LISZT
FERENC ÉS Erkel Ferenc MŰVÉSZETE Pozsonyban
Emlékezés
a két zeneszerző bicentenáriuma alkalmából
Csehi
Ágota
Ritka eseménynek számít, ha a zenei világ szorosan egymást követve
emlékezhet meg két kiváló zenészegyéniség kerek évfordulójáról. Erkel Ferenc
születésének 200. évfordulóját mindössze pár hónapja, múlt év novemberében ünnepeltük, míg Liszt
Ferenc születésének bicentenáriuma ez év októberében aktuális. Ez a tény
a szlovákiai zenei élet szempontjából is fontos, hiszen mint Liszt, mint
Erkel életének egyes korszakai, mozzanatai összefüggésben állnak Pozsony
kulturális és zenei életével.
Pozsony (Pressburg, Presporok, Posonium,
szlovák nevén Bratislava) a 19. század közepéig a magyar országgyűlések
székhelye volt, 1830-ig koronázó város. Történelmi hátteréhez és társadalmi miliőjéhez mérten gazdag, színvonalas zenei élettel
büszkélkedhetett. Értékes zenei hagyományokkal rendelkezett, amelyeket a 19. században
ápoltak, virágoztattak és népszerűsítettek.
Ezidőben neves művészek tisztelték meg Pozsony koncertpódiumait, így többek
között Clara Schumann, Johannes Brahms, Anton Rubinstein, Hans von Bülow,
Theodor Leschetizky, Zichy Géza és nem utolsó sorban Liszt Ferenc és Erkel
Ferenc. A különböző színvonalas rendezvényeknek
és hangversenyeknek olyan intézmények adtak otthont mint a Vigadó, a Városi Színház, a Primáspalota tükörterme, Schmidt Károly
zongora szalonja, a Szent Márton-dóm, a Zöldfa szálló szalonja, a Pálffyék
nyári rezidenciája, vagy a Megye-háza koncertterme.[1]
A város zenei életének irányításában
és fejlesztésében fontos
szerepet játszott a pozsonyi Egyházzenei Egylet, a Pozsonyi Dalárda, valamint Batka János, aki szoros kapcsolatban állt a kor
kiemelkedő személyiségeivel, művészeivel, zenepedagógusaival.[2]
A hangversenyekről, zenei eseményekről részletes tudósításokban, recenziókban, kritikákban számoltak be
mindenekelőtt a Pressburger Zeitungban, amely jelentős mértékben hozzájárult a
széles közönség, nyilvánosság tájékozottságához, zenei ízlésének formálásához. Erkel
Ferenc és Liszt Ferenc e kulturális értékekben gazdag időszak alkonyát
élhették meg Pozsonyban.
Az Erkel család jelentős pozsonyi múltra
tekint vissza. Erkel Ferenc régi zenésznemzetség
sarja. Dédapja, Erkel Vilmos a 18. század második felében zenemester volt
Pozsonyban, a Notre Dame zárda tanára, orgonistája.[3]
Nagyapja, Erkel József szintén zenetanár és templomi orgonista volt Pozsonyban.
Erkel Ferenc apja kívánságára 1822-ben tizenkét évesen került
Pozsonyba,
ahol 1825-ig élt és tanult. Tanulmányait a pozsonyi bencéseknél
végezte, abban a híres Bencés Gimnáziumban, ahol megközelítőleg fél
évszázaddal később Bartók Béla és Dohnányi Ernő is tanultak.[4]
Erkel Pozsonyban zenei tanulmányokat, kompozíciót és zongorát a kiváló
zenésznél, a morvaországi származású Klein Henrichnél tanult.[5]
Pozsonyi
tartózkodása alatt életre szóló élmények, hatások érték. Ez idő alatt ismerte
meg a bécsi
klasszikusok és a kor mestereinek muzsikáját. Rendszeres látogatója volt az operának, megismerkedett az
operairodalom nagy alakjaival is. Itt hallotta először a magyar verbunkos
ünnepelt virtuózának, Bihari Jánosnak a hegedűjátékát.
Pozsonyi diákévei alatt gyakran orgonált a Notre Dame zárda miséin, sőt
feltételezhető, hogy ugyanazon az orgonán játszott, melyen több mint fél
évszázaddal előbb Vilmos dédapja. Tizenhét évesen fejezte be tanulmányait
Pozsonyban.
