Masopust Katalin
MOTIVÁCIÓ ÉS ÉRTÉKELÉS A MŰVÉSZETI OKTATÁSBAN I-II.
Márciusban a Feldkirchi Zeneegészségügyi
Kongresszus első napján pszichológiai előadásokat hallhattunk. Dr. Helmut
Möller, a Berlini Kurt Singer Zeneegészségügyi Intézet és a Hans Eisler
Zeneművészeti Főiskola tanára a lámpalázról tartott előadást. Hangsúlyozta,
hogy a súlyos lámpaláz kialakulásában sokszor tanítási-nevelési hibák a
vétkesek. A túlzott szülői elvárások, maximalista tanári követelmények,
önbizalmat romboló kritikák nemcsak súlyos lámpalázat, hanem egy életen át
tartó szorongást is eredményezhetnek. Véleménye szerint új „hiba-kultúrát” kéne
kialakítani, mely a hibát nem személyes kudarcnak állítja be, hanem mint olyan
dolgot, amit javítani kell, amiből tanulhatunk. Fontos tanári feladat lenne,
hogy már a kezdetektől erősítsük a növendékek önbizalmát.
Dr.
Susanne Elsensohn pszichológus, a pszichoanalitikus iskola képviselője azt
fejtette ki, hogy a szereplés közben fellépő túlzott lámpaláz és az ennek
következtében jelentkező cselekvési és memória zavarok a tudatalatti
komplexusok támadása a felettes én ellen. Komplexusok – kellemetlen hatású képzetcsoportok – jelentkezhetnek az egész tanulási folyamat
alatt. Kialakulásuk okozója lehet például, ha a növendék sorozatosan olyan
darabot kap, amely meghaladja teljesítőképessége határát és úgy érzi, hogy
képességei elégtelenek a pályához. A megfelelő darabválasztás mellett fontos
tanári feladat az is, hogy a kritikát építő módon és ne a személyiséget
megalázóan alkalmazzuk.
Ezeken a gondolatokon kívül személyes
tapasztalatok is befolyásolták témaválasztásomat. Még ma is előfordul, hogy a tanár ráüt a
gyerek kezére, ha hibázik. Ebben az évben történt saját növendékemmel, hogy
pszichológushoz kellett járnia, mert általános iskolai tanára sokszor kiabált
vele.
A
zenetanulás során különösen döntő lehet a tanár szerepe pozitív és negatív
vonatkozásban is, hiszen a hangszeres órák igen szoros kapcsolatot jelentenek.
Ilyenkor alkalom és szükség is van az állandó visszajelzésre, a teljesítmény
folyamatos értékelésére. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy ez hogyan
történik. Különösen fontos ez azért is, mert az igazán zenész-lelkű gyerekek
igen érzékenyek.
Különleges
helyzetben vannak a zeneiskolák az értékelés és a motiváció szempontjából.
Magyarországon igen kiterjedt a zeneiskola hálózat. Reméljük ez így is marad,
nem úgy, mint az ének- zene tagozatos általános iskoláknál, melyeket erősen
visszaszorítottak. A 80-as években 220 volt, ma 70 van ebből az
intézménytípusból. (1.)
Zeneiskolába gyakorlatilag minden gyereket felveszünk, legalábbis a
cselló tanszakon. A zongora, gitár, furulya tanszakon némi túljelentkezés van.
Természetesen igen nagy különbségek vannak a gyerekek adottságai között, elég
ritka az igazán tehetséges és szorgalmas növendék. Nagyon nehéz megtalálni az
egyensúlyt az értékelésben: az a célunk, hogy megmaradjanak a növendékeink,
ugyanakkor megpróbáljuk a lehetőségekhez mérten a maximumot kihozni belőlük.
Véleményem
szerint a zeneiskolák feladata elsősorban az, hogy megszerettessék a zenét és a
növendékek személyiségét kedvezően befolyásolják. Ehhez kell megtalálni a
megfelelő értékelési és motiválási módszereket.
A
zeneiskola szerepe a zene megszerettetése tekintetében nemcsak az egyén, hanem
a társadalom szempontjából is fontos, hiszen a többi iskolatípusban jelentősen
leépítették a zenei nevelést. Az általános iskola 3. és 4. osztálya
kivételével, ahol megmaradt a heti két énekóra, az összes többi évfolyamon a
heti óraszámot lecsökkentették egyre. (2.) Ezenkívül a médiából az értékes zene
helyett többnyire igénytelen áramlik. A zeneiskolák iránti érdeklődést bizonyítja, hogy a rendszerváltás
óta is növekedett a zeneiskolák száma. Remélem nem követjük a nyugatot abban,
hogy a zeneiskolákat is visszaszorítjuk.
( pl. Németországban és Angliában sokkal
kevesebb zeneiskola van és a növendékek hetente feleannyi órát kapnak.)
