Turmezeyné dr. Heller Erika*
A ZENEI TEHETSÉG AZONOSÍTÁSÁNAK RENDSZERE, MÓDSZEREI
A tehetséggondozó, -fejlesztő programokra kiírt pályázatok elbírálásának
fontos kritériuma a beválogatás szakszerűsége, korrektsége. Mivel
Magyarországon a zenei tehetség azonosításának még nincs kidolgozott, széles
körben elterjedt rendszere, ezért ennek az írásnak az a célja, hogy olyan
konkrét javaslatokat vonultasson fel, amelyek a gyakorlati munkában
alkalmazhatók.
A tehetség azonosítása a
legtöbb pedagógus számára egyszerűnek tűnik. Véleményüket a diák
teljesítményére alapozzák, és valóban a pedagógus az, aki a tanulási folyamat
hosszabb távon való megfigyelése során számos értékes információ birtokába
kerül. A tehetséggondozásnak azonban egyik sarkalatos pontja, hogy a szakszerű
azonosítás ennél többet jelent. Számos kutatás vizsgálta, hogy a diákok
képességeiről alkotott tanári vélemény mennyiben vág egybe azzal, amit az
objektív képességmérések mutatnak. Az eredmények ugyan nagyban eltérőek, de a
legkisebb érték szerint is a kiemelkedő képességűeknek legalább 50 százalékát nem
ismerték fel a tanárok (vö. Mező, 2008). Bár e kutatások az intellektuális
szférát célozták, és a zenei tehetség terén nem ismeretes hasonló témájú munka,
mégis felhívják arra a figyelmet, hogy mennyire valós problémával állunk
szemben. A korszerű tehetséggondozó szemlélet azt is jelenti, hogy nem csak a
már teljesítményével bizonyító, hanem a rejtett, valamint az alulteljesítő
tehetségesek felfedezését, kibontakoztatását is célul kell kitűzni.
Ki számít
tehetségesnek?
A tehetség azonosításához e
kérdés megválaszolása az első lépés. Az iskolai körülmények között a tehetség
azonosításának célja az, hogy egy tervezett komplex fejlesztő program
résztvevőit kijelölje. Hangsúlyozni kell tehát, hogy az azonosításnak akkor van
értelme, ha azt fejlesztés követi. A fejlesztő program pedig csak akkor lehet
hatékony és eredményes, ha valóban a legmegfelelőbb diákokat sikerül
megtalálni.
A tehetségnek számos
elfogadott definíciója van. Valamennyi korszerű definíció közös eleme a
komplexitás hangsúlyozása, amelynek lényege, hogy a tehetség nem szűkíthető le a
kiemelkedő adottságokra/képességekre, hanem
* A szerző az ELTE Tanító –és
Óvóképző Kar adjunktusa.
további személyiségjellemzők is
szükségesek a teljesítményhez. Valamely tehetségmodell kiválasztása egyben meghatározza
az azonosítás koncepcióját is, mivel az azonosítás során a modellnek való
megfelelést vizsgáljuk.
Ez az írás nem terjedhet ki a
különböző tehetségmodellek elemzésére (bővebben ld. Turmezeyné és Balogh, 2009).
Hangsúlyozva, hogy nem ez az egyetlen szóba jöhető lehetőség, de a zenei
tehetség, illetve az iskolai keretek között működő komplex programokba való
beválogatás szempontjából egyaránt relevánsnak tekinthető Renzulli (1978, idézi Balogh, 2006)
ún. háromkörös modellje:
Mindenki számára nyilvánvaló, hogy a feladat iránti elkötelezettség,
azaz a motivációs tényezők nélkül nincs teljesítmény. Ám a kiemelkedő
képességek és a szorgalom önmagában csak „ügyes mesterembert” eredményeznek. A
kreativitás adja azt a pluszt, amitől a produkció egyedi, rendkívüli lesz.
Az azonosítás során tehát ki
kell derülnie, hogy kik felelnek meg e három kritériumnak. Azonban Renzulli felhívja a figyelmet arra is, hogy tehetségesnek
kell tekintenünk azokat is, akik a későbbiekben éppen a fejlesztés
eredményeképpen lesznek képesek a mindhárom kritériumnak való megfelelésre!
