Zenei nevelés Szolnok megyében,
avagy, egy konok ember küzdelme
Az
ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolájában igyekszem a PhD-t megszerezni.
Kutatási területem a művészeti beavatók. Riportokat készítek olyanokkal, akik
valamilyen módon kapcsolódnak ehhez a területhez, és így találkoztam Patkós
Imrével és segítőivel. A riport készítése közben már éreztem, hogy mindaz,
amiről Imre: mesél, bőven túlmutat az én kutatási területemen és kórképet ad
egy fanatikus, megszállott ember küzdelméről, és a napi valóság szintjén
ismerjük meg a vidéki zenei nevelés helyzetét. Ezért örülök, hogy e lap
hasábjain közzétehetem a beszélgetésünket. Remélem, hogy lesznek, akik Imréék
drukkereivé válnak (mint én is), lesznek, akik hasonló küzdelmekről számolnak
majd be, és lesznek, akik vitatkozni fognak. De legjobban azt remélem, senki
nem fog egy sima kézlegyintéssel elintézni minket. Ebben a reményben ajánlom
szíves figyelmükbe a következő sorokat. Tisztelettel: Honti György*
Honti György: Az első kérésem, mondjátok
meg, hogy Ti kik vagytok?
Patkós Imre: A Szolnoki Szimfonikus Zenekar
szakmai igazgatója vagyok (korábban menedzser-igazgató).
Honti György: Te vagy az igazgató.
Patkós Imre: Igen.
Szatmári Dorottya: Az én pozícióm pedig
művészeti referens.
Honti György: Mondjátok el, hogy mi
történik a Ti beavatótokon. Mivel más az, mint egy hangverseny?
Patkós Imre: Egyik részről fanatikusan
hiszünk az ifjúság zenei nevelésében, abban a nevelő munkában, amit az ifjúsági
koncertek területén végzünk. Az egyik oldala a beavatásnak azt jelenti, hogy új
rétegeket szólítunk meg. Az elmúlt évek során az egyre nagyobb érdeklődés miatt
két és félszeresére nőtt az ifjúsági koncertjeink száma. Ez köszönhető egyrészt
a marketingnek - amit a partnereink csinálnak -, másrészt pedig annak a
megszállott hitnek, amivel mi az erre vonatkozó műsorpolitikánkat elindítottuk.
Opera-keresztmetszeteket csinálunk, és ezeket díszletelemekkel színpadra
állítjuk. Beavatunk fiatal zeneakadémista szólistákat is, akik - mint
rendszeres partnerek – együtt dolgoznak velünk. Ezen kívül a beavatásunk másik
nagyon fontos eleme a szolnoki Campusszal kötött együttműködési
megállapodásunk. Az épületet mi kulturális színtérként, egyfajta „műhelyként”
használjuk, így tavaly elindítottunk ott egy hangverseny sorozatot. Más
kihelyezett helyszíneken is vannak koncertjeink, nemcsak a művelődési
központban, ahol a koncerttermünk van. Bármerre is visszük a produkcióinkat,
mindig megnézzük, melyek a „jeles” helyszínek. Úgy gondoltuk, hogy próbát
teszünk, új helyszínként beavatjuk a Campust, és az ott már meglévő közönséget
próbáljuk „beoltani”. Próbálkozásunk eredményesnek bizonyult, így az idén első
alkalommal meghirdettük a zenekar negyedik bérletsorozatát, a Campus bérletet.
Honti György: Mi történik ezeken a beavató
koncerteken? Történik-e valami, ami más, mint mondjuk a fantázia koncerten vagy
a nagy koncerten.
Szatmári Dorottya: Az első beavató
koncertnek – véleményem szerint – az volt a különlegessége, hogy egy valóban
különleges ember, Eckhardt Gábor zongoraművész volt a műsorvezetője. Egyébként
ő – többek között – a Bartók Béla Konzervatórium igazgató-helyettese is, és
remekül ért a diákok, a fiatalok nyelvén.
Honti György: És ez csak egyszer történt
meg?
