EISENBACHER
ZOLTÁN*
TÉR/ZENE
A FUGA TÉR/ZENE sorozatának 2012. január
22.-ei estjén ismét különleges zenei csemegét hallgathatott az ilyesmire
nyitott érdeklődő közönség. A hangversenyen a mostanság újra felfedezett
cimbalomé volt az egyik főszerep, mely hangszer úgy látszik, napjainkban
reneszánszát éli. A kortárs zeneszerzők szívesen komponálnak rá, miközben se
szeri, se száma az átiratoknak. A másik két hangszer a jóval megszokottabbnak
számító klarinét és zongora volt.
Az első műsorszám Kurtág György (1926) Tre
Pezzi és Tre Altri Pezzi című
alkotásai voltak. A Három darab, Másik három darab címet viselő szerzemények
szorosan összetartoznak. Hatásuk akkor érvényesül igazán, ha – úgy, mint ebben
az esetben is – egyszerre hangzanak el. A kétszer három tételt egy ad libitum
plusztétel egészíti ki. (Introduzione al Epilogo) Jellemző Kurtágra az első
csoport All’ongherese tétele, mely oly módon magyaros, hogy minden konkrét
utalás nélkül, hangulatában idézi meg az ilyesfajta muzsikát. A második csoport
két műve a 18. századbeli híres gondolkodó, Georg Christoph Lichtenberg
ihletésére íródott. A rendkívül sok rangos hazai és külföldi díjjal – Erkel Ferenc-díj (1954, 1956, 1969). Kossuth-díj
(1973, 1996), Érdemes művész (1980), Bartók
Béla-Pásztory Ditta-díj (1984), Arts et Lettres tiszti rangja (1985), A monacói Péter herceg Alapítvány zeneszerzői
díja (1993),
Herder-díj (1993), Freiherr-vom-Stein
Stiftung díj (1993), Accademia Lincei Roma Feltrinelli-díj (1993), Ausztriai Állami-díj
(1994), Ernst
von Siemens Alapítvány zenei nagydíja (1994), Denis de Rougemont-díj(1994),
"Österreichisches Ehrenzeichen" díj (1998), Tudományért és Művészetért
érdemérem Berlin
(1999), John Cage-díj
(2000),
Hölderlin-díj (2001),
Magyar
Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal (2001), Budapest díszpolgára
(2001), Hazám-díj (2002), 40. MIDEM (Cannes) Classique 2006, Special Award 2006, Magyar Köztársasági Érdemrend
nagykeresztje (2006) – kitüntetett világhírű zeneszerzőt nem kell
bemutatni.
A második mű Virágh András Gábor (1984) Quasi
improvvisato című szerzeménye volt. Az orgonaművész, zeneszerző már több
rangos zeneszerzőversenyt is megnyert (Los Angeles 2006, Nagyvárad 2008),
2011-ben pedig Junior Príma Díj-jal tüntették ki.
A műben a motívumok rögtönzésszerűek,
változatosak, a végére meditatívan megnyugvóak.
Harmadikként Tornyai Péter (1987) Le Folie
című darabja hangzott el. A szerző a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
zeneszerzés és hegedű szakos növendéke. Különböző kamaraegyüttesek tagja, több
zeneszerzőverseny díjazottja. A mű nem csupán különleges hanghatásokra – billentyűzörejek
– épül, de a szerző ismertetője szerint egyébként is kísérleti alkotás. Az üres
kottapapírra helyezett fóliákon lévő hangok és előadási jelek határozzák meg. A
fóliák egymás utáni áthelyezésének következményeként „egy olyan ciklikus
variációs forma alakul ki, ahol minden lépésnél csak néhány hang változik,
végül azonban mindegyik más helyre kerül.”
A következő Fekete Gyula (1962) All’ongherese
című alkotása volt. Fekete Gyula a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
docense, Erkel (2001) és Bartók – Pásztory (2011) díjas zeneszerző. A mű a
hangverseny elején elhangzott Kurtág darab, a Tre pezzi második tételére rímel.
„A kompozícióban nincs nyílt népzenei idézet, vagy legalábbis nem tudok róla,
hogy volna. A darab alapanyaga csak annyiban népzenei, amennyiben a népdalt
vagy a népzenét improvizáló készség minden magyar zeneszerzőben ott rejtezik,
ott lappang…” vallja művéről a szerző. A darabban bátran használja a
negyedhangos, elcsúszásos technikát.
Balogh
Máté Gergely (1990) Dopo la lettura dell’opera trentottesima –ra
keresztelt – szintén Kurtág Tre pezzi Op. 38-as darabjára utaló – kicsit hosszú
című műve következett. A szerző az LFZE hallgatója. A darab a kurtági
összefüggésekre épül, szerkezetében és szerkesztésmódjában is. A klarinét és
váltóhangszerei (Esz ill. basszus) elhangoltságuk okán sajátos ízt kölcsönöznek
a műnek.
Horváth
Márton Levente (1983) Körténet című művére valóban a szépen
ívelő, egymásba fonódó dallamosság a jellemző. A zeneszerző és orgonista már
kétszer nyert első díjat a Zeneakadémia zeneszerzőversenyén. (2002, 2004)
Kedves
Csanád (1983) Alpha proches darabja – mint címe is
mutatja – alfa közeli élményekből született. A darabban az eddigiektől eltérően
zongoraszólam is van. A szerző Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíjas.
Zarándy
Ákos (1982) Los című alkotása három tételből áll. Az
első címe Locomotora, ami spanyolul mozdonyt jelent. A zene ennek megfelelően
egy ostinato jellegű kíséret fölött gyors tizenhatod mozgás. A második tétel –
Otoño (Ősz) – hatnyolcados klarinétszóló áradó dallamossággal. A
harmadik tétel – Sol (Nap) – sejtelmesen kezdődik, kihasználva a fúvós
hangszerben rejlő levegőátfújás lehetőségét, majd egyre fényesebbé, „naposabbá”
válik.
Az előadók – Szűcs Péter klarinét, Szalai
András cimbalom, Kiss Péter zongora – végig kifogástalanul, magas művészi
színvonalon adták elő a különböző karakterű és nehézségi fokú darabokat, nagy
szakmai felkészültségről téve tanúbizonyságot. Csak dicséret és elismerés
illeti őket mind a hangverseny kitalálásáért, mind előkészítéséért, mind
megvalósításáért. Köszönet illeti a zeneszerzőket is, akik eleget tettek a
felkérésnek, gazdagítva ily módon ennek a hangszerkombinációnak az irodalmát. Bizonyára
rengeteg munka és fáradozás eredménye ez a koncert, ami maradéktalan örömet és
élvezetet nyújtott a közönségnek. Remélhetőleg folytatása következik.
2012. január 22. FUGA
Budapesti Építészeti Központ
Rendező: FUGA
* A szerző a fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, egyetemi filozófia- és esztétika tanári képesítéssel is rendelkező művésztanár.