VARSÁNYI LÁSZLÓNÉ*
40 éves a Szobi „Kodály Zoltán” Zeneiskola
Tisztelettel és szeretettel köszönöm a Szobi Kodály
Zoltán Zeneiskola 40 éves jubileumi ünnepségének minden kedves résztvevőjét.
Varsányi László vagyok, az egykori Pest megyei VB. Művelődési Osztályának
egykori, a zeneiskolákkal foglalkozó munkatársa. Köszönöm, hogy nem felejtettek
el és meghívást, sőt megemlékező lehetőséget is kaptam erre az alkalomra.
Sajnos egészségi problémáim és családi okok
miatt nem tudok részt venni az ünnepségen, ezért Várda Gyula nyugalmazott
zeneiskolai igazgatót kértem meg arra, hogy gondolataimat tolmácsolja. Úgy
gondolom, hogy egy Kodály Zoltán nevét viselő Zeneiskola jubileumi ünnepségén
Kodály tanár úr gondolataira, tanácsára, tanítására, nemzet-nevelő programjaira
kell emlékezni és emlékeztetni.
Az első ilyen lelkesítő gondolat a „Legyen a
zene mindenkié”[1]
kívánság volt. Kodály Tanár Úr pontosan tudta, hogyan hat a zene az emberi
értelemre, és az ember érzelmeire, ezért fontosnak tartotta, hogy a zene
mindenkié legyen, mindenkié lehessen.
Elsősorban a népdalokra és azok éneklésére
gondolt, hisz nekünk magyaroknak csodálatos népdal-kincsünk van!Nincs olyan
élethelyzet, érzelmi állapot, amire ne találnánk népdalt, éppen ezért a
magyarság-tudatunkat is erősíteni akarta.
Lehet népdalt egyedül is énekelni, de „szebb,
ha ketten összedalolnak.”[2]
mondta, és ezzel a népdal-éneklés közösségteremtő erejére hívta fel a
figyelmet. Ezt a közönségteremtő-erőt vitte be az iskolába, megteremtve az
együttes-éneklés lehetőségét, és megalapozva a gyerekek érzelmi nevelését.
Az 1940-es évek végén, és az 50-es évek
elején, sorra alakultak az úgynevezett „énekes-iskolák”, azaz az ének-zene
tagozatos általános iskolák. Itt minden nap volt énekóra, lehetőség nyílt
kórusok alapítására, tehát a nevelést a zenei nevelés erősítette. Sajnos ilyen
iskola ma már kevés van. Addig reformáltuk az oktatást, amíg „eljutottunk” a
heti 1, azaz egy ének-zene óráig az általános és a középiskolákban egyaránt,
ami bizony nagyon kevés. Úgy gondolom, hogy a tananyag elvégzésére is kevés ez
az egy óra, a zenei nevelésre pedig nem jut idő.
Ennek következtében a zeneiskolák és a
művészeti iskolák lettek a zenei és az érzelmi nevelés intézményei, a
hangszeres és a szolfézstanítás által. A zeneiskolákban az a dolgunk, hogy az
előképzőtől kezdve megismertessük és megszerettessük növendékeinket egy
másfajta zenével, mint mi a mindennapokban reggeltől-estig, néha
reggeltől-reggelig körülveszi őket. Növendékeinket az elméleti és a hangszeres
órákon olyan zenei élményben kell részesíteni, hogy érdeklődjenek ez iránt a
másként hangzó zenék iránt is. Nagyon komoly munka ez, de ez a dolgunk! Fel
kell nevelnünk a jövő komoly-zene iránt érdeklődő és azt szívesen hallgató
hangverseny-látogató közönségét, akik majd válogatni tudnak a zenei műfajok
között, hogy hol és mit szeretnének meghallgatni!
A gyerekek különböző hangszereket hallanak
növendékhangversenyeken, hangszeres versenyeken, ahol maguk is cselekvő
résztvevői az eseményeknek, és továbbviszi az érdeklődésüket, szorgalmasabbak
lesznek, és mindig új és új élmények érik őket! Meggyőződésem, hogy a „Legyen a
zene mindenkié” eszme így érvényesülhet a zeneiskolákban. Ha a gyerekek kezébe
adjuk a jó zene kulcsát és a rossz elleni talizmánt, akkor élni fognak vele, és
színesebb, gazdagabb lesz az érzelmi életük.
A másik megvalósítandó kodályi gondolat, ami
szintén felszólítás, így hangzik: „egy vidéki tehetséges gyerek se vesszen el!”
