Pap József
KORREPETÍCIÓ IDŐBEOSZTÁSA
Megoldható-e az időbeosztás reálisan? A problémát három oldalról közelítjük: elmélet, gyakorlat és a kettő összegzése felől.
·ELMÉLETI
MEGKÖZELÍTÉS
A többletterhelés aránytalan eloszlása
Képzeljünk el egy szép, hófödte tájat
az advent időszakában. A zongorateremnél
három tanszakról napi 20 növendék várja a sorát hangversenyláztól
fűtötten, összjátékra kiéhezve. Kérdés: Belefér-e mindez az adott
napba a zongoraórák zsugorodása nélkül? Bár a törvény egész évre
előírja a korrepetálás órarendbe illesztését, ezt
szakmai indokok nagyon megnehezítik. A kezdőknél a nehéz hangszerek (vonós, fúvós) normális
megszólaltatására hetek is rámennek. A haladóknál a művek terjedelme és bonyolultsága
okoz gondot. Átlagos képességű növendéknek 3. osztálytól felfelé esélye sincs
zongorás próbára vállalkoznia, november közepe előtt. A korrepetálásra szánt
összes idő így sűrűsödni fog. Ha egy félév munkája 5 hónap helyett egy hónapra
hárul, akkor a napi terhek is ötszörösére nőnek. Pl. heti 4 előírt óra esetén
napi 5 órára, ez minden emberi számítás szerint teljesíthetetlen!
Az idő intervallum megnyújtása a tehetséges
tanulók számától és kvalitásától függ. Az pedig teljes képtelenség, hogy egy
nem kiemelt zeneiskolában pont a tehetséges gyerekek legyenek többségben!
* Pap József zongoratanár és
korrepetítor. 1967-ben diplomázott Budapesten.
1975-ig Nagybátonyban, majd 2007-ig Solymáron tanított, jelenleg nyugdíjas
pedagógus. 1989-ben miniszteri dicséretben részesült.
Megoldáskeresés az
aránytalanság feloldására
Az is érdekes, hogy a zongorista miképp birkózik meg a többletmunkával?
·Ha spontánul hagyja, hogy mindenki akkor
jöjjön amikor tud, akkor zongora
óráit a rövidülés veszélye fenyegeti, hacsak nem szervezi
át aznapi tanóráit.
·Lehet kísérletezni a tanítási nap két végének meghosszabbításával,
de a kijelölt növendékeknek
valóban meg kell tudni jelenniük!
·Új ideiglenes órarend készítése esetén felborul az
addigi rend, és lehet, hogy több
kárt okoz, mint hasznot.
·Ha a zongoristának van „bevethető” szabadnapja, az
akadályozó tényezők kizárásával (másodállás, túlórázás, tanfolyamok, orvosi
kezelés stb.), akkor az a szorult helyzetekben eredményesen felhasználható.
Vizsga
A terhek ilyenkor hatványozódnak. Megnövekedett darabszám, fokozódó elvárásokkal. Ráadásul a zongoristák is saját vizsgájukra készülődnek!
Kárpótlás
A fáradtságérzetet enyhíthetik
a jó emberi kapcsolatok, és a zenei élmény kibővülése.
A jó kollektíva
A zenésztantestület nemes lelkű emberek gyülekezőhelye. Minden esély adott igazi szakmai és emberi
barátságok kialakulására. Ha szaktanár és zongorakísérő közt harmonikus a
kapcsolat, együtt hamarabb rátalálhatnak a megoldásra, mint külön utakon járva.
Zenei élmény kibővülése
Bár a zongoradarabok önmagukban is csodálatosak, de ki ne élvezné például hegedűsöknél Vivaldi Négy évszakjának lekísérését?
Egyszóval: szeretünk
korrepetálni, de jóból is megárt a sok!
Egy jó
gyakorlat rácáfolhat az elméleti
okfejtésekre. Iskolalátogatásaim tehát tapasztalatcserére
irányultak.
·GYAKORLATI KITEKINTÉS
A száraz statisztika
Összesen 26 zeneiskolában jártam,
8 fővárosi, 14
Két helyen
megtagadták az
adatszolgáltatást, mert „az az iskola
belső
ügye”. Joguk van elzárkózni, hisz demokráciában élünk!
Annál nagyobb
köszönetet szeretnék mondani az
együttműködő zeneiskoláknak!
Korrepetálás, korrepetítorral
Fővárosunk exponáltabb kerületeiben függetlenített korrepetítorok működnek. A valamennyi tanszakot egyaránt érintő nagy
szakmai kihívások (versenyek, felvételik stb.) kényszeríthették a kerületeket a
számukra legjobb megoldás megtalálására.
A fárasztó adathalmaz helyett az óránkénti
növendéklétszámot érdemes összehasonlítani.
Minimum: 4-5 fő (akkor kevesebb, ha a tanárok utaznak is a kihelyezett tagozatok
között.)
Maximum: 12 fő
Átlag: 8-9 fő.
