UNGÁR ISTVÁN*
KÍSÉRŐKÁRTYA (VII.) — Mesterművek közelében
Emléklapok a gimnáziumi énekórák zenehallgatásaiból
GYÁSZINDULÓ
„Ha jön majd a nagy temetési
nap,
Hol ünnepélyes, lassú gyász-zenével
És fátyolos zászlók kíséretével
A hősöket egy közös sírnak adják,
Kik érted haltak, szent világszabadság!”
(Részlet Petőfi
Sándor: Egy gondolat bánt engemet…c. költeményéből)
Petőfi Sándor forró szenvedélyű,
lázas lelkesedéssel megírt verse – Egy gondolat bánt engemet – tökéletesen
fogalmazza meg a XIX. század egyik sajátos zenei magatartása és az ebből eredő
különleges műfaja: a gyászinduló tartalmát, ami méltóságteljes, néma vonulás,
nem sirat, még csak nem is búcsúzik, hanem tiszteleg. Azokról a hősökről
emlékezik meg igazi alázattal, akik nemes küzdelemben, netán véres csatában
tiszta szívvel, emelt fővel kellett, hogy távozzanak közülünk. Tetteikkel s nem
nevükkel érdemelték ki az ünnepi, emelkedett tiszteletadást. Ilyen végső
elhantolásról ábrándozott a huszonéves Petőfi, ám a sors a közös sírt is
megtagadta tőle.
A zeneirodalom nagy gyászindulói
magukban hordoznak egy elmaradhatatlan, árulkodó elemet, – a nyújtott ritmust és ugyanazon hang
komor, szigorú ismételgetését – amely a gyászmenet sötét, monoton ütemességének
tolmácsa és meghatározó kelléke. Sokuk magasztos ünnepélyessége talán meg is
haladja a fiatal Petőfi amúgy oly gazdag költői képzeletét. Fegyelmezett
muzsikák ezek, amelyeknek zavarba ejtő nemes tartásuk van. Beethoven Eroica
(hősi) szimfóniájának monumentális c-moll
második, az Op.26. ún. variációs zongoraszonáta asz-mollba zuhant harmadik tétele szinte visszhangja Petőfi
sorainak, miként a Chopin b-moll
zongoraszonáta ugyancsak harmadik tétele is, amely a zeneirodalom egyik
legmegrázóbb és ugyanakkor legpoétikusabb alkotása.
* A Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium ny.
ének-zene tanára, szaktanácsadó.
Wagner Az istenek alkonya c.
zenedrámájának gránitsúlyú gyászindulója egy meghatározott személy halálának
állít ugyan díszőrséget, ám ez a valaki egy eszme megtestesítője. Az egyenes,
ösztönösen tiszta, bátor hőst csak az ármány, csak az alattomos bűn tudja
elveszejteni, csakúgy, mint Hunyadi Lászlót Erkel Ferenc operájában. Őérte és
Siegfriedért is gyászinduló szól, mely kiemeli őket más földi halandók közül.
Az 1848-49-es szabadságharc vérbefojtását öntötte gyászindulóba Liszt Ferenc
keményhangú, indulatos és kétségbeesetten zaklatott zongoradarabjában a Funérailles-ben.
Ugyanitt emlékezik meg odaadó szeretettel a 39 esztendősen elvesztett
zongorista-zeneszerző óriás jó barátról, a csodálatra méltó lengyel hazafi
Fryderyk Chopinről. Az ő felidézését kapcsolja össze a forradalom korábbi
diadalával, amikor a harcra buzdító Asz-dúr
polonéz basszus osztinátó rohamára
utal, bár a fájdalom az eredetileg célirányosan lefelé szaladó skáladallamot
meg-megcsukló, elfojtott sírással egészíti ki.