Ebben az évben a magyar állami vezetés jelentősen meg akarta növelni a
zeneiskolai tandíjat, aminek valószínűleg az lett volna az eredménye, hogy sok
növendék kimarad. Szerencsére a szakszervezet hathatósan közbelépett, így csak
kb. 50%-kal fog növekedni a tandíj.
A
zene személyiségfejlesztő szerepéből néhányat szeretnék kiemelni.
Közismert
a zene transzfer-hatása, melyet Kodály Zoltán már 1956-ban felismert: az
ének-zenével foglalkozó gyerekek jobban számolnak, jobb a helyesírásuk,
folyamatosabban olvasnak. Kokas Klára kutatásai további transzfer-hatásokra
mutattak rá. Vizsgálata tárgyát a vizuális és auditív megfigyelés, az utánzó
képesség, az egyensúlyérzéket fejlesztő-, valamint gimnasztikai gyakorlatok
stb. képezték. Valamennyiben a zenével intenzíven foglalkozó növendékek voltak
jobbak. (3.)
Barkóczi Ilona és Pléh Csaba szintén Kodály
zenei nevelési módszerének hatásvizsgálatát végezték el a 70-es években.
Munkájuk során azt tanulmányozták, hogy a zenei nevelésnek, vagy a
szocio-ökonómiai státusznak van e jelentősebb hatása a személyiség fejlődésére.
A felmérések azt bizonyították, hogy a zenei nevelés kulturális hátrányt
kompenzálhat, általa gyengül a korreláció a szocio-ökonómiai státusz és az
intelligencia között. További megállapításuk, hogy a több éven keresztül tartó
intenzív zenei nevelés hatására jelentősen fejlődhet az emocionális
érzékenység. (4.)
Vekerdy Tamás munkájában két
vizsgálatsorozatról számol be, amelyekben azt tanulmányozták, vajon min múlik,
hogy gyerekeink boldogulnak-e a felnőtt világban. Kiderült, hogy ebből a
szempontból sokkal jelentősebb szerepe van az érzelmi intelligenciának, mint az
értelminek. Amit az iskolában szavakban megtanulunk, az kb. 20%-ban
befolyásolja az életben elért sikereket. Sokkal jelentősebb szerepe van az
életben való boldogulásban annak a „tudásnak”, ami arra tesz képessé, hogy
beleéljük magunkat a másik helyzetébe, rugalmasak legyünk a másokhoz való
alkalmazkodásban. A művészeti nevelés ennek fejlesztésében kiváló eszköz. „Howard
Gardner, a Harvard egyetem professzora nyomán
– aki az intelligencia sokféleségéről ír – azt kérdezhetjük a kormányoktól, hogy mit is
gondolnak akkor, amikor az iskolai tananyagot felejtésre ítélt szóbeli
ismeretekkel tömik meg, úgyszólván teljesen kiszorítva a művészeteket (
költészettől, zenétől, tánctól kezdve festészeten át a színházig), holott
tudjuk, hogy a gyereket az életre valójában a művészetekben megvalósuló érzelmi
nevelés készítené fel megfelelően.”(5.)
Tusa Erzsébet cikkében (6.) Wilhelm Revers
professzor kutatásairól számol be, melyben azt vizsgálta, hogyan hat a zene az
intelligencia, a személyiség fejlődésére. A kutató véleménye szerint a
kisgyermekeknél a jobb agyfélteke – a fantázia, holisztikus látásmód, intuíció
képviselője - még zavartalanul működik. Az iskola feladata, hogy a bal
agyféltekét fejlessze, ez azonban igen gyakran torzuláshoz vezet, a jobb agyfélteke
képességei elsorvadnak. Az említett kísérlet azt bizonyította, hogy a zenével
való foglalkozás mindkét agyféltekét oly módon veszi igénybe, hogy
nagymértékben elősegítheti azok harmonikus, kiegyensúlyozott működését. „A
zenével való foglalkozás tehát a személyiségfejlődés során nem csupán egy
lehetséges színfolt, egy „luxus-többlet”, hanem egyenesen nélkülözhetetlen
tényező!”
Az
előző megállapítást erősíti az a legújabb tudományos vizsgálat, mely szerint a
zenészek agyában – abban az esetben ha 7 éves kor előtt kezdtek el zenét
tanulni – a két agyféltekét összekötő rostok száma sokkal nagyobb, mint a
zenével nem foglalkozóknál. (7.)
A
zeneiskolában a motivációnak is különösen jelentős szerepe van, hiszen a
kezdeti lelkesedés könnyen alábbhagyhat, ha növendékeink tapasztalják a
nehézségeket. A zeneiskola nem kötelező, sok minden fontosabbnak vélt dolog
térítheti el növendékeinket a hangszertanulástól.
