Turmezeyné Heller Erika*
A
tehetséggondozás és a kooperatív tanulás
kapcsolata (pdf)
|
|||||||
Szerző: |
|
||||||
Cím: |
A tehetséggondozás lehetőségei a kooperatív tanulásban |
|
|||||
Kiadó, évszám: |
Didakt Kiadó, 2011 |
|
|||||
Terjedelem: |
76 oldal |
|
|||||
1540,-Ft |
|
E könyv a kooperatív tanulás módszereinek alkalmazásában nyújt segítséget gyakorló pedagógusoknak, illetve pedagógus hallgatóknak. Elsősorban a komplex rendszer kiépítésére, működtetésére helyezi a hangsúlyt, illetve ad konkrét javaslatokat a megvalósításhoz abban a meggyőződésben, hogy a tehetséggondozás szempontjai csak így érvényesülhetnek igazán. A kötetben a szerző az elméleti tudás felidézését nem külön fejezetként tárgyalja, hanem a gyakorlati alkalmazáshoz, mintegy indoklásként kapcsolja a megfelelő helyen.
TARTALOM
Előszó
1.1. A tehetség fogalma
1.2. A tehetségfejlesztés szervezési formái, módszerei
1.3. Társas kapcsolatok a nevelésben; a tehetséges tanulók személyiségének és társas készségeinek fejlesztése
1.4. A kooperatív tanulás helye a stratégiai tanítási-tanulási módszerek rendszerében
2.1. Tervszerű csoportalakítás
2.2. Az értékelés rendszere
2.3. A kooperatív tanulás bevezetése: az együttműködés képességének fejlesztése, csoportfejlesztés
2.3.1. A közös munka szabályainak kialakítása, a csoportok működésének szabályozása
2.3.2. A pozitív csoportlégkör megalapozása
2.3.3. A csoportok identitásának erősítése
2.4. A tanítás-tanulás tervezése
2.4.1. A tanulásszervezés-tanulásirányítás további szempontjai
2.4.2. A tanóra
felépítése
3. Kooperatív technikák az oktatás folyamatában
3.1. Az ismeretszerzés
3.1.1. Interjú
3.1.2. Véleményvonal
3.1.3. Sarkok választása
3.1.4.Mozaik
3.1.5. Telefon
3.l.6.Villámkártya
3.2. A tanultak alkalmazása
3.2.1. Kerekasztal
3.2.2. Edzés párban
3.2.3. Feldarabolt mondatok
3.2.4. Csoportkonzultáció
3.2.5. Gondolkodásfejlesztés – kérdésalkotással
3.2.6. Gondolkodásfejlesztés – csoportosítással
3.3. Rendszerezés és rögzítés – gondolattérképpel
3.4. Az ellenőrzés és értékelés
3.4.1. Diákkvartett
3.4.2.
Csoportteszt
4. Problémák a csoportok működésében
4.1. Szerepek
4.2. Kommunikációs minták
4.3. Szituációs játékok, modellálás, megerősítés
4.4. „Heti készség”
* A szerző az ELTE Tanító –és Óvóképző Kar adjunktusa. Turmezeyné dr. Heller Erika: A tehetséggondozás lehetőségei a kooperatív tanulásban c. könyvéből (Didakt Kiadó 2011) a szerző és a Kiadó szíves engedélyével figyelemfelkeltés céljából közöljük a tanulmány teljes I. fejezetét. (A Szerk. megj.)