Véget
ért a Hagyományok Háza kettős
jubileumi éve
és megjelent
az
Időben című kötet a 60 éves Magyar Állami Népi
Együttesről
2011-ben a Hagyományok Háza tizedik, a Magyar
Állami Népi Együttes pedig fennállásának hatvanadik évfordulóját ünnepelte többek
között új múzeum megnyitásával, jubileumi előadásokkal, koncertekkel,
kiállításokkal. Velünk ünnepelt többek között Berecz András, a Csík zenekar,
Ferenczi György és a Rackajam. Az ünnepi év
programsorozatának zárásaként megjelent az Időben – 60 éves a Magyar Állami
Népi Együttes című kötet, amelyben két tanulmány és az elmúlt tíz évben készült
fotók elevenítik meg a társulat történetét.
A jubileumi év
nyitányaként január 14-én, nem messze a Hagyományok Háza Corvin téri
épületétől, a Fő utca 6. szám alatt megnyitottuk a Magyar Népi Iparművészeti
Múzeumot, benne a Népi iparművészetünk
elmúlt 50 éve; Alkotók – Tárgyak – Folyamatok című állandó kiállítást. Ezen
kívül több időszaki tárlatot is láthattak itt az érdeklődők, ízelítőt adtunk
például Kallós Zoltán gyűjteményéből, bemutattuk a XVIII. Országos Fazekas-pályázat
és a XIX. Országos Szőttes-pályázat díjnyertes alkotásait, az idén Népi
Iparművész címet kapott alkotók mesterremekeit.
A kettős
jubileum jegyében több sorozatot rendeztünk. A „60-10” ünnepi bérlet keretében
meghívtuk az elmúlt 10 évben a Hagyományok Házában megfordult jelentősebb előadókat,
hogy együtt idézzük meg a legfontosabb pillanatokat – vendégünk volt például az
Ifjú Szívek Táncszínház, Berecz András, a Honvéd Táncszínház, a Duna Művészegyüttes
és a Hargita Nemzeti Székely Népi Együttes. A jubileumi Almárium sorozatban
olyan társulatokat láttunk vendégül, akik szoros kapcsolatot ápolnak
adatközlőkkel, és népzenei, néptáncos értékeinket az ő segítségükkel mutatják
be előadásaikban. A Virágok vetélkedése koncertsorozatban pedig többek között a
Sebő Együttes, Szalóki Ági, a Dresch Quartet, Borbély Mihály, a Csík zenekar és Lovasi András,
Enyedi Ágnes, Ferenczi György és a Rackajam, a Kádár
István Vonósnégyes, a Fonott Zene és a Söndörgő együttes
segítségével mutattuk be a népzene világzenei, jazz, blues, rock és komolyzenei
kapcsolatait, feldolgozásait.
Több
kiállítással is megemlékeztünk az évfordulóról. Dusa
Gábor fotóművész Tánckép című
kiállítását a MÁNE elmúlt tíz évéről a főváros több helyszíne mellett Erdélyben
is láthatták az érdeklődők. A 10 éves a
Hagyományok Háza című kiállításon fotókkal, dokumentumokkal idéztük meg az
elmúlt évtized történéseit: a ház létrejöttét, a benne működő Magyar Állami Népi
Együttes munkáját, a tanfolyamokat, a gyerekfoglalkozásokat, az archiválási
munkát, a kiadványok elkészítését – mindazt a sokszínű és változatos tevékenységet,
amelyet a Hagyományok Háza három tárának munkatársai végeznek immár tíz éve. A
tárlat anyagát böngészve kiderül például, hogy az elmúlt évtizedben 796 147 néző látta a Magyar Állami Népi Együttes
1689 előadását; hogy megjelentettünk több mint 370 kiadványt; hogy több mint 40
ezer gyerek vett részt ismeretterjesztő foglalkozásainkon, versenyeinken; hogy
közel 13 ezer kérést teljesítettek könyvtárosaink.
Hogy mindezt a sokszínű tevékenységet
bemutassuk, szeptemberben nyílt hetet tartottunk: rendeztünk world cafét a
hagyományos kultúra kortárs alkalmazásáról, megnyitottuk a jelmeztárunkat az
érdeklődők előtt, tartottunk nyílt napot a pedagógusoknak, táncvásárt azoknak,
akik bővíteni, elmélyíteni szeretnék tánctudásukat. Nyílt hetünk programjaira
több mint 1500-an voltak kíváncsiak.
Jubileumi évünk
épp egybeesett az Önkéntesség Évével, így ez volt a legjobb alkalom, hogy
elindítsuk önkéntes programunkat: ma már több mint 40 önkéntes segíti a házban
folyó munkát szabadidejében.
