DR. Gyarmathy Éva*
A Zenei tehetség
Régóta kutatják, hogy milyen tényezők játszanak
szerepet a kiemelkedő zenei tehetség kialakulásában. A tanulmány elemzi a család
szerepét a zenei tehetség fejlődésében. Összegzi, hogy melyek a zenei tehetség
legfontosabb ismérvei. A tanulmány legérdekesebb megállapítása, hogy a
zenetanulás nem alapvetően fontos feltétele a zenei tehetség
megnyilvánulásának. Ugyanakkor a szerző rámutat, hogy a zenei tehetség
fejlesztése szempontjából nagy jelentősége van a tanulásnak.
Zenei képességekkel valamilyen szinten minden gyerek
rendelkezik, a különbségek azonban hatalmasak lehetnek. A zenére való
fogékonyság szintén mindannyiunkra jellemző, de csak kevesekre oly mértékben,
amilyen mértékben a zenei tehetségekre hatnak a hangok már egészen kicsi
koruktól kezdve.
A zenei képességek fejlődésének megismerésével ugyanaz
a helyzet, mint a képzőművészeti képességekkel. A normális fejlődést igen jól
ismerik a szakemberek, viszont keveset tudnak a kiemelkedő képességű gyerekek
fejlődéséről, jellemzőiről és igényeiről. Jelen tanulmányban elsősorban a zenei
csodagyerekek világának és a nagy zenei tehetségek gyermekkorának elemzésén
keresztül vizsgáljuk a témakört.
A zenei tehetség
fejlődése
A muzikalitás a legkorábban megjelenő tehetségfajta. Révész
(1953) szerint ez részben azért van így, mert a zene a többi művészetekhez
képest kevésbé függ az általános szellemi fejlődéstől. A legtöbb kiemelkedő muzsikusnál
már hatéves kor előtt megmutatkozott a zenei képesség (Shuter-Dyson 1985;
Winner–Martino 1993), mindazonáltal a korai tehetség nem feltétele a későbbi
kiemelkedő teljesítménynek.
A zenei tehetség legelső
jele a gyerekeknél a zene iránti nagy érdeklődés és az érzékenység a hangokra.
Nem feltétlenül csak a zenei hangok fontosak számukra, bármiféle zaj, zörej is
mélyebben hat rájuk. Mozart hallása olyan kényes volt, hogy az erős hangok
fizikális betegséget váltottak ki nála. A szép hangzásra a zenei tehetségek már egészen fiatal
korukban rendkívül érzékenyek. Rubinstein kétéves korában lelkesen hallgatta
nővére zongorajátékát, de ha rossz hangot ütött le, rácsapott a kezére. Ő és
Menuhin is széttörték a gyermekhegedűt, mert hangzása nem volt megfelelő
(Shuter-Dyson 1985; Winner–Martino 1993).
A zenei tehetségek gyakran előbb tanulnak meg
énekelni, mint beszélni. Révész Géza (1925) Nyíregyházy Ervin zenei
csodagyereket hatéves korában kezdte vizsgálni. A gyerek apja, aki az Operaház
kórusában énekelt, elmondta, hogy Ervin még nem volt egyéves, amikor
megpróbálta utánozni az énekét. Kétévesen hibátlanul elismételte a dallamokat,
háromévesen mindent lejátszott, amit hallott. Révész a vizsgálatai során azt
találta, hogy a gyerek bármely hangot és akkordot meg tud nevezni, amit hall.
Ervin rendkívül gyorsan fejlődött. Hétévesen hibátlanul tudott reprodukálni egy
tizenhárom hangból álló dallamot, de egy négyrészes darabot csak
nyolc-kilencszeri átolvasás után tudott előadni. Két év múlva már egyszeri
olvasat elég volt ahhoz, hogy hibátlanul reprodukálja a darabot.
A hiedelmekkel ellentétben azonban számos kiemelkedő
zenész nem mutatott semmilyen tehetséget gyerekkorában, hanem hosszas tanulás
és gyakorlás után vált kiemelkedővé. Természetesen az sem igaz, hogy kizárólag
szorgalommal naggyá válhat valaki. A szorgalom szükséges, de nem elégséges
feltétele a sikernek (Sloboda 1990). A zenei érzék szenzitív periódusa
kilencéves kor körül zárul, tehát eddig az életkorig kell a gyerek zenei
képességét megalapozni. Így a korai zenei nevelés számít inkább a tehetség
előfeltételének, s nem a gyerek tehetségének korai megnyilatkozása.
