Muzsika a katedrán*
Beszélgetés 25 magyar zenepedagógussal - Fehér Anikó
interjúkötetéről
Azt
hiszem, nem vagyok egyedül azzal a hiányérzettel, hogy nem mondtam idejében
köszönetet tanáraimnak, akik életutamon elindítottak. (Mikor magyar-angol zenei szótáramat 2001-ben három volt
tanáromnak ajánlottam, már csak egy élt közülük.)
Fehér
Anikó helyettem is, helyettünk is megszólaltatta a mai magyar zenetanítás
legnagyobb hatású képviselőit és egy kötetbe fűzte az interjúkat. Minden ilyen
válogatás szubjektív, de objektív is. Az idősebb korosztályból szívesen
olvastam volna Földes Imrét, Hegyi Erzsébetet és Szabó Miklóst is – de másnak
talán más jut eszébe, a 25 pedig szép szám.
Inkább
örüljünk, hogy vannak hiányok a 60 fölötti korosztályban, és hogy van folytatás
az 50-esek, 40-esek és 30-asok között is. Legalább újabb 25-öt könnyen ki lehet
választani, akiket egy következő sorozatban meg lehet kérdezni: hogyan kapták
és hogyan adják tovább a stafétabotot.
Hiszen
miről is szól minden interjú? Számomra a köteten végigvezető fonál az, amilyen
nagy szeretettel és tisztelettel emlékeznek ezek a nagyszerű zenetanárok,
pályatársaink és példaképeink saját tanáraikra, saját iskolájukra, vagy azokra,
akik pályájuk elején hatottak rájuk. És, amikor saját pályájukról beszélnek,
büszkén említik tehetséges, kedves, okos tanítványaikat. (A kötetben van két tanár-diák
pár is: Kollár Éva Katanics Mária, Dietrich Helga pedig Forrai Katalin
„köpönyegéből bújt ki”.) Gyönyörűen emlékezik Ordasi Péter Kardos Pálra,
Bartalus Ilona, Rozgonyi Éva és Sebestyén Mona Tarhosra, Igó Lenke és Thész
Gabriella Reményi tanár úrra, sokan a Zeneakadémiára (ami szinte mindegyikük
alma matere – ezt sugallja a címlap háttérképe is; sőt az LFZE adta ki a
kötetet), mindenki, akit valamilyen módon megérintett, Bárdos tanár úrra – és
szerencsére még nagyon hosszú az emlegetett tanárok sora.
Nem
sorolom fel, ki a megszólított huszonöt, tessék elolvasni. Van köztük számos
olyan tanár, akikkel a pedagógusképzésben szinte mindenki találkozott, s vannak
helyi „kohók”, akik sugároztak és iskolát teremtettek. Van, aki elsősorban
kórusvezetőként, mások szolfézs- vagy énektanárként hagytak nyomot
tanítványaikban. Az első két interjú (Forrai Katalinnal és Kokas Klárával) nem
a kötet számára készült, jóval rövidebbek is a többinél. A kötet megjelenésére
már Dobszay tanár úrtól is el kellett búcsúznunk. Adja az Ég, hogy a többiek
még sokáig velünk legyenek!
Fehér
Anikó nagy szakmaisággal, felkészülten, célratörően kérdez, de mindig sikerül
úgy feloldania beszélgetőpartnerét, hogy az teljesen önmagát adja. Olvasás
közben szinte hallottam a riportalanyok hangját, annyira
élményszerű volt a szöveg. Próbát is tettem:
miután elolvastam a kötetet, találomra lapozgattam benne. Nem kellett több két
mondatnál, hogy tudjam, ki beszélt.
Óriási
élmény volt számomra nemcsak azoknak az emlékeknek a felidézése, amelyek engem
fűznek a megszólaltatott tanárokhoz, hanem az is, amikor ők emlegetnek
kollégákat, tanárokat. Így sok olyan tanár neve, emléke is előkerül, akik már
rég nincsenek köztünk. Hogy örültem, mikor Csengő Lujza
vagy Hajdú Anna nénit emlegették! Ahogy – nálam évekkel feljebb járók –
megidézik Vásárhelyi tanár urat, évtizedek homályából felidéződik személye. Egyik
interjúalany sem mond „nagyot”, vagy papírízűt, olyat, amit talán elvárnának
tőle. Mindenki önmaga. Talán éppen ezért olyan nagyok?
Jean
Sinor, aki hajdan a Nemzetközi Kodály Társaság elnöke volt, tartott egy
konferencia-előadást „Ki a jó zenetanár?” címmel, természetesen Kodály „Ki a jó
zenész?” beszédéből kiindulva. Ragyogó cikk, tanítványaimmal le is fordítottuk
és megjelent a Parlandóban (1998/1-2). Úgy érzem, a kötetben válaszolók munkássága
példázza a jó zenetanár ott felvázolt tulajdonságait.
Az
a sok ezer volt kisdiák, kórustag, jelenlegi tanár, aki remélhetőleg olvassa majd
az interjúkat, újraélheti diákkori élményeit, rengeteg erőt meríthet munkájához
(nem zenei területen is), hálával és tisztelettel emlékezhet tanáraira, akik
közül biztosan talál néhányat ebben a könyvben.
Egy
apró kritikai megjegyzésem van a szerkesztéssel kapcsolatban: az olvasást
megszakítva keresem az interjú végén a jegyzetet, milyen új információt rejt az
említett műről. Sok esetben elmaradhatott volna, hiszen szakmai közönségnek
szóló könyvben nem kellene jegyzetben megnevezni közismert művek szerzőit,
adatait.
A
kötet olvasása közben egyre inkább körvonalazódott bennem a felismerés, hogy ez
a könyv mennyire az interjúalanyok volt tanárairól és későbbi tanítványairól is
szól. Akkor eszembe jutott, hogy én Fehér Anikót négy évig angolra tanítottam a
kecskeméti Kodály Gimnáziumban, s a zeneakadémiai felvételi előtt meg némi
szolfézs-útravalóval is elláttam. Az utóbbi években pedig (ha rendes vagyok,
szinte naponta) én tanulok Anikótól: végzem az általa bemutatott jógagyakorlatokat…
Így
lesznek tanárok a tanítványokból!
Ittzésné Kövendi Kata
* Megjelent A MAGYAR KODÁLY TÁRSASÁG HÍREI 2012/1. számában. Köszönjük az után közlés engedélyezését a szerzőnek és Márkusné Natter Nád Klára felelős szerkesztőnek. (A Szerk. megj.)