2011-ben
fejeztük be az EGT és a Norvég
Finanszírozási Mechanizmusok támogatásával megvalósuló Jövőnk Öröksége
projektet: ennek legnagyobb eredménye, hogy megjelent egy 50 CD-ből álló
sorozat, amely az Utolsó Óra projekt keretében a Kárpát-medencében gyűjtött
népzenei anyag válogatása, továbbá hét oktató-ismeretterjesztő kiadvány. Ezekből
400-400 darabot hazai és európai könyvtáraknak, oktatási intézményeknek juttattunk
el.
A jubileumi
évben a Magyar Állami Népi Együttes sem tétlenkedett: szokásos előadásai
mellett 2011-ben több alkalommal adta elő a 60
év című válogatásműsort, amelynek bemutatója a Budapesti Tavaszi
Fesztiválon volt. Felelevenítette a kezdetek legendás előadását, az Ecseri lakodalmast, műsoron tartotta a
legújabb produkciót, az Álomidőt. A
társulat ünnepi előadásait többek között a Thália Színházban és a Margitszigeti
Szabadtéri Színpadon láthatta a közönség. A MÁNE novemberben Tánc, tánc, tánc… és címmel három
egymást követő estén, koncertekkel bővítve mutatta meg a közönségnek sokszínű
repertoárját.
A kettős
jubileumi év egyik fontos, záró momentuma az Időben című album megjelenése,
amely az alkotók szándékai szerint nem újabb lexikális adattár, hanem
elgondolkodtató, látványos kiadvány. A 120 oldalas kötetben Mihályi Gábor
előszava után két tanulmány foglalkozik a társulattal. Králl
Csaba tánckritikus írása A múlt jövője – Fejezetek a 60 éves MÁNE
történetéből címmel az együttes hat évtizedes történetét dolgozza fel, míg
Kovács Gerzson Péter esszéje (A statikus
dinamizálása) inkább a hagyományhoz fűződő viszonyt veszi górcső alá a
társulat közelmúltját vizsgálva. A kiadvány második felében Dusa
Gábor, Kanyó Béla és Puskel Zsolt az elmúlt tíz évben
készült fotói láthatóak. Az Nemzeti Kulturális Alap, a Nemzeti Erőforrás
Minisztérium és a Magyar Népművészeti Alapítvány támogatásával a Hagyományok
Háza kiadásában, 1000 példányban megjelenő album webáruházunkban
kapható (http://www.hagyomanyokhaza.hu/main/kiadvanyok/),
ára 4000 Ft.
Ugyan a kettős
jubileumi év a végéhez ért, de a Hagyományok Háza életében a következő esztendő
is fontos lesz, hiszen újabb „kerek” évfordulóhoz érkeztünk: 2012-ben lesz 40
éves a táncház-mozgalom, amire szintén programok egész sorával szeretnénk
felhívni a figyelmet.
Mihályi
Gábor az Időben c. albumÁról
A Magyar Állami
Népi Együttes a magyar színpadi néptáncművészet legjelentősebb reprezentatív
társulata. Az együttes alapításának 60. évfordulója kiváló alkalmat kínál az
összegzésre, a számvetésre; arra, hogy egy pillanatra megálljunk és áttekintsük
a társulat múltját és jelenét.
Az Időben
c. könyv nem előzmények nélküli. Az elmúlt hatvan esztendő évfordulóihoz,
kiemelt eseményeihez időzítve eddig is rendre illusztratív és dekoratív
kiadványok születtek – a hangsúlyt jó néhány esetben az „illusztrativitásra” és
a „dekorativitásra” helyezve. Célunk nem e tendencia folytatása volt – nem
akartunk újabb lexikális adattárat létrehozni –, hanem olyan elgondolkodtató,
mégis látványos album létrehozása, amely a történeti áttekintés apropóján a
színpadi néptáncművészet évtizedek során változó-formálódó stílusjegyeit,
esztétikai és koncepcionális kérdéseit, sajátosságait is fókuszba helyezi,
elemzi.
Az album három
részre tagolódik: két írásos anyagra és egy, a közelmúlt előadásairól készült
fotóválogatásra.
Az első tanulmány,
Králl Csaba tánckritikus írása (A múlt jövője – Fejezetek a 60 éves MÁNE történetéből), az együttes
hat évtizedes történetét dolgozza fel. A szerző a kiadványt előkészítő
munkaanyag szinopszisában ezt írta: „...a dolgok
mélyére szeretnék ásni, s nem a már sokszor leírtakat visszhangozni:
archívumok, könyvtárak mélyén kutakodva, cikkek, tanulmányok, levelezések,
jegyzőkönyvek, interjúk között bogarászva megkeresni és meglelni egy minden
korban kiemelten kezelt társulat – ha lehet – máztalan, igazi, valódi arcát.
Nem félve a múlttal való szembenézés esetleges következményeitől sem, de
mindenkor szem előtt tartva a legeslegfontosabbat: annak feltárását, mit
jelentett egykor és mit jelent ma a hagyomány a néptánc alkotói számára.”