Korrepetálás belső erőkkel
Ahol csak zongoratanárok
kísérnek, ott legegyszerűbb megszámlálnunk a korrepetíciós
naplóba bejegyzett növendékeket.
Minimum:15 fő.
Maximum:81 fő. (Csillagászati nagyságrend!)
Átlag: 30-35 fő. (Kicsit sok! 20-25 fő megnyugtatóbb lenne.)
Korrepetálás vegyesen
Ha a zongoristák már nem győzik a terhelést, melléjük is hívhat az iskola korrepetítort (ha tud!).
A tapasztalatok elég jók e téren,
egyre többen vezetik be a vegyes korrepetálást, mely szintén eredményesen működik. A látogatásokból nem derült ki, hogy az
iskolák anyagi lehetőségei hogyan függnek össze az urbanizációval és infrastruktúra fejlesztéssel. Budapesti kerületek is vannak,
ahol csak zongoratanárok működnek, és vidékre is gyakran hívnak korrepetítort.
Inkább egy történelmi folyamatnak vagyunk szemtanúi. Először még mindenütt a kinevezettek kísértek, később
kialakult a vegyes- majd a tisztán külsős korrepetálás.
Mikor járnak a gyerekek zongorás próbára?
1./ Ha már tudják a darabot.
2./ Egész
évben.
Az első
kérdésre 8 választ kaptunk.
A másodikra 4 helyen magabiztosan állították: „Mi már szeptember végén szerepelünk, és onnantól már folyamatos
a korrepetíció”! (Ahol a tehetséges gyerekek állandóan „feszegetik az iskola
falait”, ott nem vonható kétségbe
a hangversenyszaporítás fontossága!)
Három intézmény
állította, hogy ez tanártól függ,
míg egy iskola
azt, hogy
növendéke válogatja.
A többletterhelést a zongorista hogyan oldja meg?
1./Spontánul (6 iskola)
2./Tanítási idő meghosszabbításával (5 iskola)
3./ Új
órarenddel (2 iskola)
4./ Szabadnappal
(4 iskola)
A településeknél átfedések is vannak, tehát egyszerre
több lehetőséggel is élnek.
Ötletparádé
·A tehetségek
számára havonta stúdiófelvételeket szervezünk.
·Kéthetente szerepelünk! (biztos
van hely, ahol naponta is játszanak, csak azt nem
találtam meg!)
·Ha sok a szereplés, egyenletesebben oszlik el a korrepetíció. (Valóban? Ez megtárgyalandó!)
·„Zenélő
csütörtök”: egy általános iskolai szünetben, bizonyos rendszerességgel mindig
megszólal egy zeneszám. Ezt „Ki nyer ma” játékkal összekötötték, valamelyiket
az alapító Czigány György is vezette!
·„Talentumok
bemutatkozása”. Közös rendezvény az
általános iskolával. Színjátszással, akrobatikával, zeneszámokkal, polgármesteri nyitóbeszéddel, szünetben büfével.
·A hangszeres
tanárok viszik növendékeiket a zongorás próbákra!
·„Nekem van egy raplim”
– mondja ezt egy művészeti vezető.
„Zongoraóra alatt nincs korrepetálás!” (Raplizni lehet, ha az időbeosztás
problémája már megoldódott.)
·Előfordul, hogy egy zongorastátusz félig
zongoristákkal, félig korrepetícióval van kitöltve.
Így a próbák jobban beleilleszthetők az órarendbe, és a tanítással egyenrangú
lesz a zongorakísérés.
·Korrepetálni csak tanítás után lehet,
de nálunk az
17-18 óráig befejeződik. (Ideális állapot! Reméljük, sose változik meg kárukra.)
·Suzuki-módszer hegedűre és gordonkára (lásd: később)
·A torlódás elkerüléséhez szaktanárnak és zongorakísérőnek egyaránt kompromisszumos együttműködésre van
szükség. (Telitalálat! Igazolódott az elmélet „Jó kollektíva” című fejezete.)
·A szolfézstanár
is besegít a korrepetálásba.
·Néhány helyen a fúvóstanár saját növendékeit lekíséri.
·Olyan iskolát is kifogtam, ahol két zongorastátusz mellett csak népzenei
tagozat működik, melyet nem kell korrepetálni! (Hát ez is megoldás!)
III. TANULSÁGOK
LEVONÁSA
„Korrepetítorok
vagy zongoratanárok”? Ez a kérdés, válasszatok!
Nem csak a szakmai
terhek nagysága dönthet, hanem a tanszakok létszámarányai is.
·Ahol sokkal több
a zongorista mint a korrepetálandók
együttvéve, ott a kinevezettek bőven ellátják teendőiket.
·Fordított esetben viszont
a külső
munkaerő vészhelyzetet menthet!
A korrepetítor előnye, hogy csak az a
dolga, így sokkal nagyobb mennyiségeket képes ellátni. Hátránya, hogy
bevezetése vagy anyagi kérdés, (fejlesztés) vagy a helybeliek korrepetáló óráik
leadására kényszerülnek.
