Tanítványok III.
Az Óbudai Társaskörben indított sorozat -
melynek keretében kiváló zeneszerzőink emlékeznek egykori mestereikre –
harmadik estéjéhez érkezett. Most Farkas Ferenc egykori tanítványai jöttek el,
hogy ízelítőt adjanak munkásságukból. Első műsorszámként Kovács Zoltán (1969) Szonatina
című alkotása hangzott el. Kovács Zoltán, az LFZE-n Petrovics Emil
növendéke volt, aki viszont Farkas Ferencnél tanult. Így talán mondhatjuk, hogy
az ünnepelt szellemi unokája. A mozgalmas első tétel, mely bőven ad lehetőséget
brácsistának, zongoristának virtuozitása megmutatására, táncos karakterű,
változatos muzsika. A második, lassú tétel a motívumismétlések miatti meditatív
kezdet után széles dallamívekre vált, amiket súlyos akkordok követnek a
zongorán, hogy végül minden elcsendesedjen a kezdet hangulatában. Az utolsó
ismét sziporkázó gyors tétel, alkalmankénti elandalodással, igen
karakterisztikus témával. Jól megkomponált, hatásos sikerdarab, melyet
ráadásszámnak is igen jól el tudnék képzelni. Fejérvári Sándor brácsa-, és
Körmendi Klára zongoraművész magas színvonalon, tökéletesen tolmácsolta a
darabot.
Bozay
Attila (1939 – 1999) Intervalli című kompozíciója egészen más
stílusban íródott. Az 1969-ben keletkezett zongoradarabban fellelhetők népi
emlékek, dodekafón hatások. Érezhetően egy egész korszak választja el az előző
műtől. A szerző Körmendi Klárának ajánlotta ezt a darabot, aki hanglemezre is
rögzítette (Hungaroton-SLPX 11742) 1976-ban.
A következő mű Durkó Zsolt (1934 –
1997) Psicogramma című alkotása, mely
1964-ben keletkezett, s mai füllel hallgatva sok rokonságot mutat az előző
művel. Mindkét darab a hatvanas évek avantgárd törekvéseit tükrözi. Mindez
persze érthető, hiszen kortársakként, ugyanabból az iskolából jőve, hasonló
megoldásokat találtak a kor zenei problémáira. A művek előadója ismét Körmendi
Klára volt, aki a tőle megszokott precizitással, nagy hozzáértéssel és
átéléssel interpretálta a darabokat.
A hangverseny második részében kórusmuzsikát
hallgathattunk. Elsőként az este nagy tanáregyéniségének, Farkas Ferencnek (1905 –
2000) Missa secunda in honorem Sanctae
Margaritae című szerzeménye csendült föl. A Kiváló és Érdemes Művész, Ferenc
József-, Klebersberg-, Erkel-, Liszt-, Herder-, Bartók-Pásztory-, és kétszeres
Kossuth- díjas művész a Zeneakadémiának volt tanszékvezető tanára. Számos
elismert későbbi zeneszerzőnek, így Ligeti Györgynek és Kurtág Györgynek is mestere
volt. Hosszú pedagógiai pályafutása során a magyar zeneszerzők több
generációját tanította. Szinte valamennyi műfajban komponált, operákat,
baletteket, színpadi kísérőzenét, filmzenét, miséket és kantátákat,
kórusműveket, dalokat, zenekari és verseny-műveket, kamarazenét, valamint
szólódarabokat. A Második mise Szent Margit tiszteletére először vegyeskarra
íródott 1964-ben, orgonakísérettel. Huszonötödik házassági évfordulóra készült
feleségének, Margitnak. Természetesen voltak Gloria és Benedictus tételei is. A
Sanctus később lett hozzákomponálva, viszont a Credo nem került megzenésítésre.
Később (1986) elkészült egy vonószenekari kíséretes változat, majd 1992-ben a
mű három részének női kórusra komponált verziója. Az első miséhez képest, mely
a szerző szerint „túl nehéz, ez diatonikus, és sokkal könnyebb énekelni”. A mű
ténylegesen törekszik a széphangzásra, s a könnyű befogadhatóságra.
Kocsár
Miklós (1933) aki szintén Farkas
növendék volt, Gaudete in Domino című
művével szerepelt az esten. A nagy kórusművész nőikara 2005-ben íródott. Jól
kapcsolódik az előzőhöz, szép, kidolgozott hangzása, stílusában a hagyományos
értékekhez való visszanyúlása okán.