A második
részben Kovács Gerzson Péter esszéjét olvashatják (A statikus dinamizálása), amely a társulat közelmúltjára
reflektálva elsősorban a hagyományhoz fűződő viszonyt térképezi föl. Értekezik
a kultúráról, a kultúra (hagyomány) közösségformáló szerepéről, a „globális emlékezetvesztésben”
bolyongó emberről, akinek eligazodást – véli a szerző – csak elvesztett
gyökereinek újratalálása jelenthet. Szót ejt az alkotó és az alkotás
szerepéről, nem utolsó sorban pedig arról, hogyan és miként illeszkedhet
egymáshoz a tradicionális és a kortárs (művészet). Továbbá az útról, a
„személyes útról”, mely a tradicionális kultúrához elvezet: „Mert belőle ered,
s máig járható, követhető. A kultúra csak akkor lesz valóban kultúra, ha
valakiben megtestesül (...), mert a kultúra eleven
dolog, ami az emberben (a mai modern emberben) továbbélve megjelenik.”
És végül a
képek gyűjteménye: köszönet érte Dusa Gábor, Kanyó
Béla és Puskel Zsolt fotóművészeknek, akik az elmúlt
évek során gépük lencséjén keresztül rögzítették, mesélték tovább színpadi ünnepeinket.
Az album képanyaga az elmúlt évtized előadásaiból szemléz,
felmutatva-megelevenítve az együttes legújabb korszakának fontos momentumait.
Mihályi Gábor az Időben
című albumról
Háttéranyag
A Magyar Állami
Népi Együttes a magyar színpadi néptáncművészet legjelentősebb reprezentatív
társulata. Az együttes alapításának 60. évfordulója kiváló alkalmat kínál az
összegzésre, a számvetésre; arra, hogy egy pillanatra megálljunk és áttekintsük
a társulat múltját és jelenét.
Az Időben című könyv nem előzmények nélküli. Az elmúlt
hatvan esztendő évfordulóihoz, kiemelt eseményeihez időzítve eddig is rendre
illusztratív és dekoratív kiadványok születtek – a hangsúlyt jó néhány esetben
az „illusztrativitásra” és a „dekorativitásra” helyezve. Célunk nem e tendencia
folytatása volt – nem akartunk újabb lexikális adattárat létrehozni –, hanem
olyan elgondolkodtató, mégis látványos album létrehozása, amely a történeti
áttekintés apropóján a színpadi néptáncművészet évtizedek során
változó-formálódó stílusjegyeit, esztétikai és koncepcionális kérdéseit,
sajátosságait is fókuszba helyezi, elemzi.
Az album három
részre tagolódik: két írásos anyagra és egy, a közelmúlt előadásairól készült
fotóválogatásra.
Az első
tanulmány, Králl Csaba tánckritikus írása (A múlt jövője – Fejezetek a 60 éves MÁNE
történetéből), az együttes hat évtizedes történetét dolgozza fel. A szerző
a kiadványt előkészítő munkaanyag szinopszisában ezt írta: „...a
dolgok mélyére szeretnék ásni, s nem a már sokszor leírtakat visszhangozni:
archívumok, könyvtárak mélyén kutakodva, cikkek, tanulmányok, levelezések,
jegyzőkönyvek, interjúk között bogarászva megkeresni és meglelni egy minden
korban kiemelten kezelt társulat – ha lehet – máztalan, igazi, valódi arcát.
Nem félve a múlttal való szembenézés esetleges következményeitől sem, de
mindenkor szem előtt tartva a legeslegfontosabbat: annak feltárását, mit
jelentett egykor és mit jelent ma a hagyomány a néptánc alkotói számára.”
A második
részben Kovács Gerzson Péter esszéjét olvashatják (A statikus dinamizálása), amely a társulat közelmúltjára
reflektálva elsősorban a hagyományhoz fűződő viszonyt térképezi föl. Értekezik
a kultúráról, a kultúra (hagyomány) közösségformáló szerepéről, a „globális
emlékezetvesztésben” bolyongó emberről, akinek eligazodást – véli a szerző –
csak elvesztett gyökereinek újratalálása jelenthet. Szót ejt az alkotó és az
alkotás szerepéről, nem utolsó sorban pedig arról, hogyan és miként
illeszkedhet egymáshoz a tradicionális és a kortárs (művészet). Továbbá az
útról, a „személyes útról”, mely a tradicionális kultúrához elvezet: „Mert
belőle ered, s máig járható, követhető. A kultúra csak akkor lesz valóban
kultúra, ha valakiben megtestesül (...), mert a
kultúra eleven dolog, ami az emberben (a mai modern emberben) továbbélve
megjelenik.”
És végül a
képek gyűjteménye: köszönet érte Dusa Gábor, Kanyó
Béla és Puskel Zsolt fotóművészeknek, akik az elmúlt
évek során gépük lencséjén keresztül rögzítették, mesélték tovább színpadi
ünnepeinket. Az album képanyaga az elmúlt évtized előadásaiból szemléz,
felmutatva-megelevenítve az együttes legújabb korszakának fontos momentumait.