Szádeczky-Kardoss Géza*
Zenemisszión Bolíviában
Még friss volt a pecsét a grazi Művészeti Egyetemen
szerzett csellószakos diplomámon, amikor 2010 őszén útra keltem, hogy a
bolíviai San Miguel de Velasco-ban közel egy évet önkéntes zenetanárként dolgozzak.
Miért éppen Bolívia? Miért éppen San Miguel? Ennek okai mélyen e város múltjában
gyökereznek.
Egy kis történelem
San Miguel egy 5000 lelkes település, egyike
azon városoknak a bolíviai mélyföldön, amelyeket jezsuita misszionáriusok
alapítottak a 18. században. A jezsuiták jól tudták, könnyebben férkőznek a
bennszülöttek bizalmába a zene nyelvén, mintsem száraz dogmatikai okfejtések
útján, így a keresztény hit és más praktikus mesterségek mellett énekelni,
hangszeren játszani tanították őket. Az indiánok pedig oly ügyes növendékeknek
bizonyultak, hogy hamarosan maguk lettek avatott zenemesterekké, s a redukciók
liturgikus életét néhány évtized után oly pompás barokk zene kísérte – erről
számos tanúvallomás maradt ránk – amely méltán vetekedhetett Európa neves
katedrálisaiéval.
A jezsuiták ténykedése azonban útban volt a
gyarmatosító hatalmak illetve spanyol, portugál rabszolga-kereskedők
érdekeinek, így a jezsuitáknak 1767-ben el kellet hagyniuk Dél-Amerikát. A
magukra maradt redukciók zenei élete is lassan hanyatlásnak indult.
E városok lakói – nagyrészt az egykori
chiquito indiánok leszármazottai – ma is büszkék városuk jezsuita múltjára, életük
központja most is a jezsuita-korban épült templom. Az 1980-as évek folyamán
templomaikat – az európai barokk és a chiquito népművészetnek ezen érdekes ötvözeteit –
teljesen rendbe hozták, és ma az Unesco világörökség részét képezik. A
felújítások mintegy „mellékhatásaként” e templomok padlásain valóságos
kincsesbányákat tártak fel a restaurátorok: több tízezer lapnyi kéziratos kotta
került a napvilágra a jezsuita időkből! A lelet gyorsan felkeltette a
zenetudomány érdeklődését: a kottákat archiválták, katalogizálták; tudományos
feldolgozásuk, kiadásuk mai napig sem fejeződött be. A leletek egy része európai,
nagyobb részük azonban névtelen, a redukciókban keletkezett mű. Piotr Nawrot
lengyel zenetudós szerint nagyon valószínű, hogy sok közülük indián szerzők
tollából való!
E leletek valóságos lázba hozták a környék
városait, ugrásszerűen megnövekedett az érdeklődés egykori zenei örökségük
iránt. Sorra alakultak zeneiskolák a semmiből, és az egykori chiquito indiánok
utódjai ma lelkesen szólaltatják meg újra őseik zenéjét. Egy alig több mint tíz
éves múltra visszatekintő zeneiskolai mozgalomról van tehát szó, amely e rövid
idő ellenére is már meghökkentő sikereket mutat fel! Ugyanakkor még sok
hiánnyal is küzd, hisz hogyan is nevelne ki magából ily rövid idő alatt
tisztességgel felkészült tanárokat? Egyelőre nagyon elkél hát a külső segítség
is, ezért vállalkoztam a kalandra, hogy részt vegyek ezen új zeneiskolák
munkájában.
San Miguel zeneiskoláját 2000-ben alapították
meg először, de a munka azóta messze nem volt folyamatos, az iskola – hol
anyagi okokból, hol tanárhiány miatt – több ízben megszűnt, majd pár év után
újraalakult. Ma az iskola a helyi parókia épületében működik, a nagy múltú,
jezsuita falak között. Helyzetéből is következik, hogy zenekara – akár elődeik
– bizonyos rendszerességgel liturgikus szolgálatot is ellát. Érkezésemkor az
alig egy éve újraalakult zeneiskola kb. 25 növendéket számlált: egy tízfős
vonószenekar, valamint 15 kezdő hegedűs, akiket két helyi kollégám tanított. (A
létszám aztán az új tanévben örvendetesen növekedett, búcsúzásomkor kb. 70-80
növendéket számláltunk.)