Sugár
Miklós (1952) Petrovics Emil
növendéke volt a főiskolán, így róla is elmondható, hogy szellemi unokája
Farkas Ferencnek. Alkotása, a Concede
szintén az előző művek nyomán halad. Könnyen átlátható, világos struktúra.
Nyugodtan induló, gregorián ihletettségű mű, mely fokozatosan bomlik ki, hogy a
végső ámenekben elnyugodva megszólalhasson a 21. század. A Salve Regina is kellemes hangzású, jól megkomponált darab, mely a
2002-es Mini Fesztiválra készült. Ebben az esetben inkább a mű középrésze utalt
a jelenre, ahol kissé el is bizonytalanodott a kórus.
Az imént említett Petrovics Emil (1930 – 2011) egy megzenésített Ady verssel
szerepelt a műsoron. A Hervadáskor 1985-ben
keletkezett, s jól illeszkedik az előző művek sorába. Klasszikus hangvételében
csupán néhány akkord juttatja eszünkbe a huszadik századot.
Egy újabb Petrovics tanítvány, Hollós Máté (1954) következett, Két nőikar Tóth Árpád verseire című alkotásával. Az 1919-ből származó Arany felhő, s az 1913-as Ma lelkemet…valószínűleg szívügye a
szerzőnek, hiszen tulajdon nagyapja költeményeiről van szó. Ennek megfelelően a
művek mélyen átéltek, kifejezően szólaltatják meg a versek hangulatát. Hangzásuk
kiegyenlített, szólamvezetésük szépen szerkesztett. Figyel a prozódiára, s a
vers mondandójának megfelelően igyekszik a zenei kifejezésre.
Mohay
Miklós (1960) szintén Két nőikart írt, ő Weöres Sándor verseire. Főiskolai tanára, Szokolay Sándor személye
köti össze Farkas Ferenccel. Zeneszerzőként elsősorban a kóruszene területén
tevékenykedik. A Cantabile és az Infinitivus gondosan megkomponált,
igényes alkotás, mely stílusában jól illeszkedik a magyar kórusirodalom nagy
hagyományába.
Horváth
Barnabás (1965), aki az
egyetemen Bozay Attila növendéke volt, – s így kötődik Farkas Ferenchez – Kovács
András Ferenc két versére komponált művel szerepelt a hangversenyen. A Májusi nóta és a Zivatar hasonló erényekkel ékes, mint az előző alkotások.
Barabás
Árpád (1966) szintén Bozay
Attila tanítványa volt. Műve a Ráolvasó (Rab Zsuzsa), szuggesztív, ritmusában,
hangzásában jól ragadja meg a boszorkányos jelleget.
A hangverseny második félidejében közreműködő
Musica Nostra Énekegyüttes, Mindszenty Zsuzsanna vezetésével többségében jól,
muzikálisan oldotta meg feladatát. Csupán elvétve fordult elő intonációs és
ritmikai pontatlanság. A kórus összességében kedvező benyomást keltett
Eisenbacher Zoltán*
Gyökerek III. Nagy
tanáregyéniségek a Zeneakadémián
Farkas Ferenc
Kovács Zoltán: Szonatina
Bozay Attila: Intervalli
Durkó Zsolt: Psicogramma
Farkas Ferenc: Missa Secunda (Kyrie, Sanctus, Agnus
Dei)
Kocsár Miklós: Gaudete in Domino
Sugár Miklós: Concede, Salve Regina
Petrovics Emil: Hervadáskor (Ady Endre)
Hollós Máté: Két nőikar Tóth Árpád verseire
Mohay Miklós: Két nőikar Weöres Sándor verseire
Horváth Barnabás: Májusi nóta, Zivatar (Kovács
András Ferenc)
Barabás Árpád: Ráolvasó (Rab Zsuzsa)
Körmendi Klára – zongora
Fejérvári János – brácsa
Szekér Bernadett - zongora
Musica Nostra Énekegyüttes
Mindszenty Zsuzsanna - karnagy
Óbudai Társaskör
2012. március 26.
* A szerző a fővárosi XVI. kerületi Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, egyetemi filozófia- és esztétika tanári képesítéssel is rendelkező művésztanár.