EISENBACHER
ZOLTÁN*
24. Mini-Fesztivál
A kortárs zene kedvelői ismét a Művészetek
Palotájában találkoztak január vége felé, amikor a 24. Mini Fesztivál adott
nagyszerű alkalmat az együttlétre. Most is egy teljes hétvégét fogott át a
rendezvény, melyen a hagyományoknak megfelelően elhangzottak bemutatók, régebbi
kompozíciók, kamaradarabok, zenekari művek. Mindazonáltal valahogy az a
benyomás hatalmasodott el rajtam, hogy a tavalyi fesztivál színesebb, sokrétűbb
volt. Talán a kórusok szerepeltetésének, talán a külföldi vendég együttes fellépésének
hiánya, talán a más nemzetiségű zeneszerzők viszonylag csekély száma okozta,
vagy mindhárom együtt, de bennem mindenesetre valamiféle hiányérzet
fogalmazódott meg. Mindezt természetesen nem a szervezők hibájául kívánom
felróni, hiszen mindenki tudja, milyen hatalmas és háládatlan feladat egy ilyen
rendezvényt létrehozni. Valószínűleg nem rajtuk múlott, hogy a beharangozott
amerikai Alarm Wil Sound végül nem jött el, s a fellépő együttesek is – a
nagyzenekari estet leszámítva – kis létszámúak voltak. A művészi érték azonban most
is igen magas volt. Több kiváló művet is hallhattunk.
Az első este a kamaramuzsika jegyében telt.
Klasszikus összeállítású Fúvósötös
nyitotta meg az elhangzó művek sorát. Bozay
Attila (1939 – 1999) 1962-ben komponálta ezt az alkotását. Az idén immár
fél évszázados mű még mindig frissességével nyűgöz le. Rá jellemzően a zenei
anyagban modern, népzenei és neoklasszikus motívumok egyaránt felfedezhetőek.
Az egymástól szünetekkel
jól elkülöníthetően három részre tagolódó mű
két szélső összetevője újabb attacca részekkel bővül, így hozva létre az
öttételes formát. Felépítésükben a klasszikus formákat idéző tételek között a
rondó- és háromtagú formák szerkezete fedezhető föl. Igényes szerkesztésében,
helyenként magyaros dallam- és ritmus-emlékfoszlányaiban jól reprezentálja az
MZT alapító zeneszerzőjének második alkotói periódusát. Gyöngyössy Zoltán
fuvolaművész közelmúltban történt tragikus halála miatt a fúvósötös a
tervezetthez képest más összeállításban szólalt meg. Hegyesi Gabriella – fuvola, Kollár Béla –
oboa, Varga Gábor – klarinét, Varga Zoltán – kürt, Fehér Tibor – fagott. A
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának művészeiből alakult együttes az
összeszokottság biztonságával, magas művészi fokon adta elő a kompozíciót.
A következő műsorszám, Horváth Barnabás (1965) Hat
etűd két hegedűre és két brácsára című darabja volt. A mű a címnek
megfelelően valóban gyakorlatok füzére. Az első tétel egyenletesen zakatoló
ostinato ritmusa fölött kettősfogások szólalnak meg. A második tételt mixolied
skála kezdi, majd többféle hangsor hangzik föl az ebben a tételben is
fölfedezhető makacs – pontozott – ritmusképlet alkalmazásával. A harmadik etűd
tükörmozgásra épül, a negyedik végig pizzicato játékmódot alkalmaz a Még azt
mondják nem illik… magyar népdal feldolgozására. Az ötödik tétel szintén népdal,
a Jaj, de szerencsétlen időre jutottam kezdetű sirató széttördelt sorainak
üveghangok által körülölelt változata. A hatodik etűd a Rondo – Hommage
à Philip Glass, mozgalmas, repetitív hangzatfelbontásai, az amerikai
zeneszerző stílusát idézi.
Az előadók, Szecsődi Ferenc – hegedű,
Violinetta duó (Füzesséry Attila – hegedű, Dudás Eszter – brácsa), Tuzson Edina
– brácsa, egészében jól és felkészülten oldották meg feladatukat, bár néhol
bántó tisztátalanságok is előfordultak.