Kodály tanár úr népdalgyűjtő utjai során, sok tehetséges emberrel találkozott,
akik ha tanulhattak volna, másként alakul az életük. Ismerve az ország
város-centrikusságát, ezzel hívta fel a figyelmet a vidéki tehetségkutatásra,
tehetség-gondozásra. Úgy tapasztaltam, hogy a zeneiskoláink vezetői és tanárai
ezt a feladatot sikerrel teljesítik. Ha felfedeznek 1-1, az átlagosnál
feltűnőbb, tehetséges növendéket, lehetőségük van magasabb óraszámban
foglalkozni velük. Ők a jövő reménységei! Őket többször szerepeltetjük, részt
vesznek a helyi, megyei és országos rendezvényeken, találkozókon, versenyeken,
ha alkalmasak a zenei pályára, akkor felkészítjük őket a szakközépiskolai
felvételikre, és ha ott is megállják a helyüket, érettségi után
felvételizhetnek valamelyik felsőfokú zenei intézménybe. Ezekből a
tanítványainkból lehetnek zeneiskolai tanárok, akiket szívesen várunk vissza
tanítani, lehetnek zenekari művészek, hangszeres szólisták. Úgy hiszem, hogy a
Pest megye zeneiskoláiból egy tehetséges gyerek sem veszett el, sőt kiművelt
tehetségükkel lettek sikeresek.
Élő példa erre a Szobi Zeneiskola jelenlegi
igazgatója: Bogányi Gergely Kossuth-díjas zongoraművész, aki a váci zeneiskolából
indult, Szabó Katalin tanárnő irányításával, és a budapesti, majd finnországi
tanulmányait elvégezve lett világjáró zongoraművész, nagy örömünkre.
Megemlíthetem Mocsári Károlyt is, aki a monori zeneiskolából indult
zongoraművészi pályára. Ő Franciaországban él, de gyakran hazajár koncertezni.
Legutóbb a Liszt év alkalmából rendezett Budapesti Nemzetközi Liszt verseny
zsűrijének egyik tagja volt. Vannak csellistáink is, akik a szentendrei
Zeneiskolából indultak el. Az egyik Fenyő László, akit az édesanyja, Mezey
Erika tanárnő tanított: a Frankfurti Rádiózenekar szólamvezető posztját éppen a
közelmúltban hagyta el a rangos karlsruhei Zeneművészeti Főiskola cselló
tanszakának vezető tanári állásáért. A másik Déri György gordonkaművész, a LFZE
főiskolai docense, a gordonka és gordon szakirányok szakcsoportvezetője. Ők azok, akikre több fény derül, de vannak
olyan volt tanítványaink is, akiket „saját-nevelésű” tanároknak hívunk, és
szívesen látjuk őket a pályára indító zeneiskolában tanítani.
Úgy érzem, hogy az említett két kodályi
gondolatnak a megvalósításában sikerrel helytálltak a Pest megyei zeneiskolák,
azok vezetői és tanárai, így a szobi zeneiskola is, ahonnan 18 fő indult zenei
pályára, így közösen gratulálhatunk tanárnak és vezetőnek egyaránt. Szívből
kívánom, hogy ezután is legyen erejük, hitük, lelkesedésük választott hivatásuk
eredményeinek elérésére.
És most jöjjön pár személyes mondat a szobi
zeneiskolával való munka, és emberi kapcsolatról. Mindig szívesen látogattam
Szobra. Nemcsak a Dunakanyar varázslatos szépsége miatt, hanem a hivatalos, de
mégis emberi kapcsolataim miatt is. Az utazás alatt mindig felsoroltam a
zeneiskolai kihelyezett tagozatokat Verőcétől-Kemencéig, és örültem, hogy
kiépültek azok a lehetőségek, ahol a gyerekek állami zeneoktatásban
részesülhetnek. Benne van ezekben a váci zeneiskola igazgatójának, Cs. Nagy
Tamásnak, és tanárainak megalapozó munkája, de 1972-től már az önálló Szobi
Zeneiskola látja el, és vezeti ezt a körzetet.
Szob földrajzi adottsága miatt megkülönböztetett
helyzetben van. Itt többféle vezetői stílus lehetséges, én mindig az
igényességgel találkoztam. Olyan vezetőkkel, akik mindig többet akartak tenni a
városért. Köszönöm, hogy az akkori tanácselnökök: Himmer Lőrinc, Ritzl Ferenc
és Remiczky Zoltán mindig kedves tisztelettel, segítőkész munkatársként
fogadtak, és amit tehettünk, megtettük, esetemben a zeneiskoláért.
Ha a Szobi Zeneiskolára gondolok, elsősorban
a kedves kollégák jutnak eszembe. Nélkülük ugyanis nincs zeneiskola. A
fáradhatatlan Maucha Mártára, Balogh András hegedű tanárra, a későbbi
szakfelügyelőre, Falvayné Sisak Ágnes szolfézs tanárra, a mindig vidám, és a
zeneiskoláért mindent vállaló Mundi Margitra, a fúvós-zenekart létrehozó és
vezető Mayer házaspárra, Kis Juditra, az igen eredményes zongoratanárra, a nagyszerű
kamarazene-partner Illéssy Miklósra, és a két pótolhatatlan segítőre: Simon
Józsefné Gizikére, és lányára, Borossné Simon Gizellára, akik az állandóságot
jelentették és jelentik a Zeneiskolában.