Patkós Imre: A koncertjeinkhez általában
tartozik egy kommunikációs stratégia, így próbáljuk könnyebbé tenni a művekkel
való találkozást. Mindig átgondoljuk az adott helyzetet, hogy ott, az adott
helyszínen mire lehet leginkább szükség. Egy ismert arc, aki segíti a zenekar
és a közönség közötti kommunikációt, ha úgy tetszik, valós kulturális élménnyé alakítani a művek befogadását. Volt már rá
példa, hogy egy meghívott showman-nel fokoztuk ezt a hatást. Mindig keresünk
valami… hogy mondjuk ezt… valami extrát. Itt Eckhardt Gábor volt az extra.
Szatmári Dorottya: Meg a nagyméretű LED
fal…
Patkós Imre: Igen, mert itt éppen
filmzenéről volt szó, és a filmzene mögé klipeket tettünk. Az ifjúsági
előadásokon azonban inkább színes díszletek, színes ruhák vannak (amit a
színházkölcsönzőből szerzünk) és persze paróka.
Honti György: A zenekar felvesz egy
parókát?
Szatmári Dorottya: Nem a zenekari tagok,
hanem az operaénekesek. A zenekar egy kicsit oratórikusan – tehát
hangversenyszerűen –, ám teátrális elemekkel fűszerezve adja elő a művet.
Honti György: Értem. És mi van még?
Szatmári Dorottya: A homok animáció.
Honti György: Homok animáció, tudom Czakó
Ferenc.
Patkós Imre: Hasonló, csak mi helyi
művészekkel dolgozunk.
Honti György: És egy ilyen ötlet hogyan
születik? Valaki kitalálja, hogy legyen homok animáció? Van egy kreatív csapat,
akiknek az a dolga?
Patkós Imre: Abszolút, nekünk a zenekarunk
a kreatív műhelyünk, ha úgy tetszik. Vannak közöttünk kiváló alkotó fantáziával
megáldott csapattagok, akik egy-egy ötletbörze alkalmával sziporkáznak.
Tulajdonképpen mind ilyenek vagyunk egy kicsit. Félig hóbortosak, akik
társművészeti területekre is bemerészkednek. Valójában kis város ez ahhoz, hogy
nagyon elmenjünk egymás mellett. Szervezünk például néhány koncerttel
párhuzamosan fotó vagy festmény kiállításokat. Mindig van valami kapocs, ami
asszociál az adott műsorra. Például az egzotikus esten egzotikus koktélokat
kevertek a földszinten. Óriási sikere volt. Volt rá példa, hogy kisplasztikai
mini tárlat várta a látogatókat a hangverseny helyszínén. Ez is mindenképpen
azt példázza, hogy fontosnak tartjuk rendezvényeinken a társművészetek
megjelenését. Adott esetben nagyon lényeges az installáció is, nem elegendő pl.
az, ha egy koncerten sok virág van, hanem úgy kell berendezni velük a teret, hogy
lenyűgözze a látogatókat. Az ősszel voltunk Japánban és ott a virágok olyan
megdöbbentő mennyiségben és tökéletesen megalkotott kompozícióként voltak
jelen, hogy az szinte sokkolt bennünket. A 45 éves jubileumi koncertünk
alkalmából egy kiállítást is szerveztünk, ahol régi plakátokat és relikviákat
mutattunk be, kiegészítve rengeteg virágból álló gyönyörű kompozícióval. 45 év emlékei voltak ott sorba rakva. Profi
volt az egész, pedig nem hivatásos kiállítás rendezők csinálták, hanem Mi saját magunk, a csapat.
Honti György: Minden koncerthez tartozik
valami plusz?
Patkós Imre: Nem mindig van ez így, de
azért igyekszünk.
Honti György: Ha Ti ilyen komplexen
gondolkoztok erről, ha ez ekkora siker és fontosnak is tartjátok, akkor ez azt
jelenti, hogy a zenélés önmagában pillanatnyilag nem a legeladhatóbb
tevékenység, így mindegyik koncerthez célszerű valami kiegészítő művészeti
programot társítani?