A harmadik alkotás Madarász Iván (1949) Triptychonja
volt. A Fejér Andrásnak ajánlott mű címe azonnal régi templomok szárnyas
oltárait juttatja eszünkbe, bár itt nyilvánvalóan általánosabb hármasságról van
szó. A valóban három részre tagolódó műben a harsona és a zongora klasszikus
kamarazenét játszik. Az első részben különálló motívumokként szólalnak meg a hangszer
szélső regiszterei, míg a másodikra mozgalmasabb dallamvezetés jellemző. A
harmadikat a glissandók teszik jellegzetessé. Fejér András harsonázása és Kéry
János zongorajátéka méltó előadásban szólaltatta meg a művet.
Negyedikként Vántus István (1935 – 1992) Parabola
című alkotását hallgathattuk meg. A szép dallamvezetésű, szélső részeiben
meditatív jellegű, igényes művel méltóképpen emlékezett a Fesztivál a húsz éve
elhunyt zeneszerzőre. Déri György gordonkajátéka egy-két kettősfogásnál
tapasztalható elbizonytalanodástól eltekintve meggyőző volt. Kovalszki Mária érzékenyen,
jól zongorázott.
A szünet előtt Tóth Péter (1965) kamaraműve, a Caprice
csendült föl. A sokféle
ütőhangszerre komponált vidám, játékos zene motívumai szeszélyesen vándorolnak
hangszerről hangszerre, mosolyt csalva a hallgató arcára. A Sonus ütőegyüttes
tagjai (Bruda Jenő, Domoki Soma Levente, Laczkó-Pető Balázs, Szalai Tamás,
művészeti vezető: Szabó István) nagy hozzáértéssel, jókedvűen szólaltatták meg
a darabot.
A szünet után Szokolay Sándor (1931) II.
vonósnégyesét hallgathattuk meg. Kossuth
– és sok egyéb megtisztelő – díjjal elismert kiváló zeneszerzőnk 1981-ben
komponálta a darabot, Bartók Béla emlékére. Ez a kamaramű a zene lehetőségeit,
fejlődési irányait kutatja, amire a vonósnégyes ideális lehetőséget kínál. Már
az első tétel pizzicatói megmutatják a kísérletező kedvet. A különleges
hanghatások, játékmódok és kompozíciós technikák végig rendkívül izgalmassá
teszik a művet. Különösen igaz ez az aleatorikus részekre, valamint az
elhangolt húrokon megszólaló dallamokra. Az alkotás mégis a hangnemi kohézió, a
komponáltság, a szervezettség egyértelmű benyomását kelti. Vitathatatlanul
jelentős alkotása az életműnek. A Somogyi vonósnégyes (Somogyi Péter – hegedű,
Lendvay György – hegedű, Tóth Balázs – brácsa, Pólus László – gordonka) végig
magas művészi színvonalon, meggyőző magabiztossággal játszott.
A következő mű Virágh András Gábor (1984) Tetra
for Alto Saxophone and Piano című kompozíciója volt. A fiatal zeneszerző
2010-ben írta ezt a művet a Seleljó testvéreknek. A négy részre tagolódó műben
visszatérő motívumok teremtik meg az egységet. A szerző a glissandóknak és a
billentyűk csattogásának is jelentős szerepet juttat művében. Seleljó Erzsébet
és Seleljó Irén (alt szaxofon ill. zongora)
ifjú előadóművésznők nagyszerűen adták elő a darabot.
Hollós
Máté (1954) For two, for cellos című három tételes
alkotása – mint címe is mutatja – gordonkára írt duó. A széles dallamíveket,
éneklő melódiákat megszólaltató első rész után, a középső gyors pizzicatói
fölött bartókos motívumtöredékek szólalnak meg. Játékos utalások, zenei tréfák,
a vájt fülű hallgató szórakoztatására. A harmadik tétel pedig ismét az első
hangulatára utal vissza. Frappáns, szerethető darab. Sajnos az előadók – Pólus
László és Déri György, gordonka – intonációs problémákkal küzdöttek.
Bánkövi
Gyula (1966) műve a 4x4 sokoldalúan használja ki a négyes
szám kínálta lehetőségeket. Négy tétel, négy előadó, négy téma. A rézfúvós
kvartettre íródott alkotás nagyszerűen él a hangszerek adott karaktereivel.