A továbbfejlődésben egyértelműen meghatározó szerepük
van a zenei tehetséget körülvevő személyeknek. Isaac Stern hegedűművész
észrevétele szerint "Kell, hogy legyen valaki, aki nyomást gyakorol, tanár
vagy szülő. Minden gyereknek, akit irányítottam, volt az életében ilyen valaki,
aki hajtotta, néha gyengéden, néha rémesen, néha szerencsétlenül addig, hogy a
gyerek elfordult a zenétől. A szülői nyomás minősége segít meghatározni a
kiemelkedő képesség végső kimenetelét" (Winn
A zenészeket is fenyegeti a tizenéves krízis, amikor
is sokan abbahagyják a zenélést, mert már nem tudnak gyermeki spontaneitással
játszani, és tudatosan is képessé kell válniuk érzelmek és hangulatok
kifejezésére. Ha ebben az időszakban nem áll mellettük szakértő, támogató
család vagy barát, tehetségük elvész, és eltűnnek a zenei világból, ahogy
számos zenei csodagyerek tűnt már el. Nyíregyházy Ervin szerencsétlenségére
tizenkét évesen elvesztette gondoskodó édesapját. A család Berlinbe költözött,
Ervin Liszt zenéjéért rajongott ekkoriban. Egy sikeres amerikai bemutatkozás
után azonban karrierje lehanyatlott, talán a rossz menedzselés vagy rossz
házasságai miatt (Révész 1925).
Isaac Stern
és más zenészek szerint azokból lesz muzsikus, akik meg tudják szeretni a
zenét. Tíz-tizennégy éves kor körül történik hirtelen az egész, egyszerre a
gyerek érzi, hogy szereti a zenét, és elkezd dolgozni, kivirágzik. A zene és a
képzőművészet érzelmi kifejezést kíván, szemben egyéb olyan területekkel, ahol
korai teljesítményekre képesek a gyerekek (matematika, sakk). Nagy a veszélye
annak, hogy a zenei csodagyerekek elsajátítják a képességeket érzelmi mélységektől
mentesen, és később nem tudják azt beépíteni játékukba. A mély érzelmi
involváltság tizenéves korban jelentkezik, mikor is a gyerek megkérdezi
önmagától, hogy vajon egyszerűen szülei álmát valósítja meg, vagy ez az, amit
csinálni akar (Winner–Martino 1993).
Hasonló átmenetet figyelhetünk meg a képzőművészet
terén tehetséges tizenéveseknél is, amikor a gyerek kezdi megtalálni saját
hangját. Nem jellemző, hogy akár csodagyerekek is tizenéves kor előtt mély
érzelmeket ki tudnának fejezni művészetükben. Az átmenetet mindenképpen végig
kell élniük.
A család szerepe
a zenei tehetség fejlődésében
A zenei tehetségek szülei gyakran maguk is zenészek.
Beethoven apja hivatásos zenész volt, Chopin és Mendelssohn esetében az anya volt
tehetséges amatőr muzsikus. Sokan olyan családban nőnek fel, ahol a zene
komponálása az élet részét képezi (Schubert, Haydn). A zenész családi
hátterének sokoldalú serkentő hatása van. A zene természetesen épül be a gyerek
életébe, és már nagyon fiatalon lehetősége van a hangokkal, dallamokkal való
megismerkedésre.
Shuter-Dyson (1985) számos vizsgálati anyagot gyűjtött
össze, amelyek bizonyítják, hogy a korai zenei nevelés meghatározó jelentőségű.
A legfogékonyabb időszakban, hároméves korig a gyerekek önkéntelenül figyelnek
a zenére, megragadja őket a dallam. Minél korábban kell elkezdeni a gyerekek
zenei képességeinek fejlesztését, mert kb. kilencéves korig alakul ki,
stabilizálódik a muzikalitás. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a zenei érzéken
a képzés és a gyakorlás már nem változtat később. Talán ezzel is magyarázható
az a tény, hogy bár egyéb területeken is nagy jelentősége van a családi
háttérnek, a zenei tehetségek fejlődésében ez fokozottan mutatkozik meg.
(Shuter-Dyson 1985).
A szülők serkentő hatásának számos tere van a zenei
tehetségek fejlődésében. Jelentős szerepük van a gyerek képességeinek korai
felismerésében, biztosítják a szükséges eszközöket, és menedzselik a gyerek
megfelelő képzését. A család hajtja előre a gyereket.