A
pedagógiában régóta közismert tény, hogy motiváció nélkül nincs tanulás, minden
cselekvés hajtóereje, energetizálója a motiváció. A legújabb agykutatások is
igazolták ezt a tényt. Acsády László előadásában hangsúlyozta, hogy a tanulási
folyamat csak abban az esetben jöhet létre, ha a szervezet motivált állapotban
van, tehát az agyban bizonyos „motivációs-anyag” termelődik. Enélkül nem
alakulhatnak ki a tanulást jelentő új idegi kapcsolatok. (8.)
Az
előbb említett előadás témám szempontjából másik figyelemre méltó megállapítása
volt, hogy a zene képes az agy bizonyos területén olyan jutalmazó ingerek kiváltására,
melyet különben pl. a kábítószerek hatása eredményez. Akkor vagyunk motiváltak,
ha ez a bizonyos terület aktivizálódik. Érdekességként jegyzem meg, hogy Morus
Tamás Utópiájában a zenét a testi élvezetek közt tartja számon.
Kozéki
Béla így fogalmazta meg a motiváció fogalmát: „A személyiség maga az ember:
külső és belső tényezők kölcsönhatásának eredményeként létrejött, öröklött és
szerzett tulajdonságok integrációja, érzelmi, értelmi, testi és környezeti
jellemzőkből álló egység. A személyiséget alkotó tulajdonságok tevékenységben
nyilvánulnak meg, és a tevékenység során alakulnak, fejlődnek. A tevékenység
rugója a motiváció, az a belső feszültség, mely a személyiséget arra készteti,
hogy erőfeszítéseket tegyen adott szükségleteinek kielégítése érdekében. A
motiváció így a személyiség problematikájának, a személyiség fejlődésének és
fejlesztésének központi kérdése.” (9.)
Alapvető jelentőségű tehát, hogy
növendékeinkben a motiváltságot megőrizzük, sőt továbbfejlesszük.
Mi
motiválja növendékeinket a zenetanulásra? Hogyan őrizhetjük ezt meg és
fejleszthetjük tovább?
A
szakirodalom (10.) 3 féle motivációt
különböztet meg: biogén, pszichogén és szociogén szükségleteket. A biogén
szükségletek velünk születettek, biológiai eredetűek, tehát minden emberben
megvannak. A zenetanulás során különösen növendékeink pihenés iránti
szükséglete frusztrálódik. Növendékeink a fárasztó iskolai igénybevétel után
jönnek zeneórára, nagy jelentősége van tehát a frissítést jelentő mozgásnak,
amit a zenei munkaképesség-gondozás kidolgozott rendszere nyújt.
A
tanulmány számos pszichogén szükségletet említ. Ezek közül a zeneoktatás
szempontjából a következőket tartom döntőnek: intellektuális szükséglet,
esztétikai élmények iránti szükséglet, esztétikai alkotás szükséglete,
esztétikai jelenségek reprodukálásának szükséglete, a játék és szórakozás
szükséglete, változatosság iránti szükséglet.
A szociogén szükségletek közül pedagógiai
szempontból a következők a legfontosabbak: örömszerzés szükséglete, társas
együttlét szükséglete, barátság, szeretet, pártfogás szükséglete, együttműködés
szükséglete, értékessé válás szükséglete. Az említettek közül jó néhány
megindokolja a társas zenélés, a zenekar fontosságát, valamint a jó tanár-diák
kapcsolat nélkülözhetetlenségét.
A tanulási motivációt más szempontból is
osztályozhatjuk.
Beépült
(internalizált) motivációról abban az esetben beszélünk, amikor a tanuló
erkölcsi kötelességének érzi a tanulást, a tanulás irányítását a belső tényezők
teljesen átveszik, a külső értékelés csak információként szolgál, hogy a kívánt
követelményeket elérte-e a tanuló.
Belső
(intrinsic) motivációnak nevezzük, amikor a tanuló céljai egybeesnek az iskola
követelményeivel. Ebben az esetben a tanuló kíváncsiságból, a tananyag iránti
érdeklődésből,
tehát belső ösztönzésből tanul.
Külső
(extrinsic) tanulási motivációról akkor beszélünk, ha a tanulás valamilyen
külső cél érdekében történik: jó jegy, rossz jegy elkerülése, tanári, szülői
elvárás.
Presztizs
tanulási motiváció esetén a siker, önérvényesítő tendenciák motiválják az
egyént.
A
tanulás során nem választhatók teljesen szét a különböző motivációk.
Folyamatosan kell segíteni növendékeinket abban, hogy kialakuljanak a belső
motívumok, hogy megszerettessük a tanulást. Tehát a motiváció eszköz és cél is
egyben. Ennek eléréséhez igen fontos a minőségi tanítás, az egyéni, reális
célok kitűzése és az ehhez vezető út megmutatása. (11.)
