KIVÁLÓ!
Ábrahám Mariann játszik a Hungaroton új
dupla korongos cd-jén
Ábrahám
Mariann cd-je KIVÁLÓ,
mert
1.) gondolatébresztően átgondolt a
szerkesztése, ahol a XIX. (Robert Schumann – Liszt Ferenc) és XX-XXI. (John
McDonald, Balasa Sándor, Hollós Máté, Gyulai József, Soproni József, Durkó
Zsolt, Dianne Goolkasian Rahbee) századi szerzők darabjai eggyé forrnak;
2. ) a felhangzó művek szerzőik legjobb
zongorára írt opusai, melyek egymás mellett még elmélyültebben, még
ihletettebben üzennek felénk;
3.) érződik, hogy szerzőik valamennyien a
zongora professzionális művelői, akik rendületlenül bíztak / bíznak a
szólózongora-hang végtelen lehetőségében, s akik mertek és tudtak széles érzelmi
skálán szólni még 3.38 perc átlagú művekben is;
4.) Ábrahám Mariann nemcsak megszólaltatta a
műveket, de minden hangján érezhető, hogy őszintén és elfogulatlanul mélyült el
a sokféle alkotó költészetében, légyen szó látomásról, álmatlanságról, humorról,
tavaszi virágzásról, vagy éppen kegyeletteljes emlékezésről (Hommage à
Händel, Bartók);
5.) ahol még a cd technikai alkotói is
részesei a művészi munka sikerének a tételszűnetek méltó időtartamának
kiválasztásában is;
6.) Ábrahám Mariann üzenetét mindenkinek meg
kell hallania, hogy félévszázados pályakezdés után is lehet ifjonti hévvel,
szellemi frissességgel teljeset alkotni, játszani, sőt tanítani is, csak legyen
rá lehetőség!
A
HUNGAROTON dr. Ábrahám Mariannt, mint humanista, érzékeny és ereje teljében
lévő zongoraművészt szakmai minőséget le nem tagadható lehetőséggel magasba
emelte művészi-pedagógiai munkásságának évfordulóján. Gratulálunk!
Zelinka Tamás
***
A következő rész az ajánlott CD
tartalomjegyzékén kívcül az Ábrahám Mariann által írt teljes ismertetőt is
tartalmazza.
I.
CD
SCHUMANN-LISZT
Widmung – Ajánlás Liszt 1846-1848 között írta át szóló zongorára Robert
Schumann dalát, melyet Schumann menyasszonyának, Clara Wiecknek ajánlott. A dal
a Mirtuszok (Op. 25) című ciklus első
darabja. Liszt az eredeti művet néhány
kiegészítő ütemmel látta el, és a dallamot többféle gazdag kísérettel, több variációban
megismételte. Az átiratot először
Lipcsében, 1848-ban publikálták.*
LISZT (1811-1886)
Apparitions – Látomások. Liszt 1834-ben, 23 éves
korában három művet komponált ezzel az összefoglaló címmel. Vélhetően A. de Lamartine romantikus költő, történész és politikus
hasonló című költeménye, vagy Urban: Auditions című verse ihlette. Az Apparitions három darabját Párisban és Lipcsében
már egy évvel megkomponálásuk után kiadták.
A londoni kiadás ugyanebben az évben csak az első kettőt jelentetette
meg a „Le pianist moderne” című sorozat részeként. Liszt ebben az időszakban
kezdett saját zongorajátékának még tökéletesebbé tétele végett intenzív
technikai tanulmányokba. Játéka azonban
ettől nem vált gépiessé, megőrizte poétikus kifejező erejét. E művekben is a
technikai eszköztár rendkívül intenzív kifejezéssel párosul. Az Apparitions első darabja egy vízió,
extatikus, borzongató lelkiállapot tükre. A műben különleges hangnemi
kapcsolatok sorozatában szólal meg az elején bemutatott téma.
