Dr. DUFFEK MIHÁLY
A tehetség viruló hajtásai…
Hangok a III. Országos
Bartók Béla Zongoraversenyről
2011. december 2-4.
között harmadik alkalommal került sor Budapesten, az Aelia Sabina Zene-,
Képző- és Táncművészeti Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
rendezésében a hazai zeneiskolákban tanuló zongoristák versenyére. A helyszínt
az Óbudai Társaskör biztosította magas színvonalú környezetével, és kellemes
légkörével. Kissé csalóka a verseny elnevezése, hiszen idén először a résztvevő
iskolák köre kibővült a Kárpát-medencei régió zeneoktatási műhelyeinek
növendékeivel is. A verseny négy kategóriában zajlott közel 120 versenyző
részvételével, nagyszámú érdeklődő, és tegyük hozzá, szurkoló közönség
jelenlétében. A zsűri tagjai voltak: Dr. Eckhardt
Gábor zongoraművész, aki a zsűrielnöki teendőket is
ellátta, Dr. Duffek Mihály zongoraművész, Kemenes
András zongoraművész, Dr. Kerek Ferenc zongoraművész, és László Éva
gyakorlatvezető zongoratanár.
Különösen fontos verseny
volt az idei, mert átalakuló törvényi környezetünk, az ebből fakadó sok
aggodalom és félelem mellett ezekben a napokban sikerült újból megtalálni és
felmutatni mindazokat az értékeket, amelyek a jogalkotástól függetlenül
folyamatosan léteznek. A zenei tehetség az egyes generációkban mindig újjászületik.
Hihetetlen kincset jelent ez, amelyet joggal féltünk és óvunk minden
veszélytől. Személyes emlék, hogy a zsűri tagjai olykor felülemelkedtek
adminisztratív feladataikon, és csodálva hallgatták a színpadon megszólaló
személyes, hangokba öntött vallomásokat, amelyek mindenki számára meggyőzőek
voltak és a zene gyönyörűségét hirdették, demonstrálták.
Olyan időkben, amikor
megszokott szellemi értékeink a válság okán veszélybe kerülhetnek, nagyon
fontos kiemelnünk, hogy az igazi veszély nem ezen
értékek megőrzésének nehézsége, hanem esetleges elkallódása, elvesztése. Ki ne
tudná, hogy a zenével kapcsolatba kerülő ember a zenei nyelv elsajátításakor
olyan képességeket fejleszt ki, amelyek túlmutatnak a zenei hivatáson: a
felnőtt, zenét tanult ember minősége más, képességei sok tekintetben átlagon
felüliek, így más foglalkozási körben is kiemelkedően képesek hivatásukkal
szolgálni a társadalmat, esetenként ennek gazdasági haszna is egyértelműen
kimutatható. Márpedig azok, akik zeneiskolában tanulnak, nagyobb százalékban
választanak más felnőttkori hivatást, mint a zenei pályát.
A verseny – a zsűri
egyöntetű véleménye szerint – igen magas színvonalú volt. Megejtően gondos,
alapos tanári munka húzódott meg még azon versenyzők produkciói mögött is, akik
most nem kaphattak jutalmat. A szakmai tapasztalatok a korábbiakhoz hasonlóan
most is igen sokrétűek, tanulságosak voltak. Minden ehhez hasonló, korosztályos
versenyen igen hasznos áttekintés adódik a különböző korú gyermekek, serdülők
irányultságáról, zenei képességeiről, zenei és hangszeres kommunikációjáról.
Ezek most is megnyilvánultak. Az egyes korosztályok természetszerűleg most sem
mutattak egyforma minőséget. Megállapíthattuk, hogy nagyon pozitív fejlemények
mutatkoznak a III. korcsoportnál, amelynek egyes tagjai olykor a zenei pályára
készülő szakközépiskolásokat is meghazudtoló felkészültségről és előadói
kvalitásokról adtak számot, miközben a közoktatásban tanuló diákként élik
mindennapjaikat.
A zsűriben ülők maguk is
különböző zenei ízlésű és művészi alkatú emberek, tanárok, de a felhangzó
produkciók hallatán mégis olyan egységes értékelési szempontokat alkalmaztak,
amelyek alkalmasak voltak a legfelkészültebbek kiválasztására.
Mindenekelőtt a versenyző fiatalok zenei mondandóját akceptálta a zsűri,
természetesen a kategóriának megfelelő korosztály lehetőségeinek, életkori
sajátosságainak, és a sokéves gyakorlatnak az ismeretében. Olykor kevésbé
szigorúan ítélt meg egy-egy kisebb hanyagságot, vagy éppen indiszponált
előadást, ha a szereplőtől szuggesztív zenei élményt kapott. A kottahűség, a
zenei üzenet pontos interpretációja olyan alapkövetelmény, ami szintén helyet
kapott az értékelésben. Értékelési szempont volt továbbá a tanári munka
minősége is, ami az elhangzó produkciókban mindig jól érzékelhető. Az is
szempont volt, hogy az egyes hangszeres képességek a kategória korosztályán
belül milyen szintűek általában és konkrétan is, mik az erények és a
hiányosságok. A versenyt, magát akár tanári továbbképzésként is fel lehet
fogni, mert az egyes értékelésekben elhangzó konkrétumok jelentősen segítik a
versenyzők tanárainak további munkáját.
A Bartók Emlékházban
megtartott díjkiosztó gálahangverseny, mint mindig, most is kiemelkedő ünnep
volt a fiatal muzsikusok életében, ahol tanár, szülő, a gyermek egyaránt
katartikus élményhez juthatott a legjobbak zenei megnyilvánulásai hallatán. A
verseny a maga ciklikus megrendezésével tehát egy igen fontos misszió, amely –
éppen, mert nem helyezéseket ítél oda, hanem az értékesebb produkciókat emeli
ki – az úton lévő fiatalokat orientálja, tájékoztatja, alkalmat ad az
összehasonlításra, és gyorsan tegyük hozzá, a zenei utánpótlás felmérésére is
alkalmat teremt a szakma számára. Ezért illet igen nagy köszönet mindenkit, aki
tett a versenyért, a versenyzőkért és a szervezésért, lebonyolításért.
Az idei verseny kiemelt
díjazottjainak névsorát ITT
tekintheti át a kedves Olvasó (MS Excel formátumban).