Erkel Ferenc két évtizeddel később, már
elismert zenész, karmester, zeneszerzőként tért vissza Pozsonyba. 1844-ben
a színházban vezényelte két operáját, a Báthory Máriát és
a Hunyadi Lászlót. Következő látogatására 42 évvel később, 1886. szeptember
22-én került sor, a Városi Színház átadásának alkalmából.[6] Ez a nap egyben a város
történelmének és kulturális életének fényjeles napja volt és ez alkalomból
mutatták be Erkel Ferenc Bánk bánját. Az
előadáson részt vett a magyar kormány, Tisza Kálmán miniszterelnökkel az élen. A
rendezvényen Jókai Mór is jelen volt. Az operát
a budapesti Filharmóniai Társaság adta elő, melynek első felvonását maga
a szerző, Erkel Ferenc vezényelt. Ezt követően a 76
éves zenészt ünnepélyes keretek között
kitüntették és babérkoszorúval jutalmazták, amelyet a város polgármestere
Karl Mergel adott át. Hasonló kitüntetésben részesült Erkel Sándor is,
a színház akkori igazgatója. A jeles eseményről másnap
a korabeli Pressburger Zeitung tudósított. A visszhangban Erkel
Ferenc művészi tevékenységét méltatták, valamint a rendezvény magas
színvonalát és jelentőségét emelték ki. Nevét és alkotómunkásságát fia László
folytatta Pozsonyban, aki több mint húsz évig élt és oktatott e városban,
többek között Bartók Bélát is.
Liszt Ferenc életének és alkotómunkásságának
egyes mozzanatai is szorosan kapcsolódnak Pozsony zenei életéhez.
Zongoraművészi pályájának kezdete épp e városhoz kötődik. A kilencéves
„csodagyerek“ 1820. november 26-án Eszterházy Mihály gróf és a pozsonyi
főnemesség előtt mutatta be kivételes tehetségét. A hangversenyről a Pressburger Zeitung-ban is beszámoltak: „(...) E művész
rendkívüli felkészültsége valamint gyors áttekintése a legnehezebb darabok
előadását illetőleg, melyeket lapról való lejátszás céljából eléje tettek,
általános csodálatot keltett és a legnagyobb reményekre jogosít.“ Az élmény
hatására a főurak egy csoportja - Amadé gróf, Apponyi gróf, Szapáry gróf, Viczay
gróf és Eszterházy Mihály gróf - ösztöndíjat szavazott meg Liszt taníttatásának
javára.[7]
Ezt
követően költözött az ifjú Liszt Bécsbe és folytatta zenei tanulmányait kiváló
tanárok közreműködésével.[8]
Liszt a sikeres ifjúkori koncertje után
tizenkilenc évvel később látogatott Pozsonyba. Pozsony koncertéletét nyolc
alkalommal gazdagította zongoraművészként. Előbb 1839-ben és 1840-ben
három-három alkalommal, tehát legendás zongoraművészi pályafutásának csúcsán,
majd több mint három évtizeddel később 1874-ben és 1881-ben. Dirigensként
egyszer szerepelt Pozsonyban, életének, alkotókorszakának utolsó éveiben (1884)
és két alkalommal személyesen vett részt művei bemutatóján (1873, 1883).[9]
Liszt szoros kapcsolatban állt
a pozsonyi Egyházzenei Egylettel, amely értékes zenei múlttal rendelkezett és amely jelentős szerepet
vállalt Liszt pozsonyi hangversenyeinek szervezésében és műveinek bemutatásában
is. A sikeres együttműködés eredménye többek között az 1873. novemberében bemutatott Esztergomi mise Mayerberger Károly
irányításával, amellyel egyben az egylet fennállásának 40 éves évfordulóját is ünnepelték, továbbá az 1883. március 18-án előadott
Szent Erzsébet legendája. E mű az
Egyházzenei Egylet rendezésében, a Pozsonyi Dalárda, a Nyomdász Szövetség
Dalegylete és közel kétszáz szereplő közreműködésével hangzott el. A női
főszerepben Kováts Fanny és Kuncz Matild remekeltek, Anton Strehlen kiváló
férfi-alakítása mellett. Az
előadást, melyet az egylet új dirigense Thiard-Laforest József készített elő, többszörös tapsvihar szakította félbe. Egy évvel később 1884.