Kihasználja a modern kor új megszólaltatási ötleteit is, ily módon egy
élvezetes, változatos művet hozott létre, mely nem nélkülözi a humort sem. Horváth
Bence – trombita, Varga Zoltán – kürt, Káip Róbert – harsona, Vida Róbert –
tuba, kiváló előadásban szólaltatta meg a darabot.
A második nap délutánja a Trióhangverseny jegyében
zajlott az Üvegteremben. Elsőként Sári József
(1935) Három dragonyos kockajáték közben
című darabját hallgathattuk meg. Az újabban csak a Napfogyatkozás című opera
alkotójaként emlegetett szerzőnek ezúttal egy jóval korábbi művéről van szó. Az
1978-as kompozíció első tétele a pizzicatók és staccatók szaggatott
kockadobásai. A lassú tétel a távoli hangzások, gyors repetíciók, glissandók
különleges hanghatásaira épít, míg az utolsó tétel Bartók Táncszvit emlékeket
ébreszt. A kockázás esetlegességét megidézendő, a kalkulált véletlennek nagy
szerepe van a darabban. A végére elszabadulnak az indulatok, „felrobban a
forma” (Farkas Zoltán). Szabó Ferenc János – zongora, Tornyai Péter – hegedű,
Rohmann Ditta – gordonka, érzékenyen tolmácsolták a művet.
Zombola
Péter (1983) Virág voltam című munkája Radnóti Miklós
Gyökér című versének utolsó versszakára íródott. A fájdalmas hegedűszó – mely
makacsul visszatér mindig ugyanarra a hangra – alatt-fölött szólal meg az ének,
mely ily módon autentikus megzenésítése a vers halálváró hangulatának. Szakács
Ildikó – ének, Gulyás Nagy György – brácsa, Szabó Ferenc János – zongora, mély
átéléssel, szépen megformálva adta elő a kompozíciót.
Pócs
Katalin (1963) Trió hegedűre, csellóra és zongorára
című kéttételes szerzeményének első fele lassú, elgondolkodó. A második
zaklatott ritmikájú, nyugtalan, feszült tétel. Tornyai Péter – hegedű, Rohmann
Ditta – cselló, Szabó Ferenc János – zongora, hibátlanul tolmácsolta a művet.
A délutánt Kocsár Miklós (1933) 1976-ban íródott Kassák-dalok című ciklusa zárta. A sorozatba öt vers tartozik, az Alkonyi
szél, Monoton, Ó csend, Széltölcsér, Hétköznapi csoda. Érdekes-különleges a
trió összeállítása, az ének, fuvola, cimbalom. A szerző él is a maga teremtette
lehetőséggel, jól használva ki a kínálkozó adottságokat. A zene mindenhol
törekszik a versek hangulatának lehető legpontosabb visszaadására. Az első
tétel elandalodó dallamai, a második gyors staccatói, a középső hosszú,
kitartott hangjai, a negyedik örvénylő motívumai, az utolsó bolyongó, céltalan
dallamai mind-mind ezt a célt szolgálják. Kocsárt többször is megihlették
Kassák szerzeményei, ebben az esetben is maradandó élmény a két alkotó
találkozása. Csereklyei Andrea – ének, Dratsay Ákos – fuvola, Szakály Ágnes –
cimbalom, szépen, mély átérzéssel szólaltatták meg a dalciklust.
A zene után Hollós Máté irányításával beszélgetés
következett, melyben ismét a kortárs zene ismertsége, elfogadottsága került
szóba. A vitaindító felvetés úgy szólt, hogy milyen következményei lennének, ha
ma is csak kortárs zenét hallgathatnánk, mint tették azt elődeink néhány száz
évvel ezelőtt. A hozzászólók többsége azonban megvédte a mai koncertgyakorlatot
és a „konzerv” zenét, mondván, hatalmas veszteség lenne, ha lemondanánk az
eddig létrehozott művekről. Nem beszélve arról, hogy valamire való zeneszerető,
ezt saját elhatározásából nem is tudná megtenni. A végső konklúzió aztán úgy
hangzott, hogy a helyes arány megtalálása a varázsszó.
