UJHÁZY LÁSZLÓ*
SZTEREÓ FELVÉTELEK HALLGATÁSA A ZENEOKTATÁSBAN
Napjainkban
a tanórai közös hangfelvétel-hallgatás a zeneoktatás egyik fontos eszköze. A
felvételek segítik a zenemű megismerését, bemutatják az előadói értelmezések
sokszínűségét, ismételt lejátszhatóságuk révén lehetővé teszik egy-egy részlet
alaposabb elemzését, s a legrejtettebb szólamokra is érzékeny mikrofontechnika
segítségével feltárják a hangzáskép belső felépítését. S mivel a hangfelvételre
Stokowsky és Glenn Gould1 nyomán ma már egy olyan önálló művészetre
tekintünk, melyben a mű, az előadás és az
akusztikum harmonikus egységben ötvöződik, ezért ideális esetben a felvételek
egy sajátos hangzásesztétikai élményben
is részesíthetik a hallgatót.
Kérdés
azonban, hogy egy akusztikai szempontból „átlagos” tanteremben, gyenge minőségű
lejátszó berendezés, vagy akár kitűnő készülékek rossz elrendezésekor a diákok
valóban az eredeti felvételt, vagy
annak csupán egy eltorzított, lecsupaszított változatát hallják-e? Kedvezőtlen
technikai körülmények között a zeneszerző és előadó üzenete, valamint a zenei
rendező és a hangmérnök művészi újjáteremtő tevékenysége egyáltalán
megérintheti-e őket? A kérdésekre a válasz egyértelmű: kizárólag megfelelő
akusztikai környezetben és elrendezésben, ígényes készülékek által
megszólaltatva érhető el, hogy sem a zene, sem a hangzásesztétika ne szenvedjen
csorbát a lejátszáskor.
Hangmérnökként
és gyakorló konzervatóriumi pedagógusként már több mint egy évtizede
rendszeresen mutatok be felvételeket diákjaimnak. A stúdióminőségű lejátszásnak
köszönhetően naponta megtapasztalom, hogy a tanulók mennyire fogékonyak a szép
hangzásra, s hogy az évek során hogyan fejlődik a hangszórókból megszólaló zene
iránti igényességük, ami a jó példa nyomán remélhetően majdan egész zenei
pályájukat végig kíséri.
Fontosnak érzem tehát, hogy valamennyi zeneoktató
intézménynek legyen egy olyan tanterme, melyben minél jobb minőséggel lehetséges
a felvételek bemutatása, hiszen ezt a hazai zeneoktatás feltétlenül
megérdemelné. Alábbi írásommal ehhez szeretnék segítséget adni, szólva
a terem elrendezéséről, a hangszórókról és a szükséges akusztikai környezetről.
A terem elrendezése
A
sztereó zenefelvételek hallgatásakor az egyik legkritikusabb szempont, hogy a hangszórók
által közvetített hangszerek iránya mennyire pontosan érzékelhető.2 A
probléma abból adódik, hogy míg egy hangversenyterem nézőterén a pódium számtalan
olyan irányából ér bennünket valamilyen hangbenyomás, melyben ténylegesen
hangforrások vannak, addig a sztereó hangszórópár hangképe csak két valóságos hangforrást ill. irányt tartalmaz,
míg a többi csupán látszólagos
(virtuális) irány, melyben nincsen hangszóró. Ebből következik, hogy míg pl.