Első megmérettetések
Spanyoltudásom még rendkívül szerény volt,
mikor egy héttel érkezésem után kollégáim átadták a zenekar irányítását az
egyetlen közös nyelvünknek, a zenének kiszolgáltatva. Kezdettől lenyűgözött
tüzes lelkesedésük, őszinte közvetlenségük, temperamentumuk. Egyúttal kezdettől
hadat üzentem intonációs igénytelenségüknek is, amely küzdelem aztán
végigkísérte ottani munkámat.
Mindjárt nagyszabású célokkal a szemünk előtt
kezdtük meg a közös munkát: egy testvér-zeneiskola nagylelkű meghívására alig egy
hónappal később zenekarunk a brazíliai Santo Antônio-ban és Cujaba-ban
koncertezett! (Növendékeink többsége nemhogy külföldön nem járt, de a város
határait sem nagyon hagyta még el korábban.) Eme élményekben gazdag utunk után
következett a hazai karácsonyi koncert, illetve a karácsonyi szentmisén való
szolgálat. Az intenzív időszakot elvileg a jól megérdemelt pihenés követte
volna (december-január itt nyári szünet), növendékeink azonban már pár nap után
türelmetlenül érdeklődtek, mikor próbálunk újra, mi pedig engedtünk, és a
zenekar ismét felvette mindennapos próbaritmusát. Mindemellett január volt az
új tanév „megtervezésének” az időszaka is (ha egyáltalán lehet tervezésről
beszélni a világ ezen részén, mind a rendelkezésünkre álló anyagi források,
mind a zeneiskola iránti várható érdeklődés ismerete nélkül).
A mérleg aztán erőteljesen az érdeklődés
serpenyője felé billent el: a februári tanévkezdés hetében történt
reklámkampányt követve közel 80 zenét tanulni vágyó gyermek lepte el a parókia
termeit, míg az anyagi forrásokról ekkor még hír sem igen volt. Hangszerek
hiányában, a helyi hagyományt meghazudtolva – illetve magyar hagyományokat
juttatva érvényre – szolfézs előkészítővel
kezdtük meg az újoncok foglalkoztatását. A
leghűségesebb 35 növendékünk aztán, akik naponta részt vettek e foglalkozásokon,
3 hónap után, májusban kezdhették meg csoportos hegedű- illetve csellóóráikat.
Zeneiskolák Latin-Amerika-módra
Itt kell, hogy kitérjek a helyi zeneoktatás
sajátosságaira, hisz ezek jelentősen különböznek a nálunk megszokottól. Mivel a
„zeneiskola”, mint olyan, e tájon egy meglehetősen új „találmány”, nagyon kevés
előírás szabályozza azok működését. Ez sok szabad teret enged a tanárnak, hogy
kreativitását szabadjára engedje, és kísérletezzen, hogyan hozhatja ki a
legjobb eredményt az adott körülményekből. Amennyire időm engedte, igyekeztem
szomszédos városok zeneiskoláit is meglátogatni és munkamódszereikből tanulni saját
iskolám számára. A helyzet mindenütt hasonló: sok csillogó-szemű, tanulni vágyó
gyereket tanít kevés, rosszul képzett, szívét-lelkét beleadó fiatal tanár. És az
eredmény gyakran meglepően jó! Mi a siker titka? Fogalmazzunk úgy: az oktatás
minőségének hiányosságait mennyiséggel pótolják. Itt a fiatalok általában nincsenek
annyira leterhelve, mint nálunk, így előfordul, hogy akár naponta 2-3 órát is a
zeneiskolában töltenek.
Munkamódszerükön erősen érezhető a venezuelai
úgynevezett „El Sistema” zenepedagógiai mozgalom hatása. Ez érthető, hisz ezen zeneiskolák
születésekor főleg onnan hívtak segítséget. Általában mi is jellemzi ezt a munkamódszert?