A szülők gyakran saját karrierjüket is feladják, hogy
gyermekük tehetségét támogassák. Így tett többek között Leopold Mozart, amikor
turnékra kísérgette fiát, és Yehudi Menuhin apja, aki feladta állását, hogy fia
karrierjét igazgassa (Shuter-Dyson 1985; Goldsmith 1990).
A kiemelkedő eredmény eléréséhez rendkívül sok
gyakorlásra van szükség. Általában a szülők kezdeményezik a rendszeres
gyakorlást, és utána nagyon aktívan támogatják és jutalmazzák a
teljesítményeket (Ericsson–Tesch-Römer–Krampe 1990).
Természetesen ezen a téren is vannak jelentős
kivételek. Némely kiemelkedő muzsikus számára éppen a szülők, elsősorban az apa
ellenállása jelentett kihívást (Händel, Gluck), és ez adott erőt a kiemelkedő
teljesítmények eléréséhez (Shuter-Dyson 1985).
A zenei tehetség
jellemzői
A zenei tehetség jellemzőinek meghatározása többféle
nehézségbe ütközik. Amikor zenei érzékről beszélünk, nem tudunk egységes képet
alkotni, mert különböző szinteken különböző zenei érzéket érthetünk. A
hallgató, a zenész és a komponista más-más képességekkel rendelkezik.
Kiemelkedő motoros, percepciós és kognitív képességek
együttese alkotja a muzsikus tehetséget. Az ujjak finommozgása, a megfelelő
mozgásrendezés az előadóművészeknél elengedhetetlen. Egy-egy virtuóz játékos
motoros képességeiben is kiemelkedően tehetséges kell hogy legyen. A percepció
szempontjából a zenei képességek elsősorban a zenei halláson alapulnak, de a
kinesztetikus észlelés és a kottaolvasás terén a vizuális percepció is fontossá
válhat.
A zenei tehetségeket a dallamok rövid és hosszú távú
emlékezetben tartásának kiváló képessége jellemezi. Főleg a struktúrát tudják
megjegyezni, ez segíti őket.
Kiválóan tudják felismerni a hangokat, akkordokat, de
az abszolút hallás nem feltétlenül jellemző minden tehetséges zenészre. Nem
eldöntött, hogy az abszolút hallás gyakorlás által alakul ki, vagy egyszerűen
egyes személyek sajátja. Mindenesetre a vizsgálatok azt mutatják, hogy szinte
mindenkinek, aki négyéves kora előtt kezdett zenét tanulni, abszolút hallása
van, míg azok közül, akik tizenkét éves koruk után kezdtek zenét tanulni, csak
alig több mint a felének. Vagy a megfelelő szenzitív periódusban kapott oktatás
hatékonysága okozza a különbséget, vagy egyszerűen a tehetségesebbeket már
korábban felfedezik, és az oktatásnak már nincs hatása az abszolút hallásra.
Mozarthoz hasonlóan egy darab kotta alapján történő
azonnali előadására csak néhány tehetség képes. Jellemző viszont, hogy a zenei
tehetségek könnyedén váltanak egyik reprezentációból a másikba, saját mozgásról
a kottára, a játékra, a muzsika szerkezetére. Megfigyelték, hogy tanáruk
folyamatosan váltja, hogy melyik reprezentációs szintet kommentálja, és a
gyerekek könnyedén képesek követni (Winner–Martino 1993).
A zenetanárok állítják, hogy könnyen meg tudják
mondani egy gyerekről, hogy tehetséges-e vagy sem. A tehetségesek könnyedén
játszanak, gyorsan tanulnak, gyorsan kijavítják a hibáikat maguktól is, és
magabiztos az előadásuk.
Problémát jelent annak eldöntése, hogy a zenei
tehetséget a természetes muzikalitás mértékével vagy a zenével való kapcsolat
által létrejött zenei képességekkel azonosítsuk. A muzikalitás megjelenéséhez
szükség van a zenére, de a zene, a kultúra által erősen meghatározott, így
jelentősen befolyásolja a zenei képességeket.