Patkós Imre: Ez pénzügyi kérdés is. Meg
energia. Hát a menedzsmentünk nem száz tagból áll...
Honti György: Hát igen, de egy ilyet már
megcsináltatok. Most nem a virágra gondolok, hanem arra, hogy jelmezt öltenek
az operaénekesek. Azt egyszer kell megcsinálni, utána csak elő kell adni,
ötször, hatszor, nem tudom hányszor.
Patkós Imre: Mi ezt mindig így csináljuk,
annak ellenére, hogy horribilis összegeket emészt fel, viszont ettől lesz
Szolnok megyében két és félszer annyi ifjúsági koncert, mint máshol. Voltunk
egy Heves megyei településen, ahol a teltházas felnőtt koncert közönsége állva
tapsolt. Ám amikor ajánlottam az igazgatónőnek az ifjúsági hangversenyünket -
hiszen ebben a teremben 500 gyereket tudnánk szórakoztatni -, akkor azt mondta,
hogy itt nem lehet ilyet csinálni, mert nincs rá érdeklődés. Erre csak annyit
tudtam mondani, hogy ez lehetetlen, hiszen nálunk egyszerűen nem győzzük
megcsinálni az ifjúsági koncerteket. Ebből következően valaki valamit rosszul
csinál.
Honti György: Hol tanultátok ezt? És
másoknak honnan kéne megtanulni? Honnan kell venni az ötletet?
Patkós Imre: Az életből.
Honti György: Kiket követtek, amikor ezt
csináljátok?
Patkós Imre: Egymást.
Honti György: Voltak előzmények?
Patkós Imre: Van egy 45 éves szimfonikus
zenekar.
Honti György: Az van majdnem mindenütt.
Követtetek-e példákat, kutattátok-e, hogy ki mit csinál?
Patkós Imre: Megpróbáltuk elemezni a New
York-i Szimfonikus Zenekar, és a Budapesti Fesztiválzenekar ilyen irányú
tevékenységét, akik nagyon jól csinálják ezt. Én - ha úgy tetszik - fanatikusan
keresem a kapaszkodókat, és szervezeti, formai, pénzügyi, vagy bármilyen más
szempontból ötleteket próbálok meríteni. A klasszikus nagyzenekari
menedzsmenteket, akik a saját maguk technikáját, metodikáját tudományos alapon
dolgozzák ki és abszolút evidenciákat elevenítenek fel, megpróbáljuk adaptálni,
és ötvözni a helyi sajátosságokkal.
Olyan kollegákat gyűjtök magam köré, akik nyitottak, akik
hivatástudattal és hozzáértéssel rendelkeznek.
Honti György: És ezek a pluszok, amiket Ti
csináltok - provokatív kérdés - ez szükséges?
Szatmári Dorottya: Szerintem igen.
Honti György: Miért?
Szatmári Dorottya: Mert nem biztos, hogy
azok, akik így eljönnek a zenekar koncertjeire e nélkül is eljönnének.
Honti György: Akkor ez kinek szükséges?
Nekik vagy Nektek?
Patkós Imre: A társadalomnak véleményem
szerint.
Szatmári Dorottya: Lépéselőnyt nyernek, ha
a kultúrába bekapcsolódnak.
Patkós Imre: Hiszünk abban, hogy a
művészet, a kultúra az fontos. Én nem vagyok filozófus, hadd ne magyarázzam ezt
meg. Nekem ez a hivatásom, egész életemet ebből építem. Azt gondolom, hogy nem
nagyon maradt már más, amivel kreativitást és társadalmi tartalékokat lehet
felszabadítani. Pénz az nincs az országban. Azt mondják, hogy nem tud
Magyarország visszafogadni elszármazott nagy tudású embereket, akik itt vannak,
azoknak a tartalékai viszont végesek. Szerintem a művészetben még óriási
generáló tartalék van, amivel meg lehet szólítani hasonló fanatikus,
hivatástudattal rendelkező, más művészeti ágakban is produktív embereket, akik
szeretnék az életpályájukat így sikerre vinni.