Többször említettem már zenekart. Ez nem véletlen, hisz itt a zeneiskolai
oktatás a zenekar körül forog. A hazánkban ismert modell – amely szerint a
növendék heti két egyéni órán kívül otthon, egyedül gyakorol – itt több okból működésképtelen
lenne:
1. nincs annyi hangszere a zeneiskolának,
hogy mindenki hazavihesse gyakorolni,
Műhelymunka saját házam táján, San Miguel-ben
Igyekeztem hát saját zeneiskolámban a fent
említett két szempontot a körülmények adta lehetőségek korlátai között
kedvezően ötvözni, és kollégáimat is arra ösztönözni, hogy az egyéni fejlődést
se veszítsék szem elől. Így pl. nálunk a kezdőket
is csak 5 fős csoportokba osztottuk, még olyan áron is, ha így csak minden
másnap tudunk nekik órát biztosítani. A közbeeső napokon, a szolfézsórákon
hangszer nélkül, kottát írva, tapsolva, szolmizációval és ujjrendekkel énekelve
készítettük elő a darabokat, hogy másnap a hegedűórára már csak a hangszertechnikai
kivitelezés maradjon. A tiszta éneklés persze alapja a jó intonációnak, így
kezdőink gyermekkórusára is igyekeztünk hangsúlyt fektetni. Ottani munkám egyik
emlékezetes pillanata volt, amikor Beethoven Örömódája csendült fel kezdőink
népes kórusának ajkán, zenekarunk kíséretével, így adva lehetőséget
újoncainknak, hogy kezdettől részesei legyenek a zenei élet vérkeringésének.
Hegedűórákon már a tanulás elején fontos szerepet tulajdonítottunk az együttes
zenélésnek, így a tanult gyermekdallamok elsajátítása mellett kezdőink szeptemberre
egy-egy egyszerű kísérőszólammal már együtt léphettek fel a haladók
zenekarával.
Zenekarunk is szépen fejlődött ez idő alatt, jelentős
repertoárt sajátítva el (összeszámoltam, kb. 20 új művet tanultunk meg e szűk
év alatt). A helyi zeneiskolák repertoárjának gerincét a jezsuita korból
fennmaradt missziós barokk művek képezik (különösen a szép számban fennmaradt
zenekari szonáták), kiegészítve néhány népszerű kelet-bolíviai népzene vonószenekari
feldolgozásával. Ez természetesen igaz San Miguel zeneiskolájára is, habár
igyekeztem az ott töltött időm alatt Európából magammal hozott művekkel is színesíteni
az amúgy kissé egyoldalú repertoárt. Lassan kiismertem ízlésvilágukat: alapvetően
barokk-fanatikusak. Vivaldi és más olasz barokk szerzők dinamikus, allegro
tételei tökéletesen megfelelnek temperamentumuknak, míg lassúbb, meghittebb,
vagy romantikus művekkel csak nehezen tudnak mit kezdeni, sőt olykor látványosan
szenvednek tőlük.
Önkéntes évem emlékezetes pillanatai közé
tartozott az a koncert, amelyet a szomszédos San Ignacio város zeneiskolájával
közösen hoztunk létre, ahol a két iskola egyesített zenekara többek között Charpantier
Te Deum-át, Verdi Aida-indulóját és Brahms 5. magyar táncát játszotta. Igyekeztem leghaladóbb növendékeinkkel – akik
számára a zenekari darabok nem jelentettek már jelentős kihívást – külön is
foglalkoztatni. Így kerültek a repertoárra Vivaldi hegedű és cselló concerto-k,
illetve némi büszkeséggel gondolok a három legtehetségesebb növendékem Vivaldi
Említésre méltó még a nagykórus munkája is. A kórust februárban újonnan alapítottam, de
ez távol sem volt kezdettől virágzó vállalkozás. Az éneklés messze nem tűnt olyan
attraktívnak az ifjúság körében, mint a hangszeres játék, így a megszólított
célközönség (a fiatalok) helyett mindössze egy maréknyi nyugdíjas néni, illetve
6-8 éves unokái látogatták a próbákat, akiknek hangi adottsága is bőven hagyott
maga után kívánnivalót. Eleinte kollégáim sem nagyon segítették a munkámat,
egyedül folytattam csökönyös szélmalomharcomat a kórus létéért. Csak
üggyel-bajjal tudtunk felkészülni néhány Taizé-s énekekkel a nagyheti
liturgiára. Kórusunk aztán július közepe táján kapott új lendületet, amikor is
1. rátaláltam „Maquerule”-re, egy ízlésüknek
megfelelő darabra,
2. két Magyarországról érkező vendégem egy
hétre besegített a kórusmunkába, illetve
3. mikor kilátásba került, hogy utazunk!