Shuter-Dyson
(1985) szerint a zenei képességet az intelligenciához hasonlóan folyékony és
kikristályosodott képességekként ketté lehet választani, ahogyan Cattel
(1963) az értelmi képességekkel tette. A folyékony intelligencia, amely
kultúrától független, csak a véletlen tanulásból táplálkozik, és a
kikristályosodott intelligencia, amely már az otthoni, iskolai és egyéb
közvetítő közegeken keresztüli tanulás által meghatározott, modellje lehet a
zenei képességeknek. A kisgyermek, aki kíváncsi vonzalommal fedezi fel a
zongorán a középső C billentyűt, majd keres magasabb és mélyebb C hangokat, folyékony
zenei képességeket mutat. A kikristályosodott zenei képességeket a
szülőktől, tanároktól sajátíthatják el a gyerekek a formális zeneoktatás
keretei között.
Világos különbség mutatkozik a zene előadása és
komponálása közötti képességek terén, és további fokozatokat jelent egy
darabnak másik hangnembe történő átírása, az improvizálás és a
komponálás képessége.
Az átlaggyerek másfél éves korában elkezd saját
dallamokat énekelgetni. Ez a spontán éneklés ötéves kor körül elhal. A gyerek
észreveszi a hibáit, és inkább a kész dalok felé fordul. A spontán éneklés
párhuzamos jelenség a prekonvencionális rajzolás időszakával.
Másképpen történik a zenei tehetségek esetében a fejlődés
is. Ők már kicsi korukban elkezdenek hangszeren játszani, és hamarosan képesek
a darabokat különböző hangnemekbe áthelyezni. Nyíregyházy Ervin könnyedén
ültette át a darabokat más hangnemekbe, és gyakran improvizált akár saját
dallamai, akár mások darabjai alapján. Gyermekkorban új művek alkotására képes
tehetség jóval kevesebb van, mint zenész csodagyerek. Számos nagy tehetség
gyerekkorában nem komponált. Bach, Händel, Beethoven, Mendelssohn és Brahms már
kisgyerekként is virtuóz zenészek voltak, komponálni csak felnőttkorban kezdtek.
Hasonlóan nagy művészek, így Haydn, Mozart, Chopin, Mahler, Saint-Saëns és
Strauss viszont már gyerekkorban komponált (Révész 1925). Ha csak a művek
alkotására képes tehetséges gyerekeket számítjuk korai zenei tehetségnek,
kiderül, hogy valóban nincsenek többen, mint ahány korai képzőművészeti
tehetség mutatkozik.
A zenei tehetség megítélésében további nehézség, hogy
a zenei érzék még nem jelent művészi képességeket. A muzikalitás és a kreativitás
összekapcsolódására van szükség, és mint már korábban kiderült, az érzelmeknek
az alkotáson keresztül történő megjelenítése ismét más hozzáállást kíván a
zenésztől.
Kiemelkedő képességű zenei tehetségek
személyiségjegyei között már gyermekkorban feltűnik a felettes én és a belső
kontroll erőssége, amelyekre nyilván szükség van a szigorú gyakorlási
szokások kialakításához. A kiemelkedően tehetséges gyerekeknél magas szorongási
szint mutatkozik, és ez főleg ingerlékenységben és a fenyegetésre való fokozott
érzékenységben jelenik meg. Az énekesek inkább extrovertáltak, a zenészek,
különösen a vonós és fafúvós muzsikusok introvertáltak. Valószínűleg a kreatív
személyiség belső erejének és függetlenségének, a hagyományok megtöréséhez
szükséges autonómiának a velejárója a befelé fordulás (Shuter-Dyson 1985).
A tehetségekre jellemző önfegyelem nagy kitartással,
koncentrációs képességgel és óriási energiával társul. Egy anya elmondta, hogy
gyereke kisbaba korában sohasem szendergett, folyton élénk volt. A gyerekek
önmaguknak is kemény munkatervet dolgoznak ki, vagy gyakran kemény feltételeket
szabnak (pl. addig nem fekszik le aludni, amíg tökéletesen el nem tudja
játszani az adott darabot). Ezek a tulajdonságok teszik lehetővé, hogy a kemény
gyakorlási terveket, amelyeket szüleik és tanáraik rájuk terhelnek,
érzékenységük ellenére képesek legyenek tartani (Winner–Martino 1993).
A kiemelkedő zenei képességek nem szükségszerűen
járnak magas általános intelligenciával. A korrelációs vizsgálatok pozitív, de
alacsony kapcsolatot mutatnak. Mégis a legtöbb vizsgált zenész esetében átlagon
felüli intelligenciát állapítottak meg. Shuter-Dyson (1985) szerint 90-es
intelligenciahányados felett az intelligenciaszint nem jelzi a zenei
tehetséget. Valószínűleg létezik egy szükséges intelligenciaszint, amely felett
az egyéb képességek jelentősége nagyobb már.