Egy disznó hány
ludat győz?
·Ugyanez a zongorista oldaláról nézve:
·Megszámláljuk korrepetálandó növendékeit. Ezt törvény nem
szabályozza, de határeseteit
érdemes áttekintenünk.
·Ahol ez a szám 10 körül
mozog, ott jelen problémánk nem áll fenn.
·Ha viszont eléri, vagy meghaladja az 50-et, az
komolyan feladja a leckét a vezetőségnek! Vagy magukra hagyja zongoristáit,
akik előbb csak megutálják a korrepetálást, később vándorlásra kényszerülnek,
vagy harcok árán is segítséget szerez.
Elhangzott olyan
igazgatói vélemény is, hogy ahol
még nincs korrepetítor, ott semmi esély annak
bevezetésére, egyértelműen célozva ezzel a felsőbb szervektől való
anyagi függőségre. A szekér viszont már elindult! Sokkal könnyebb egy mozgásban
lévő szekeret tolni, mint nyugalmi helyzetéből kirángatni!
Suzuki-módszer
Csoportos hangszeroktatás Suzuki-elvei
alapján. Lényege:
a tanulók egymást figyelve lesik el a jó dolgokat. Sokkal
könnyebben tanulnak darabokat és jóval
hamarabb kerülhet sor korrepetálásra is. Bár a módszer sikerét névadója garantálja, elterjedése mégsem ígérkezik könnyűnek.
Feltételezhetően a szaktanároknak ehhez alapos átképzésben kell részesülniük.
Kozmetikázás, vagy valóban
megoldott probléma?
Ahol valami nehezen megy, ott irigykedve
tekintenek sikeresebb riválisaikra. Sokakban
felmerülhet a gyanú, hogy az eredményesebb helyek csak látszólag azok, mert kiszépítették
őket. Nem is lehet itt abszolút
igazságot tenni!
·Egyrészt zeneiskoláinknak manapság a létükért is harcolniuk kell! Nem mutathatnak gyengeséget a vizsgálatok során semmilyen vonatkozásban sem!
Ilyen körülmények között a szépítés nem bűn, hanem
megengedett játékszabály!
·Másrészt nem bánthatjuk meg
azokat a szakmai köröket sem, akik
tényleg a valóságot tárták fel, vagy
nagyon megközelítették. Ha nemcsak diákban van jó és rossz,
hanem tanárban is, miért ne lehetne
ez így zeneiskolai
vonatkozásban is? Mennél több jó B tagozatos
van, annál nagyobb serkentést kapnak a többiek, annál hamarabb abbahagyják a gyengébbek és létrejön
az eszményi
zeneiskola! Ilyen „csodahelyet” bárhová elképzelhetünk, de bizonyításához
legalább egy tanévet ott kellene
ledolgoznunk.
·Harmadrészt: akkor már dicséret
illeti azokat az iskolákat
is, ahol bátran felvállalták gondjaikat! Ha sehol se lenne probléma, fölösleges lenne cikket írni.
Több szereplés, több vagy kevesebb teher?
Vegyünk mintának
olyan iskolát, ahol havonta szerepelnek
a gyerekek!
·Ha mindig, mindenki játszana, a zongoristák lemondhatnának növendékeikről a korrepetálás kedvéért.
·Ha a korábban játszókat mentesítenénk a tanszaki hangversenyekről, az pedagógiai
öngól lenne; a reprezentatív koncertekből pont a favoritok maradnának ki.
·Csupán egy járható
út marad, amit járnak is: kis csoportokban felváltva szerepelgetnek és korrepetíciós időben próbálnak. Ez eddig rendben is lenne, ha nem
jönne el ismét a december,
ugyanolyan rövid idő alatt, ugyanazzal a gyerekmennyiséggel.
Nem mindegy,
milyen a növendékanyag összetétele!
·Ha sok az antitalentum, akkor fölösleges a koncertszaporítás, mert csak leégésekhez
vezetne.
·Ahol elég magas
az átlagnívó,
eminensekkel is jól megtűzdelve, ott van értelme szerepléseket szervezni, és
minél több a tehetség, annál könnyebben mennek a zongorás próbák is. Igaz,
ehhez fel kell vállalni a velejáró többletmunkát, nevezetesen az évi anyag nagy
részének összepróbálását is!
Tehát a korrepetálás torlódásán a sok fellépés csak
közvetve, a tehetségek kibontakoztatásán keresztül segíthet!
Összefoglalás
Irreális a probléma, és nem
is oldható meg mindenütt egyformán. Szerencsére egyre több egészséges
kezdeményezés indul a kétirányú rendezés felé.
1./ Optimálisra
kell beszabályozni a koponyánkénti korrepetálandókat minél több tanár
vagy korrepetítor bevonásával.
2./ A felgyülemlő
többletmunkához szükséges időt valahogy biztosítani kell.
Befejezés
Országos sablon nincs a megoldásra.