Farnadi Tamara*
Zenében lelt öröm
- Játsszunk még a nyuszival!- kérlel Juli.
- Jó, melyik dalt énekeljük el?
- Mindet! Az összeset!
Lekuporodunk, összebújunk, és kezdjük elölről. Virágot ültetünk, kis magocskák ringatóznak a tenyerünkbe, esőt küldünk rá, a nappal melengetjük, földdel betakarjuk, és egyszer csak magunk leszünk a növény: hajladozunk, ágaskodunk, simogat minket a szél. A dalok szárnyán repülünk, madarakká változunk, erdő fái közt lakó nyuszikká, bogarakká, végül visszabújunk a földbe kis hangyaként, elringat minket saját altató dalunk, még a szemünket is becsukjuk.
Na, most- gondolom-, most zongorázom valami szépet, tart még a varázslatos csönd, ami a dalaink után maradt. Ahogy ujjaim táncolnak a billentyűn, úgy mozdulnak meg a színes zoknik, az alatt a kicsi lábujjak. Nehéz a parkettán mozdulatlanul üldögélni: el is nevezzük „zokni-táncnak”…
Csak Katának marad csukva a szeme, összefogja térdeit, fejét lehajtja ölébe.
- Egy hangya benn maradt a földben. Segítsünk neki kijönni?- kérdezem suttogva, mikor a zongorázást abbahagyom, és Katára nézek. Ő bólint szomorúan.
- Melyik dallal húzhatunk ki onnan?
- Tavaszi szél vizet áraszt…- mondja a bajba jutott hangya, és már meg is fogjuk egymás kezét, hogy Katával együtt tavaszi rétté változtassuk az iskola termét.
Mikor
csacsogva, csiripelve öltözünk és búcsúzkodunk – még hetet kell aludni, hogy
újra találkozzunk – én eltűnődöm:
Így születik meg, és örökösen formálódik az a fészek,
az a puha rét, melyet az óvódás gyermekekkel varázsolunk magunk köré a győri
Bartók iskolában. Mikor elsősként visszajönnek hozzánk, már hazajönnek.
Védelmező sziget várja őket, melyet kétszáz gyermek változtat át nap, mint nap
a muzsika szigetévé. A kóruséneklés csodája, az énekhang képzése, a hallás
fejlesztése, a zenei írás-olvasás elsajátítása egész életre szól,
kitörölhetetlenül. Kodály Zoltán zenei nevelési elvei a teljes, egész ember
életútjára iránymutatást adnak, igényt az igazi érték megtalálására zenében és
az életben egyaránt. Ám őseink dalait már nem a jó szagú virágos réten, nem a
tündöklő csillagos ég alatt a falusi öregektől tanulva énekeljük, hanem iskolai
keretek közt padok, székek, füzetek társaságában. A pedagógus színes
személyiségén múlik, hogy ezt a csodálatos hagyományt olyan nyugodt,
változatos, fantáziával teli közegbe helyezze, ahol a kodályi életmű és
pedagógiai rendszer elhintett magjai hatalmas, terebélyes fákká növekedjenek,
és amiben az éneklő, muzsikáló gyermek és tanítója is örömét leli.
A zene és a gyermek között sok kapcsolat létezik.
Például mindkettő lételeme a mozgás. Dr. Kokas Klára (egykori Kodály-tanítvány)
a zene befogadását az önfeledt mozgás-improvizáció által megközelítve, a zene
teljes figyelmének kialakításával a Kodály-módszernek egy új, gyermekközpontú
utat nyitott meg, mely hagyományos, illetve ének-zenei iskolákban, fogyatékkal
élők és hátrányos helyzetű gyermekek között egyaránt felvirágoztatja az
iskolapadba szorult énekórát.
A
szabad mozgás, melyet egy dal, illetve egy hallgatott zenemű ihlet, egyre
érzékenyebbé tesz a zenéhez vezető úton. Lassan megjelenik a meghittség, az áhítat,
a szenvedély, a bánat: a muzsika elvarázsol minket. A legnagyobb csoda, hogy az
öröm és a feltörő érzelmek útján megszületik a katarzis. Mindezt együtt éljük
át, közösen. Ez az aktív zenebefogadás a gyermek személyiségét harmonizálja,
segít megnyílni a külvilág és saját maga felé.