február 25-én Heiller Károly püspök, belvárosi plébános és az Egyházzenei Egylet elnökének ötven éves papi
jubileumán maga Liszt vezényelte Magyar
koronázási miséjét. Az előadáson olyan neves és elismert zenészek
közreműködtek, mint pld. Joseph Hellmesberger udvari karmester, első hegedűs és
szólista, az orgonánál Forstner Károly, a dóm orgonistája, a női szólisták
Kováts Fanny és Schlemmer-Ambros Irén. Február 25-én a színültig telt dómban óriási
sikerrel hangzott el Liszt miséje, Heiller püspök celebrálásával.[10]
A rendezvényt nagyszabású, 120 főre szóló fogadás, bankett követett a Palugyay
szállóban. Liszt műveit Pozsonyban minden alkalommal nagy elismeréssel
fogadták, még abban az időben is, amikor a pesti hangulat nem kedvezett
munkásságának. Ennek egyik ékes bizonyítéka az 1884. december 21-i hangverseny,
amelyen a Pozsonyi Dalárda a Magyar
királydalt mutatta be és amely politikai megfontolásból nem hangozhatott el
a budapesti Operaház megnyitóján 1884 szeptemberében.
Liszt elismert és ünnepelt zongoravirtuózként
Pozsonyban először 1839-ben szerepelt, a Vigadóban pár nap elteltével háromszor
egymás után. Az első koncertre december 19-én déli 12 órai kezdettel került
sor. A zongoraművek között énekszámok csendültek fel, Sternegg Fanny
baronessz valamint Christelli előadásában. Liszt páratlan sikert aratott
következő műveivel: Fantázia Paccini
I tuoi frequenti palpiti-jére, Szerenád Rossini Soirées musical-jére, valamint a Grand galopp chromatique. Másnap, december 20-án Liszt egy
jótékonysági hangversenyen szerepelt és közreműködésével 500 aranyat sikerült összegyűjteni két pozsonyi kórház
javára. A harmadik
hangverseny december 22-én hangzott el, déli 12 órai kezdettel. Liszt
zongoraművei mellett Schubert dalai hangzottak el ismét Sternegg Fanny
baronessz, valamint doctor Baudis előadásában. Liszt Rossini Tell Vilmos operája nyitányának átiratát, Magyar rapszódiát és a Reminiscences de
Ez azért figyelemreméltó, mert Liszt játéka
egészen különleges igények elé állította a zongora mechanikáját és
konstrukcióját egyaránt. A mester véleménye és tapasztalata szerint pedig
ezeket az igényeket csak a Bösendorfer cég zongorái tudták teljesíteni. A hangversenyekről a sajtóban is
részletes beszámolók jelentek meg, többek között a Pressburger Zeitungban,
ahol egyrészt Liszt fenomenális zongorajátékát elemezték, másrészt Schmidt
zongoráit méltatták.
Liszt további pozsonyi szerepléseire
a következő év elején került sor, 1840. január 21., 22. és 26-án. Az első hangversenyt
a Megye-házán tartották este 19 órai kezdettel. Másnap Liszt Eszterházy
Kázmér feleségének estéjén lépett fel a család zenei szalonjában.
A harmadik hangversenyt „nagy énekes és hangszeres koncert“-ként hirdették
meg Liszt Ferenc közreműködésével, jótékonysági céllal a Városi
Színházban. Liszt páratlan sikert aratott saját kompozíciójának előadásával (Hexameron)
és Carl Maria von Weber zongoraversenyének (f moll, op.79) népszerűsítésével.
Liszt e hangversenyén lemondott honoráriumáról és a koncert bevételét - 745
aranyat, az Egyházzenei Egylet javára fordították.[13]
Liszt következő pozsonyi hangversenye több
mint harminc év után, jótékonysági céllal, ismét az Egyházzenei Egylet közreműködésével valósult meg 1874.