Innentől a kórus 32 taggal naponta próbált, és augusztus végén Santiago-i
vendégszereplésünkön – ha nem is makulátlanul – Vivaldi Gloria-t énekelt.
Anyagi gondok
Ha az ember zeneiskolát vezet, bizony nem
kerülheti meg a szervezési, illetve anyagi problémákat sem. Különösen igaz ez,
ha mindezt Dél-Amerika egyik legszegényebb országában teszi. A zeneiskola a
parókián működik, de a fenntartás a szerződés értelmében az önkormányzat
feladata. Az önkormányzat azonban igen labilis anyagi forrásnak bizonyult, így
történt például, hogy a 2011-es évi első részletfizetés, amelyből az iskola
első háromhavi költségeit kellett volna fedeznünk – megannyi bürokrata kör és
az illetékes közéleti személyek jóindulata ellenére – csak májusban érkezett
meg. Ez annyit jelent, hogy kollégáim öt hónapig nem kaptak fizetést. Ennek
ellenére dolgoztak szorgosan április végéig, amikor aztán kényszersztrájkba
kezdtünk, hisz elfogytak a póthúrok, szó szerint nem volt min játszani. A dolog
aztán akkor válik izgalmassá, amikor az ember zenekari utat tervez, vagy meghív
egy brazil kórust, aztán 2-3 nappal érkezés előtt derül ki, hogy az
önkormányzat mégsem képes kifizetni az erre ígért összeget. Ilyenkor aztán ott
állunk, a kórus jön, és nem tudjuk, hogy mit fog enni… De az érdekes az, hogy
aztán mindig történik valami, és az élet megy tovább. Hamar megtanulja az
ember, hogy tervezésnek ebben az országban egyszerűen nincs értelme, hisz semmi
sem történik terv szerint, és az ember európai fejjel vagy megőrül, vagy előbb-utóbb
megtanul lazítani.
Szent Mihály ünnepe
Mint fentebb írtam, az élet akkor is megy
tovább, ha a pénz késik. A brazil vendégkórus megérkezett, hogy részt vegyen a
nagy ünnepen. A város patrónusának napja (szeptember 29.)
kétségkívül az év legnagyobb eseménye San Miguel-ben, és az ünnepből mi, a
zeneiskola is bőségesen kivettük a részünket: két nagyszabású koncert két egymást
követő napon, komplett különböző műsorral, és persze az ünnepi misén való
szereplés, megmozgatva a zeneiskola összes növendékét, két vendégzenekart és
vendégkórust. Számomra azonban ezek az erőtpróbáló napok egyben a búcsú napjai
is voltak, hisz néhány nappal később már hívtak kötelességeim a vén Európába.