A XX. század zenevilágából sem
hiányzik a gyászinduló. Sosztakovics 1957-ben az Októberi Forradalom 40
évfordulója alkalmából komponált XI. szimfóniájába – amely az 1905 címet viseli
– az akkoriban munkásgyászindulóként közismert dallamot emelte be egyértelmű
utalással a január 9-i Véres Vasárnap áldozataira. (A munkásgyásziduló aktualizált, hozzáírt
szöveggel vált népszerűvé.) A dallam eredetéről megoszlanak a vélemények,
vannak, akik Csajkovszkijnak tulajdonítják, mások népdalnak gondolják. Ebben a dalban
– bárhonnan származnék is – iskolapéldáját találhatjuk a tipikus
gyászindulónak: negyed hang, kis nyújtott
ritmus, ismét negyed hang ritmika
alatt melódia helyett egyhelyben maradunk. („Ülte torát”…”harsant a jel”)
Természetesen e ritmusértékek máshelyütt lehetnek nagyobbak vagy kisebbek, de
mindenképp a gyászinduló ismertető jegyei. Ez a ritmus és a mozdulatlan dallam
a lassú mozgású, csüggedt embersokaság útja a temetőben, amely tekintélyt
parancsol. Ezért hívjuk indulónak.
Kifigurázott, ironikus, gúnyolódó
gyászindulót hallunk Kodály Zoltán Háry Jánosának 3. kalandjában, a majlandi
ütközetnél, ahol a mesebeli Háry egymaga bánik el Napóleon híres, bátor
vitézeivel, a francia gránátosokkal. A szaxofonon zokogó trillák komikuma
Kodály briliáns humorának bizonysága. Mennyire más az a borzongató trillalánc,
amely Beethoven és Chopin zongora gyászindulóit díszíti!
Sziporkázó szellemességű, tréfás
gyászindulóra lelhetünk Bárdos Lajos Magos a rutafa c. női kari ciklusának
harmadik tagjában. („Összegyűltek, összegyűltek az izsapi lányok…”) A „fekete
posztóval bevont gyászdobok” által kísért csúfolódó gyászparódia az elfogyasztott
zsíros gombóc pótolhatatlan hiánya felett kesereg.
Fordítsuk azonban újra komolyra
ezt a nem éppen vidám témát!
Beethoven alapvetően derűs,
napsugaras VII. (A-dúr) szimfóniáját
beárnyékolja egy a-moll gyászzene.
Szomorú menet ez is, de üstdobbal megtámasztott kiteljesedése szelídebb a gyászindulókénál.
Ritmusában is egyszerűbb – tá-titi-tá-tá
– nem oly feszes, mint amazok s engedményt ad a könnyeknek is, bár azok
elő-előbújnak a gyászindulók zord rejtekhelyeiből ugyanúgy, legfeljebb mély
szégyenérzet mögé rejtőzve.
Chopin legendás Gyászindulója –
amely saját zenekari átiratában Párizsban a temetésén is elhangzott – rokonságot mutat Muszorgszkij
tragikus színezetű Bydlójával (Ökrösszekér) az Egy kiállítás képeiből. Mindkét
zongoraműben lehorgasztott fejjel halad a menet az általuk cipelt teherrel,
legyen az akár a szekér, vagy amit szívükben hordoznak, mialatt követik a
koporsó útját. Nincs feloldozás, nincs egy parányi enyhülés ebből a könyörtelen
feszültségből? De van! Bizony, hogy van, csak fel kell ismerni, hiszen
félénken, finoman, halkan, diszkréten mutatkozik meg, de mégis némi vigaszt
kínál. Beethoven mindkét gyászindulója (Eroica, Op. 26. zongoraszonáta) végére
személyessé, szinte intimmé csitul a zene. A zongoraszonáta 3. tétele simogató dúrakkordok csendességével köszön el,
míg a III. szimfóniában a gyászinduló befejezése előtt meg-megtörik, elakad a
dallam, váratlan szünetek szakítják meg, mert a torokban mégis ott szorít a
sírás, a megrendültség sebei mégis felfakadnak.
Az A-B-A szerkezetű Chopin gyászinduló a Bydlo félelmetes, konok
lépéseivel hasonlatos drámai A részét
lágy dúr középszakasz váltja fel, mely egy másik világra nyit kaput. Mintha
megfordítaná a 15. Desz-dúr
(Esőcsepp) prelűdöt, ahol a dúr bel canto fogja közre, foglalja keretbe
a baljós moll belső egységet. A
szonátatétel indításakor egymást váltogató I.