április 19-én a Vigadóban. A hangversenyt egy Praetorius nyitotta az
egylet kórusának előadásában. Liszt a hangversenypódiumra először a
zongorakísérő szerepében lépett. Rossi Mária grófkiasasszony énekét kísérte,
aki Rossini és Braga műveiből válogatott. Majd Beethoven op. 26 Asz dúr Szonátája következett Liszt előadásában. Ezután ismét Rossi kisasszonnyal
közreműködött, aki a szerző két dalát, a Kling leise mein Lied-et és a Fischerknabe-t énekelte. A hangverseny egyik fénypontja a Concerto pathétique, amelyet
a terem közepére állított két Bösendorfer zongorán adott elő kétzongorás
változatban a mester és kedvenc kiváló növendéke Sophie Menter. Az egylet
kórusa következett Liszt Christus
oratóriumából a Boldogságok tételével, majd Liszt a Szent Ferenc a hullámok felett c.
művét játszotta szólóban. A hangverseny utolsó műsorszámaként Liszt és Sophie
Menter közös előadásában Wagner-Tausig:
Walkürök lovaglása csendült fel. A fergeteges siker és a szűnni nem
akaró taps Lisztet ráadásra kényszerítette egy magyar rapszódia erejéig.[14] A hangversenyt nagyszabású
fogadás, „Liszt-bankett“ követett a Zöldfa étteremben, melyen jeles bécsi,
budapesti, kassai és hazai vendégek tették tiszteletüket. Az est
a színházban folytatódott ünnepi műsorral, ahol Bokody Antal színtársulata
adta elő Tóth Kálmán vígjátékát. Liszt páholyban való megjelenését hosszú
éljenzés fogadta.[15]
Liszt utolsó pozsonyi hangversenyére 1881.
április 3-án került sor, jótékonysági céllal, Pozsony szülötte, Johann
Nepomuk Hummel zongorista, zeneszerző emlékműve javára. A hangversenyre a színházban
került sor fél 8-as kezdéssel. Liszt több műsorszámot adott
a tervezettnél, mivel a közreműködő Zichy Gézát kisebb baleset érte.
Ennek következtében a tervezett zongoraszámok helyett három költeményt
szavalt és helyette Liszt vállalta
a szereplést. Ez azért figyelemreméltó, mert Liszt életének ezen késői
időszakában már nem szívesen állt a koncertpódiumra. A hangversenyt a dalkör nyitotta
Liszt Vértes dalai-val, később
előadásukban még Liszt A lelkesedés
dala hangzott el. A műsort, ill. a repertoárt két énekesnő
gazdagította. Kováts Fanny Liszt Loreley
c. dalát énekelte, Irene Schlemmer-Ambros pedig az Es muss ein Wunderbares sein-t. Liszt saját szerzeményeiből a Mélodies hongrois és a
A zongoraművészi
tevékenységen kívül Liszt
magánjellegű látogatásokat is tett Pozsonyban. Így a Vrábelyi családnál,
a városi posta igazgatójának családjánál 1858-ban,[18]
Hailler püspöknél 1884-ben és az ismert könyvtárosnál Batka Jánosnál 1885-ben.
1872-ben és 1882-ben személyesen vett részt kiváló növendéke (és vője, Cosima lánya első férje) Hans von Bülow hangversenyein,
valamint Anton Rubinstein 1885-ben adott hangversenyén.
Erkel Ferenc és Liszt Ferenc zenéje,
művészete Szlovákiában a múlt századtól egészen napjainkig él. Ennek egyik
bizonyítéka, hogy Erkel Ferenc személyét és művészetét olyannyira értékesnek
találták, hogy a nevével illettek egy utcát Pozsony egyik előkelő részében. Ez
az utcanév az első világháború végén sajnos érvényét veszítette. Liszt Ferenc
iránti tiszteletüket és elismerésüket a pozsonyiak egy művészi alkotással, fejezték ki,
amelyet Tilgner Viktor modellezett és amely 1911-től a Dóm előtti parkban áll.