Ugyanez nap este került sor a THReNSeMBLe
nevű együttes hangversenyére. Az elnevezést a zenészek nevéből állították
össze. 2008-ban alakultak, s azóta szép sikerrel szerepelnek. Tagjai: Tornyai
Péter – hegedű, brácsa, zeneszerző, Horváth Balázs – karmester, művészeti
vezető, zeneszerző, Rohmann Ditta – gordonka, Nevelő János – ütőhangszerek,
Futó Balázs – zongora, Madai Zsuzsanna – fuvola, Bartek Zsolt – klarinét,
blockflöte, fúvóshangszerek.
Első darabjuk Tornyai Péter (1987) Abfall
Musikja volt. A hulladék zene cím valószínűleg az önmagában értéktelent,
máshonnan megmaradtat jelenti. Bár ezek a maradékok olykor összeállni,
újrahasznosulni látszanak, mégis sokszor megmaradnak felhasználatlanul. Nem
eldöntött az sem, hogy „tiszta” zenét, vagy esetleg pantomim előadást
látunk-hallunk. Éppen a zene hulladék jellege miatt, az előadás minőségét
sajnos nem lehetett egyértelműen meghatározni.
A következő mű Kőszeghy Péter (1971) Keen című
munkája volt. A darab invenciózusan indul, érdekes hangelcsúsztatások teszik
izgalmassá. Magyar népdalra és siratóra egyaránt történik utalás, miket
glissandós, szekundos, negyedhangos súrlódások vesznek körül. Jellegzetes hanghatás
még a vonós falusi bandák megidézése. A mű azonban meglehetősen hosszú, s az
időben előre haladva egyre inkább az a benyomás hatalmasodott el rajtam, hogy a
szerzőnél elfogyott az ihlet. Az előadók minden tőlük telhetőt megtettek, de a
mű második felét ők sem tudták megmenteni.
Harmadikként Dargay Marcell (1980) Fragmente
című műve következett. Mint a töredékek cím is jelzi, itt valódi
újrahasznosításról van szó. Mozart zongoraszonátáinak posztmodern feldolgozása
játék a múlttal, játék a hallgatóval. Talán ezt érzékelteti a felhangzó fütty
is. Az együttes most is színvonalas előadást nyújtott.
Más nemzetiségű zeneszerzőként elsőként Yannis Kyriakides (1969) szerzeményét
hallgathattuk meg, a paramyth (088)-ot.
A ciprusi származású művész ciprusi mondavariációt zenésít meg, a kékszakáll
ottani legendaváltozatát. Egy idős asszony énekli, mondja, kántálja a szöveget,
amiből érteni persze semmit sem lehet. Egyrészt a nyelvi – görög – nehézség
miatt, másrészt azért, mert elektronikusan eltorzított formában halljuk –
hordozóról – hangszeres kísérettel. Az ötlet zseniális, bár már másnak is
eszébe jutott. Nagyon jól kezdődik, de sajnos a mű ebben az esetben is túl
hosszú, az invenció nem tart ki a végéig. Az előadók ismét magas színvonalon
muzsikáltak.
Utolsó előtti műsorszámként a Cirkuszoid című performance került
színpadra Horváth Balázs (1976) tollából.
Tulajdonképpen két esemény egymástól jól elkülönült, mégis szorosan összefüggő történéseként.
Az egyik esemény egy szokványos trió, mely hangversenyteremben megszokott módon
csak önmagával törődve játssza szólamát. A másik egy bohóc, aki zajosan ki-be
pakol egy varázsládát, s mivel civilben ütőművész, ez a zaj ritmussá
szerveződik. A két látszólag teljesen függetlenül zajló történés, melyeknek
semmi közük egymáshoz, mégis olyan koherens egységgé szerveződik, ami nem
nélkülözi a humort sem, s zeneileg is jól felépített, szervezett káoszt teremt.
Igazi üdítő élmény volt. A négy muzsikus – zongora, blockflöte, brácsa, ütő –
látható élvezettel adta elő a darabot.
Az est befejezéseként Georg Friedrich Haas (1953) Sextet
című művét hallgathattuk meg. A hat hangszeres – preparált zongora; fuvola,
basszus fuvola, piccolo; klarinét, basszus klarinét; hegedű; cselló; ütő –
igyekezett minél többet átadni a darabból. Más kérdés, hogy a műből hiányzik a
struktúra, nem egyértelmű, hogy honnan hová tart. Bárhonnan elkezdődhetne, és
bármikor véget érhetne. Hosszú, kitartott hangok szólnak olykor negyedhangot
elcsúszva, melyeket zörejek szakítanak meg. Különleges hanghatásokra törekszik,
amik azonban öncélúvá válnak.
