Szakmai élete:
nyitott hangoskönyv
Bodza Kláráról,
rendhagyó köszöntésként
Muzsikus
körökben már-már természetes, hogy valaki többfajta dologgal foglalkozik. A
zenekari muzsikus játszik kamaramuzsikusként (néha szólistaként is), és
nemritkán tanít. Az énekes repertoárjának összetételét erőteljesen formálja az
érdeklődés, a kereslet – elég, ha csak a műdaléneklés perifériára szorult
helyzetére gondolunk. Azonban a legtöbb muzsikus esetében megfigyelhetjük:
környezete (ismerői) számára egyértelmű, hogy hol húzódnak munkásságának
erővonalai. Tehát, a legfontosabb mellett ott vannak az „és”-ek.
(Kedves hallani, amikor a zenetanuló apróság azzal dicsekszik, hogy az ő tanárnénije/bácsija zenekarban is játszik.)
Bodza
Klára esetében sajátosan alakult a hivatás térképe, transzfer-hatások uralják.
Az időbeli rétegződés gazdagítja, ám a korábbi összetevők sem veszítenek
vitalitásukból.
A
hivatalos életrajzi adatok tükrében a pálya első jelentős időbeli mérföldköve
1969, az első „versenygyőzelem” (Nyílik a rózsa – ilyen eredmények nemcsak
igazolják a zenei versenyek létjogosultságát, hanem egyenesen hasznossá,
kívánatossá teszik azokat). Pedig ez már egy folyamat késői szakasza, hiszen
ekkor már tudott énekelni, éspedig a mezőnyből a legszebben, a legmeggyőzőbben.
A régi felvételek tanúsága szerint „mindig is” sajátja volt valamiféle
magától-értetődés, az a fajta természetesség, amellyel a madár „énekel”. Ehhez
a veleszületetthez társult a tudatosítás vágya, ami 1976-ban énektanári
diplomában realizálódott.
Bodza Klára
továbbra is dalolt, s egyre inkább tudta: mit-miért-hogyan.
Gazdagodott a lehetőségek tárháza: szinte magától értődően következett az
autentikus előadásban felcsendülő népdalok hallatán (leginkább „élőben”,
„terepen”) az élmények megörökítésének speciális zenei módja, a lejegyzés – így
a gyűjtés is megjelent tevékenységei sorában. A daloshoz kísérő is társulhat,
előadói társulásokban keresi ideális partnereit, nemegyszer maga is hangszert
ragad, például kobozzal kíséri énekét. Máskor tilinkón játszik, a hangszeresekhez
csatlakozva. Az ének-hangszer váltás mellett más
kalandozási lehetőség is kínálkozik, a népzene területéről a régizene világába. Nagy öröm, hogy a Czidra
László vezette Camerata Hungarica megörökített
felvételei között olyanokat is találunk, ahol az énekes-közreműködő Bodza
Klára.
A népdalok
szövegének ihlető ereje van: az énekesnő a versfaragás területén is kipróbálja
magát, s a közköltészeti formák hatására különböző strófaszerkezetekben versel.
Tágul a
muzsikus világa, s őt mindinkább foglalkoztatja az idő, amelynek múlását nem
magamagán tapasztalja meg, hanem a variánsokban élő dallamok sorsán. A felejtés
ellen lép fel, hogy az értékek aktívan őrződjenek meg. Túl azon, hogy énekel, a
zenei utánpótlás kérdése is foglalkoztatja: hogyan lehet a leghatásosabban
átörökíteni szeretett dalkincsét az újabb generációk számára. Mert külön
művészet megtaláltatni a „saját hangot” a fiatalokkal, akik gyakran egy-egy
tetszetős hangszín nyomába erednek, azt akarják utánozni, miközben
megfeledkeznek a saját adottságaik gondozásáról. És nem kis művészet úgy
sáfárkodni a kimunkált képességekkel, hogy ne kopjon a hang a használat során,
megőrizve egyéniségét (színeit, képlékenységét, erejét).
Bodza
Kláráról mindezt megtudhatja, aki figyelmesen nézi-hallgatja az életútját
bemutató Lélekvirágok című DVD-t, amely elkészítésére pályájának 40 éves
jubileuma kínált alkalmat. A Németh László-díjas, Életfa-díjas és Eötvös József
életmű-díjas énekművész-tanár video-, audio- és
fényképfelvételekből komponálta meg szakmai önéletrajzát, már-már az összegzés,
a számvetés éreztetésével. Szerencsére, ez az összeállítás nem jelentett
búcsúzást a szakmától - az élet megy tovább, a munkálkodás folytatódik.
A közelgő
következő kerekszámú évforduló ismét inspirálóan hatott a kimeríthetetlen
energiaforrással rendelkező Bodza Klára számára. „Így énekelek most” –
dokumentálta 69 évesen, igényesen összeállított műsorral. Új CD-je (Fúdd el, jó szél, fúdd el –
népballadák) egyfajta népzenei „asszonyszerelem, asszonysors”. A kezdő
szakrális ének (Atya, Fiú, Szentlélek) afféle invokáció, majd históriás ének
következik, s hallunk különböző műfajú prózai betéteket is. Felidézi a katonák
által elrabolt lány s a falba épített feleség történetét, a szeretet-próbát, és
hallunk megunhatatlan-szép keserveseket.
Mindkét
kiadvány egy-egy ér, patakocska, amely ama bizonyos tiszta forrást hozza DVD-n
látó-, CD-n pedig hallótávolságba, éspedig élménytadóan.
Mindkettőn
kincseket oszt meg közönségével, csakúgy, mint pályája során megannyi
tevékenységével Bodza Klára. Csatlakozva Kiss Ferenchez, az Etnofon
Records művészeti vezetőjéhez, aki a CD laudáló
kísérőszövegében annak a reményének adott hangot, hogy ez az album nem az
utolsó lesz Bodza Klára kiadványai sorában, mindazok nevében, akiknek szép
perceket okozott művészetével, azt kívánom a jubilánsnak, hogy folytassa még,
sokáig – mindannyiunk örömére.
Fittler Katalin