Sőt, Liszt művészete is
folytatásra talált. A Liszt hagyományokat Pozsonyban még maga
a mester indította el azokon a hangversenyein, amelyeken
növendékeivel együtt szerepelt. Így nem csak tanárként nevelt az akadémia
falain belül, de a hangversenypódiumon is. Ennek példája Liszt és Sophie
Menter közös szereplése 1874-ben, Liszt és Juhász Aladár, illetve Zichy Géza
együttmuzsikálása 1881-ben. Liszt művészetének és műveinek népszerűsítésében
Pozsonyban közvetlen szerepet vállaltak növendékei is. Mindenekelőtt Hans von
Bülow (1872, 1882),[19]
Carl Tausig (1864), Eugen d’ Albert (1886, 1907, 1916), Emil von Sauer (1903,
1911), Moritz Rosenthal (1906), vagy Thomán István (1888), de további kiváló
hazai, ill. pozsonyi születésű zongoristák is, mint pld. Vrabélyi Szerafína és
Stefánia, Foerster Károly, Dohnányi Ernő, Korbay-Ravasz Ilona, Steger Mária.[20]
A mester, valamint növendékei közreműködésével a pozsonyi közönség megismerkedhetett
a kortárs zeneszerzők műveivel és a zongorairodalom remekeivel (Beethoven,
Hummel, Weber, Chopin, Schubert, Berlioz, Wagner), az előadóművészet új útjaival, zenekari és vokális
művek átirataival, amelyeket Liszt előbb zongoraművészként tolmácsolt, később
dirigensként is. Liszt kortársai műveinek népszerűsítésével egyfajta
„kultúrmissziót” töltött be. A kortársművészet propagálásával, mint ahogy
számtalan jótékonysági hangversenyével is (többek között a pesti és szegedi
árvízkárosultak javára, a Hummel és Beethoven emlékmű, vagy az Egyházzenei
Egylet javára) emberi nagyságát és mélyen humánus szellemiségét fejezte ki. Mindezt összevetve kétséget kizáróan a kor „szellemi
mecénásának” tekinthető.
A tiszteletadás bizonyítéka a jelen
korban az a számos rangos rendezvény, amelyet Erkel és Liszt születésének
200. évfordulója tiszteletére rendeztek ill. rendeznek különböző projektek,
konferenciák, emlékhangversenyek segítségével Pozsonyban és Szlovákia egyes
régióiban. Említést érdemel Erkel Ferenc Bánk
bánja „vándor-opera“ formájában, amely Pozsonyban és Szlovákia geyes
városaiban került bemutatásra,[21]
az Erkel életét és alkotómunkásságát illusztráló kiállítás, amelyet az „1800-as járat, Erkel Ferenc és
a romantika kora“ elnevezésű vándorbuszban tekinthetett meg
a nagyérdemű közönség Szlovákia és Magyarország különböző pontjain (2010)[22]
és nem utolsó sorban a Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma munkatársai által
készített dokumentumfilmek Erkel Ferenc és Liszt Ferenc pozsonyi
vonatkozásairól, kapcsolatairól.[23]
Mindezzel ma is hozzájárulva Liszt és Erkel művészi örökségének ápolásához és
zenei üzenetük népszerűsítéséhez Szlovákiában.
Válogatott irodalom_
Bónis,
Ferenc (szerk.): Magyar Zenetörténeti
Tanulmányok [VI.] Erkel Ferencről és koráról. Budapest, 1995;
Čiefová, Martina: Klavírne umenie v Bratislave v 19.
storočí. PF UKF v Nitre, 2008
D. Nagy,
András: Az Erkel család krónikája.
Budapest, 2010
Dobszay, László: Magyar zenetörténet. Gondolat, Budapest,
1984
Dušinský, Gabriel: Hudobné dejiny siene bývalého župného domu,
dnešnej budovy SNR. In: Hudobný život, 1984, roč. XVI, č. 10
Fabó, Bertalan: Erkel Ferenc emlékkönyv. Budapest, 1910
Kemény, Lajos: Az Erkel család pozsonyi származása.
Nemzeti Kultúra, Komárom, 1933
Koll.
szerz.: Liszt Ferenc Emlékmúzeum. Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont,
Budapest, 1986
Legány,
Dezső: Liszt Ferenc Magyarországon. 1874
– 1886. Zeneműkiadó, Budapest, 1986
Németh,
Amádé: Erkel Ferenc életének krónikája.
Budapest, 1973
Nováček,
Zdenko: Hudba v Bratislave. Opus,
Bratislava, 1978
Nováček,
Zdenko: Významné hudobné zjavy a
Bratislava v 19. storočí. SVLP, Bratislava, 1962
Szórádová,
Eva: Historické klavíry na Slovensku –
klavichordy, čembalá, kladivkové klavíry. Scriptorium Musicum, Bratislava,
2004
Tauberová,
Alexandra: Ján Nepomuk Batka a jeho
zbierka hudobnín. Slovenské národné múzeum-Hudobné múzeum, Bratislava, 1995
Walker,
Alan: Liszt Ferenc.
