Régi-új igazgató, új fenntartóval
Ember
Csaba pályázati lehetőségekről,
finanszírozásról,
túlélésről
A
Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészetoktatási Intézmény igazgatói posztját április
elején nyerte el újabb öt évre Ember Csaba.
A régi-új vezető, aki emellett a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák
Szövetségének elnöki posztját is betölti, pályázata kapcsán az állami
fenntartásba kerülő zeneiskolák új helyzetéről, létszámleépítésről és az életpálya-modellről
is beszélt. Elmondta, hogy bár ez az átalakulás lehetne jó is, egyelőre még nem
az, ezért mindannyiuknak a túlélésre kell
koncentrálni, hiszen az átállás komoly anyagi és szervezési nehézségekkel jár.
Ennek ellenére pályázott, mert bízik benne, hogy előbb-utóbb minden működni
fog, javítanivaló addig azonban akad bőven.
- Gondolta volna, hogy ebben az évben már pályáznia kell? Volt ugyanis
érvényes igazgatói kinevezése 2013. június 30-ig...
- A mi iskolánk is állami fenntartásba került, ezért a törvény erejénél
fogva 2012. március 31-én lejárt a megbízatásom, és a NEFMI vezetője úgy
döntött, az ilyen álláshelyekre új pályázatot ír ki. Ezekre aspirálhattak azok
az igazgatók is, akiknek éppen lejár a mandátumuk. A közigazgatási
államtitkárság kilenc megyében eljárási hibákat talált a pályázatok lebonyolításában,
ezeknél az intézményeknél újra kiírják a pályázatot, de Nógrádban, ahol én
dolgozom, érvényes és formailag is megfelelő volt a pályázat, így 2017. július
31-ig szól a kinevezésem.
- Annak idején éppen az Ön iskolája volt az első, amely Nógrád megyében
városi fenntartásból megyeibe került, most pedig – még korábbi helyzethez
visszatérve – állami fenntartásba került.
- Két dolgot ennek kapcsán külön kell választani. Érdemes egyrészt
áttekinteni a gazdasági lehetőségeket, másrészt pedig azzal foglalkozni, hogy
hogyan történik az egész közoktatás és - ezen belül is - a művészetoktatás
átszervezése. Korábban ugyanis a megyéknek kötelező feladatuk volt az alapfokú
művészetoktatás ellátása, ha erre a régi fenntartók valamilyen ok miatt nem
voltak képesek. Ha egy fenntartónak nem volt pénze, akkor leadhatta a megyének
az iskoláját. Forráshiány miatti intézményleadással a több mint nyolcszáz iskolából
mindössze huszonkét települési önkormányzat élt. Ezeket aztán, az átszervezés
során a megyék többnyire össze is vonták. Nógrád megyében is három
zeneiskolából lett egy, Pest megyében pedig a hétből kettő. A telephelyek
többnyire nem szűntek meg, csak az igazgatást vonták össze, mégis, mindez
egyfajta visszalépést jelentett, hiszen a megyék éppen akkor kapták meg a
zeneiskolákat, amikor már egyébként is rosszabbul álltak anyagilag, hiszen
csökkentek az illetékbevételek.
- Tehát forráshiányos
önkormányzat vett át nehéz anyagi helyzetben lévő intézménytípust.
- Igen, s ezért a megyei intézmények jelentős részénél csak központi
pályázati pénzekből volt lehetőség a fejlesztésre. Nógrád megyében azonban
gyakorlatilag erre sem nyílt mód, az igazgatásom 12 év alatt komolyabb felújítás
nem történt… S ha most az állami fenntartásba vételről beszélünk, ez is
kétféle. A megyei intézmények mostani, állami fenntartásba vétele ugyanis nem
azonos azzal, hogy az állam akarja ellátni a művészetoktatást és a közoktatást
teljes egészében. Ez még ugyanis egy ezt megelőző szakasz. A megyei
önkormányzatok olyan nehéz anyagi helyzetbe kerültek, hogy nem tudták tovább
fenntartani az iskoláikat. Megint kifejezetten anyagi okok miatt került tovább
ez az iskolatípus és sok középiskola vagy múzeum. A mostani helyzet nem minta,
hiszen nem arról szól, hogy az állam milyen feladatellátást vállal, hogyan
biztosít esélyegyenlőséget minden településen. Persze, megjegyzem, arról majd kell
beszélni, hogy minden faluban nem lehet zeneiskola, viszont a tehetséges
gyerekeknek belátható területen belül zeneiskolához kell jutniuk. S mindez még
arról sem szól, hogy az egésznapos iskolát és a
művészeti iskolát hogyan illeszthetjük úgy össze, hogy abból ne legyenek
konfliktusok...
- Ezek szerint az állam átvállalta a megyei önkormányzatok adósságát, s
próbálja az átkerült intézményeket valahogyan fenntartani.
