Gamba moderno
Rendkívül érdekes koncerten vehetett részt
Budapest különlegességekre éhező közönsége a Fuga Tér/Zene sorozatában
megrendezett hangversenyen. A cím egy reneszánsz vonós hangszerre, a viola da
gambára utal, melyre kortárs darabokat írnak. Manapság nagy keletje van a
különleges hangzásoknak, így a távoli kultúrák hangsorainak és
instrumentumainak, vagy saját zenetörténetünk korabeli hangszereinek. Mindenesetre
valóban szokatlan és egyedi élményt nyújtott ez az este, melyen külön öröm volt
hallani, hogy milyen szívesen komponálnak zeneszerzőink erre a historikus
hangszerre.
Az este első műveként Sáry László Triptichon
című darabja hangzott el in memoriam I.
Vékony. A cím sugallta szárnyas oltár képe talán nem véletlen. A 2009-ben
46 évesen, tragikus körülmények között elhunyt nemzetközi hírű cimbalomművész
emlékére komponált zenemű ajánlásában is, felépítésében is méltán idézi fel
bennünk a szakralitást. A három részre tagolódó mű elgondolkodó, visszaemlékező
jellege a cím ismerete nélkül is egyértelmű volt.
Kallai Nóra – basszusgamba és Szalai András –
cimbalom, mély átéléssel szólaltatták meg a darabot.
A másodikként felhangzó mű Váczi Dániel Reticularis című kompozíciójának ősbemutatója volt. A cím szerint
hálószerű mű első része nagy intenzitású, gyors és rövid tétel, míg a második a
zongora távoli hangjaiból szerveződik egésszé. A harmadik szaggatott,
pizzicato-staccato tétel, a negyedik az előzőek összefoglalásaként hatott.
Hiába volt a mű ősbemutató, betegség miatt az eredetileg szaxofonra írt
szólamot hegedűn hallhattuk. Hogy milyen benyomást kelt eredeti hangszerelésben
azt nem tudom, de én ebben a formában koherensebbnek gondolom. Az előadók –
(Kallai Nóra – szoprángamba, Mali Emese – zongora, Rohmann Ditta – gordonka, Tornyai
Péter – hegedű) – szinte tökéletesen adták vissza a darab karakterét.
Harmadikként Kurtág György három rövid alkotásának ősbemutatóját hallhattuk a Jelek, játékok és üzenetek sorozat viola
da gambára írt alsorozatából. A francia reumatológus professzornak, Joël
Dehais-nak ajánlott …gemiti, sospiri…; sospiri,
gemiti…; Ombres, a címnek megfelelő érzékletes zenei anyagot szólaltat meg.
Rövid, kifejező alkotások. Az egyedül játszó szóló basszusgamba, és így Kallai
Nóra minden rezdülése jól hallatszott, ami néha hátrányosan emelte ki az
intonációs és hangképzési problémákat. Összességében azonban azt mondhatjuk,
hogy jól ragadta meg a művek karakterét, s igyekezett azt maradéktalanul
tolmácsolni.
A szünet előtt újabb ősbemutató következett, Tornyai Péter Két gambaszonátája. A
darab igazi kuriózum, ahogy a barokk zene fordulatait megidézve, töredékekként
szerepelteti a tudatosan elhangolt hangszereken. A mű igazi felüdülést
jelentett a zenei humor nyelvén. Az előadóművészek – (Kallai Nóra –
basszusgamba, Koltai Kata – gitár, Mali Emese – zongora, Rohmann Ditta –
gordonka) – látható jókedvvel adták elő a művet.
A szünet után Soós András Ave maris stella
című kompozíciója hangzott el. Az Éljen a tengeri csillag szintén ősbemutató
volt, erre az alkalomra áthangszerelve.
A meditatív, rövid darab előadói: Kallai Nóra
– szoprángamba, Mali Emese – zongora, Szalai András – cimbalom, Tornyai Péter –
hegedű. Érzékenyen, szépen szólaltatták meg a művet.
A következő ősbemutató Zombola Péter Institutio No.
11. című, szintén átírt darabja volt. A műben éneklő, mindig makacsul
ugyanoda visszatérő szoprángamba szólamot kísérnek a gitár akkordjai. A darab
ezáltal fájdalmas kicsengést kap. A zárásként megszólaló bizonytalan hangzások
szintén ezt az érzést erősítik. Kallai Nóra – szoprángamba – így a hangverseny vége
felé már valószínűleg eléggé elfáradt, talán ez a magyarázata a sok bizonytalan
intonációjú hangnak, és a meglehetősen kifejezéstelenre sikeredett előadásnak.