Tudásunk, előnyeink pozitív módon történő integrálásával képesek vagyunk
bebizonyítani, hogy egy defenzívában lévő társadalmi folyamat igenis
megfordítható, és ebben nagyon fontos szerepet játszik a gyerekek, az ifjúság beavatása.
Nem tudom, minek hívjam ezt, amit
teszünk, de ez tulajdonképpen nem más, mint utánpótlás nevelés. A saját magunk
létét igazoló közönségünket szeretnénk felnevelni.
Honti György: Akkor mégis csak Nektek van
erre szükségetek.
Patkós Imre: Meggyőződésem, hogy a
társadalomnak is szüksége van erre.
Honti György: Készítettetek-e felméréseket?
Alá tudjátok-e támasztani ezt számokkal?
Patkós Imre: Természetesen, Meg kell nézni
honlapunkat, a fényképeket, a DVD-ket és a kimutatásokat a koncertekről. 23
ifjúsági hangverseny volt rengeteg gyerekkel. Reprezentatív felméréseket nem
tudok készíteni, mert nekem nincs erre apparátusom. Nekem elég, ha Tószegen
bemegyek egy olyan étterembe, mit étterembe…, egy ebédlőbe, ami három éve be
van zárva, és most is csak azért nyitották ki, mert nincs hol koncertezni. A
teremben gőz van, a földön is ülnek a gyerekek, fantasztikusan lelkesednek,
tátva van a szájuk az előadáson, és még az életben nem volt ott soha
hangverseny… Nekem ez tökéletesen megfelel.
Honti György: Kinek köszönhető, hogy ott van hangverseny? Csak Ti
tesztek érte, vagy az ottani pedagógusok, vagy a helyi művelődési intézmények
dolgozói, vagy a családok, akik ezt igénylik? Ki fizeti a révészt? A tószegi
gyerekeknek ki fizette ki a jegyét?
Patkós Imre: Természetesen ez a fajta
szemlélet sem homogén. Évek óta partnerünk a Filharmónia Kelet-Magyarország
Nonprofit Kft. Van annál a cégnél egy elhivatott hölgy, Zöld Judit, aki - nem
tudom hány átalakulás után - jelen pillanatban is fanatikusan keresi a
lehetőségeket. Aprólékosan, milliméterről milliméterre tervezi meg és építi fel
a munkáját. Én benne bízom, és azt gondolom, hogy az idén utoljára még
megcsinálunk egy sorozatot anélkül, hogy látnám a nemzeti finanszírozási -
állami támogatási - rendszerben, hogy tényleg a legfontosabbak egyike az
ifjúság zenei nevelése. Ha nem, akkor jövőre ebbe belebukhatunk.
Honti György: Magyarul, Ti áldoztok erre
pénzt?
Patkós Imre: Abszolút. Mindenhol van egy
kontaktszemély, akinek valamiért a helyi értékek kezelése és integrálódása
fontos.
Honti György: És akkor létrejön Tószegen a
koncert. És mi történik utána? Elmondom az én színházi példámat: Szerintem, ha
vidéken megszüntetnék a 14-18 éves korosztály színházba terelését, akkor minden
vidéki színházat be lehetne zárni, mert a vidéki színházakba járóknak majdnem
fele ezekből a beterelt gyerekekből áll. Az egyik tragikus kimutatás az, hogy
miután 18 éves lesz a gyerek, akit négy évig hoztak színházba, leérettségizik,
és többet nem jön színházba. Tehát nem az van, hogy ő ott kapott valamit, ami
neki jó volt és érettségi után azt már ő saját maga akarja, hanem egyáltalán
nem jön. Ez nálatok, hogy van? Van-e olyan kimutatásotok, hogy azok a gyerekek,
akik mondjuk középiskolásként végigjárták, megkapták ezt a lehetőséget, utána
megjelennek Nálatok, mint felnőtt bérletvásárlók?