Az intelligenciának valószínűleg nem a zenei
képességek terén van szerepe, mert a zenész savantok általában értelmi
fogyatékosak. Számos zenész csodagyerek valójában savant. Ezeket a
kiemelkedő zenei képességeket mutató gyerekeket nem kizárólag általánosan
alacsony szellemi képességeik különböztetik meg a zenei tehetségektől.
Képességstruktúrájukon túl fejlődésükben és teljesítményeikben is eltérőek.
A savant zenészek esetében nem jellemző a zenei háttér
a családban. Valószínűleg ezért gyakran nem is derül ki az értelmi fogyatékos
gyerekről, hogy van egy terület, amelyen magasan az átlag felett tud
teljesíteni.
A zenei savantok legtöbbje értelmi fogyatékossága
mellett világtalan is. Valószínűleg nagyobb agyi struktúrák állnak a zenei
képességek rendelkezésére, látás helyett is az auditivitás fejlődött erősen.
Mindig zongora a hangszerük, mert térileg jól értelmezhetőek, jól
"vizualizálhatóak" az oktávok. Minden zenei savant abszolút hallású.
Bizonyára jobb agyféltekei feldolgozást használnak. Hallás után reprodukálják a
darabokat. Érzés nélkül játszanak, gyakran tökéletes technikával. A zenei
savantok ugyanakkor más savantokhoz képest jobban hasonlítanak az igazi
tehetségre. A naptárszámoló nyilvánvalóan nem matematikus, a hiperlexiás nem
érti, amit olvas, a képzőművészeti savantok pedig másolni tudják a világot. A
zenei savantok teljesítménye, egy-egy nagy mű tökéletes előadása alkotó
gondolkodás híján is megvalósulhat. Mégis elkülöníthető az igazi művész előadásmódjától.
Szemben a képzőművészeti tehetségekkel a zenei
tehetségek esetében a kutatók nem találtak anomáliás agyféltekei működést.
A balkezesek aránya a normálisnál nem nagyobb a muzsikus populációban, viszont
a kevert preferencia gyakoribb.
A legtöbb emberben a hangrendszer és a hallás a jobb
agyféltekéhez tartozik, így bár a ritmus már inkább a bal agyféltekéhez
köthető, a zenészeknél mégis jobb agyféltekei dominanciát feltételezhetnénk. A
vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy a bal agyfélteke játszik nagyobb
szerepet a zenei folyamatban. Az eredmények nem teljesen egyértelműek, mert
volt, aki ellenkező eredményt kapott. Nem eldöntött az sem, hogy vajon a bal
agyféltekei dominancia a zenei oktatás és gyakorlás eredménye, vagy a zenei
tehetségek veleszületett működése. A zenei teljesítmények legtöbbször mindkét
kéz gyors, pontos, koordinált munkáját kívánják, ezért a zenészek mindkét
kezüket tréningezik már egész kicsi koruktól kezdve. Valószínűleg ez magyarázza
azokat a vizsgálati eredményeket, amelyek szerint az átlag populációhoz képest
a zenészek között nagyobb a kétkezesek száma (Winner–Martino 1993).
A zenészek agyféltekei működésének az átlagos
populációra jellemző dominanciaviszonyoktól való eltérését bizonyítja Hassler
(1990) vizsgálatának eredménye, amely szerint férfi muzsikusoknál a nyelvi
anyag feldolgozásában a jobb agyféltekének a normálisnál nagyobb szerepe van,
nőknél pedig a nem zenész nőkhöz képest kisebb. Nyilvánvalóan további
szisztematikus vizsgálatok tudják majd eldönteni, hogy az agyféltekei
dominancia milyen szerepet játszik a zenei tehetség kialakulásában, és milyen
hatással van a zeneoktatás az egyes agyi struktúrák fejlődésére.
A zenei tehetség
azonosítása
A zenei tehetség azonosítása igen egyszerű. Minden
zenész állítja, hogy a kiemelkedő képességekkel rendelkező gyerek azonnal
felismerhető, de nagyon ritka. A legtöbb nagy muzsikus zenész családból kerül
ki, és ezek a családok hamar felfedezik a gyerek zenei tehetségét. Azokat a
tehetségeket fenyegeti elkallódás, akiknek nincs zenész hátterük, és bár
képességeik kiválóak, nem Mozart vagy Menuhin szintűek.