és VI. fok feletti, eleinte még sejtelmesen meghúzódó dallam és ritmus a
gyászinduló klasszikus mintája. Maga a híres, legendás tétel sokak számára ma
is A GYÁSZINDULÓ. Vak homályból kúszik elő, onnan kapaszkodik fel büszke dúrrá
a szilárdnak tűnt moll dallam. Határozottá, magabiztossá, délceg férfias erőt
sugárzó elszánt díszmenetté növi ki magát, azután innen húzódik vissza eredeti
moll otthonába és tűnik el a végtelenben. A B
szakasz melódiagazdagságában immár lelepleződnek a takargatott könnyek. A zene
enged szorításából. Ez a gyászindulótól teljességgel különböző, azzal
majdhogynem ellenkező hangvételű középrész ringató, álmodozó, édes
melankóliájával ízig-vérig Chopin muzsika. Bensőséges, széles ívű
dallambirodalma után még nehezebb az A
egység visszatérésében újra követni a végeláthatatlan gyászmenetet, vagy
lelkünkben beállni közéjük. Az A rész
a halottak dicsőségét hirdeti, a B az
ittmaradottak panaszát beszéli el. Chopin három zongoraszonátát írt, közülük ez
a b-moll kifejezetten vad
zongoradarab. Harmadik tételének főhajtását egy megmagyarázhatatlan, etűdszerű,
különös vágta követi a negyedik tételben. Tömör, féktelen futam kavalkádja
valamennyi Chopin szonátatételtől eltér. Ez az utókor számára izgalmas rejtély
marad.
Beethoven Op. 26. szonáta 3. (asz-moll) gyászinduló tételében is
megjelennek az azonos nevű hangnem kiegyenesedett dúrhármasai, sőt a szerző enharmónikus átértelmezésének
következtében még D-dúrrá is kifényesedik
a muzsika, ám sorsa ugyancsak visszasüllyeszti a mélybe, miként Chopin
alkotásában.
A halál misztikuma,
elfogadhatatlansága, az elmúlás árán halhatatlanná váló emberi nagyság emlékké
magasodása végülis az élet dicsérete. A gyász az élet része és bár gyötrelmes,
bár kínt, szenvedést okoz, szeretet, együttérzés, összetartozás tölti meg s így
– ez akár a zenetörténet kimagasló gyászindulóinak tanulsága is lehet – szép. A
magasrendű emberi érzelmeknél – mint ami a gyász is – semmi sem szebb dolog a
világon.
Elhagyhatatlan utóirat
A gyász a legbensőbb ügyünk,
miért kell azt ünnepnek nevezni? – fakadt ki az egyik tanítványom. Azt
válaszoltam: értem a kétkedését, de az ember társas lény, általában igényli,
hogy megossza másokkal örömét-bánatát, ahogy mondani szokás, ilyenkor az öröm
megsokszorozódik, a bánat elviselhetőbbé válik. – Szertartás kell! – kiáltott
fel másikuk. – A szerelem is magánszféra, mégis tartunk esküvőt. A temetés nem
rólunk, gyászolókról szól, hanem az elhunythoz való kapcsolatunkról, arról, ami
összehozott bennünket a ravatalánál, a sírjánál. – Azt hiszem, igazat szólt.
Petőfi úgy látta: azok, akiket ő maga mellett
érez, kiérdemelték, hogyha bevégeztetett, „a halál szelíd, lágy csókjával”
megpecsételve „virágkötéllel, selyempárnán” bocsáttassanak „a föld mélyibe” s
ott – ezt már én mondom – örök csendes békességben, nyugalomban aludhassák
dicső álmukat. Úgy vélem, Petőfinek – és nekem is – igazam van. A gyászindulók
pedig minket igazolnak. A halottak emlékére, az élők gyönyörűségére születtek.
Köszönet értük. Féltve őrzött kincsei az egyetemes művészettörténetnek és – ha
csak szimbolikusan is – jogos jussa Petőfinek mindahány sorstársával együtt.
Ameddig csak a felejtés szégyenteljes réme meg nem vakít, süketté nem
tesz valamennyiünket, addig a gyászindulók sem némulhatnak el.