egy zongoraverseny hangversenytermi hallgatásakor a pódium közepén elhelyezett zongorát
a terem bármely pontján irányhelyesen érzékeljük, addig ugyanezt sztereó
felvételről hallgatva a szólistát már csak a két hangszóró szimmetriatengelyében,
ill. ennek egy viszonylag szűk környezetében halljuk középről. Ebből a
szimmetriatengelyból pl. bal irányban kimozdulva a virtuális irányok ugyancsak
elmozdulnak, s – az előbbi zenei példát folytatva – ilyenkor a zongora iránya
is egyre inkább balra tolódik. Az irányok e torzulása nemcsak a példában
említett közép-, hanem valamennyi látszólagos irány esetén létrejön. Minél
kisebb a hangszórók egymástól való távolsága, (az un. bázistávolság) ez az elmozdulás annál érzékenyebb a hallgató elmozdulásaira,
ami pl. a számítógép monitorok esetében jól megfigyelhető. A leírt jelenség
következménye tehát, hogy a sztereó
hangszórók által sugárzott hangkép csak egy nagyon korlátozott területen
irányhelyes.3
A
stúdiókban a felvételek készítésekor viszonylag könnyen biztosítható, hogy a
zenei rendező és a hangmérnök ebben a szimmetriatengelyben helyezkedjen el,
hasonlóan a házi zenehallgatáshoz, ahol többnyire ugyancsak egy-két hallgatóval
számolunk. De mi a helyzet az iskolában, ahol pl. egy zeneirodalom órán már
csoportos zenehallgatásról van szó? Nem ülhet minden tanuló a
szimmetriatengelyben, ráadásul a hangszóróktól való távolságuk sem szabható meg
tág határok között. Az pedig eleve nem lenne szerencsés, ha a tanulók egy
részét kizárnánk a minőségi zenehallgatásból.
A
Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola hangkultúra tantermében
szubjektív-akusztikai tesztsorozattal vizsgáltuk meg, hogy átlagos tantermi méretek
között egyidejűleg hány diák számára lehetséges egy sztereó hangkép viszonylag
irány-torzítatlan érzékelése. A vizsgálat során a tanulók egymás mögött 4
sorban helyezkedtek el, soronként 5-5 ülésen olymódon, hogy az ajánlások
szerinti optimális lehallgatási hely a második és harmadik sor közé esett.4
A hangszórópárból pontosan a hangkép középirányába kevert zongora5 szólalt
meg, s a tanulóknak egy tesztlap kitöltésével meg kellett határozniuk, hogy az
egyes ülőhelyeken a bázis melyik irányából hallják a zongorát, miközben a teszt
során helyeiket szabadon cserélhették. Az így nyert többszáz adat kiértékelése
is igazolta, hogy a legjobb irány-lokalizáció a szimmetriatengelyben van, s
ettől jobbra vagy balra kimozdulva a középirány is elmozdul, mégpedig annál
nagyobb mértékben, minél közelebb vagyunk a hangszórók vonalához, míg attól
távolodva az irányeltolódás egyre csökken. Ezért tantermi, csoportos felvétel-hallgatáskor a szokásos négyzetes
pad-elrendezés helyett csak a mellékelt vázlatrajz szerinti ék-alakzat
alkalmazható, s tapasztalataink szerint 6,5 méteres teremszélesség és 4 méteres
bázistávolság esetén így kb. 12 fő számára biztosítható kielégítő
irányérzékelés.6 Ez a
„kielégítő” lokalizáció azt jelenti, hogy – ismét a korábbi zongoraverseny
példát idézve,– a szóló hangszert mindenütt a bázis „közép-tájáról” érzékeljük,
továbbá a bal- és jobb oldalon elhelyezkedő vonós szólamok közötti irány- és
hangerő egyensúly is megfelelő. Szükség esetén a létszám némi megalkuvással egy
további hátsó széksor beiktatásával 18-ra növelhető. (az ábrán szaggatott
vonallal jelölve), ám itt már a hallási szög nagyon lecsökken, ami abban
nyilvánul meg, hogy pl. egy hegedű kettősverseny esetében a két szólista térbeli
elhelyezése nem különül el egymástól markánsan. Ezzel ellentétben a hallgatási
zóna elől, a hangszórók irányában nem bővíthető: ott a hallási szög ugyan nagy,
az irányok jól érzékelhetők, de stabilitásuk a hallgató spontán kimozdulásaira
nagyon érzékeny. Egy további fontos tapasztalat, hogy a hallgatási zóna korlátozottsága
következtében a teremben a nagy helyigényű „iskola padok” helyett csak ülések
helyezhetők el.