Az igazgatók sorában Kárpáti Péter, Kovács
Attila és Oromszegi Ottó után, rövid ideg ugyan, de szívesen dolgoztam Ott
Mihály igazgató úrral, aki friss lendületet vitt az intézménybe, reális
megvalósítható tervekkel, de ez az időszak nem tartott sokáig. A leghosszabb
ideig, és a legeredményesebben Várda Gyula igazgató úrral dolgoztam. Az Ő hely
és ember-ismerete, a hivatalos és kollegiális kapcsolata Szob vezetőivel, és az
általános iskolák igazgatóival, a kiegyensúlyozottsága és megbízhatósága,
nagyon sokat segítette közös munkánkat. KÖSZÖNET ÉRTE!
Bogányi Gergellyel már nem dolgozhattam
együtt, hiszen sok-sok évi generációs idő-különbség van közöttünk. Ismerem Őt
régről, még Vácról, büszke vagyok Rá,
mint a Pest megyéből elindultakra, örülők a sikereinek itthon és külföldön,
hallottam a nagy sikerrel lefutott Chopin-maratoniját, olvasom a kitűnő
kritikákat a saját, és Tibor testvérével való koncertjeiről, a magyar és
külföldi zenei életben való állandó részvételéről! Tisztelem a bátorságát, hogy
ezek mellett zeneiskolai igazgatói feladatokat is vállal. Szívesen
elbeszélgetnék Vele egyszer arról, hogy Ő és az Ő generációja hogyan látja a
mai magyar zeneoktatás helyzetét, összehasonlítva a hazai és a külföldi
tapasztalataival. Talán egyszer majd sor kerül merre a beszélgetésre.
És most szólok pár szót magamról. Meg kell
mondanom, hogy minden zeneiskolába kicsit hazamentem. Eredetileg
zongora-szolfézs szakos zeneiskolai tanár vagyok. 1957-ben végeztem Debrecenben
a Zeneművészeti Szakiskola Szaktanárképzőjében. Friss diplomásként, pályázat
útján nyertem el felnőtt életem első állását, a Ceglédi Erkel Ferenc Állami
Zeneiskolába, ahol 10 évig voltam szolfézs tanár. Cegléden éltem és dolgoztam
egy nagyszerű tantestületben. Mellékfoglalkozásban a Ceglédtől 15 kilométerre
lévő Törtelen voltam zongoratanár. Ismerem tehát a helyben lakó, és az
utazó-tanári életformát, és így mindenütt, mindig kolléga maradtam.
Minden további beosztásomat felkérésre
vállaltam. Így lettem alapító igazgatója a Dunakeszi Zeneiskolának, aminek
körzetét szintén a váci kollegák készítették elő. Itt dolgoztam 5 évig,
segítőkész kollegákból álló tantestület élén, nagy egyetértésben. Egy kollega
voltam közöttük, csak nekem több volt a dolgom, és még több a felelősségem.
Szintén felkérésre vállaltam el, hogy a Pest megyei Tanács VB. Művelődésügyi
Osztályán, a zeneiskolákkal foglalkozó munkatárs legyek. Itt is kollegákkal
dolgoztam, zeneiskolai igazgatókkal, majd a későbbi szakfelügyelőkkel, remek
közösségben 19 évig.
Nyugdíjba-vonulásom idején egy nagyon szép
ajándékot kaptam Cs. Nagy Tamástól, a Váci Zeneiskola igazgatójától, aki
meghívott zongora-tanárnak a Zeneiskolájába. 12 évig tanítottam ott, igazi
kollegiális közösségben, kedves, ügyes gyerekeket. Így lett kerek a pályám!
Tanárként kezdtem és 46 év után tanárként fejeztem be szakmai tevékenységemet.
Mindig Pest megyében dolgoztam és mindig az alsó fokú zeneoktatás területén.
Hálás vagyok érte a sorsnak, mert a nagyon sok munka, a jó közösségekben,
mindig örömet adott. Talán ezért nem felejtettek el Szobon sem, amikor
meghívtak erre a szép ünnepségre, amit ismételten megköszönök.
A 40 éves Szobi „Kodály Zoltán” Zeneiskola
vezetőinek, tanárainak és a növendékeinek minden elképzelhető szépet és jót
kívánok.
* Elhangzott a Szobi
Zeneiskola jubileumi ünnepségén, 2012 májusában.
[1] A ZENE MINDENKIÉ! De hogyan tehetjük azzá? Ezen tűnődöm, mióta a „mezzo
del cammin”-t – életutam felét – elértem.« Ezt Kodály Zoltán Budapesten, 1952.
december 16-án, 70. születésnapján jegyezte le. „Legyen a zene mindenkié!” Ezzel a mondattal nyitotta meg
1964. május végén Kodály Tanár Úr a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei
Gyűjteményét és adta át a nagyközönségnek a belvárosi Fehérhajó utcában, majd a
következőket írta be az emlékkönyvbe: „A zenei könyvtár megnyitását örömmel
üdvözlöm. Kívánom, legyen olvasója is annyi, hogy mihamar szűknek bizonyuljon.”
[2] „Nem sokat ér, ha magunknak dalolunk, szebb, ha ketten összedalolnak. Aztán mind többen, százan, ezren, míg megszólal a nagy Harmónia, amiben mind egyek lehetünk. Akkor mondjuk majd csak igazán: Örvendjen az egész világ!” (Részlet Kodály Zoltán: Bicinia Hungarica előszavából)