Patkós Imre: Ez lenne a Campus dolga. Ez a
legnehezebben kezelhető generáció az összes közül. Nekünk van általános iskolai
bérletünk, középiskolai bérletünk és most már van főiskolai bérletünk is. A
főiskolai bérlet most már megáll a saját lábán. Igaz, hogy a közönség messze
nem csak főiskolásokból áll, de rendkívüli erőfeszítéseket teszünk annak
érdekében, hogy műsorpolitikánk révén olyan hátteret tudjunk teremteni, olyan
imázst tudjunk kölcsönözni a koncerteknek, amitől a közönség az ottani
diákrétegből is gyarapszik. A Campus diáksága nagyon rezignált.
Honti György: Van-e tapasztalatotok arról,
hogy milyen ének-zene oktatásban részesülnek a gyerekek? Érzékelitek-e a
nézőtéren ezt a fajta tudást, vagy ennek a tudásnak a hiányát?
Patkós Imre: Az a véleményem, hogy ha
valaki nem tudja a fiatalságot - így vagy úgy - a zenei nevelés területén
felrázni, akkor lesz nagy baj. Ez nem kerül annyiba szerintem, hogy ne érné
meg. Persze nem tudom, hogy jól látom-e? Az biztos, hogy Magyarországon a
kodályi elképzelés devalválódott és értékét vesztette. Nem szán annyit rá a
kulturális vezetés, hogy életben tartsa. A monopolhelyzet, amitől
Kodály-országában a zeneoktatás iskolai szisztéma szerint működött, nem pedig
kulturális hobbiként, vagy kulturális szakkörként, felolvadt. Ez már nincs. Ha
Koreából, Japánból vagy Európa más részéből nézzük, az ország még mindig nem
költ keveset. Tehát ennek az ágazatnak a GDP-n belül azért még mindig van rangja,
és az is igaz, hogy a gazdag országokból idejönnek professzionalitást tanulni.
Mégis, valamiért sokan úgy érzik, hogy válságban van ez az ágazat az országban.
Mi is így érezzük. Ugyanakkor az a réteg, akit szeretnénk megszólítani, a
művészetre nem úgy tekint, ahogy én vagy sokan mások. Azt hiszem, a saját
megélhetése szempontjából kevesebb jelentőséget tulajdonít neki, mint kellene.
Pedig ha nincs művészet, ha nincs kultúra, akkor előtérbe kerül a deviancia, az
erőszakosság, és elsilányulnak az évszázadok alatt kialakult emberi értékek is.
Azt gondolom, hogy most még van rá esély, hogy másként legyen.
Honti György: Muszáj vagyok megkérdezni,
hogy mit gondolsz a művészetről, mert az én tapasztalatom szerint a mai gyerek
hazamegy és bekapcsolja a Youtube-ot, a Music Tv-t és öntve fogyasztja a
popkultúrát. Ez művészet vagy nem művészet? Mert ő hallgat zenét. A mai
gyerekek nagyon nagy része folyamatosan egy mp3 lejátszóval a fülén megy
mindenhová.
Patkós Imre: Ez világos, de azért a kérdés
kicsit felszínes, mert amikor azt mondom művészet és művészeti nevelés, ott van
egy nagyon fontos komponens: „én” magamból, az energiámból, a tevékenységemből,
a mindennapi rutinomból áldozok arra, hogy megtanulok valamit. Megtanulom magam
kifejezni, és ha magamat képzem, a befogadásban is intelligensebben és
szelektívebben tudok részt venni. Egy hangszeren megtanulni nem azt jelenti,
hogy leülök a display elé és benyomok egy gombot, ami imitálja a templomi orgona
hangját, hanem először is megtanulok kottát olvasni… Nem azt mondom, hogy az
egész társadalomnak orgonálni kell megtanulni, hanem a fogyasztásról beszélek.
A fogyasztás egyoldalú dolog. Valaki megkreálja, én meg fogyasztom. Az aktív
koncertre járó közönség szerintem soha nem fog véglegesen elmúlni. A koncertre
nekem időben kell magamat elhatároznom, megszervezni a napjaimat. Képesnek kell
lennem arra, hogy megtervezzem az időmet, képesnek kell lennem arra, hogy
rákészüljek. A kulturálódás tehát egy ceremóniával egybekötött aktív
elhatározás kérdése.
Honti György: Ezt nevezhetjük magas
kultúrának.