Milyen hangszórókat alkalmazzunk?
Napjaink
hangszóró kínálata igen bőséges, így olykor még a szakemberek is csak hosszas
teszt-folyamat nyomán képesek a célnak megfelelő tipus megnyugtató kiválasztására.
Bár a hangszórók egyes műszaki tulajdonságait adatlapjaik általában
tartalmazzák, ám ezek sohasem teljesek, s szubjektív hangzási tulajdonságaikkal
sincsenek mindig összhangban. Ezért a kiválasztásban fontos szerep jut az egyéni
izlésnek, sőt lényegében inkább ez a döntő. Ebből a szempontból nagy előnyt
élveznek a hangszerekkel állandó napi kapcsolatban álló zenepedagógusok, hiszen
egy ilyen tesztelés során a „géphangot” nem egy másik géphanggal, hanem az élő
hanggal vethetik egybe.
Hangzási
szempontból a hangszórók két alapvető kategóriába sorolhatók: az analitikus és szintetikus jellegűek. Az előbbiek a hangkép elemeit jól
körvonalazottan elkülönítik egymástól, a hangképet szinte „nagyító alá
helyezik”, s még az apróbb „szeplőkre” (pl. lapozás, székreccsenés, billentyűzajok,
bithibák) is felhívják a figyelmet. Inkább a felvételek készítésekor előnyösek,
ezért a valóban kitűnő hangzású, magasabb árfekvésű stúdió-hangszórók is ebbe a
csoportba tartoznak. A hangszórók másik csoportjára inkább a kellemes,
olvadékony, a hangkép egészét egységbe tömörítő hangzás a jellemző, s ebből
eredően az apróbb hibákat inkább jótékonyan elkendőzik mintsem feltárják. E két
hangzási véglet között természetesen számtalan átmeneti tipus is létezik, s az
iskolai zenehallgatás céljaira is ebből a köztes csoportból célszerű
választanunk, de úgy, hogy inkább az analitikus jelleg legyen a domináns.
A
hangszín megítélésekor arra törekedjünk, hogy pl. a magas vonósok ne legyenek
túl élesek, ám ennek ellenére érzékeljük a felharmonikusok csillogását, a
basszusok pedig testesek legyenek, ám ne döngjenek.7 Mint ahogyan a
bőgő basszusa is testesebb a csellóhoz képest, ehhez hasonlóan a hangszórókra
is érvényes, hogy általában minél nagyobb a méretük, annál meggyőzőbb a mélyhang-sugárzásuk.
A ma gyakorta reklámozott házimozi rendszerekhez széles körben ajánlott megoldás,
mely kis hangszórókat alkalmaz, s a basszusokat egy külön, nagyobb
„mélynyomóra” bízza, a filmeknél megfelel, ám a zenei felvételekhez nem
ajánlott. Tehát sztereó hallgatást
feltételezve két, a basszusokat is kielégítően sugárzó (un. szélessávú)
hangszóróra van szükség, külön mélysugárzó nélkül. Az átlagos tantermi
körülmények között a kb. 2x100 wattos sztereó erősítő és a két kb. 150 wattos
hangszóró elegendő. (Az értékek megközelitőek, ám nagyon fontos, hogy a
hangszóró maximális teljesítménye mindig valamivel nagyobb legyen az erősítő maximális
teljesítményéhez képest.)
A hangszórók elhelyezése
A
hangszórókat a teremben annak hossztengelyére szimmetrikusan kell elhelyezni,
egymástól kb. 4m távolságra. A teremnek ennél feltétlenül szélesebbnek kell
lennie, mert a hangszórók nem kerülhetnek
annak sarkaiba. (A sarkokban megszólaló hangforrások hangszínét a basszus
hangfekvésben a közeli falak kellemetlenül elszínezik: egyes hangok
aránytalanul felerősödnek, míg mások elhalkulnak. Látszólag úgy érezzük, mintha
a basszusok markánsabbak lennének, ám ez zenei szempontból igen egyenetlen.)