Vagyis az azonosításnak nem az a célja, hogy „kiselejtezze” azokat, akik
valamely – egy vagy akár két – területen gyengébbek. Mivel az azonosítás
elválaszthatatlan a fejlesztéstől, ezért a fejlesztő program, illetve az egyéni
fejlesztési terv célja éppen a valamely területen fennálló hiányosságok
kompenzálása lehet (vö. Mező, 2008).
A zenei
tehetség azonosításának módszerei, eszközei
Az azonosítás nem alapulhat
kizárólag a pedagógus mégoly jóindulatú véleményén, hanem objektív eszközökre,
vagyis mérési eredményekre is szükség van. A mérés bár objektív lehetőség,
azonban a tanári véleménnyel szemben mégis hátránya, hogy mivel takarékosságból
gyakran egyszeri alkalommal végzik, eredményét negatívan befolyásolhatja a
gyerek pillanatnyi diszpozíciója. Emellett felvethető az is, hogy a tehetségben
számos olyan tulajdonság is szerepet játszik, amely a tesztek által nehezen
hozzáférhető, és e területekre éppen a jószemű,
tapasztalt pedagógus világíthat rá. A szakirodalom azt is ajánlja, hogy a
szülők, diáktársak és a gyerek magáról alkotott véleményét is fel lehet
használni, mint értékes kiegészítő információt (vö. Balogh, 2006).
A legmegbízhatóbb eredmény a
vélemény és a mérés kombinálásával várható. A hatásfok pedig javítható mindkét
módszernél. A vélemények szubjektivitása csökken, ha előre meghatározott
tulajdonságlista alapján kell értékelni a diákot. A mérések többszöri elvégzése,
illetve minél több irányú mérés felvétele növeli az eredmények érvényességét.
A következőkben tekintsük
át, hogy milyen lehetőségek jöhetnek szóba az iskolai gyakorlatban a (1) zenei képességek, a (2) feladat iránti elkötelezettség és a (3) kreativitás vizsgálatához! Bár a
szakirodalom bőséges, de ha a zenei tehetségre is alkalmazható mérőeszközöket
keresünk, akkor nincs könnyű dolgunk.
1.
A zenei képességek
A magyar zenei nevelés
számára idegen az a gondolat, hogy a zenei képességeket tesztekkel vizsgáljuk. Pedig
számos – különböző életkorra, zenetanulási tapasztalatra figyelemmel
kidolgozott - standardizált zenei teszt létezik (ezek részletes ismertetését
ld. Dombiné, 1992). (Miért előnyös, ha egy teszt standardizált? A standardok
abszolút viszonyítási pontot jelentenek, míg ennek hiányában az általunk
vizsgált csoport tagjait csak egymáshoz képest rangsorolhatjuk, de nem kapunk
információt arról, hogy eredményeik valójában mit érnek. Így előfordulhat, hogy
egy gyengébb csoportban elért relatíve jó pozíciót túlértékelünk, vagy éppen
egy erős társaságban lemaradó, de mégis jó képességű gyereket kihagyunk a
fejlesztési programból.) Elfogadottságukat, széleskörű alkalmazhatóságukat jól
illusztrálja, hogy például az Egyesült Államokban a zenei felsőoktatás felvételi
vizsgájának is része a zenei teszt, a nálunk szokásos szolfézs feladatok
helyett. Függetlenül attól, hogy e gyakorlatot ki, mennyire tartja helyesnek, a
tesztek között találunk olyanokat, amelyek elméleti megalapozottsága
vitathatatlan.