Az utolsó nap volt a zenekari hangverseny
napja. Elsőként Durkó Zsolt (1934 –
1997) Epizódok a B-A-C-H témára című
műve hangzott el. A kompozíció 1963-ban a római Santa Cecilia Akadémia
vizsgaelőadásán csendült föl első ízben, ahol a szerző Goffredo Petrassi
növendéke volt. A Fesztivál alapítójának ez az alkotása immár csaknem ötven
éves. Az eltelt idő azonban nemhogy elhomályosította volna érdemeit, hanem
egyre megalapozottabbnak tartjuk az akkori értékelést. Bátran leírhatjuk, hogy
a darab időtállónak bizonyult. A tág szerkesztésben komponált alaphangok köré
szerveződő mű érdekes, változatos, ötletes.
A következő bemutató előadáson Olsvay Endre (1961) Ad notitiam című munkája hangzott el. Magyaros
jellegű kezdés, olykor bartókos áthallások jellemzik. A négy részre tagolható
kompozícióban hagyományos, tudatos megszerkesztettség, precíz kompozíciós munka
fedezhető fel. A témának különböző megformálásai, fúgaszerű feldolgozásai. A
szimfonikus zenekart konvencionális módon használja, nem törekszik mindenáron
erőltetetten eredeti hanghatásokra. Összességében azt mondhatjuk, hogy egy
szerethető művet hallhattunk.
A szünet előtt Dubrovay László (1943) III.
zongoravesenyét adta elő Holics
László, és a Miskolci Szimfonikus Zenekar. Az előző darabhoz hasonlóan szintén
egytételes, szintén négy részből tevődik össze, s szintén magyaros, bartókos
motívummal kezd. Az egész mű összességében mégis egészen más benyomást kelt. Talán
lehet mondani, hogy neoromantikus. Olykor Hacsaturjánra emlékeztet, olykor
Kodályra. A harmadik rész groteszk indulójának hangvétele igazi telitalálat. Rengeteg
az áthallás, az utalás, a kikacsintás. A lassú rész oboaszólója például Hidas
Frigyes Oboe Concertojára hajaz. A negyedikben ismét visszajön az első témája,
majd grandiózus fináléba torkollik. Kiváló hangszerelés, áradó dallamosság, hatásos
felépítés. Egy nagy tudású zeneszerző ragyogó stílusbravúrja. A fiatal
zongoraművész jól oldotta meg feladatát. Ahol kellett éneklően dallamos volt,
ahol kellett virtuóz, s ahol az volt a feladat, szarkasztikusan gunyoros.
A szünet után Sugár Miklós (1952) Jubileumi
gondolatok című héttételes zenekari kompozíciójával folytatódott a
hangverseny. A cím arra utal, hogy a szerző idén ünnepli hatvanadik
születésnapját. A ciklus a Magyar Zeneművészeti Társaság felkérésére, a Mini-
Fesztiválra íródott. A tételek általában tempójukban, karakterükben egymással
szembeállva követik egymást. A szerző nagy hangsúlyt helyez a ritmikára és a
ritmushangszerekre, néha a különleges hangzásokra. Talán ez utóbbiból a
rézfúvós hangszereken csak levegőátfújással megszólaltatott zajt keltő ritmus,
mintha nem illeszkedett volna elég szervesen a mű egészébe.
A Fesztivál záró száma Gyöngyösi Levente (1975) II.
szimfóniája volt. Ismét egy
négytételes mű. A lassú második kivételével, a többi gyorstétel. Egyik
komolyabb, másik táncosabb, néhol stílusjátékot hordozók. A fiatal szerző
ígéretes művét hallhattuk. A Miskolci Szimfonikus Zenekar Kovács László
vezetésével általában színvonalasan oldotta meg feladatát, bár néhány műben
sajnos meggyűlt a baja a pontos hangindításokkal és az együtt játékkal,
valamint a tiszta intonációval.
2012.
január 27 – 29. Művészetek Palotája,
Fesztivál Színház
Rendező:
Magyar Zeneművészeti Társaság
* A szerző a fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, egyetemi filozófia- és esztétika tanári képesítéssel is rendelkező művésztanár.