Az énekóráink tánccal kezdődnek, az első húsz perc az
önfeledt játéké. A „hangszálébresztgető”, apró mozdulataink átmelegítik
testünket-lelkünket. Ráhangolódunk az énekórára, fáradtságunk, zaklatottságunk
fokozatosan eltűnik: most már átadhatjuk magunkat a zenének. A gyerekek által
kiválasztott dalok következnek, melyre kezünk-lábunk megmozdul, és hamarosan
egész testünk követi. Váltakoznak a néptánc elemeivel tarkított
lépéskombinációk, illetve a dal történetének, dallamának, érzelmi
mondanivalójának szabad, ösztönös mozdulatai. Számunkra mindkettő fontos. A dal
lüktetése a zene szívverése: fontos megéreznünk, hogy együtt doboghasson vele a
mi szívünk is. A szabad önkifejezésben pedig engedjük, hogy a dal átszivárogjon
bőrünkön, és a véráramba kerülvén, eggyé váljunk vele.
A dalok dallamvonala, annak meghallása, mutatása
térben a szolmizáció alapja és kiindulópontja. Ám a dallamrajzokból egyszer
csak elindul valami egészen belülről, és viszi kezeinket, lábainkat. Ekkor már
nem mi mozdulunk a dalra, hanem a dal mozdít meg minket és lendít, röptet,
közben átjárja egész lényünket. Így válunk igazán eggyé az énekünkkel, ilyenkor
a szolmizáció már eltörpül, csak a zene öröme marad.
A dalok ritmusa (a hangoknak az időben való
elhelyezése), annak hosszabb-rövidebb szünetekkel tarkított változatai a
gyermek játszótársaivá válnak. Az apró részletekben megtalálható
kapaszkodópontok – jelzőbóják – alakítják ki a rendet a ritmusok színes
világában. Ilyenek: a szünet, a nyújtott/éles ritmusok, a szinkópa, az
ismétlődések. Ezeknek, a többitől eltérő, különleges mozdulatokkal való
megjelenítése átláthatóvá teszi a dalban megbújó- szakavatatlan fül által nem
is hallható- szerkezetek észlelését, megérzését, megmutatását.
Az óra második fele, mely a zenei írás-olvasással,
hallással foglalkozik, nyugodt és koncentrált figyelmet igényel. Az óra eleji
tánccal megadtuk a lehetőséget a játékra, a felfrissülésre, így leülvén, tiszta
fejjel és lélekkel, feltöltődve kezdhetünk neki feladatainknak.
A kodályi koncepció szerint az apró, megismert
részletekből évek alatt fokozatosan állnak össze a motívumok, zenei mondatok,
periódusok nagy formákká. A megtanult elemek rakosgatása, cserélgetése,
gyakorlása által válnak érthetővé a zenei egységek. Így a tanulmányunk során
azt észleljük a zenében, amiről már tudunk valamit.
A Kokas koncepcióban rögtön, az egész mű bontakozik ki
előttünk (illetve annak 2-3 perces részlete), melynek apróbb elemei többszöri
meghallgatás után jelennek meg számunkra. Mindenre figyelünk az első
pillanattól kezdve, belemerülünk a zenébe, mint egy nagy, vízzel teli
medencébe. Ilyenkor olyat is észlelhetünk, amit megfogalmazni még nem tudunk,
mégis érzékennyé válunk rá, örömünket leljük benne: teljes egészében
befogadjuk.
Tehát míg az előbbiben a részeket raktuk össze egésszé,
úgy az utóbbinál az egész bomlik fokozatosan kisebb egységekké.
A
Kokas-pedagógia kulcsa az a tanító, aki a segítségre, szeretetre vágyó
gyermeket türelemmel, együttérzéssel segíti a növekedésben. Ez egy
gyermekközpontú tanítás. A tanítónak bele kell bújnia a gyermeki létbe, és
állandó megújulással, nyitottsággal, türelemmel valódi, saját énjét is fel kell
vállalnia szüntelen önvizsgálattal, önképzéssel. Ehhez saját magán kell először
változtatnia, és oda kell kuporodnia a gyermekhez. „Aki lehajol a
gyerekekhez, görbén marad. Aki közéjük telepszik, a szemükbe nézhet.” (Kokas,
1998:14) Ha ezen az úton indul el, szárnyakat kap a tanításhoz. Minden
megtett apró lépés egyre közelebb vezet a gyermekhez, a zenéhez, az örömhöz.
*
A Kokas-pedagógiáról, akkreditált továbbképzéseiről
a www.kokas.hu weboldalon kaphat
tájékoztatást az érdeklődő.
* A győri Bartók Béla Ének-zenei Általános Iskola tanára, aki a LFZE szerzett diplomát az énektanár és karvezetői szakon. „Sok nagy tudású tanárt mondhattam mesteremnek: Dobszay Lászlót, Párkai Istvánt, Földes Imrét.”