A kísérő Koltai Kata – gitár – szólama végig alárendelt szerepet játszik, így
nem rajta múlott az előadás sikere.
Utolsó műsorszámként a természetesen szintén
ősbemutatóként elhangzó Gambakötet japán
haikukra című Sztojanov Georgi
kompozícióból hallhattunk részleteket. A hol sejtelmes, hol erőszakos, hol
szélesen áradó zene nagyszerű alkalmakat kínál az előadóknak. Sztojanov Georgi
– ének, Kallai Nóra – basszusgamba, Koltai Kata – gitár, él is a lehetőséggel.
A darab jellegéből adódóan elsősorban az énekest kell kiemelni, aki valóban
hibátlanul, művészien adta elő saját szerzeményét. Kísérői is méltó társai
voltak, ezáltal tökéletes befejezést adva az estének.
Eisenbacher Zoltán*
*A fővárosi XVI. kerületi
Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, filozófia- és esztétika tanári egyetemi
képesítéssel is rendelkező művésztanár.
* * *
Kallai Nóra 1971-
ben született Veszprémben. Csellótanári és kamaraművészi diplomáját a Szegedi
Konzervatóriumban szerezte 1993-ban, majd Graz-ban tanult négy éven keresztül
viola da gamba szakon Lorenz Duftschmiednél. Tanulmányait a brüsszeli Királyi
Konzervatóriumban folytatta, ahol Wieland Kuijken tanítványaként 2000-ben
gamba- és kamaraművészi diplomát szerzett, és egy éven keresztül barokk cselló
szakra is járt Hidemi Suzukihoz. Számos régi zenei kurzuson vett részt, többek
között Jordi Savall, Máté Balázs és Irmelin Heiseke mesterkurzusain, ill.
Barthold Kuijken zenekari kurzusán mint barokk csellista és gamba szólista.
Kallai Nóra itthon
és külföldön is rendszeresen fellép különböző régi zene együttesekkel, és
számos CD-felvételt készített már. Játszott többek között az EUBO, az Armonico
Tributo, az Aura Musicale, az Orfeo és a Savaria Barokk zenekarokban, és
rendszeresen fellép a szombathelyi Capella Savaria együttessel. Több
kamaraegyüttesnek hosszabb ideig tagja volt, ilyenek például a Capella
Esterházy Csalog Benedekkel, a l’Eclisse, a Sonora Hungarica, a Hortus Musicus
’99 és az Arcangelo kamaraegyüttes. Többször játszott az Affetti Musicali
kamaraegyüttessel is. Négy ízben volt a Tokaji Régi Zene Nyári Akadémia
gambatanára, a klagenfurti Opera pedig két ízben is alkalmazta continuo
játékosként, egy Händel és egy Cavalli opera színrevitelében. Bach János-,
Máté- és Márk-passiójában több ízben volt gamba szólista, koncerteken és
lemezfelvételen egyaránt. A kortárs zenei életben is aktívan részt vesz, és
érdeklődése a komolyzene hagyományos határain túlra is elvezeti, például a jazz
felé. Erre példa a Balázs Elemér Group Early Music c. lemezén való
közreműködés. Rendszeresen játszik a Gémesi Géza vezette Budapest-Hegyvidéki
Kamarazenekarban, mely sok kortárs szerző darabját mutatta be, 2009-ben pedig
közös produkciót hozott létre Nagy Andrea táncossal és Michael Mehlmann
színésszel Silentio címen. Több fellépése volt a Gobe társulattal is, Góbi Rita
koreográfus-táncos vezetésével, melynek társulati tagja is lett, és az Ágens
társulattal. Tervei között szerepel egy kortárs, elsősorban magyar zeneszerzők
gambára írott műveiből összeállított koncertsorozat megszervezése. Ettől az
évtől társult Szőke Szabolcs és Váczi Dániel duójához, akik a kortárs zene, a
népzene és a világzene különleges elegyét játsszák.
(www.fuga.org.hu/wp-content/.../Kallai-N%C3%B3ra-hossz%C3%BA)
2011. december 4. FUGA
Budapesti Építészeti Központ
Rendező: FUGA