Patkós Imre: Megint egy provokatív mondat.
A magas kultúra kifejezés izolál, én pedig nem izolálni, hanem integrálni
szeretnék.
Honti György: Amikor az egyik zenész
kollegáddal beszélgettem, azt kérdeztem tőle, hogy nem halott nyelvet akar-e
tanítani? Nem arról van-e szó, hogy ő egy halott nyelvre tanítja az embereket?
Nagy szeretettel és nagy fontossággal, de valójában egy halott nyelvre.
Magamról azt gondolom, hogy amit én csinálok, az nagyon fontos nekem. Nagyon
szeretem a színházat és nagyon szeretem tanítani is a színházat, de egyáltalán
nem vagyok meggyőződve arról, hogy ez mindenki számára egy élő nyelv. Az én
számomra egy élő nyelv, mert én beszélek színházul, mert nekem ez fontos, de
nem tartom Istentől elrugaszkodott gondolatnak, ha valaki nem tekinti annak.
Lehet, hogy Mozart vagy Bach már nem élő nyelv. Fantasztikus kultúrkincs, de ha
koncertre megyek, akkor a Szigetre, a Volt-ra vagy a Balaton Soundra megyek ki.
Patkós Imre: Amikor annyiféle
transzformáláson mennek át a dolgok, és a „cél” az, hogy minél kevesebbet
tegyek annak érdekében, hogy befogadjam az engem érő impulzusokat,
információkat, (sőt még csak a szememet se kelljen odébb billentenem, hanem
mindent odatesznek a látómezőmbe), akkor a komolyzenei műfajt illetően óriási
veszélye van annak, hogy akadémizálódik az egész tevékenység, és ennek
következtében eltávolodom az emberektől. Pontosan ezért szeretnénk mi ezeket a
kiegészítő dolgokat csinálni, és éppen azért lett Dorottya: a munkatársam, mert
Ő már teljesen másik generáció, pontosan azok közül való, akiket szeretnénk
felrázni. Ha elmegyek egy idegen országba, de nem fogom megkóstolni a helyi
kultúrát, a helyi embereket, a helyi ételeket, akkor izolálom magam. És akkor
minek mentem oda? Az érdeklődést, a nyitottságot ezer kapcsolódási ponton lehet
provokálni, és azt gondolom, azért kell kiegészíteni mindenféle extrákkal a
koncertjeinket, hogy magát a fő ételt ne kelljen szendvicsbe betenni és úgy
lenyeletni, mint valami placebót. Meg kell a nézővel értetni, hogy mi Mozartot
szeretnénk vele „megetetni”, mert mi tudjuk, hogy Mozart ma mire jó.
Honti György: Amikor Te gyerek voltál
ugyanúgy volt, aki nyitott volt erre, és volt, aki nem. Amióta létezik
művészet, vannak, akinek dobban a lelke zenére, képzőművészetre és vannak,
akinek nem. Tebelőled zenész lett, de a kortársaid jelentős része nem jár
koncertre. Mindig lesznek fiatalok, akiknek dobbanni fog a szíve a zene
ritmusára és akkor is fog Beethovent hallgatni, ha tiltják.
Patkós Imre: Épp ezért van óriási
felelőssége a példamutatásnak, meg a pedagógiának, meg a professzoroknak, meg
az egyéniségeknek.
Honti György: A Te életedben ők vitték a
prímet, és nem a Te lelked?
Patkós Imre: Természetesen ez az
esetlegesség jelen van az életünkben. Dorottya is a tanítványom volt, mégsem
lett professzionális zenész.
Szatmári Dorottya: Mielőtt idekerültem
dolgozni jártam koncertekre, de elég ritkán. Amióta itt dolgozom, azóta már
úgymond fordult a dolog, most már én is szívesen járok koncertekre.
Honti György: Igen, de nem mindenkit lehet
felvenni a Te munkádra. Beszippantott a dolog, rájöttél az ízére, elkezdted
enni, biztos van valami funkciója a Te életedben.
Szatmári Dorottya: Másokban is megvan ez,
csak meg kell találni.