- Így van. Ez nem a régi, normatív támogatás, de nem is a feladatokat
finanszírozza. Ezért nagyon várom 2013-at, hogy áttérjünk egy új
finanszírozásra. Addig a túlélésre kell koncentrálni, ami nagyon nehéz. Jelenleg
az úgynevezett bázis-alapú finanszírozás folyik, s amely önkormányzat
elfogadható költségvetéssel működtette az iskoláit, ott elfogadható a számítási
alap. Nógrád megyében sajnos nem ez történt. A Rózsavölgyi Márk iskola bázisalapon
kialakított költségvetése 20 millióval kevesebb, mint amire a normális
működéshez (benne az éves bérek kifizetéséhez) szükség volna. Így a
költségvetési törvényben kötelezően előírt pedagógus minőségi bérnek vagy a
pedagógus-továbbképzésnek sincs fedezete. Ennek az az
oka, hogy az intézmény költségvetését tekintették bázisnak, ugyanakkor sok
megyei önkormányzat például a pedagógus-továbbképzési pénzt a saját
költségvetésében tervezte, s nem az intézményében. Ha valahol hibás volt az adat,
akkor az a bázis, és abból indultak el... Így
előfordulhat olyan eset is, hogy egy intézménynek volt konyhája, 30 milliós
bevételt termelt, a konyhát elvették, de a pénzt elő kellene teremteni... Így most, amikor az állami költségvetés készítése
történt, nem szerepeltek ezek a tételek, és senki nem mondja meg, honnan lesz
meg a jelenleg hiányzó pénz.
- Honnan remélhetnek újabb forrásokat?
- Azt sajnos látni kell, hogy a megyei intézményfenntartó központok
sokkal kevesebb pénzből gazdálkodnak, mint ami az éves működéshez ténylegesen
kellene. A központi útmutatások szerint viszont ebből a büdzséből ki kell
jönniük. Pedig nem lehet… Viszont a tanév közben csoportokat átszervezni, s így
pedagógusokat elbocsátani sem lehet. A
tanévközi átszervezést a törvény kifejezetten tiltja. Ez viszont azt a sötét
felhőt vetíti előre, hogyha nem történik központi, kormányzati intézkedés,
akkor ősszel a megyei fenntartásból átvett állami iskoláknál rettentően nagy
leépítést kell végrehajtani. Erről viszont azt gondolom, hogy egyetlenegy olyan
elképzelésnek sem felel meg, ami a szeptember elsejétől életbe lépő köznevelési
törvényben szerepel. Gondolom, hogy legkésőbb a nyár folyamán születik egy egyértelmű
kormányzati utasítás, amely kimondja, hogy mik a feladatok, és mindezt az állam
hogyan vállalja. Annál is inkább, mert most a hangszerek karbantartására sincs
pénz, pedig a törvény alapján minden zeneiskola instrumentumállománya állami
tulajdonba került.
- A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének elnökeként
mivel tudja biztatni a többi intézményvezetőt?
- Nem forráshiány miatt vesz át mindent az állam, hanem tudatos
cselekvéssorozatról van szó. Ennek egyik része csak, hogy állami fenntartásba
kerülnek. A következő lépés, hogy megnézik, mik a feladatok. Utána az
önkormányzatokkal kell megegyezni, hogy merre szeretnének továbbmenni, milyen
feltételekkel, és mi az, amit az állam lát el. Az állam megint azokat az
iskolákat kaphatja meg, ahol az önkormányzat kifejezetten nehéz helyzetű, de az
állam már nem adhatja tovább ezeket az intézményeket. Amikor Magyarországon az
állami zeneoktatást megszervezték - nagyon szigorú szakmai feltételek és
pénzügyi szabályozás mellett-, ott szakképzett emberek jó körülmények között
biztosították a feltételeket a megfelelően magas színvonalú oktatáshoz. Ha egyszer
az európai tehetség napja Bartók Béla születésnapja - magyar kezdeményezésre - akkor
meg kell valósítani a tehetséggondozást. Ez nem is csak pénz, hanem szabályozás
kérdése.
- A létszámleépítés esélye azonban elég aggasztóan hangzik....
- A kérdés az, hogy a közalkalmazottak közül a művészetoktatásban
kell-e elbocsátani a pedagógusokat, ahol vannak gyerekek, szó sincs tehát létszámcsökkenésről,
vagy ott kellene inkább leépíteni, ahol nincsen feladat. Elvileg az állam
áttekinti a teljes közoktatási feladatellátást. Utána meg kell mondani, hogy
hány pedagógusra van szükség. A művészetoktatásban nincsenek túl sokan. Ha évközben
kellene átszerveznem, akkor ki kellene tennem gyerekeket, miközben a térítési
díjat megfizették. Ősszel, ha nem 1070 tanulóra, hanem csak 800 gyerekre kapunk
pénzt, senkit nem veszünk fel. De nem hiszem, hogy ez bárkinek is célja lenne.
A művészetoktatás pedig az új köznevelési rendszerben fontos helyet kap. Ennek
kereteit, anyagi feltételeit is biztosítani kell.
- Hogyan fogják ezt a gondot megoldani?