A
hangszórókat olyan magasságban kell elhelyezni, hogy magashang sugárzóik (a
hangszóródobozban általában legfelülre helyezett kis sugárzó) az ülő
fülmagasságban, vagy annál max. 10-20 cm-rel magasabban legyen. Ui. a
hangszerekhez hasonlóan a magas ferekvenciákat a hangszórók is irányítottan, csak
egy szűk kévében sugározzák a legintenzívebben. Ezért kedvezőtlen a magasra
(pl.szekrény tetejére) vagy túl alacsonyra helyezett hangszóró. Ugyancsak a
magasfrekvenciák irányítottsága indokolja a hangszórók enyhe befelé fordítását
is.
Az akusztikai környezet
A
tantermek akusztikai szempontból többnyire rendkívül kedvezőtlenek: a nagykiterjedésű
csupasz falak következtében konganak, (ezzel rontva a beszédérthetőséget), a
hangot elszínezik, továbbá az ilyen környezetben a zajok is aránytalanul
felerősödnek. Nemzetközi szinten ma már intenzíven foglalkoznak a tantermek
akusztikai kérdéseivel, hiszen a kedvezőtlen környezet a tanulók számára is
fárasztó, és tanárnak-diáknak egyaránt felesleges többlet-terhelést jelent.
Hogy a zene és az akusztikai környezet összhangjának megteremtése mennyire
fontos, azt az előadóművészek naponta megtapasztalják, s ugyanerre az összhangra
van szükség akkor is, ha a zene hangszórókból szólal meg. Még a legkitűnőbb
hangszórók sem adják vissza a felvétel eredeti hangzását akkor, ha a
kedvezőtlen akusztikai környezet azt elszínezi, ezért a hangfelvételek minőségi
hallgatására szolgáló helyiségek hangzási kialakítása ma már a teremakusztika
egy speciális területét képezi. Ezen a téren a legfontosabb követelmények a
következők: a hangszórók közelében levő ill. a hangszórókkal szemközti
falfelületek elnyelő anyagokkal történő csillapítása. Itt természetesen nem
különböző textiliák beakasztásáról, vagy a közismert tojástartó dobozok falraszegeléséről
van szó, hanem egy szakszerű akusztikai tervezésről, mely a teljes hallható
hangtartományban gondoskodik a szükséges, és az ajánlások által előírt
csillapításról. Nem szükséges a teljes belső felület beborítása, hiszen a
nyílászárók ezt nem is engednék meg, másrészt a túlcsillapított környezet
„hangerő-éhséget” okoz, aminek a túlhajtott hangszórók látnák a kárát. Így
tehát a hangszórók térfelének erőteljesebb csillapításával szemben a terem
hátsó térfelén erre nincsen annyira szükség, de az egymással szemközti sima
falfelületek megtörése (pl. ráhelyezett díszítő elemekkel) ott is előnyös. A
terem egészében – de a hangszórók előtt feltétlenül – célszerű egy minél
vastagabb szőnyeg elhelyezése, hogy a kemény padlóról történő
hangvisszaverődéseket csökkentsük, ezek ugyanis ronthatják az érzékelt
hangszínezetet. Mint az a vázlatról is látható, nagyon fontos a teljes akusztikai-elektroakusztikai szimmetria
megvalósítása.
A
külső zajok beszivárgása elleni védelem megteremtése egy már meglévő épületben
nagyon nehéz feladat, ezért fontos a terem kiválasztásánál az utcai épületfront
és a zajosabb belső környezet elkerülése, valamint a nagytömegű, hangszigetelő
ajtók alkalmazása.