A tesztek a zenei hallás képességét célozzák, amely
a zenei megismerési folyamat (kogníció) eredménye. Általános megközelítésük,
hogy ezt a zenei azonosság-különbözőség hallás utáni megkülönböztetésén
keresztül vizsgálják, vagyis két egymás után felhangzó zenei példáról kell
eldönteni, hogy dallamuk/ritmusuk változott-e. Ez a feladattípus voltaképpen a
zenei memóriát méri, amely, mint számos kiemelkedő zenész példája tanúsítja,
szembeszökő jellemzője a tehetségnek. A zenei
memória ugyanis a zenei megismerési folyamat eredményeképpen kialakult
tudás szervezettségének mutatója, és mint ilyen, valóban fokmérője a zenéről
kialakított mentális reprezentációk színvonalának. (Itt kell még megjegyezni,
hogy az az elterjedt gyakorlat vezet a legkevésbé
megbízható eredményhez, amely a zenei hallást az énekeltetésen, ritmus
tapsoltatásán keresztül vizsgálja! A zenei képességek struktúráját,
hierarchiáját bővebben ld. Turmezeyné és Balogh, 2009)
A zenei tesztek jogdíjas
termékek, ám éppen általános elterjedtségüknek köszönhetően meglepően olcsók,
néhány ezer forintért beszerezhető a hanganyaguk. Elsősorban Edwin Gordon tesztjei ajánlhatóak, aki
az óvodás korosztálytól egészen a zenei felsőoktatásig valamennyi korosztály
számára dolgozott ki megfelelő – nemzetközileg is elismert - teszteket (bővebben
ld. Turmezeyné és Balogh, 2009). Tesztjeinek ismertetése, árlistája
megtekinthető, illetve az egyes tesztek ingyenes próbaverziói letölthetők a
forgalmazást megrendelés útján is végző kiadó honlapján (www.giamusic.com).
A zenei hallás mindenképpen
a zenei tehetség magva, így ennek egzakt vizsgálata megkerülhetetlen. A zene
terén tehetséges egyének azonban sokféle területen nyilvánulhatnak meg, és más további
képességek, egyéb személyiségjellemzők relevánsak például a komoly-, illetve
könnyűzenész, a zenetudós, a zeneszerző, a hangszeres előadó vagy a leendő
zenetanár számára. Bárhogy is nézzük azonban, nyitva marad még két fontos zenei
képességterület, amelyek nehezen közelíthetők meg méréssel. Az egyik a zeneértő, -érző
képesség, amit a „zene autonóm hatásának megélése”-ként
határoz meg Révész Géza (1946). Elméletileg elképzelhetőek olyan laboratóriumi
mérések, amelyek ezt számszerűsítenék, de ennek még a gondolata is nyilvánvaló
esztelenség. Az iskolai gyakorlat számára e téren is nyújt némi kapaszkodót a
motiváció és a kreativitás vizsgálata, még akkor is, ha ezek fő célja más.
Logikusan ugyanis feltételezhető, hogy aki fogékony a zenei élményre, annak ez
a motivációját, a zenével, a zenetanulással kapcsolatos attitűdjeit pozitívan
befolyásolja. Az előadói kvalitás pedig, amelynek lényege úgy is
megközelíthető, hogy az adott zenemű interpretációja mennyire egyedi,
mindenképpen összefügg a kreativitással.
A másik nehezen mérhető terület
a hangszerjátékhoz szükséges mozgásbeli ügyesség, azaz a motoros képességek. Érdemes azonban azt is figyelembe vennünk, hogy
a motoros képességeket talán nem is érdemes fetisizálni, ugyanis ezek szerepe
főként a hangszeres virtuózoknál megkerülhetetlen, de nem mindenféle zenei
pályán egyformán kulcskérdés. További szempont lehet, hogy e területen
különösen nagy az érés szerepe, vagyis a fejlődés ütemében nagy életkori
eltérések, egyenetlenségek állhatnak elő. Így az adott időpontban mutatott
állapotnak itt van a legkisebb prognosztikus értéke. Emellett evidencia, hogy a
gyakorlás szerepe éppen a motoros készségek, képességek kialakulásában hatalmas,
és itt vissza is kanyarodtunk a motiváció jelentőségéhez. A motiváció mérése
tehát implicit módon a motoros készségek, képességek várható fejlődését is
képes előre jelezni bizonyos mértékben.
Az eddigiekben a zeneértő-,
érző, valamint a hangszerjátékhoz szükséges motoros képességek mérhetőségének
problematikusságáról volt szó. Ám éppen az efféle, a mérések által nehezen
feltárható képességek esetében jut kiemelt szerephez a tanári megfigyelés,
vélemény. A tanári vélemények objektivitását fokozza, ha nem egy pedagógus,
hanem több főből álló testület ítél. Ugyanúgy, ahogy egy mérés nem mérés, egy vélemény
sem vélemény. Így alakult ki a nemzetközi gyakorlatban és a hazai zeneiskolai
életben is jól bevált módszer, a zenei produkciók többfős bizottságok általi
megítélése. A zenei tehetségek azonosításában tehát „több fül többet hall”
alapon érdemes e megközelítésre is támaszkodni.