Liszt kései művei halála után hosszú ideig nem
jelentek meg nyomtatásban. E zenék stílusa és tartalma már túllép a romantikus
kor gyakorlatában ismert formanyelven és
a jövőbe, a XX. század felé mutat. 1874.
február kilencedikén a következőket írta Liszt Carolyne von
Sayn-Wittgensteinnek: „… je ne pourchasse
ni rubans, ni executions de mes oeuvres, ni louanges, distinctions et articles
de journaux, en quelque pays que ce soit. Ma seule ambition de musicien était
et serait de lancer mon javelot dans les espaces indéfinis de l’avenir…**
(„… nem vágyom kitüntetésekre, a műveim előadására, dicshimnuszokra, hírnévre
és újságokban megjelenő cikkekre, bármilyen országból származzanak is azok.
Muzsikusként egyetlen célom volt és maradt, hogy gerelyemet a jövő határtalan
terébe hajítsam.”)
Schlaflos! Frage und Antwort – Álmatlanul! Kérdés és válasz. Az
1883-ban keletkezett mű tulajdonképpen egy noktürn. Lisztet egyik
tanítványának, Antónia Raabnak költeménye ihlette. A darab, kételyekkel teli
hangvétellel az élet értelmét kérdezi, és végül megadja a választ is, amely
Liszt számára a vallás, ahogy ez egyértelművé válik a rövid kis darab végén
felhangzó akkordsorban. A mű Liszt életében nem jelent meg, 1927-ben
publikálták először.
En
rêve - Álomban. Az
1885-ben született rövid kis kompozíciót Liszt egyik tanítványának, A.
Stradalnak ajánlotta. A darab dramaturgiailag mintegy folytatása az előzőnek.
Nyugalmat és lecsendesedést sugároz. Liszt halála után A.
Stradal jelentette meg először a darabot nyomtatásban 1888-ban.
Hymne du
Matin – A reggel himnusza. Liszt e művét Lengyelországban, 1847 őszén
komponálta. A darabot A. de Lamartine hasonló című költeménye ihlette. A darab
a legmélyebb regiszterben, sötét akkordokkal kezdődik, amelyből kétszer
felvillan a fény és apró futam formájában visszafut a mélybe. Lassan felragyog,
és az ember lelkének háláját és örömét egy csodálatos dallamban teszi
hallhatóvá Liszt, majd teljes pompában, himnikusan, induló formájában köszönti
a Napot. A darab csak 1981-ben jelent
meg először.
SCHUMANN:
(1810-1856)
Davidsbündlertänze für Klavier, Op. 6
Schumann 1834-ben alapította meg a Neue Zeitschrift
für Musik című zenei ujságot, amely a „forradalmi romantikusok” lapja volt.
Ezzel a lappal harcot indított a klasszikus hagyományokban gondolkodó szerzők
ellen, akiket filiszteusoknak nevezett, és akikkel szemben álltak az új zene
követői a Dávid-szövetségben (Davidsbund).
Schumann 1837-ben, 27 éves korában komponálta a
Davidsbündler Táncok (op.6) című ciklust. Vezérmotívumként szerelmének és
jövendő feleségének, Clara Wieck-nek egy témáját használta fel a darab első
ütemeiben. Lényegileg azonban saját személyiségének kettős arculatát komponálta
meg a tételekben. E kétféle személyiség zenei portréja váltakozva hangzik fel,
időnként egy tételben egyidejűleg is.
„Florestan a viharos
természetű, zabolátlan, ámbár becsületes lélek, aki idönként szeszélyes,
hóbortos is tud lenni. Eusebius
egy szelíd lelkű ifjú, szerényen mindég a háttérben marad. A darab két 9-9 tételt tartalmazó sorozatból
áll.”***
I. sorozat
1. Lebhaft
2. Innig
3. Mit Humor
4. Ungeduldig
5. Einfach
6. Sehr rasch
7. Nicht
schnell
8. Frisch
9. Lebhaft
II. sorozat
10.