***
A
fentiekben döntően a témakör technikai vonatkozásairól írtunk. Ám amint a
rendszert birtokba vesszük és megszólal benne az első hangfelvétel, a műszaki
kérdések attól a pillanattól kezdődően átadják helyüket a zenének, hiszen nem
kevesebbről van szó, mint arról, hogy diákjainkat milyen hangzásminőségben
segítjük a zene tudatos befogadásában és élvezetében.
Jegyzetek:
1.
Leopold Stokowski hívta fel a figyelmet arra, hogy a hangfelvételeken olyan
szólamok is hallhatóvá tehetők, melyek a koncerteken a hangelfedési jelenségek
következtében elsikkadnak. Glenn Gould nevéhez fűződik az a felismerés, mely
szerint a hangfelvételnek a koncert-élmény helyett egy olyan, másfajta
élményben kell részesítenie a hallgatót, mely csak az elektroakusztika eszközeivel
valósítható meg. Munkásságukkal mindketten elősegítették a
hangfelvétel-művészet létrejöttét.
2
Itt felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán miért olyan lényeges a felvételek
hallgatásakor a pontos irányérzékelés? A választ itt is a zene oldaláról kaphatjuk
meg, hiszen a zenének – a többkórusos technikában, majd különösen Mannheim után
- mindenkor fontos eleme volt az alkalmazott ültetésrend, amit a fennmaradt
számos korabeli pódium-vázlat is alátámaszt. Az együttjáték szempontjai mellett
a más-más irányból megszólaló hangszerek a hallgatót is segítik a zenében
történő tájékozódásában, annak befogadásában. Ám míg a koncertek alkalmával
ebben az előadókkal fennálló vizuális kapcsolat is segíti, addig felvételek
esetén kizárólag a hangi benyomásokra támaszkodhat. Ezért fontos a
hangfelvételek átgondolt irányfelépítése és annak a lejátszáskor történő pontos
érzékelhetősége. A mono technika egyetlen pontba tömörített hangzásával szemben
zenei szempontból ez a sztereó technika legnagyobb előnye.
3.A
sztereó felvételek meghallgatására vonatkozó nemzetközi ajánlás ezért egyidejűleg
csak 8 fő részére javasolja a meghallgatást, melyek közül a felvétel
irányviszonyait (sztereóhatását) csak a szimmetriatengelyben elhelyezkedő 4 fő
értékelheti.
5.
Egy ilyen teszt során fontos, hogy a zenei anyag hangzása minél állandóbb
legyen, ezért a lejátszott felvétel gépzongora volt. Ílymódon egy rövid zenei
részlet állandóan ismételt, monoton lejátszása helyett a zene folyamatosan
szólhatott
7.
Ez utóbbi a legegyszerűbben pl. Bartók: Zene... c. művének valamelyik újabb
felvételével történhet. (Pl. a Hungaroton Bartók Új Sorozat HSACD 32510 kimagaslóan
szép felvételével.) Ha a vizsgálandó hangszórón érzékeljük a zongorahangok
határozott megszólalását, az ütőhangszereknél a verő és a hangszer
találkozásának „anyagszerűségét”, s emellett a hangszín is természetes, a
sztereóhatás pedig mind szélességében, mind mélységéban (hallástávlatában) jól
közvetíti a Bartók által előírt különleges ülésrendet, akkor erre a hangszóróra
nyugodtan rábólinthatunk.
* Ujházy László (Budapest, 1937. VII. 31.)
hangmérnököt, az MR. Ny. műszaki ig. helyettesét, a Szent István Király
Zeneművészeti Szakközépiskola hangkultúra tanárát, a Camerata Hungarica
régizenei együttes és a Magyar Zenetudományi- és Zenekritikai társaság alapító
tagját, számos rádiós nívódíj, valamint a Magyar Köztársasági Érdemrend
Kiskeresztje cím tulajdonosát 75. születésnapja alkalmából egyik legújabb
tanulmányának közzétételével köszöntjük! (A Szerk. megj.)