A zeneoktatásban, mivel egyénileg foglalkozunk
növendékeinkkel, tág lehetőség nyílik a differenciált oktatásra. A differenciálás
megmutatkozhat a darabválasztásban, a tananyag mennyiségének adagolásában, az
egyéni bánásmódban és az értékelésben is.
Darabválasztásnál
jelentősen motiválhatja a növendéket, ha olyan darabot választunk, ami kedvére
való. Van olyan növendék, aki a lassú darabokat kedveli, legszívesebben még a
gyors darabokat is átvibrálva, lassan játszaná. Ennek ellenkezőjével is
találkoztam: egyik növendékem azt mondta kis korában, hogy a lassú darabok
akkor lennének jók, ha gyorsak lennének. Természetesen nem lehet egyoldalú
darabokat tanítani, de érdemes figyelembe venni a növendékek ízlését.
A
tananyag mennyiségének adagolásakor is alkalmazkodhatunk a gyerekek
adottságaihoz. Van olyan növendék, aki ha megtanulta a hangokat, tovább már nem
foglalkozik szívesen a darabbal. Más esetben pedig (ez ritkább) akkor játssza a művet örömmel, ha
már a hangokat tudja, és képes hónapokig elbíbelődni vele. Ilyen esetekben is
igyekezni kell megtalálni az arany középutat.
A
család és a kisgyermekkori élmények döntően befolyásolhatják a motivációt.
Kedvezően alakul a tanuláshoz való viszony, ha a gyerek sikeres tevékenység
után elismerést kap, kudarc esetén büntetés helyett segítséget. Egészséges
motivációról beszélünk, ha az egyénnek pozitív önértékelése van. Ebben az esetben
bízik önmagában és nem retten meg a feladatoktól, sikerorientált a viselkedése.
Kedvezőtlen tapasztalatok rombolják az önképet. A hamis önértékelésű emberre
jellemző a túl könnyű, vagy túl nehéz feladatok vállalása és a kudarckerülő
magatartás. (12.)
Döntő
jelentőségű az oktatási-nevelési folyamatban a tanár-diák viszony, az óra
légköre. A tanárhoz való érzelmi viszony nem csak a tanulók érzelmi életének
alakításában fontos, hanem a tanulás sikeressége szempontjából is. Meleg,
elfogadó légkörben jobban lehet fejlődni, úgy gondolom ez a művészeti nevelésre
hatványozottan érvényes.
A
tanár viselkedése meghatározhatja a diák jövőjét is. Ha a tanuló a tanártól
bizalmat, megbecsülést kap, érvényesülhet a „Pygmalion-hatás”. Ellenben a
bizalmatlanság és a negatív elvárások rombolóan hathatnak. (13.)
Fontos
figyelni a verbális és nem verbális kommunikáció összhangjára, hiszen a
gyerekek erre különösen érzékenyek. Ha a verbális tartalomnak ellentmond a nem
verbális, zavart okozhat az oktatási folyamatban. Ha a szóbeli megnyilvánulást
azonban megfelelő gesztusokkal kísérjük, ez hatásosan segítheti céljaink
elérését. (14.)
A szemkontaktusnak is nagy szerepe
lehet az interakciók alakításában. Általában a sűrűbb szemkontaktus kedvezően
hat tanárra, diákra egyaránt. (15.) Nagyon rossz élményem egy régi
növendékemmel kapcsolatban, hogy sose nézett a szemembe. Negatív tapasztalat
volt az is, mikor egy kollégánál hospitálva azt láttam, hogy a tanár az egész
órán a növendék háta mögött állt.
Egyetemi
tanulmányaim során zeneiskolai növendékek közt végeztem empirikus kutatást a
motiváció témakörében. 13 saját növendékemmel én készítettem interjút, a tanár
kollégáknak kiosztott kérdőívekből 13 érkezett vissza. Kilenc és tizenkilenc év
közötti növendékek adták a válaszokat. Ebből szeretnék szemelvényeket
bemutatni.
Az első kérdés így hangzott: Te akartál
beiratkozni a zeneiskolába, vagy szüleid kívánságára tanulsz zenét? A válaszok
kedvező képet mutattak: 13 gyerek saját maga akart beiratkozni a zeneiskolába,
hét válaszban az szerepel, hogy a szülő és a gyerek közösen választotta a
zeneiskolai tanulmányokat, és csak hét esetben fordult elő, hogy a szülő
akarata érvényesült. Hozzá kell tenni, hogy ezen esetek többségében a gyerek
még olyan kicsi volt (óvodás), hogy érthető a szülői döntés.(Jellemző, hogy tíz
esetben mindkét szülő tanult zenét, további nyolc esetben vagy az anya, vagy az
apa. Csak az én növendékeim közül négynek zenész valamelyik szülője.)
Miért
tanulsz zenét?