Az azonosítás azért is problémás, mert igen korán
kellene történnie ahhoz, hogy a gyerek képességeit már a legfogékonyabb
kisgyermekkorban megfelelően fejleszteni lehessen. A legtöbb standardizált
csoportos teszt viszont csak nyolcéves kortól használható, így a szűrés
viszonylag későn történik. Egyéni vizsgálatokat már ötéves kortól is végeznek,
ehhez viszont arra van szükség, hogy a gyerekre valamiképpen már
felfigyeljenek, különben nem jut szakember elé.
A tesztek mindegyikére jellemző, hogy hallgatni
és válaszolni kell a zenei ingerekre (egyformák-e a hangok, dallamok, ritmusok
stb.), nem előadni. A zenei érzéket valóban lehet így mérni, azonban a
szakemberek is elismerik, hogy a motiváció erősebb hatású, és ennek a
tényezőnek a mérése nem megoldott. Az azonosítási eljárások hibáinak nagy
részét ennek a hiányosságnak tulajdonítják.
A zenei képességeket mérő eljárásokat nagy
óvatossággal szabad csak alkalmazni. Egyfelől a vizsgálatok célja nem lehet az
erősen motivált, de gyengébb adottságokkal rendelkező gyerekek elutasítása.
Másfelől, bár a cél a minél koraibb életkorban történő tehetségazonosítás, nem
szabad megfeledkezni a későn érő tehetségekről sem. Ritkán kerül korai azonosításra
az a tipikus, későn érő muzsikus, aki kiemelkedő téri képességekkel
rendelkezik, a sportok foglalkoztatják, és/vagy technikai érdeklődésű. Az
iskolában nincs lehetősége téri képességeinek használatára, nem ér el
kiemelkedő eredményeket. Senki sem figyel fel rá a zenével kapcsolatban
tizenéves koráig, amikor is kiderül, hogy igazi, nem várt tehetség
(Shuter-Dyson 1985).
Khatena
(1992) hangsúlyozza, hogy az azonosításkor a mérést végző szakembereknek
tudniuk kell, hogy a zenetanuláshoz szükséges adottságok meglétét vizsgálják,
vagy magát a zenei képességet, amelyet már elért a gyermek. Különbséget kell
tenni azon zenei képességek között is, amelyek zene előadására vagy
komponálására tesznek alkalmassá. Az utóbbi azonosításában fontosnak tartja a
kreativitást, amelynek mérőeszközét a képzőművészeti tehetséggel kapcsolatban
már említett Torrance–Guilford-féle kreativitásmérő tesztek, a Khatena–Torrance
Kreatív észlelés kérdőív vagy a Kreatív gondolkodás hangokkal, szavakkal stb.
eljárások képezhetnek.
A téma szakemberei egyöntetűen elismerik, hogy a
tesztek nem teljesen megfelelő eljárások a zenei tehetség azonosításában, a
természetesen megfigyelhető jelek pontosabb képet nyújtanak. Például Khatena
(1992) is a többféle azonosítási eljárás kombinációját tartja
elfogadhatónak. A zenei képességek és a kreativitás mérése az azonosítási
folyamatnak csak egy kis része lehet. További információkat kell gyűjteni a
gyerekekről értékelőlistákkal és egyéb megoldásokkal, hogy pontosabb kép
alakuljon ki az értékelők számára.
A következőkben a zenei tehetségek néhány olyan
jellemzőjét sorolom fel, amelyek segítenek a kiemelkedő tehetségek
felismerésében. A listában mind a zenei képességek, mind az alkotóerő jellemzői
szerepelnek tulajdonságok, tevékenységek és életrajzi adatok formájában. Az
egyes elemek nem feltétlenül találhatóak meg minden zenei tehetségnél, és
néhány elem bárkire jellemző lehet. Sok elem megléte számít jelzőértékűnek.
·
Már kétéves kora
előtt tud dallamokat énekelni.
·
Családjában van
zenész vagy zenerajongó.
·
Különösen
érzékeny a hangokra.
·
Jó hallása van,
könnyen azonosít hangokat, akkordokat.
·
Jó ritmusérzéke
van.
·
A hangerősséget
hatásosan tudja változtatni (érzi a zenei-érzelmi hatását).
·
Könnyen emlékszik
dallamokra.
·
Énekel vagy
hangszeren játszik rendszeresen.
·
Kitartóan és nagy
koncentrációval foglalkozik a zenével.
·
Szeret zenét
hallgatni.