2.
A feladat iránti
elkötelezettség
A feladat iránti
elkötelezettség voltaképpen a motivációs tényezőket foglalja magába. A
motiváció fogalmának elemzése nem fér bele ebbe az írásba, és a pedagógus
olvasó számára úgyis jól ismert e kérdéskör, amelynek fontosságával nap mint nap szembesül.
A motiváció mérése
hagyományosan a diákok által kitöltött, önjellemző kérdőívekkel történik. A
kérdőíveken állítások szerepelnek, és a diáknak négy-hét (leggyakrabban öt)
fokozatú skálán kell jelölnie, hogy mennyire tartja magára nézve igaznak az egyes
állításokat.
A tehetségazonosításban
hazánkban általánosan elterjedt, bárhol hozzáférhető mérőeszköz a Kozéki – Entwistle (1986) féle, a
tanulási motivációt mérő kérdőív. Bár ennek értéke vitathatatlan, de a benne szereplő állítások a zenetanulásra egyáltalában nem
vonatkoztathatók. Sajnos ugyanez a helyzet a többi, Magyarországon használatos,
hasonló célú kérdőívvel is.
Kifejezetten a zenetanulás
motivációs hátterére dolgozott ki kérdőívet Asmus (1986), amely az interneten
a hozzá tartozó elméleti háttérrel, instrukciókkal együtt ingyenesen
hozzáférhető, angol nyelven: http://www.music.miami.edu/asmus/pdfs/MotivationMeasures.pdf. A teszt segítségével
feltárható a zenetanulási motiváció szerkezete és mértéke is. A szerző
ismertetőjében meggyőző mutatókat közöl tesztje statisztikai kidolgozottságáról,
megbízhatóságáról, így nem csoda, hogy széles körben használják, és a nemzetközi
szakirodalomban is számos hivatkozással büszkélkedhet. Néhány magyar zeneiskola
is alkalmazza már.
3.
A kreativitás
A művészeti tevékenység a
kreativitás megnyilvánulásának jellemző terepe, és egyben a kreativitás
fejlesztésének „királyi útja”. Vagyis önmagában a zenei fejlesztés kedvez a
kreatív energiáknak, a másik oldalról a kreativitás serkentése a zenei
produkció művészi értékében kamatozik. Nézzünk néhány kutatási eredményt! Wallach és Wing (1969) szerint a zenében
kiemelkedő gyerekek szignifikánsan jobb eredményt értek el a
kreativitástesztben. Cropley (1996) azt találta, hogy
a hétéves korban mért kreativitás rendkívül jól jelezte előre az öt évvel
későbbi zenei teljesítményt (mindkettőt idézi Dávid, 2002).
Biztos tehát, hogy a
kreativitás mérése fontos információforrás, és mérésére számos tesztet dolgoztak
ki. A választás mégsem egyszerű. A kreativitásnak számtalan definíciója
létezik, és eltérő részképességekre is osztják. Ebből eredően a tesztek is
különböző koncepciókra épülnek, és a különböző tesztekkel mérve a vizsgálati
alanyok más-más csoportja bizonyul kreatívnak (vö. Mező és Mező, 2003). További
aggályokat vet fel, hogy a kreativitás kontextus-függő, azaz a figurális vagy
verbális feladatok, mint amilyeneket például a klasszikus Torrance-féle
tesztben használnak, egyáltalán nem biztos, hogy a zenei kreativitásra nézve is
érvényes eredményt adnak.
A korábbi
kreativitás-koncepciók arra épültek, hogy a kreatívnak tartott egyénekre jellemző
közös személyiségvonásokat kell felfedezni, azonban éppen az derült ki, hogy a
kreatív személyiség lényege a komplexitás. A kreatív egyének jellemzője a
paradox személyiség, azaz ellentétes vonásokat is képesek integrálni, így
hasztalan próbálkozás őket bármilyen skatulyához való illeszkedés alapján
azonosítani (vö. Tóth és Király, 2006). E probléma felismerése hozta az újabb
megközelítést, mely szerint használhatóbb eredmények nyerhetők a kreatív
egyénekre jellemző viselkedés vizsgálatával.
