Születésnap
2012. március 22.-én ünnepelte 85.-ik
születésnapját Decsényi János az
Óbudai Társaskörben. Bár a tényleges születésnap 24.-én lett volna, ez
láthatóan senkinek sem vette el a kedvét.
Decsényi János
Érdemes- és Kiváló Művész, Erkel Ferenc-, Bartók-Pásztory-, és Artisjus-díjas
zeneszerző. Tanulmányait a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskolában Sugár Rezsőnél,
majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Szervánszky Endrénél végezte.
1951-től a Magyar Rádió Komolyzenei Osztályának szerkesztője, később vezetője, 1974-től
1992-ig szintén a rádióban az Elektroakusztikus Stúdió vezetője, végül a Bartók
Rádió zenei lektora. Munkássága a szóló hangszeres művektől a kamarazenén át a
nagy oratórikus művekig szinte valamennyi műfajra kiterjed. Kórusműveket, filmzenéket,
elektroakusztikus darabokat is komponált.
Az este előadóművészei az Óbudai Kamarazenekar tagjai voltak Gazda Péter vezényletével. Ez a tény
nagymértékben meghatározta a műsorválasztást. Emiatt kizárólag korai művek
hangzottak el, melyek közül a legfiatalabb is már ötven éves. Talán
szerencsésebb lett volna egy olyan válogatás a gazdag életműből, mely
betekintést enged a zeneszerző későbbi korszakaiba is. Mindazonáltal a
hangverseny ebben a formájában is szép születésnapi ajándék volt. A zenekarhoz amúgy régi kapcsolat fűzi Decsényi Jánost,
több művet is komponált számukra, többek között a ma este elhangzókat is ők
mutatták be.
Első műsorszámként a Tíz etűd ifjúsági vonószenekarra című alkotás hangzott el, melyet
1962.-ben komponált a szerző, s így a fönt említett legkésőbb született műve
lett a hangversenynek. A várakozásnak megfelelően tíz tételből álló mű
nehézségi foka szándékosan figyelemmel van a megcélzott előadói kör elvárható
képességeire. Emellett azonban olyan igényes muzsika, melynek megtanulása és
bemutatása örömmel töltheti el az arra vállalkozó amatőr – és professzionális –
zenekarokat. A tételek tempója és karaktere változatos rendben követi egymást,
gyors, lassú, vidám, szomorú, egy valódi kis univerzumot, – Czigány György
szavaival – mikrokozmoszt teremtve.
A zene után Czigány György, az este
házigazdája, műsorvezető szólt a hallgatósághoz, aki az együtt töltött évekre
emlékezett, megidézve a régi barát, Till Ottó hangját is. A beszélgetés során Decsényi
János nagy humorral idézte föl az elmúlt éveket, zeneszerzővé válásának
történetét, munkáját a Rádióban.
A másodikként felhangzó Szvit vonószenekarra 1960.-ban íródott, hasonló stílusban, mint az
elsőként elhangzó Tíz etűd. A négytételes kompozíció vidám hangvételű,
népdalokat, verbunkost megidéző hangulatával igazi magyaros jellegű alkotás.
Szünet után a Sinfoniettat hallhattuk Az ugyancsak 1962-ben íródott mű természetesen
szintén magán hordozza az akkori – és korábbi – idők ismérveit, ami nem
értékítélet, hanem ténymegállapítás. A tételek olykor
népdalfeldolgozás-szerűek, mindig magyaros jellegűek, néha Kodályosak.
Az utolsó műsorszámként elhangzott Concertino hegedűre és vonószenekarra
keletkezett a legkorábban, 1957-ben. Mivel a művek öt év leforgása alatt
keletkeztek, ugyanarra az előadó együttesre, a hangversenyre nagyfokú
stílusegység volt jellemző.
Az amatőr muzsikusokból és zenét tanuló
fiatalokból álló zenekar képességeihez mérten igyekezett helytállni, s az
alkalomhoz illő összeszedettséggel muzsikálni. Zenélésük az együtt játékban és
a tiszta intonációban még hagy némi kívánnivalót, de mindenféleképpen dicséretes
az igyekezet, az elkötelezettség és a sok munka. Renkecz Kálmán minden tőle telhetőt megtett, hogy a hegedűszóló
méltóképpen szólaljon meg.
Eisenbacher Zoltán*
Decsényi János születésnapi szerzői estje
Tíz etűd ifjúsági
vonószenekarra
Szvit vonószenekarra
Sinfonietta
Concertino hegedűre és
vonószenekarra
Óbudai Kamarazenekar
Gazda Péter – karmester
Renkecz Kálmán – hegedű
Czigány György – műsorvezető
Óbudai Társaskör
2012. március 22.
* A szerző a fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, egyetemi filozófia- és esztétika tanári képesítéssel is rendelkező művésztanár.