·
Saját dallamokat
talál ki.
·
Könnyen átalakít
egy dallamot, variációkat talál ki.
Zeneoktatás
A tanítás nem alapvetően fontos tényező a zenei tehetség
fejlődésében. Számos jazz-zenész önmaga tanult meg zenélni. Sőt az iskolai
zeneoktatás negatív hatással lehet, amennyiben szorongást okoz, főleg azért,
mert megakadályozza a gyereket, hogy érzelmileg reagáljon a zenére (Sloboda
1990).
A vizuális művészekkel ellentétben, a zenészek már
nagyon korán tanulnak hangszeren játszani. A korai kezdés és a sok gyakorlás
rendkívül fontos. A módszerek azonban meghatározóak a tehetség alakulása
szempontjából.
Sosniak
(1990) számos tehetség életútját vizsgálta meg. Ennek alapján a hatékony
oktatást három fázisba sorolta. Az első fázisban a gyerek még nem
kap rendszeres oktatást, de igen korán találkozik a zenével. A zongoristák,
akiket vizsgált, szinte születésüktől fogva zenét hallgattak, megismerték a
darabokat, tudták azonosítani a szerzőket anélkül, hogy valaki is tudatában
lett volna, hogy oktatás folyik. A formális oktatás játékosan és a
tapasztalatokra épülően indult. Minden megkérdezett úgy emlékezett első
tanárára, mint aki barátságos, meleg légkört tudott biztosítani, az órákat
szórakoztatóvá tette. Kevéssé számított a pontosság, a helyes megoldás, sokkal
inkább az érdeklődés volt fontos.
A második periódusban az oktatás már
fokuszáltan az ismeretek és készségek elsajátítását célozta. Nagy figyelmet
fordítottak a részletekre. Az oktatás rendszerezetté vált, nagyobb szerepe lett
az értékelésnek. Versenyek, fellépések jelentették a külső megmérettetést. A
tanár-diák kapcsolat már nem a kölcsönös szereteten, hanem a kölcsönös
tiszteleten alapult. A tanár bevezette a gyereket azokba a körökbe,
tevékenységekbe, ahol hasonló társakkal találkozhatott (iskola utáni szakkörök,
klubok, táborok). Megismertette a zene történetével, szélesítette a területet
egyéb kapcsolódó ismeretekkel. A szülők egyre jelentősebb anyagi és egyéb
áldozatokat hoztak a gyerek előmenetele érdekében. Átrendezték az életüket,
volt, aki külön sofőrt vett fel, hogy a gyereket a zeneórákra hozza-vigye.
Emellett maguk is igyekeztek lépést tartani a gyerek ismereteinek
növekedésével.
A gyerekek rengeteg időt szenteltek a zenének,
képességeik jelentős mértékben fejlődtek. Ekkorra már a jobbak közé
számítottak. Technikai tudásuk mellé egyre inkább csak a személyes
involváltságra, az egyéni hang megtalálására, integrálására volt szükség.
A harmadik fázisba való átmenet a fejlődésnek a
legnehezebb és legbizonytalanabb része, elkötelezettséget, érzelmi energiákat
kívánt. Ebben a szakaszban már olyan mesterek tanították a tehetségeket, akik
vagy maguk is neves zenészek voltak, vagy tanítványaik révén váltak híressé.
Maga a lehetőség, hogy ilyen nagyságokkal dolgozhattak, jelentős hatással volt
a fejlődésükre. A tanár-diák kapcsolat drámai változáson ment át. Többé nem a
személyes kötődés volt a kapocs, hanem a zenéhez való viszonyukon keresztül
találkoztak. A darabokat együtt elemezték mint hivatásos zenészek mind a játék,
előadás, mind magának a darabnak a szempontjából. A szakértő tanár és a hasonló
gondolkodású társak hatására a fiatal zenész egyre jobban érdekeltté vált a
zenében, személyessé lett az előadásmódja is.
A hosszú folyamat során a fejlesztésben a képességek
mennyiségi növelése mellett minőségi átalakulás zajlott le a személyes
kapcsolatokon keresztül. A zenéhez való viszonyuk is többször változott a
folyamat során, míg eljutottak a művészi szintre.
Shuter-Dyson
(1985) szerint nincs igazán jó megoldás a speciális zeneoktatásban.
Alapvető követelmény a hangszeres oktatás, a gyakorlási lehetőségek
biztosítása, találkozás és közös játék más zenésztársakkal, hogy az
elszigetelődést, melyet a hosszú gyakorlásra fordított idő okozhat, enyhítse.