Balladenmäβig. Sehr rasch
11 Einfach
12. Mit humor
13. Wild und
lustig
14. Zart und
singend
15 Frisch
16. Mit gutem
Humor
17. Wie aus der
Ferne
18. Nicht
schnell
CD II.
Kortárs zeneszerzők művei
- válogatás bemutatókból
John McDonald A B R A H A M for
piano
John Mc Donald zeneszerző és zongorista, „friss, ötletgazdag, éleselméjű fiatal
zeneszerző (Boston Globe) ragyogó
zongorist,
aki született
szín, forma és dinamikai érzékkel rendelkezik. Muzsikusként nemzetközi
elismertséget szerzett” Számtalan
kiemelkedő pozíciója mellett az USA Massachusetts államban lévő Tufts Egyetem
(Medford) zeneszerző tanszakának professzora.
Az ABRAHAM for
Piano című kis darabot 1998-ban kaptam a Szerzőtől. Az egyetemre tett
második meghívásom alkalmával tisztelt meg ezzel a név-betűkre írott kis kompozícióval. (kézírat) Weboldala:
johndmcdonald.com/c-v.html
*
A magyar kortárs zeneszerzők: (életpályák, lásd:
Wikipedia ) Balassa
Sándor, Durkó
Zsolt, Hollós Máté, Soproni József és Gyulai József ( http://www.mfa.kfki.hu/~gyulai/,
válogatás darabjaiból http://www.mfa.kfki.hu/~gyulai/_/
[Media-Music-Performances ] könyvtár)
kiemelkedő képviselői a magyar zenei és tudományos életnek. Működésük területén
az évtizedek alatt a legmagasabb pozíciókat töltötték és töltik be. A Magyar Állam számtalan kimagasló elismerésben
részesítette tevékenységüket.
Balassa Sándor (1935) Öt testvér op. 6
Az Öt testvér
zongorára c. mű 1960-ban keletkezett, melyet a Szerző 1994-ben átdolgozott. Az Öt testvér egy útkereső fiatalember munkája, mely egy kezdő zeneszerző portréját rajzolja
ki. A benne használt szerzői eszközök közül némelyek később elmaradtak, mások a
saját zenei hang építőköveivé váltak. A később megtalált nagyobb zenei forma
tulajdonképpen visszanyúlik ehhez a kísérletező időszakhoz. „Megbizonyosodtam róla, hogy az emberi
kedély igényli a változatosságot és ezt a rövid jellegű darabokban lehet
leginkább megfogalmazni. A változatosság az egymást követő darabokban egymást
erősíti.” Az öt tétel ötféle karakter. Van közöttük pesante jellegű,
szarkasztikus, mozgékony, játékos. A Finale bizonyos részeit a népzene ihlette.
Dedikációja az előadónak szól. A darab a Solo Music Kiadó-vállalatnál 2002-ben
jelent meg.
Hollós Máté (1954): 1 vagy 10 zongoradarab
„Nos hát: egy vagy tíz zongoradarab? –
kérdezheti a hallgató a cím olvastán –, hogy a szerző sem tudja eldönteni? Ám a
zene folyamatából maga is könnyen kap választ. Tíz rövid tételt hall ugyanis,
amelyet motivikus kapcsolatok szőnek át, így a tagoltság ellenére is egy darab
bontakozik ki. A zárótétel a kérdőjeles,
nyitottan maradó nyitótételt megismételve és továbbgondolva lekerekíti a
kompozíciót.” A mű 1994-ben
keletkezett, és 1998-ban az Akkord Zenei Kiadóvállalatnál jelent meg.
