Operaházi morzsák
Az
operák operája
Rutinos
színházba járók szerint általában a harmadik előadásra érik be egy produkció:
onnét kezdve nyújtják a szereplők legjobb formájukat. Akkora már elcsitulnak a
bemutató izgalmai, felesleges tehát a premierre nyomulni. Nos, úgy adódott,
hogy az Operaház új Don Giovanni-színrevitelének éppen a harmadik előadását
sikerült megnéznem.
Az
„operák operája” már a premier előtt sok munkát adott a médiának, egyúttal
bőven szolgáltatott beszédtémát az opera iránt rajongóknak, pozitív és negatív
vonatkozásban egyaránt. Örömteli volt például az olasz Gianfranco de Bosio
nevének megjelenése a színlapon, mivel a jó referenciákkal rendelkező rendezővel
kapcsolatban remélhető volt, hogy új színt visz az operába (és ezáltal az Ybl-palota falai közé is). Hasonlóan a jóleső
várakozás izgalma kötődött a jelmez- és díszlettervező
Nana Cecchi nevének
olvastán is, aki a vicenzai Teatro Olimpico kicsinyített mása közé álmodta
az opera korhű kosztümöket viselő szereplőit. Hideg zuhanyként hatott
ugyanakkor a kanadai vendégkarmester, Keri-Lynn Wilson
szinte az utolsó pillanatban tett bejelentése, aki néhány nappal az első
előadás előtt lépett vissza a budapesti vendégszerepléstől. Indoka szerint a
nem megfelelő szereposztás miatt nem vállalta a fellépést. Helyére az a Kesselyák Gergely ugrott be, aki feltételezhetően
több szempontból is az opera szakértőjének tekinthető, már csak azért is, mert
nemcsak vezényelte, hanem rendezte is néhány éve a művet. A premierig jó pár
csere is volt az eredetileg meghirdetett szereposztásban. Ennyi külső
bonyodalom után egyáltalán örülhetett a közönség, hogy a premier létrejött és
hátradőlhetett Mozart mélyen drámai, az opera hangulatából sokat megsejtető
d-moll nyitánya alatt.
A
harmadik előadásra vélhetően már csak az előadásra koncentrálhatott az előadói
gárda és az egész házat megtöltő közönség is. A függöny felgördülése utáni
látvány első benyomásai kedvezőek voltak, s voltaképpen nem is nagyon változtak
az opera végéig. Az olasz páros teljesítményét értékelve mindenképpen Cecchi ért el nagyobb hatást az impozáns díszletekkel. Bár
az előadás során csak minimális változások történtek a színpadképben, ennek
ellenére mégsem tűnt egyhangúnak a látvány, s mindig elégnek bizonyult a kellő
illúzió megteremtéséhez. A jelmezek híven tükrözték a szereplők társadalmi
rangját, kérdés persze, hogy például Donna Annának vagy Donna Elvirának mennyire
lehetett kényelmes a mozgás a sok selymet és bársonyt felhasználó ruhákban. A
minden tekintetben hagyományos rendezés nem bombázta a közönséget megoldásra
váró szimbólumokkal, egyszerűen végrehajtotta, amit Da Ponte beírt a szövegkönyvbe, Mozart pedig a zenébe - ami persze
önmagában sem kevés. Az a néhány egyéninek szánt megoldás, mely olykor-olykor
felbukkant a rendezés során, nem volt eget rengetően új. Így például a színpad
kitágítása a zenekari árok felett, vagy a nézőtér, mint játéktér használata sokat
alkalmazott, már-már avíttnak tűnő, bár kétségkívül mindig hatásos meglepetést
okoz a nézőnek, mint ahogy hasonlóban például az előző évadban, éppen egy
Mozart-operában, a Figaróban is része lehetett a budapesti Opera közönségének.
Kissé
felemás teljesítményt nyújtottak az énekesek. A címszerepet éneklő Horváth Ádám a recitatívókban
mutatott igazán felszabadult játékot, mind hangban, mind színpadi
megformálásában itt játszotta el karakterének gátlástalan, mindenkin átgázoló
természetét. Bretz Gábor személyében ugyanakkor
világszínvonalú Leporellónak tapsolhatott a nagyérdemű, aki fellépésének minden
pillanatában nemcsak énekesként, de színészként is tökéleteset nyújtott. A Masettót megszemélyesítő Sebestyén Miklós nagyszerűen hozta a kissé darabos, lassú észjárású,
ám melegszívű parasztfiút, Don Ottavio életre
keltője, Dovlet Nurgeldiyev -
bár szerepe szerint is kissé statikus, így előadása is annak hatott - kiváló
tenor, aki nagyszerűen helytállt két nehéz áriájában. (Mozart a prágai
ősbemutatón még csak egy áriát szánt Don Ottaviónak,
mivel a premierre nem talált olyan megbízható tenort, aki képes lett volna
kétszer is kiállni a közönség elé és nagyáriát énekelni.) A hölgyek közül
kétségkívül a Donna Annát alakító Kolonits Klára és
Donna Elviraként Szabóki Tünde nyújtott kimagasló teljesítményt.
Kolonits Klára fényes, erőteljes hangja nagyszerűen
érvényesült az együttesekben is. Emlékezetesek maradnak azok az apró gesztusai
is az 1. felvonásból, melyekkel arra utal, hogy Don Giovanni „támadása” többet
jelentett számára, mint amit jegyesének elmesélt, és élethű volt a bosszúnak az
a szenvedélyessége is, amit aztán a címszereplő kiváltott belőle. Keszei Bori színészileg nagyszerűen
megformálta Zerlinát, akiben egyszerre mutatott rá a
falusi kislány ártatlanságára és a benne rejlő érzéki nőre. Egy év eleji
hangversenyen éppen Bretz Gáborral karöltve hallottam
tőle a Semmelweis Szalonban Zerlina és Don Giovanni
kettősét az 1. felvonásából – kiválóan. Az Operaházban azonban kevésnek
bizonyult az a hang, ami a kamarateremben elegendő volt. Nemcsak az
együttesekben veszett el teljesen Zerlina, de olykor
a szólókban is kevésnek tűnt.
Kesselyák zenekara végig megbízhatóan teljesített
és a hangszeresek is jelentőst
részt vállaltak abban, hogy a
végeredmény egy kellemes estével ajándékozta meg a közönséget. (Magyar Állami Operaház — 2011. november 25.)
KOVÁCS ILONA