Néhány
válaszban itt is érződött a szülői befolyás: „Anyukám azt mondta, hogy olyan
szép dolog a zenetanulás.” „Mert az Apukám csellózik.” Sokak válaszában
szerepelt az a megfogalmazás, hogy kell az alapműveltséghez. Örvendetesen sok
gyereknél jelent meg a zenéhez való érzelmi viszonyulás: „Mert szeretem.”
„Szépnek találom.” „Szép a csellóval zenélni.” „Mert jó érzés, ha eljátszom egy
szép darabot.”
Nagyobb
növendékek válaszaiban differenciáltabb kép jelenik meg: „Megnyugtat, ha dühös
vagyok, vagy ideges.” (18 éves lány) „Mert aki zenét tanul finomabb a lelke és
így alakítja az embert.” (17 éves lány) „Kikapcsol nagyon. Nem tudom az
életemet enélkül elképzelni.” (19 éves lány)
Mindig
egyformán készülsz fel az órára, vagy akkor jobban, ha tetszik a darab?
Három
kivétellel azt válaszolták a gyerekek, hogy akkor készülnek fel jobban, ha
tetszik a darab. Néhány konkrét válasz: „Mindig egyformán, de ha tetszik a
darab, azt többször játszom el.” „Ami nem tetszik, azt könnyebben feladom.” „Ha
tetszik a darab, akkor Anyának nem kell nyaggatnia.” „Ha tetszik a darab többet
gyakorolom, mivel tökéletesen meg akarom tanulni, de ez nem mindig sikerül.”
Laczó
Zoltán így ír cikkében: „Az önművelés részét kell, hogy képezze a gyermek jobb
megismerése és egy toleránsabb, szabadabb szellemi légkör megteremtése.
Ezt, akár akarjuk, akár nem, a demokrácia, a pluralizálódott társadalom, a
pluralizálódott társadalom következtében alakult szubkultúrák, azok plurális
értékrendje kikényszeríti belőlünk.” (16.)
Nagyon fontosnak érzem ezeket a gondolatokat.
Bár elég liberális szellem uralkodik a zeneiskolákban – szerintem így is kell
lennie - , vannak jelek, melyek ellentétes tendenciára utalnak. A közeljövőben
be fogják vezetni az alapvizsgát a zeneiskola 6. osztálya után. Az említett
okok miatt igen kevesen tudják teljesíteni az igen magas tantervi
követelményeket. Vajon aki ezt nem teljesíti, az nem mehet a
továbbképzőbe? Úgy gondolom ez a terv a
zeneiskola eredeti célkitűzéseivel ellentétes. Természetesen igyekszünk igényesen
dolgozni, de bizonyos képességbeli korlátokat nem tudunk átlépni. Kodály
véleménye szerint a botfülű gyereknek is kell zenét tanulni. Nem azért, hogy
művész legyen, hanem mert a személyiség nevelésének nagyon jelentős része a
zenei nevelés. Ennek érdekében kell az
értékelési módszereinket is megfelelően alakítani.
Laczó Zoltán vallomása tanulóéveiről: „Kezdő zongorista voltam. Nem
játszhattam végig soha darabjaimat, mert minden egyes hanghibánál a tanárom
megszólalt, s csak annyit mondott: „Rossz, rossz”. A darabot az elejétől kezdtem
el játszani és ismét hibáztam. Tanárom állhatatosan mondta, hogy rossz, rossz.
Egyre többet hibáztam és egyre többet hallottam, hogy rossz, rossz. Egyre
feszültebb voltam az órán. „Többet gyakorolj”- mondta tanárom és hazaküldött.
Gyakoroltam többet, de amikor beléptem a terembe, tudtam, hogy nem fogom tudni
hibátlanul eljátszani darabjaimat. Kezdtem félni a zongoraórától. Később már
megtettem azt, hogy nem is mentem el. Hogy muzsikus lettem mégis, azt egy
hirtelen tanárváltozásnak köszönhetem.” (17.)
A
szemelvény szemléletesen bizonyítja, hogyan nem szabad kritizálni. A tanári
értékelés nem kínált pozitív megoldást. A negatív érzések nem csak a darabra
korlátozódtak, hanem a zongoratanulás egészére. A negatív visszajelzések
generalizálódtak és félelemhez, szorongáshoz, elkerülési viselkedéshez
vezettek. A sorozatos elmarasztalás következménye az önértékelés megingása, kisebbségi komplexusok
kialakulása lehet. (18.)
Grastyán
Endre mutat rá, hogy a pedagógia a legtöbb hibát a büntetéses módszer alkalmazásával
követi el. Állatkísérletek bizonyították, hogy a büntetéssel el nem hárítható
aktusok fixálódtak. Ennek megszüntetése csak úgy lehetséges, ha a büntetést
abbahagyják és az állatot szelíden arra kényszerítik, hogy más utakat keressen
létszükségletei kielégítésére. „Csak a pozitív út bemutatása az, amelyik egy
ilyen fixált rossz reakciót fel tud oldani és el tud tüntetni.”