Magyarországon újdonságnak
számít a Tóth-féle kreativitást becslő
skála (TKBS), amely ezt az irányzatot követi, és ellentétben a hasonló
külföldi mérőeszközökkel, magyar nyelvű és nem jogdíjas. A tesztet nem csak
pszichológus végezheti, jellegét tekintve csoportosan felvehető, önjellemző
kérdőív. Elméleti és statisztikai megalapozottsága hiteles, okkal lehet bízni
abban, hogy alkalmazásával a zenei tehetség azonosításában is releváns
információkat nyerhetünk. (A teszt teljes anyaga rövidesen megjelenik a Didakt Kiadónál.)
Hogyan tovább?
A teljesebb kép kedvéért
érdemes utalni e mérések utóéletére is. A gyerekről szerzett információ az egyéni fejlesztési terv egyik alapja
lehet, és kijelöli a fejlesztés bizonyos céljait is. A fejlesztő programoknak
nélkülözhetetlen eleme továbbá a hatásvizsgálat,
amely a program eredményességéről tájékoztatja a pedagógust, a vezetést, a
gyereket, a szülőt és nem utolsó sorban a finanszírozót. A beválogatásnál
elvégzett mérések jelentik majd akkor - az egyik - viszonyítási pontot,
amelyhez képest kimutatható, hogy a fejlesztett csoport eredményei hogyan
alakultak a programba be nem kerülőkéhez képest.
IRODALOM:
ASMUS, E. P. (1986): Measures of motivation in music: Motivating
factors and magnitude of motivation. http://www.music.miami.edu/asmus/pdfs/MotivationMeasures.pdf
BALOGH LÁSZLÓ (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai
gyakorlatban. Mesterek mesterei, Urbis
Könyvkiadó, Budapest.
CROPLEY,
A. J. (1996): Recognizing creative potential: An evaluation of the usefullness of creativity tests. High Ability Studies, 7/2. 223-231.
DÁVID
IMRE (2002): A tehetségazonosítás eszközeinek összehasonlító vizsgálata az
intellektuális szférában. In: Dávid - Bóta - Páskuné: Tehetségkutatás.
Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 7-108.
DOMBINÉ KEMÉNY ERZSÉBET (1992): A
zenei képességeket vizsgáló standard tesztek bemutatása, összehasonlítása és
hazai alkalmazásának tapasztalatai. In: Czeizel E. – Batta A. (szerk.): A zenei tehetség gyökerei. Mahler Marcell Alapítvány - Arktisz Kiadó,
Budapest, 207-248.
KOZÉKI BÉLA – ENTWISTLE, NOEL J. (1986): Tanulási
motivációk és orientációk vizsgálata magyar és
skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 1986/2. 271-292.
MEZŐ FERENC – MEZŐ KATALIN (2003): Kreatív és iskolába jár! Tehetségvadász Stúdió – Kocka Kör Tehetséggondozó Kulturális Egyesület,
MEZŐ FERENC (2008): Tehetségdiagnosztika. Kocka Kör
& Faculty of Central
European Studies, Constantine
the Philosopher University in Nitra, Debrecen.
RENZULLI, J. S. (1978): What makes giftedness? Reexamining
a definition. Phi Delta Kappa, 60,
180-184.
RÉVÉSZ GÉZA (1946): Einführung in die Musikpsychologie. Francke,
Bern.
TÓTH LÁSZLÓ – KIRÁLY ZOLTÁN (2006):
Új módszer a kreativitás megállapítására: A Tóth-féle kreativitás
becslő skála (TKBS). Magyar
Pedagógia, 106, 2006/4. 287-311.
TURMEZEYNÉ HELLER ERIKA – BALOGH
LÁSZLÓ (2009): Zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör
& Faculty of Central
European Studies, Constantine
the Philosopher University in Nitra, Debrecen.
WALLACH, M. A.
– WING, C. W. (1969): The talented student; A validation of the creativity-intelligence distinction. Holt, Rinehart
and Winston, New York.