attikát átépítették, helyette egyszerű mellvédfal van. Az
első építési periódus nagytermének ívezetes színpadnyílását balluszteres belső
erkély osztotta meg, felette kagylószerűen – festett- mennyezeti kialakítás
volt. Ma már egyik sincs meg. Az épülethez 1983-ban épített épülettömb
(zeneiskolai) idegenül hat.
* P. Stébel Ildikó a Debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és Zeneiskolai AMI könyvtáros-tanára, zenei könyvtárosa.