Grastyán
Endre cikkében a gátlásnak a tanulásban és motivációban betöltött szerepéről is
ír. Az idegrendszer alapvető funkciója az izgalom és a gátlás. Az utóbbi úgy
jön létre, hogy valamilyen pozitív motivációs folyamat gátlásba ütközik,
gátlódik. Ha ez nem lép túl egy bizonyos fokot, kedvezően hathat a tanulásra.
Egy kísérletben egy tanulócsoportot kétfele osztottak. Mindkét csoport azonos
feladatot kapott. Az egyik csoportnak hagyták, hogy befejezze a feladatot, a
másiknál félbeszakították, mielőtt befejezték volna. Meglepő módon az a csoport
jegyezte meg jobban a problémát, amelyiknél nem engedték befejezni a megoldást.
Egy bizonyos fokon túl a frusztráció azonban súlyos problémákat okozhat.
„Pedagógiai szempontból a tapasztalat kell, hogy döntsön.” (19.)
Paul
Michel a kudarcélmények, a szorongás agyi folyamatokat befolyásoló hatását
elemzi. Hangsúlyozza, hogy a kudarcélmények olyan izgalmi állapotot hoznak
létre az agy kérgében, amely egyben gátlást eredményez az agyféltekék más
központjaiban. Szorongásos gátlás eredményeképp zavarok léphetnek fel a
mozgásfolyamatokban, a mozgás koordinálásában, valamint a vegetatív folyamatok felerősödése
kapcsolódhat ehhez kísérőjelenségként (reflexszerű didergés, vizelési inger,
izzadás stb.) A nagyobb gátlások kiküszöbölésének módja a sikerélmény. (20.)
Barkóczy Ilona és Putnoky Jenő könyvében
szintén a kudarc hatásáról ír. Ennek kedvezőtlen hatása lehet a magatartásra,
agresszivitásban, vagy szorongó bizonytalanságban nyilvánulhat meg. A
konfliktushelyzetekből adódó szorongások következtében különböző idegrendszeri
és organikus tünetek alakulhatnak ki. Ezek a tünetek a vegetatív idegrendszer
működési egyensúlyának megbomlására vezethetők vissza. Közismert tény, hogy
érzelmeink szoros kapcsolatban vannak a vegetatív idegrendszer működéseivel
(pl. düh hatására elsápadunk, vagy
elpirulunk). Ha ezek az érzelmi hatások állandósulnak (pl. düh, vagy
szorongás), akkor ezek jellegzetes organikus elváltozásokhoz vezethetnek (magas
vérnyomás, gyomorfekély, stb.)
A
szorongás további káros hatása, hogy megbomlik az agykérgi és a kéreg alatti
aktivizációs rendszerek összhangja. A vezetést inkább a kéreg alatti struktúrák
veszik át és ennek következtében lépnek fel a már említett viselkedésbeli
változások, mivel a már kialakult kérgi kontroll elveszti hatását. Romlik a
tanulási képesség és az intelligencia fejlődése is kárt szenvedhet. (21.)
Vekerdy
Tamás írásában az endorfinok szerepéről ír. Ahhoz, hogy a szinaptikus
kapcsolatok (tehát a tanulás) létrejöjjön, arra van szükség, hogy a gyerekkel
életkorának megfelelően bánjunk, hogy a gyerek jól érezze magát. „Ha valamit
rosszul mond, ismételjük el helyesen, de ne önmagában, mert az javítgatás,
hanem egy újabb gondolathoz, mondathoz kapcsolva. Amiből a gyerek azt érzi jót
mondott, amiről az óvó néninek is eszébe jutott valami, és továbbfűzte a
gondolatát. A javítgatás, a leintés, a türelmetlenség, az oldott, derűs légkör
hiánya, iskolás tanítgatás, oktatás, a spontán utánzás lehetővé tétele helyett,
mind-mind csökkentik az endorfinszintet, és ezzel visszafogják a
fejlődést.” (22.)
A készség és személyiségfejlesztés kedvező módja a pozitív visszajelzés,
amit az általános lélektan jutalmazásnak nevez. Jutalmazásnak nevezünk minden
pozitív értékelést, elismerést, méltányolást, minden olyan tanári, vagy szülői
megnyilvánulást, amely a cselekvést megerősíti. Érdekes megfigyelése a
pszichológiának, hogy ettől a felismeréstől függetlenül a negatív
visszajelzések használata gyakoribb a pedagógiában. Ennek oka lehet, hogy
sokkal nehezebb jutalommal nevelni, mint büntetéssel. A jutalom hatékonysága
sokkal jobban függ a jutalmazó és a jutalmazott közti személyes kapcsolattól,
mint a büntetés esetén. (23.)
