Tanítványok II.
Nemrégiben sorozat indult az Óbudai
Társaskörben, melynek keretében kiváló zeneszerzőink emlékeznek egykori
mestereikre. Csak dicsérni lehet az ötlet kitalálóját és megvalósítóit, hogy
eszükbe jutott ily módon is méltóképp megemlékezni e kiváló pedagógusokról és
zenészekről. Ez alkalommal Szervánszky
Endre növendékei gyűltek össze, hogy ízelítőt adjanak munkásságukból. Az este
kezdeteként Madarász Iván, mint a sorozat szerkesztője tartott gondolatgazdag
bevezetőt. Mesteréről szólva a legfontosabbnak azt a Thomas Manntól kölcsönzött
jelzős szerkezetet tartotta, hogy „nagyformátumú ember”. Nem csupán mint tanár,
zeneszerző és gondolkodó, de elsősorban etikai értelemben. Ezt példázza az a sokatmondó tény, hogy
1952-ben (!) lépett ki a pártból, valamint az a hihetetlen morális és szellemi
fegyelem, ami kompozícióit jellemzi. Talán ezt az összetettséget próbálta
megragadni a szónok, amikor egyéniségét, jellemét úgy határozta meg, hogy Szervánszky
a buddhista dzsentri.
Első műsorszámként Serei Zsolt (1954) Három
kínai négysoros című alkotása hangzott el. A Li Tai-Po verseire 1998-ban
írt ciklus a Csendes éj, 17 csiupui dal, No.5, és az Egyedül ülök a Csingting
hegyen című dalokból áll. A nagy intervallumokban mozgó zongoraszólam fölött
szólal meg a szintén nagy hangközlépéseket tevő ének, így adva vissza a kínai
versek hangulatát. Szuggesszív kifejezőerővel megfogalmazott dalok, melyek
gyakori hangközsúrlódásokkal fokozzák intenzitásukat. Meláth Andrea imponáló biztonsággal
intonálta igen nehéz szólamát, előadása úgy formailag, mint kifejezésében,
tökéletes volt. Körmendi Klára zongorajátéka kifogástalanul egészítette ki az
énekszólamot, bár a művésznő láthatóan betegen lépett színpadra
Másodikként Sári Józseftől (1935) csendült föl a Négy invenció, Körmendi Klára előadásában. Intenzív, változatos
zongoradarabokat komponált a szerző, melyek egy-egy zenei ötlet kibontásai.
Valóban a találékonyság szép példái ezek a rövid tételek. Körmendi Klára
ezúttal is nagyszerűen tolmácsolta a darabok karakterét.
A harmadik mű ismét egy dalcsokor volt. Decsényi János (1927) Csend elé – Öt és fél dal Czigány György
verseire című alkotása. A dalok egymást követő
sorrendje: Aggály, Utolsó sanzon, Barokk
töredék, Hűség, Epilógus, Csend elé.
A harmadik mű ismét egy dalcsokor volt. Decsényi János (1927) Csend elé – Öt és fél dal Czigány György
verseire című alkotása. A dalok egymást követő sorrendje: Aggály, Utolsó
sanzon, Barokk töredék, Hűség, Epilógus, Csend elé. Többségében kifejezetten
jókedvű, üdítően vidám karakterdarabok, melyek megzenésítésénél rendkívül
ötletgazdag megoldásokat hallhattunk. A zenei tréfa nehéz műfaját játszi
könnyedséggel oldja meg e dalokba Meláth Andrea és Körmendi Klára ezúttal is
ragyogóan interpretálta a műveket. Csak felsőfokban lehet beszélni az
énekszólam tökéletes megformálásáról, a poénok, a szöveg maradéktalan érvényre
juttatásáról, a dallam hibátlan megszólaltatásáról. A zongoraszólam itt is méltó
társa volt az éneknek.
Madarász
Iván (1949) Lót imája című kompozíciója csendült föl
negyedik műsorszámként. A zaklatott életű Lót ebben a feldolgozásban bensőséges
klarinéthangon szólal meg. Először legato szekundlépésekben merengve, majd
egyre zaklatottabbá válva, egészen a Flatterzunge használatáig, hogy a végére
ismét elnyugodhasson. Klarinéton Palkó Helga, míg zongorán maga a szerző játszott,
így biztosítva, hogy valóban autentikus előadásban hallhassuk a művet.
Utolsó előtti műsorszámként Balassa Sándor (1935) Három dala hangzott el. Elsőként a Juhász Gyula versére komponált Milyen
volt szőkesége, majd a Wass Albert szövegére íródott Meghalt a patak. A
harmadik dal a Búcsú volt. Balassa énekszólamai rendkívül kifejezőek, szinte
magától értetődőek. Egyszerű, természetes dallamvezetés, világos harmóniák
jellemzik e műveket, melyek jól ragadják meg a szövegekből áradó szomorúságot. Meláth
Andrea és Körmendi Klára ismét magas szakmai felkészültséggel, maradandó
élményt nyújtva tolmácsolta a műveket.
Az est utolsó kompozíciójaként Sáry László (1940) Áthallások című alkotását hallgathattuk meg. A négyrészes darab
játékos és invenciógazdag, igen jól jellemezve szerzője habitusát. Legutóbb ez
a mű a Nádor teremben hangzott el trombitán és szárnykürtön, így ismét
megállapíthattuk, hogy a klarinétváltozat sokkal közelebb áll a darab
technikai-szellemi karakteréhez. Varga István klarinétjátéka és Körmendi Klára
zongorázása a sallangmentes, egyszerű tökéletességet juttatta eszembe.
A teljes hangverseny méltó tisztelgés volt
Szervánszky Endre emléke előtt, aki bizonyára büszke lett volna tanítványaira,
ha jelen lehetett volna.
Eisenbacher
Zoltán*
Gyökerek II. Nagy
tanáregyéniségek a Zeneakadémián
Szervánszky Endre
Serei Zsolt: Három kínai négysoros
Sári József: Négy invenció
Decsényi János: Csend elé – Öt és fél dal Czigány
György verseire
Madarász Iván: Lót imája
Balassa Sándor: Három dal
Milyen volt szőkesége
Meghalt a patak
Búcsú
Sáry László: Áthallások
Meláth Andrea – ének
Körmendi Klára – zongora
Madarász Iván – zongora
Palkó Helga – klarinét
Varga István – klarinét
Óbudai Társaskör
2012. február 27.
* A szerző a fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár
Zeneiskola igazgatója, egyetemi filozófia- és esztétika tanári képesítéssel is
rendelkező művésztanár.