Honti György: Azt szeretném, gondolkodjunk el közösen, hogy egyrészt
szükség van-e erre a zenemegszerettetésre? Ha igen, milyen mennyiségben és
minőségben tudunk behatolni akár az oktatási rendszerünkbe, hogy a mostani
rendszert megváltoztassuk. És kinek kéne ezt finanszírozni például. Ez egy
állami feladat vagy ez egy civil közösségnek a feladata? A család, az iskola
vagy kinek a feladata, hogy befogadóvá nevelje a gyereket?
Patkós Imre: Ez egy nagyon komplex
probléma. A politikát csináló személyeknek, és nem magának a politikának a
bűne, hogy eladták az egész ágazatot. Mivel én ezen nem tudtam változtatni,
inkább odébb álltam. Nem látom, hogy ez fel tud már támadni, mert erre nem fog
akkorát áldozni ez az ország, meghaladja az erejét. Azok az emberek, akik úgy
érezték nem fognak boldogulni ebben az ágazatban és megtehették, azok odébb
álltak. És maradtak azok, akik nem tehettek mást és egyre frusztráltabbak
lettek. Rengetegen csak a megélhetés miatt maradtak itt. Még egyszer mondom,
szerintem létkérdés maga a kultúra, mert különben megöljük egymást. El fogunk
gettósodni. Szerintem a kultúra az, amely képes arra, hogy felnövő országokat,
különböző nációkat, különböző korú, különböző nemű embereket integráljon. Én a
művészetben nagyon nagy erőt látok.
Honti György: A csinálásban vagy a
befogadásban?
Patkós Imre: Mind a kettőben. A művészek
között vannak olyan koponyák, akik jobban ki tudják fejezni magukat, mint
bárki. Az a válság, ami a közéletben van, az kitermeli a maga fanatikusait a
művészetben is, természetesen, mert tehetséges ország vagyunk. De ha nem tudunk
beszivárogni az iskolába, és megszólítani a gyerekeket, akkor az elsivárosodás
és az ellustulás fenyeget. Gyakorlatilag nem lesz életképes a felnövekvő
korosztály, elsorvadnak az „uszonyai”, elsorvad az agya és lesz belőle egy üres
szemű, pislogás nélküli fogyasztó, aki majd csak bámulja a displayt és más
előre megrágja neki majd instant módon a falatot és majd beraknak neki egy
csövet, hogy leguruljon a kaja és akkor mindegy lesz, hogy van íze vagy nincs.
Tehát elfelejt majd ízlelni, elfelejt majd esztétikai szempontból rostálni,
elfelejt majd szelektálni, elfelejt majd értékszemlélettel élni.
Honti György: És a beavató képes ezen
változtatni?
Patkós Imre: Reméljük, hiszen azért
csináljuk. Jászladányban van egy alapítványi iskola. Igen nagy politikai
viharok voltak ott Jászladány és Szászberek között. Ha már nem tud rendet rakni
sem a helyi, sem az országos, sem semmilyen politika, a művészet hátha tudna
valamit odacsöppenteni, így az egyik sikeres koncertünket odavittük. Ennek
azonban egyáltalán nincs ott hagyománya, és hely sincs, ahol játszani lehet.
Van ott egy fanatikus igazgatónő. Miért is lesz valaki Jászladányban művelődési
ház igazgató, ha nem azért, mert jó abban, amit csinál? Valószínű, hogy nem a
pénzért. Felajánlottam az igazgatónak, hogy dolgozzunk barterben. Mi nyomott
áron kivisszük a produkciót, ő pedig segítsen nekünk behozni a szászbereki
gyerekeket a jászladányi koncertre. Meg tudjuk-e oldani veszekedés nélkül,
politikamentesen, hogy a szászbereki vezetők, tanárok, megszólítsák a helyi
gyerekeket. Mi behozzuk őket és kifizetjük a buszt. Nekik csak be kell ülni
azoknak a gyerekeknek a helyére, akik már egyszer ezt látták. Persze a
tanároknak ezt meg kell szervezni, el kell mondani, hogy ez micsoda. Ezen kívül
semmi más dolguk nincs, csak beülni és végignézni a produkciót… Ha akarják,
kapnak ők is egy ilyen koncertet. És ez működött. Az előtérben úgy ült az a kétszáz
gyerek, mint a „cukor”. Egy pisszenés nem volt. Azok a tágra nyílt szemek,
amikor keresztülmentünk a zenekarral a nézőtéren - mert nem volt külön várakozó
terem… Két nagyon sikeres előadást nyomtunk le, az egyiket a helyieknek, a
másikat pedig a szászberki gyerekeknek. Nagyon jól sikerült. Háromkamerás
TV-felvétel őrzi DVD-n ezt a koncertet. Hosszú távon azonban mi ezt nem tudnánk
sem menedzselni, sem finanszírozni. Ez egy nagyon sikeres próbálkozás volt.