Fontos a szülők, tanárok és társak bőséges bátorító hatása. Ha ezek a
szükségletek a normális oktatás keretein belül megoldhatóak, annak az az
előnye, hogy megkönnyíti a gyerek zene iránti elkötelezettségének kialakulását,
megalapozza karrierjét.
A magyar zeneoktatás a világhírű Kodály-módszer
előnyeit kihasználva széles körben tudna a zenei tehetségek feltárásában részt
venni. A mindennapi iskolai oktatás azonban kevéssé alkalmas a zenei tehetségek
fejlesztésére, azonosítására is alig vállalkozik. A zeneiskoláknak a
tehetségazonosításban jelentős szerepük van, ugyanakkor a képzés az átlagos
képességű gyerekeknek sokkal nagyobb esélyt jelent a zenetanulásra, mint a
tehetségeknek.
Az átlagos képességű gyerekek zenei képzését célozza a
Suzuki-módszer, amelynek a lényege, hogy a gyereket egészen kicsi korától
kezdve zenei környezet veszi körül. A hangszeres zenetanulásra való
motivációját anyja tevékenysége indítja el. Az anya a gyerek kétéves korától
tanul hegedülni, naponta vesz leckéket a gyerek jelenlétében, de a gyereknek
nem szabad a hangszerhez nyúlnia. A hegedű tabu számára, még megérintenie sem
szabad. Ennek az a következménye, hogy könyörög, hogy ő is játszhasson. Később
kap egy kis hegedűt, és játszhat. Hallás után tanítják a gyerekeket. Kazettán
folyton hallgatják, amit játszaniuk kell. Nem lesznek művészek, de megtanulnak
kiválóan játszani (Winner–Martino 1993). Annak ellenére, hogy a Suzuki-módszer
nem a tehetségek számára találtatott ki, a tehetségeknek is előnyt jelent.
Irodalom
Ericsson, A.–TescH-Römer,
C.–Krampe, R. (1990): The role of practice and motivation in the acquisition of
expert-level performance in real life. In (ed.) Howe, M. J. A.: Encouraging
the Development of Exceptional Skills and Talent. London, British
Psychological Society, 109–130.
Cattel, R. B. (1963): Theory
of fluid and crystallized intelligence: A critical experiment. Journal of
Educational Psychology, 54. 1–22.
Goldsmith, L.T. (1990): The
timing of talent: The facilitation of early prodigious achievement. In (ed.)
Howe, M. J. A.: Encouraging the Development of Exceptional Skills and
Talent. London, British Psychological Society, 17–31.
Khatena, J.–Torrance, E.P.
(1990): Thinking Creatively with Sounds and Words for children, adolescents
and adults: Norms-technical manual. Scholastic Testing Service,
Bensenville. (Originally published by Personell Press, 1973)
Khatena, J. (1992): Gifted:
Challenge and response for education. Peacock Publishers, Itasca.
Révész G. (1925): The
psychology of a musical prodigy. New York, Hancourt Brace.
Révész G. (1953): Introduction
to the psychology of music. London, Longman, Green.
Shuter-Dyson, R. (1985):
Musical giftedness. In (ed.) Freeman, J.: The Psychology of Gifted Children.
John Wiley & Sons Ltd.
Sloboda, J. (1990): Musical
excellence – how does it develope? In (ed.) Howe, M. J. A.: Encouraging the
Development of Exceptional Skills and Talent. London, British Psychological
Society, 165–178.
Sosniak, L. A. (1985): One
concert pianist. In (ed.) Bloom, B.: Developing talent in young people.
New York, Ballantine Books, 90–138.
Winn, M. (1979): The
pleasures and perils of being a child prodigy. New York Time Magazine, 12–17.
In Winner, E.– Martino, G. (1993): Giftedness in the visual arts and music. In
Heller–Mönks–Passow: International Handbook of Research and Development of
Giftedness and Talent. Oxford, Pergamon, 253–281.
Winner, E.–Martino, G.
(1993): Giftedness in the visual arts and music. In Heller–Mönks–Passow: International
Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent. Oxford,
Pergamon, 253–281.
* Az MTA Természettudományi Kutatóközpont, Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos főmunkatársa. A szerző tanulmánya az Új Pedagógiai Szemle, LII. évfolyam, július-augusztus (236-244. old.) számában jelent meg és az OTKA támogatásával készült (T029770).