Gyulai József (1933): Scherzo, Rondeau
„Széchenyi” és
„Prima” díjas fizikus professzor, akadémikus, ifjú korában intenzíven
folytatott zeneszerzői tanulmányokat. Scherzo
című zongoraművét 1951-ben komponálta. Ezt követően a körülmények
megváltozása késztette szakmai váltásra. A játékos hangvételű Rondó, melynek alcíme Zsófinak, a Zsófi lánya megszületése
feletti örömujjongást fejezi ki. A darabot a Szerző 1963-ban komponálta.
(kézírat)
Soproni József (1930): Jegyzetlapok zongorára IV.
A négy füzetben elrendezett 82 darabból álló sorozat
1974-78 között keletkezett. A sorozat egyfajta kompendium arról, hogy milyen
zeneszerzési technikák születtek a XX. században Európában. E műveken keresztül
megismerhetjük az elmúlt évszázad zenei gondolkodás-modelljeinek, sokrétű zenei
eszközeinek azt a vonulatát, melyek a Szerzőt megérintették, melyeket alkotói
eszköztára részévé tett. A Jegyzetlapok „mai
eszközökkel közvetítik a mai ember gondolatait, de úgy, hogy kontinuitásban
maradnak a múlttal is. Gyakran megjelenik a polifon fogalmazásmód, az ősi
magyar népdal, a siratók deklamációinak hangja áttételesen, ötvözve a századvég
zeneszerzési technikáival.” Megjelent az: Editio Musica Budapest kiadónál,
1980-ban.
Durkó Zsolt (1934-1997) : A gömb története II.
Durkó Zsolt a következő mondattal magyarázza meg a
sorozat címét: „Az intonációk széles
skálája, harmóniarendje, szólamainak összecsengése, hangközhasználatának egésze
sugallja a gömb, a kerek egész képzetét.” A 60 darabból álló, öt sorozatra
tagolt ciklus 1989-91 között keletkezett. „A
darabok karaktere az ünnepélyestől az irónikus felhangokig, a jókedvtől, a
napsütéstől az esőcseppek kopogásáig, a Jupiter motívum feldolgozásától a
tetszőleges sorrendben előadott halmazokig, vagy a zenei fény-árnyék
megjelenéséig terjed.”. Megjelent az Akkord Kiadó Vállalatnál, 2006-ban.
Dianne
G. Rahbee (1939) Három prelűd zongorára
op. 87.
Az USA-ban élő örmény származású művész
számos művet írt szóló hangszerre, zenekarra, kisebb együttesekre, énekhangra.
Műveit nemzetközi fesztiválokon, az USA-ban és külföldön is gyakran tűzik
műsorra. 1996-ban Magyarországra érkezett, ahol több városban, így Budapesten
is szerzői estet adott. Az Op. 87. számú három prelűdöt 1998-ban komponálta, és
az előadónak dedikálta. Bemutatójuk a zeneszerzőnő szerzői estjén 2004-ben New
Yorkban, a Carnegie Hall-ban volt. A három darab programzene, címük: August, Lullaby for Elias Celebration. A
Prelűdök című kötet több más hasonló karakterű darabbal az F.J.H Music
Company-nál a Kortárs Zongoraművek sorozatban
2007-ben jelent meg. Weboldala: www.dgoolkasianrahbee.com
Forrásanyag
* A felhasznált szövegek forrásai a Liszt
Összkiadás köteteiben megjelent ismertető szövegek. Közlésük az EMB szíves
engedélye alapján
Editio Musica Budapest:
EMB Free Arrangements IX. Z.
B 12398
EMB: Various Cyclical Works
I. Z. B 8011
EMB: Individual Character
Pieces II. Z. 6217
** Franz Liszt’s Briefe an die Fürstin Carolyne Sayn-Wittgenstein.
published by
*** (Schumann) H.J. Köhler utószava, 1974
Amerikai szerzők weboldalai
Magyar szerzők saját közlései
műveikről, valamint Durkó Zsolt 1996-ban megjelent szerzői lemeze.
Ábrahám Mariann