Annyira nem tudtuk felrázni a politikusokat, amennyire szerettünk volna. Tudott
róla Farkas Flórián is (máig tud róla). Szeretnénk ezt a következő
sorozatunkban is megismételni, hagyományt teremteni belőle, de ezt mi hosszú
távon, saját erőből finanszírozni nem tudjuk.
Honti György: Gondolkoztok azon, hogy ki
milyen szerepben van? Szociális szerepre gondolok. Pedagógus szerepben lép-e ki
a gyerekek elé, művész szerepben lép-e ki, váltogatja a szerepeit…
Patkós Imre: A gyerekek előtt, ha valaki
hamis, az abban a pillanatban megbukott. Itt tévedhetetlenül meg kell tudni
ítélni, hogy azt a narrátort, akit odaállítok kulcsszerepre - abban a mondjuk
jó előadásban - tudom-e a produkciójában - kérlelhetetlenül és kritikusan
szemlélve is - hitelesnek érezni vagy nem.
Honti György: Merre tovább?
Patkós Imre: Ma kaptam egy e-mailt, amely
jó példa, mennyire vesznek minket komolyan a gazdáink. Halottak napja
következik, két nap múlva 10 óráig le kell adnom az előadói művészeti törvény
új tervezetéről a véleményemet. Ez az egész életünket meghatározó törvény. Van
rá két napom, hogy a véleményemet leírjam. Nem is tudom, mit mondjak… Örülök,
hogy megkérdeztek, hisz ez egy lehetőség. De elég kicsi az esély, hogy a saját
szempontjaimat megtaláljam benne. Huszonöt oldalt mire végigolvasom,
elfelejtem, mi volt az elején. Lehet, hogy én olvasok rosszul…
Honti György: Értem. De ha csak úgy leülsz,
és azt mondod, hogy van öt percem és álmodozom, akkor mit látsz, vagy mit
szeretnél, mondjuk két év múlva, öt év múlva, tíz év múlva?
Patkós Imre: Most úgy látom, van értelme
annak, amit csinálunk. Szeretném, hogy azok is lássák, akik ezt az egészet
fenntartják. Nem biztos, hogy annak kell több támogatást adni, akinek nagyobb a
próbaterme és több villanyt kell fizetnie, hanem lehet, hogy annak kéne többet
adni, akinek az értékteremtő és önfenntartó képessége jobban funkcionál, azaz
jobbak az eredményei. Azt gondolom, hogy változtatás nélkül már csak egy évig
tudom fenntartani azt, amit most csinálunk. Ha észreveszi a kulturális
kormányzat, hogy neki is érdeke az, amit mi csinálunk, akkor a prioritási
listán helyet fog cserélni két-három szegmens.
Honti György: Tételezzük fel, hogy megkapod
a pénzt, akkor öt év múlva mi lesz?
Patkós Imre: Természetesen tovább
terjeszkednék (az ifjúsági koncertekkel) Békés- és Heves megye irányába. Ezeken
a területeken monopolhelyzetbe szeretnék kerülni.
Honti György: Nagyon szépen köszönöm a
beszélgetést.
*
Honti
György színész, rendező, drámapedagógus. Az ELTE Neveléstudományi Doktori
Iskola hallgatója.