[1] A Megye-háza ülésterme, ill.
koncertterme a pozsonyi koncertélet történelmének kiemelkedő fejezetét
képviselte. Ebben az időszakban neves művészek vendégszerepeltek itt, mint pld.
Brahms, Liszt, Bruckner, Rubinstein, Bartók, Dohnányi, Backhaus, Casals. 1885
után a pozsonyi Egyházzenei Egylet szimfónikus hangversenyeinek állandó
helyszíne. Az egylet kiváló dirigense Thiarda-Laforesta József közreműködésével
e teremben és egyben Pozsonyban olyan értékes művek csendültek fel először,
mint Beethoven Hegedűversenye, Schumann 2., 3. és 4. szimfóniája, Berlioz Római
karneváljának nyitánya, de nem utolsó sorban Liszt Tasso szimfónikus költeménye
(1895-ben).
In: Dušinský, G.: Hudobné dejiny siene bývalého župného domu,
dnešnej budovy SNR. Hudobný život, 1984, XVI. évf., 10. sz., 8. o.
[2] Batka János (Jan, Johann Nepomuk Batka) (1845–1917) - könyvtáros,
zenekritikus. Kitanult foglalkozása jogász, de egész életét a zenének
szentelte. Személyes ismerettségben állt a kor jelentős személyiségeivel.
Fennmaradt örökségében korrespondenciók százai találhatók
többek között Liszt Ferenccel, Richard Wagnerrral, Johannes Brahmssal, Hans von
Bülowval, Clara Schumannal, Zichy Gézával, Bartók Bélával. A Liszt-életmű és a Liszt-hagyományok
egyik legjelentősebb ápolója és népszerűsítője volt Pozsonyban.
[3] A pozsonyi Notre Dame ebben az időben előkelő
nemesi családok lányainak népszerű és jónevű kolostora volt. Itt nevelkedtek
többek között a Pálffy és a Forgács család lányai is.
[4] Erkel pozsonyi tanulmányainak hátterében
családi okok is álltak. Két nagynénje – Borbála és Regina - a Notre Dame
zárdában élt és szolgált nővérként, tehát segíthettek a neveltetésében.
[5] Klein Henrich (1756–1832): zeneszerző és
pedagógus. Pozsonyban a Notre Dame zárda zenetanítója, 1796-tól a pozsonyi
fő-nemzeti iskola rendkívüli zenetanára. Jelentős mértékben hozzájárult
Beethoven műveinek propagálásához Pozsonyban.
[6] A
[7] Nováček, Z.: Významné hudobné
zjavy a Bratislava v 19. storočí. SVLP, Bratislava, 1962, 46. o.
[8] Antonio Salieri mellett mindenekelőtt Carl Czerny - pedagógus,
zongorista, zeneszerző nevét fontos kiemelni, aki 1821–1823 között vállalta
a gyermek tanítását és aki egyben Liszt
egyetlen hivatásos zongoratanára volt.
[9] Liszt pozsonyi hangversenyeinek műsorfüzetei és meghívói eredeti példányai, ill. azok jelentős része a Szlovák
Nemzeti Múzeum Zenei Múzeumában találhatók Pozsonyban.
[10] Legány, D.: Liszt Ferenc
Magyarországon. Zeneműkiadó, Budapest, 1986, 197-201. o.