- Még nem tudom. A jelenlegi gazdasági helyzetben a megyei
intézményfenntartóhoz került iskolák, mivel ott forráshiány van, pályázni sem
tudnak, hiszen a legtöbb pályázatnál szükség van előfinanszírozásra. Így az a
furcsa helyzet áll elő, hogy miközben az állam temérdek pénzt szán
tehetséggondozásra, erre a megyei központok forráshiány miatt nem tudnak
pályázni. Egy hónapja nem fizetünk a tanároknak többletmunka-díjat, mert nincs
miből. Sok helyen meg kell azt értetni, hogy a tanári túlóra nem arról szól,
hogy a pedagógus rosszul végezte el a dolgát, s többlettanítással kénytelen
pótolni, hanem egyszerűen arról van szó, hogy a tanítás nem szervezhető meg a
huszonkét órában, mert egyes hangszerekből 23-24 gyereket kellene felvenni. A
legnehezebb helyzetben az újonnan kinevezett igazgató van, akinek egyetlen hivatkozási
alapja, hogy nem felelőtlenül gazdálkodik, hiszen 2011 szeptemberében a
fenntartó jóváhagyta azokat az óraszámokat, amelyekben tanítanak... Ugyanazzal az óraszámmal kell tanítani, de ennek a fedezetét
nem biztosították. Ha nem tudunk fizetni, a munkavállalók beperelhetnek, ez
azonban nem az igazgató felelőssége.
- Mivel tudja a kollégáit biztatni?
- Azzal, hogy a NEFMI és Közigazgatási Minisztérium tárgyalás alapján
határozott időn belül áttekinti a működésünket, és ezt a feladatot az állam a
nagyon nehéz gazdasági helyzetben is úgy fogja finanszírozni, hogy
színvonalasan működjünk, s jó dolog legyen pedagógusnak lenni Magyarországon.
Ugyanis egyre közelebb kerülünk azokhoz a dátumokhoz, amelyek azt mondják,
központi bérfinanszírozás, pedagógus-béremelés lesz, s ezeket a határidőket már
nagyon eltolni nem lehet. Arra biztatok mindenki, hogy optimistán tanítsunk,
hiszen ha ez a munka nem lesz megbecsülve, akkor az országnak nincsen jövője. A
gyerekekkel törődni kell.
- Mi lesz a következő lépés?
- Nagyon sokan telefonálnak, hogy már szeptembertől állami iskolaként
működnek. De ez tévedés. Szeptembertől köznevelési törvény néhány része lép
csak életbe. Ősszel az iskolák a pedagógiai programjaikat tekintik át, s az
állami feladatellátás valójában 2013. január 1-jétől kezdődik, akkor kerül állami
fenntartásba minden iskola. 2013. szeptembertől pedig indul a pedagógus-életpálya
modell. Akik legelőször minősített pedagógusok lesznek, azok a minősítés
alapján még magasabb bért 2014 elején kaphatják meg. Nagyon sok más része is
van a köznevelési törvénynek. Mindenki csak írásokat olvas róla, pedig magát a
törvényt kellene. S figyelni, mert nagyon sok jogszabály készül. A
pedagógustársadalomnak is lesz néhány hete, hogy a készülő végrehajtási
utasításokról véleményt alkosson. De sokkal kevesebb idő jut erre, mint
korábban, erre is fel kell készülni. Kérdés az is, hogy kiket minősítenek
először, hiszen annak, aki ezen átesett, jóval több pénz jár. Minderre nem
tudom a választ.
- Visszatérve a pályázatához, más szempontrendszer alapján kellett
elkészítenie, mint a korábbi években?
- Nem, csak a határidők voltak mások. Az eljárás rend nem változott. Az
ötéves vezetői program készítése annyiban volt izgalmas, hogy a közoktatási
törvény rendeleteinek az ismerete nélkül szándékokat lehetett inkább a tapasztalat
alapján leírni, mindazt, hogy milyen iskolát szeretnék, azt hogyan képzelem el
vezetni. Hiszen nem tudom, hogy ténylegesen mennyiből gazdálkodom, s mennyi az
állami hozzájárulás, mi a térítési díj, mennyi jut a szülőkre. Milyen
szervezeti formában tervezem az iskolát. Az is lehet, 2013-tól nem is lesz
központi megyei fenntartó, ahová most tartozunk. Az önállóan működő zeneiskolák
olyan hagyománnyal rendelkeznek, ami alapján ki lehet tűzni a célt. Az önállóság
keretei még nem világosak, miközben önállóan gazdálkodónak kell lennem. Ez a
működést a jelenlegi feltételek mellett nehezíti. Foglalkozni kell a
pénzügyekkel, így a vezetők felelőssége nagyon megnövekedett. Az iskolaigazgató
régebben mehetett az önkormányzathoz, ha elfogyott a pénz, itt viszont, a költségvetésből
kell gazdálkodni. Akárcsak az, hogy tőlem sok km-re ül, aki a gazdasági
tevékenységemet ellenjegyzi. Sok-sok papír utazik,
minden oda-vissza. Így lassabb és jóval több lett az adminisztráció, s jelenleg
nem látszik az, hogy ez gazdaságosabb… Mégis, a sok gond ellenére azért
pályáztam meg ezt az állást, mert úgy vélem, működni fog minden, csak addig
akad javítanivaló bőséggel.
Réfi Zsuzsanna