Titánia
A Művészetek Palotája Szimfonikus
Felfedezések sorozatában február utolsó napján Rohmann Dittát és a Savaria Szimfonikus Zenekart hallgathattuk a
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A fiatal művészeket lehetőséghez
juttató sorozatban ez alkalommal egy igazi nagy reménységű, tehetséges ifjú
gordonkaművésznőt csodálhattunk meg.
Az este első számaként egy ősbemutató, Tóth Péter (1965) Canzoniere című darabja hangzott el. A mű a 14. században élt
költő, Francesco Petrarca olasz nyelvű Daloskönyvéről kapta címét, melyben a
művész Laura iránt érzett szerelmét énekli meg. Külön meg kell említeni, hogy a
zenemű a Savaria Szimfonikus Zenekar felkérésére íródott, az énekszólam
kifejezetten a karmester, Kocsár Balázs
feleségének, a kitűnő olasz mezzoszopránnak, Francesca Provvisionatonak a hangjára. Az éteri magasságokban kezdődő
mű végig megmarad a tonalitás, a szép hangzás ismét zeneszerzői célként
megfogalmazódó körében. Régi, jó harmóniák, gyönyörű dallamok jellemzik ezt a
(neo)konzervatív stílusban fogant művet. A befejezéshez közeledve gyermekkar is
társul az előadókhoz, még inkább égi magasságokba emelve a nagyon is földi nő
iránt érzett szerelmet. A zenekar és a karmester érzékenyen, szépen formálva
adta elő a művet. Egyetlen negatív észrevétel, hogy a zenekar olykor túl
domináns volt az énekszólamhoz képest, melyet talán jobban engedhettek volna
érvényesülni. Ezért időnként nem valósult meg az az ideálisan kiegyenlített
hangzás, melyet a mű emelkedett hangvétele megkívánt volna. Francesca Provvisionato
kitűnően oldotta meg feladatát, nem az ő hibája, hogy szólama néha elveszett a
zenekar mögött. Nagyszerűen állt helyt a leánykar is, egyenlő partnereként a
többi előadóművésznek.
Az est második műsorszáma a Kossuth-díjas Kocsár Miklós (1933) Gordonkaversenye volt. Szintén
hagyományos dallam és harmóniavilág jellemzi, ami néhol bartókos, Kodályos
hangvétellel társul. Az 1994-ben Antall József emlékére íródott mű első tételében
lassan, elmerengve, szinte hangról hangra indul a csellószóló. Ebből bomlik ki,
építkezik a tétel. Jellegzetes motívum a hangsúlytalanul kezdődő, kisszekund
lépésekből építkező dallam. Az andante cantabile tétel ismét nagy teret hagy a
csellistának, hogy tudását csillogtathassa. Talán ebben a tételben érződik
leginkább a búcsúzás, az elmúlás megidézése, mely persze a harangnak, s az
éteri hangszerelésnek tulajdonítható. Különösen széppé varázsolja a tétel végét
a felhangzó la-pentaton hangsor. Az
utolsó tételt gyors futamai, megnyugvó dallamai, akkordfelbontásai, valamint
réz és ütőszólamai változatos, érdekes zárótétellé teszik.
A gordonkaszólót játszó Rohmann Ditta (1983) szinte kifogástalanul adta elő ezt a nehéz
művet. Nagyszerűen formált, érzékeny dallamívek, szenvedélyes futamok és
akkordok tanúsítják kiváló adottságait.
Végig magával ragadó tudott lenni, mindig új oldalát mutatta meg, az
utolsó pillanatig fenntartva a feszültséget, egy percre sem engedve meg a
közönségnek, hogy ne figyeljen rá.
A fiatal csellóművész kiemelkedő tehetsége
már korán megmutatkozott. Tíz évesen Suren Bagratuninál tanult Bostonban, majd
a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Kertész Ottónál és Perényi
Miklósnál. Az itthoni oklevél megszerzése után Baselben Ivan Monighetti
növendékeként ismét diplomát szerzett. Jelenleg doktorandusz-hallgató, illetve
a Debreceni Egyetem tanársegéde. Artisjus és Junior Príma díjas. A zenekar
hibátlanul játszott a művet von Haus aus értőn dirigáló ifjabb Kocsár
irányításával.
A szünet után Jean Sibelius (1865 –
1957) 1915-ben komponált V. Esz-dúr
szimfóniája következett. Sibelius főleg a szimfóniák, szvitek, szimfonikus
költemények zeneszerzője. A finn nemzeti
zene megteremtője, aki hallatlan tiszteletnek örvendett hazájában. Ez az alkotása
rendhagyó, háromtételes felépítésű. Az első tétel, (Tempo molto moderato –
Allegro moderato – Presto) önmagában is hármas tagozódású. Mint a tempójelzések
is mutatják, az eleje lassan kezdődik, majd egy menősebb középrész után gyors scherzóval
fejeződik be. A második tétel ismét lassabb, míg a harmadik gyors tempóban
kezdődik, de lassúban fejeződik be, így foglalva keretes szerkezetbe a művet. A
Savaria Szimfonikus Zenekar Kocsár Balázs vezényletével végig tisztán,
pontosan, élményt adóan játszott.
Eisenbacher Zoltán
Szimfonikus felfedezések
Tóth Péter: Canzoniere
Kocsár Miklós: Gordonkaverseny
Jean Sibelius: V. Szimfónia op. 82
Rohmann Ditta – gordonka
Francesca Provvisionato – mezzoszoprán
Savaria Szimfonikus Zenekar
Kocsár Balázs – karmester
Marczibányi téri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola Leánykara
Uhereczky Eszter – karnagy
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Művészetek Palotája
2012. február 29.