A jutalmazás jelentősége abban áll, hogy a büntetéssel ellentétben cselekvés-repertoár bővítő. A zenepedagógiai
gyakorlatban ez úgy érvényesülhet, hogy a relatív helyes hangszeres
megoldásokat dicsérettel minősítjük. Saját helyes cselekvés-repertoárjával a
növendék sokkal jobban gazdálkodik, mint ahogyan a kívülről beleplántált
megoldást képes elsajátítani. Ezenkívül minden helyes zenei megoldást,
frazeálást, dinamikát dicsérettel jutalmazhatunk.
A pedagógiai irányításnak ez a módja
sokkal időigényesebb, de haszna sokrétű:
1. A
helyes hangszeres megoldások interiorizálódnak. A növendék sajátjának
tudja
mind a motoros, mind a zenei megoldások lehetőségeit.
2. Kialakul a növendék tudatában az ún.
kognitív-térkép, amelynek alapján
tájékozódni tud a zenei és motoros rész és
egész feladatok megoldásában.
3. Az önálló cselekvésterv kialakítása és az
önálló zenei kivitelezés döntési és
értékelési folyamatokban valósul meg.
4. Az önállóság növeli a tanuló
kompetenciaérzékét, amely nem más, mint
annak
tudata, hogy birtokol egy motoros és zenei képességegyüttest, s azzal
szabadon
bánhat.
5. Az interiorizáció következtében zenei
minőségnormák épülnek be a tanulóba,
amelyek
a tájékoztató iránytű funkcióját töltik be. Így a legjobb reprodukciós-
minőség válik céllá, s a belső normák által támasztott követelmények
teljesítése
a pozitív visszajelzés szerepét tölti be.
6. Az önálló döntések, önálló értékítéletek a
belső kontroll személyiség-
sajátosságban
szummálódnak, amelyek a jó értelemben vett független, szabad,
önirányított
cselekvés- és viselkedés-stratégiák kialakítását teszik lehetővé.
A sok dicsérettel jutalmazott növendék számára a zenélés örömforrássá
válik. Kialakul benne a kompetencia érzés, kreatívvá válik. Ha a megoldásokból
a legkedvezőbbet választja ki a tanár, ez arra inspirálja a növendéket, hogy ő
maga is újabb változatokat találjon ki. A tanuló sajátmagáról kialakított
én-képében összegeződnek a tanár pozitív visszajelzései és ez pozitív
önértékeléshez, sikerorientált személyiség kialakulásához vezet.
A sikerélmény rendkívüli motivációs erő. A siker elérésének szándéka a
növendéket reális célok elérésére vezérli. „A sikerorientált személyiség
legértékesebb személyiségvonása, hogy sajátmagának tulajdonít szerepet céljai
kitűzésében, elérésében, s ez nem kevesebb, mint a művészi és emberi felelősség
etikai tulajdonsága.” (24.)
A tanulói teljesítmény szempontjából lényeges az is, hogy
differenciáltan fejtsük ki véleményünket. Szociális vonatkozási
normaorientációról akkor beszélünk, ha a tanulók teljesítményét a csoport
átlagához viszonyítva értékeljük. Individuális vonatkozási normaorientáció
esetében a tanulók teljesítményét saját, korábbi teljesítményükhöz
viszonyítjuk.
A teljesítménymotivációban megzavart énképű tanulók fejlesztéséhez
hatékonyabb az individuális vonatkozási normaorientáció. Ez magában foglalja a
növendék fejleszthetőségének elképzelését, a teljesítmény oktatási folyamat
által való befolyásolhatóságát. Egészséges motivációjú tanulók esetében kedvező
lehet a versenyhelyzet teremtése, amit a társakkal való összehasonlítás nyújt.
A
tanárok különböző teljesítményelvárásai meghatározhatják a növendékek fejlődését.
A nevelő implicit módon bizonyos okoknak tulajdonítja a diák
teljesítményét és ez akaratlanul is kihat a növendék kausalis attribúciójára. A
tanárnak nagy felelőssége van tehát a tanuló attribúciójának kialakításában,
illetve a kedvezőtlen attribució megváltoztatásában. A kedvezőtlen attitűd nem
változtatható meg csupán rábeszéléssel, bíztatással. Csak a tudatosan
irányított, sikerhez vezető cselekvések változtathatják meg ezt a
beállítottságot. Fontos tanulság az is, hogy nem minden pozitív eljárás fejlődést
elősegítő hatású, és nem minden negatív reagálás eredményez kedvezőtlen hatást.
A
pozitív tanári eljárás pozitív tanulói énkép esetén csak akkor hatásos, ha ez
az adott tárgyhoz való érdeklődéssel és erőfeszítéssel párosul. Ha ez nem
valósul meg, „babér effektus” alakulhat ki, a tanuló úgy érezheti, hogy
felesleges különösebb erőfeszítéseket tennie.
