Geréb László
Észrevétlenül távoztak
Pedig amit
alkottak, több generációnak mutatott irányt művészi-pedagógiai munkájához.
Mindhármuk távozásáról, méltatlanul, csak hetekkel, hónapokkal, sőt évekkel
haláluk után, véletlen értesülhettünk.
*******
a) Nagy metodikus volt. A Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Tanárképző Intézetében oktatta a leendő oktatókat didaktikára, vagyis
a zongoratanítás csínyjára-bínyjára, és vezette őket
a gyakorlatban az oktatás kalandos mezejére a Mártírok úti (ma Margit körúti)
zeneiskolában. Óriási tapasztalata tévedhetetlen diagnosztává tette. Átható
röntgenpillantásával rátapintott a gyermek fejlesztendő pontjára szinte még
mielőtt leütötte volna az első hangot. Kurtág György tanácsadójaként aktív
részesévé vált a XX. század egyik legkiemelkedőbb zenei és zenepedagógiai
alkotása, a Játékok keletkezésének.
Didaktikaóráit a határozott iránymutatás mellett a diákokkal (leendő
kollégákkal) való együtt gondolkodás, az övével nem egyező vélemény
megfontolása, az azzal való vitába szállás, de annak semmiképpen sem lesöprése
jellemezte. Óráiról nem lehetett közönyösen távozni, csak feldobottan vagy
dühösen, de mindenképpen gazdagabban.
*******
b) Ő is az alapfokú képzésben alkotott maradandót, hatalmas
művészi vénával. Kibontakozását a történelem, vagy mondjuk ki: a zsidótörvények
törték ketté. Mint oly sokan, ő is a Fodor Zeneiskolában kezdte tanulmányait,
kislányként már Svájcban koncertezett zenekarral. Azután becsapott a villám.
Jött az összetörés, a szembesülés, az ok-okozat keresése, a megkérdőjelezés,
(modern szóval: identitászavar), a házasság, a válás, a gyereknevelés. Közben a
pénzkeresés és a pedagógiai tapasztalat. Hihetetlen mélységekig sajátította el,
hogyan kell a zenei kifejezést szolgáló és nem magamutogató technikát
továbbadni a gyerekeknek. A hetvenes években feltűnt és ma is alkotó nagy
pianista generáció több tagja is az ő műhelyéből indult. Miközben fanyar humora
rendkívül kellemessé tette a különlegesen finom ízléssel berendezett lakásában
töltött délutánokat, a megkeseredettség egész életében rányomta bélyegét emberi
kapcsolataira. Elvárta a neki joggal kijáró tiszteletet, ezért, ha egy-egy
növendéke képességeit fenntartással érintő megjegyzést kapott, könnyen
személyes sértésként élte meg. Mégis, szakfelügyelőként is sokat profitálhattak
hatalmas tudásából azok a kollégák és növendékek, akiknek nyitott volt rá a
fülük.
*******
c) Őneki nem volt metódusa. Nem tudta, hogyan kell
“csinálni” a zenét, mert ő maga volt a zene. Ahogy a mindennapi beszédben az
ember ösztönösen kerekíti le a mondat végét és vesz levegőt, úgy lélegzett nála
ösztönösen a Mozart szonáta vagy a Schubert impromptu.
Örökké nyitott kérdés marad, vajon miért nem ült le soha tanítás közben a
zongorához, hogy előjátsszon egy darabot, inkább énekelve, vagy csak a dallamot
a felső oktávban játszva mutatta be elképzelését. Illetve...
egyszer leült. Bach d-moll prelúdiumát játszotta a Wohltemperiertes
Klavier 1. kötetéből. Felejthetetlen és máig
meghatározó élmény volt. De (sajnos) ez volt az egyszeri kivétel. Talán, mert
nem akart imitátorokat nevelni? Avagy a halhatatlan nővér iránti érthető, de
túlzott alázat okán? Örök titok marad. Mint ahogy az is, vajon otthoni
magányában, a zárt ajtók mögött, felnyitotta-e a zongora fedelét. Mi, akik
tanítványai lehettünk, úgy léptünk be a Bartók Szakiskola 1. termébe, illetve
Pozsonyi úti lakásába, mint a zene és a kultúra templomába.
*******
Három
merőben eltérő, igen: hellyel-közzel egymással összeférhetetlen személyiség,
akik már együtt ülnek a nagy égi zongoránál, és egykoron volt különbözőségeiken
mosolyognak.
a) Teőke Marianne
(1923-2009)
b) Ránki Lívia (1924-2011)
c) Fischer Magda (1917-2011)