Az élet megy tovább, itt is, San Miguel-ben
is. A zenekar, a kórus próbál tovább, de ki tudja meddig? Hisz az állandó
anyagi gondok miatt kollégáim is más állás után néztek. Megígértem, ha tehetem,
visszatérek még. De ki tudja, lesz-e még zeneiskola addigra…
Hogy mit kaptam San Miguel-i növendékeimtől,
kollégáimtól, barátaimtól? Rengeteg szeretetet, emberséget, megbecsülést! És mit
tanultam tőlük? Először is megtanultam értékelni azt a magas színvonalú zenei
képzést, amelyben Magyarországon, illetve aztán Ausztriában részem volt. Tudatosult
bennem, hogy ez mennyire nem magától értetődő. De lelkesedésükből, odaadásukból
megtanultam azt is, hogyan kell mostoha körülmények között, kevésből, de kellő
találékonysággal és odaadással nagyon sokat kihozni. Újra megtapasztaltam
továbbá a zene erejét: hogyan tud az amúgy utcán kallódó fiatalok életének
célt, reményt és tartalmat adni! Ezek olyan ambicionáló élmények, amelyekből
bőségesen tudok erőt meríteni hazai tanári munkámhoz is. Szívből kívánom, hogy ne
én legyek az utolsó magyar önkéntes zenetanár Bolíviában! Kívánom, hogy még sok
magyar zenetanárnak adassanak meg hasonló élmények, hisz munkájuk nem csak
Bolívia fiataljainak óriási lehetőség, de ott szerzett tapasztalatuk nyereség
lenne hazánk zenei életének is! Ha vannak hát olvasóim között bátor, kalandra
kész zenetanár kollégák, csak bátorítani tudom őket: nagyon megéri!
***
Szádeczky-Kardoss Gézának hívnak, 1979-ben születtem Budapesten. 1987-ben a
12. kerületi zeneiskolában kezdtem csellózni Csatószegi Judit, majd Dukayné
Jósa Mariann növendékeként. 1990 és 1994 között Németországban éltem
családommal. Ezt követően felvételiztem a Szent István Király Zeneművészeti
Szakközépiskolába, ahol Ozoray Szilvia tanított, és ahol 1999-ben
érettségiztem. Középiskolás éveim alatt kezdtem énekelni a Felső-krisztinavárosi
Plébánia kórusában. Összesen 7 évet játszottam a Szent István Király
Szimfonikus Zenekarban, valamint 2 évet énekeltem az azonos nevű
Oratóriumkórusban. 2000-től a Liszt Ferenc Zenei Egyetem Bp-i Tanárképző
Intézetében Déri György növendéke voltam, ahol 2004-ben diplomáztam. Főiskolai
éveim alatt rendszeresen dolgoztam az Istvános zeneműhely kissebb zenekarainak
csellistáival, valamint helyettesítettem több budapesti zeneiskolában
hosszabb-rövidebb időre, így szerezve első pedagógiai tapasztalataimat. 2005-től
lettem a Kunstuniversität Graz-on Rudolf Leopold és Molnár Andrea, majd Tobias
Stosiek növendéke, és szereztem kisebb kitérők után 2010 októberében végre
mester diplomát. 2007 óta a Graz-i Egyetem zene- és hittanári szakának
hallgatója vagyok. Graz-i éveim alatt kisegítőként több zenekar és kórus
munkájában vettem részt, többek között a Grazer Operben. Vezető munkatársa
voltam több zeneiskolai zenekari projektnek, illetve elutazásomkor 12-13 kisebb-nagyobb
csellista növendéktől búcsúztam el egy évre.
Elérhetőségem: szkg@gmx.at
Ajánlott linkek:
Önkéntes évem naplója
elérhető az interneten:
Zenei vonatkozású beszámoló:
http://fidelio.hu/blog/zenemisszio
Általános, részletesebb
napló elsősorban ismerőseimnek:
http://zenemisszionboliviaban.blogspot.com/
Videók:
Brazíliai fellépésünk 2010 decemberében
(alig egy hónappal érkezésem után)
http://www.youtube.com/watch?v=YJXMQGZBuAw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=0dmvXA-ZTaQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=8nbcYfy8d0I&feature=related
Örömóda (2011 május):
Vivaldi:
18. szonáta a Chiquito Zenei
Archívumból (2011 augusztus):
Cikkemben érintőlegesen említettem
a venezuelai „El Sistema” zenepedagógiai mozgalmat. Nagyon ajánlom minden
zenetanárnak a 2008-ban erről készült filmet! Egy ajánló a következő linken
érhető el:
http://www.youtube.com/watch?v=276oR_tEmbs