Olyan
eset is előfordulhat, hogy ha a tanárban és a növendékben egyaránt pozitív
elvárás alakul ki, ez nem növeli a teljesítményt. Ennek oka, hogy a túlzott
elvárás nagy nyomást gyakorol a tanulóra, és az esetleges kudarc szorongást
vált ki belőle, mely meggátolja a kívánt teljesítmény elérését.
Negatív
tanári elvárás pozitív énkép esetén rövid távon pozitív hatást válthat ki,
kialakulhat a „tiltakozó motiváció”, ami nagyobb igyekezethez vezethet. Hosszú
távon a negatív tanári elvárás mindenképpen rossz hatású. (25.)
Érdekes
vizsgálat bizonyította, hogy milyen fontos a tanári visszajelzés.
Kisiskolásokból 3 csoportot alakítottak ki, mindegyiknek az volt a feladata,
hogy célba dobjon 20 percig. Az első csoportnál nem alkalmaztak megerősítést, a
másodiknál mindig dicsértek, a harmadiknál siker esetén kaptak elismerést. A
legjobb eredményt a harmadik csoport érte el, a második az első csoport lett és
érdekes módon a legrosszabban a második csoport szerepelt. Valószínűleg a babér
hatás lehetett az eredmény oka. (26.)
A
tanár számára a következő visszajelzési formák ajánlatosak.
Jó teljesítmény esetén: a tanuló bátorítása
mosollyal, bólintással, gesztussal, dicsérő szavak alkalmazása, pozitív
tartalmas értékelés.
Részben jó teljesítmény esetén: pozitívumok, negatívumok felsorolása,
támogató, bátorító attitűd
Kerülendő magatartás: elmarasztaló szavak, cinikus megjegyzések (27.)
Úgy
vélem, hasznos elgondolkodni az említett témákon annak érdekében, hogy
pedagógiai munkánk sikeres legyen.
Felhasznált
irodalom
1.
Laczó Zoltán (2002): Lélektan, zenepedagógia és társadalom. Parlando. 3.sz.
33-41.o
2.
Laczó Zoltán (2002): i.m.
3. Kokas Klára (1972.): Képességfejlesztés zenei
neveléssel. Zeneműkiadó, Budapest.
4.
Barkóczi Ilona-Pléh Csaba (1977.): Kodály zenei nevelési módszerének
pszichológiai hatávizsgálata.
Kodály Intézet. Kecskemét.
5.
Vekerdy Tamás (2002): Mire van szüksége gyermekemnek - hogy boldoguljon?
In:
K. Udvari Katalin (szerk.):„Psalmus Humanus”. Püski, Budapest.
6. Tusa
Erzsébet (1988.): Lesz-e szupernova –robbanás a zenepedagógiában? Parlando.
6.sz. 6-9.
7. Acsády László (2005): A zenei képességek idegrendszeri háttere. Az
előadás II. 26-
án
hangzott el a Budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában.
8. Acsády
László (2005): i.m.
9. Kozéki Béla (1975): Motiválás és motiváció.
Tankönyvkiadó, Budapest.
10.
Bábosik István (2003): Alkalmazott neveléselmélet. Okker.
11.
Réthy Endréné (1995.): Tanulási motiváció. Új pedagógiai közlemények. ELTE
Bölcsészettudományi Kara Neveléstudományi Tanszék és Pro Educatione
Hungariae
Alapítvány. 18-19. o.
12.
Réthy Endréné (1995): i.m. 23-24. o.
13.
Réthy Endréné (1995): i.m. 69. o.
14.
Réthy Endréné (1995): i.m. 70-71. o.
15.
Réthy Endréné (1995): i.m. 70. o.
16. Laczó
Zoltán (2002): i.m. 40. o.
17. Laczó
Zoltán (1988): Személyiséglélektani tényezők szerepe a hangszeroktatásban.
Parlando. 5. sz. 13-19. o.
18. Barkóczy Ilona-Pléh Csaba (1980):
Tanulás és motiváció. Tankönyvkiadó, Budapest
19.
Grastyán Endre (2000): A tanulás optimalizálása idegfiziológiai ismeretek
tükrében.
Parlando. 3-4. sz. 25-29.o.
20. Paul
Michel (1994): Zenei képesség, zenei készség. Zeneműkiadó, 101-106. o.
21.
Barkóczy Ilona-Putnoky Jenő (1980): i.m. 239-241. o.
22. Vekerdy
Tamás (2002): i.m. 204. o.
23.
Barkóczy Ilona- Pléh Csaba (1980): i.m. 251. o.
24. Laczó
Zoltán (1988): i.m.
25. Réthy
Endréné (1995): i.m. 77-78. o.
26. Gyenei
Melinda (2000): Pedagógiai pszichológia előadás, ELTE. XII. 2.
27. Réthy
Endréné (1995): i.m. 78-79. o.