100 ÉVE SZÜLETETT FASANG ÁRPÁD
Fasang Árpád (Krakkó,
1912. június 30.
– Budapest,
2001. március 12.) karnagy, kórusvezető, zeneszerző, zenepedagógus. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
zeneszerzés
szakán tanult 1932
és 1938
között. 1939-ben énektanár és karvezető
képesítést szerzett, 1931-1941 között Népiskolában
tanított Orosházán.
1941-1950 között a szarvasi, 1950-től 53-ig a soproni
Tanítóképző Intézetben tanított. 1948-ban Pászti Miklóssal közösen
megalakította az OKISZ Erkel Ferenc Vegyeskart.
1953–54-ben a győri
Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója volt. 1954-55 között a Népművelési
Minisztérium osztályvezetője, majd 1955-58
között a zenei főosztályt vezette. 1958-tól 1972-ig a budapesti
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója volt. 1959 és 1963 között
az ELTE-n adott elő. Kórusvezetőként 1934—38
között Orosházán, 1958–69 között pedig Csepelen tevékenykedett. Ő volt a „Röpülj,
páva!” mozgalom elindítója. Munkásságát Kodály Zoltán
is nagyra értékelte. Számos kitüntetést kapott, köztük a Magyar Köztársaság
Tiszti Keresztjét. 2001-ben hunyt el. Nevét a Csepeli Zeneiskola ma zeneiskola
viseli. (Infó: Wikipédia)
Az alábbiakban két rövid, ars poetica szerű részletet
idézünk Fasang Árpád 1971. december 29-én a „Miért
igen, miért nem? c. közéleti rádióműsorban elhangzott és Czigány György
szerkesztésében a rádióműsorral azonos címmel
megjelent kötetből (Zeneműkiadó Budapest 1973, 15. és 16. old.)
»Az ifjúsági hangversenyek közönségét illetően
engem nem az nyugtalanít, hogy odaparancsolták őket vagy sem, hanem az, hogy
tudunk-e számukra olyan zenei élményt biztosítani, amely odaköti őket a
zenéhez, amelytől a következő alkalomra már nem kell őket odaparancsolni.
Kodályt idézem, aki ebből olyan nagy gondot
csinált, mint ebben az országban senki más: „Ha a legfogékonyabb korban, a 6-ik
és 16-ik év közt egyszer sem járja át a gyermeket a nagy zene
éltető árama: akkor később már alig fog rajta. Sokszor egyetlen élmény
egész életre megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a
véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola feladata.”» […]
»Mindenekelőtt nekünk muzsikusoknak kell hinnünk
abban, hogy a zenére szükség van. Ezt egy olyan társadalom könnyíti meg
számunkra, amelyben más lett a zene funkciója, mint azelőtt volt. Megnyílt
annak a lehetősége, hogy luxuscikkből közfogyasztási cikké váljék.
Kodály ezt annyira hitte, hogy utolsó
közéleti megnyilatkozásában – a dunapataji
ének-zenetagozatos általános iskola épületének avatóünnepségén – egy német
közmondást idézett, mely értelemszerű fordításban így hangzik: „Az ember azzá
válik, amivel táplálkozik.”
Biológiai értelemben cáfolhatatlan ez az igazság.
De vajon ugyanolyan komolyan vesszük-e lelki, szellemi értelemben is? Kodály
úgy vette. 1964-ben az Éneklő Ifjúság c. folyóiratban azt szögezte le, hogy: „A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem
él vele: lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet zene nélkül nincs.
Vannak a léleknek régiói, amelyekbe csak a zenbe világít be”.«
*
A Fasang Árpád Zeneiskola (Budapest XXI.) hagyományos tavaszi
rendezvénysorozatának nyitókoncertjén az iskola névadójának születési
centenáriumára és a Csepeli Zeneiskola megalakulásának 70. évfordulójára
emlékeztek 2012. április 16-án a Királyerdei Művelődési Házban (1213 Budapest, Szent
István út 230.). A Növendéktől a művészig” c. koncerten a magyar zenei élet
neves művészei, mint egykori növendékek játszottak M. Hajtun
Zsuzsanna igazgató, Marovik Attila, Csepel alpolgármester és Fasang Zoltán fuvolaművész köszöntői, emlékezései után. A sikeres
kamaraműsor szereplői voltak (zárójelben az egykori
tanár neve, és a felhangzott mű címe):
1.)
Szecsődi Ferenc hegedűművész (Weisz Lajosné,
Király-Kőnig Péter: Variációk Erkel Ferenc Himnusza fölött)
2.)
Káli-Fonyódi Fruzsina oboaművész / Káli Gábor
zongoraművész-karmester (Parák Jánosné / Dévai Tibor, Mozart: Oboaverseny I. tétel)
3.)
Horváth Lajos gitárművész (Kozma István,
Joseph Gaspar Mertz:
Elégia)
4.)
Dvorák Lajos gordonkaművész (Zoltán Vince, Liszt: Elfelejtett románc)
5.)
Szefcsik Zsolt hegedűművész-koncertmester,
és az általa alapított Erdődy Kamarazenekar (Karlowitz: Vonósszerenád op.2.)