[11] Čiefová,
M.: Klavírne umenie v Bratislave v 19. storočí. PF UKF v Nitre, 2008,
33.o
[12] Carl Schmidt, Schmidt
Károly id. (1794–1872)
korának egyik legelismertebb zongorakészítője volt. Pozsonyba 1822-ben
költözött és Duna-utcai lakásában szerény keretek között indította be a
zongoragyártást. Pár éven belül az elismert és keresett zongorakészítők között emlegették nevét és megrendelői soraiba olyan
előkelő személyiségek és intézmények tartoztak, mint pld. Zichy Ferenc gróf,
Apponyi József gróf, Szirmay bárónő, Josef Kumlik zeneszerző és dirigens, vagy
a Notre Dame kolostora. A kor miliőjének megfelelően Schmidt nem csupán
zongorakészítőként volt ismert, de jelentős mértékben támogatta a pozsonyi
zenei élet fejlődését. Közel két évtizedes sikeres munka után szalont nyitott a
Duna-utcai házával szemben, melyben színvonalas hangversenyeket rendezett neves
zongoraművészek, zenészek közreműködésével (pld. Pozsony Johann Nepomuk Hummel, Hans von Bülow, Clara Schumann, Anton
Rubinstein). A Schmidt cég zongoráinak a legnagyobb elismerést viszont Liszt
Ferenc hangversenyei hozták meg 1939-ben. A Schmidt Károly és fia zongoracég a
In: Szórádová, E.: Historické klavíry na Slovensku – klavichordy,
čembalá, kladivkové klavíry. Scriptorium Musicum, Bratislava, 2004, 42-44. o.
[13] Nováček, Z.: Významné hudobné zjavy a Bratislava v 19. storočí. Bratislava, 1962, 47. o.
[14] Legány, D.: Liszt Ferenc
Magyarországon. Zeneműkiadó, Budapest, 1986, 23. o.
[15] A pozsonyi Egyházzenei Egylet Lisztet e
hangversenyén egy koszorúszalaggal ajándékozta meg, amely egy drapp selyem
arany felirattal: Dem grossen Meister – der dankbare Pressburger Kirchenmusik –
Verein 19. April 1874“. Ez a koszorúszalag a budapesti Liszt Ferenc
Emlékmúzeumban található, hasonlóan a koncert utáni fogadásra, ill.
Liszt-bankettre szóló névjegykártya formátumú meghívó is.
[16] Zichy Géza, gróf, zeneszerző, színműíró (1849–1924) tizennégy évesen veszítette el jobb karját, de
kivételes ambícióval és kitartással zongoravirtuózzá képezte magát, "bal
kézre". Zongoraművészi
pályafutása Pozsonyban kezdődött (itt
végezte gimnáziumi és egyetemi tanulmányait), ahol
1866-ban debütált. Mint „egykezes“ zongoraművész ezután vált ismertté Pesten és
Bécsben, majd egész Európában. A Rákóczi induló háromkezes átiratával Liszt
őszinte tiszteletét és elismerését fejezte ki növendéke és egyben barátja,
Zichy Géza iránt.
[17] Legány, D.: Liszt Ferenc
Magyarországon. Zeneműkiadó, Budapest, 1986, 151-152.o.
[18] A Vrábelyi
család otthona a pozsonyi zenei élet egyik központjaként volt ismert. A két tehetséges lány
közül Szerafina kivételes zongoraművészi sikereket ért el, mindenekelőtt
tanárának, Dreischoknak köszönhetően. Liszthez közeli kapcsolatba férje, a
kiváló zongorista és Liszt növendéke, Carl Tausig révén került. In: Nováček, Z.: Hudba v Bratislave. Bratislava, Opus, 1978, 47-48. o.
[19] Bülow három alkalommal koncertezett
Pozsonyban, ebből két alkalommal Liszt is jelen volt hangversenyén. 1882.
február 12-én jótékony céllal adott hangversenyt Pozsonyban, a város
szülötte, Hummel emlékműve javára, ugyanúgy, mint egy évvel előbb Liszt.
[20] Čiefová, M.: Klavírne umenie
v Bratislave v 19. storočí. PF UKF v Nitre, 2008, 38-40.o.
[21] Az opera a szlovákiai TEÁTRUM színházi
polgári társulás, valamint jeles magyarországi és hazai művészek, zenészek közreműködésével valósult meg, Dráfi Mátyás,
Jászai Mari díjas színész rendezésében.
[22] A projekt a Petőfi Irodalmi Múzeum kiállításaként
jött létre és Erkel életművén kívül
bemutatta a nemzeti romantika egyes művészeti ágainak legfontosabb képviselőit,
zenei illusztrációkat szolgáltatott Erkel válogatott műveiből és megtekinthető
volt Erkel életrajzi filmje a nemzeti romantika színes időszakának tükrében.
[23] Az Erkelről szóló dokumentumfilm 2010-ben
került bemutatásra, a Liszt alkotómunkásságát összefoglaló film pedig 2011-ben készül, mindkettő Molnár Csaba
rendezésében.