Búcsú Eőry Edétől
Ez
év június 12-én 89 éves korában meghalt Eőry
Ede, aki 1970-től két évtizeden át a fővárosi zeneiskolák vezető
szakfelügyelője volt. A mai ifjú tanárgeneráció már a nevére is alig
emlékszik, pedig a fővárosi zeneiskolák egy igen jelentős, szervezeti
és tartalmi átalakulásának volt egyik fontos és kiemelkedő egyénisége.
Munkásságának felidézése - még egy ilyen rövid megemlékezés keretében is -,
talán segít megérteni a rendszerváltással megjelenő alapfokú
művészetoktatási intézmények, az ún. AMI-k
létrejöttének előzményeit, valamint azt fejlődést, ami 1970 és 1990
közt végbement.
Milyen feladatok hárultak 1970-ben az
új vezető szakfelügyelőre, Eőry Edére?
Létre kellett hozni az addigi nyolc körzeti zeneiskola mellé további tizenöt,
most már kerületi zeneiskolát, ki kellett alakítani ezek új vezető
gárdáját, és ki kellett bővíteni a szakfelügyelők addig elég kis
létszámát is. Mindezt természetesen nem egyéni döntés alapján, hanem folyamatos
egyeztetéssel a kerületi tanácsok és a fővárosi tanács illetékes
munkatársaival, a már addig működött zeneiskolák vezetőivel,
szakfelügyelőivel, és figyelembe kellett venni az iskolák tanárainak
véleményét is. Csak aki már részt vett akár csak egy vezető
kiválasztásának folyamatában, tudja értékelni azt a munkát, amit Eőry Ede ez időszakban végzett. Ő mindezt
igen jó diplomáciai érzékkel, de mindig a szakmai szempontokat előtérbe
helyezve bonyolította le. Munkája sikerének egyik fokmérője és
bizonyítéka, hogy több mint két évtizeden át maradt vezető
szakfelügyelő. Ebben az időszakban fontos szerepe volt az iskolák
vonós-és fúvós zenekarainak létrehozásában és kiépítésében, ami újabb jelentős
szakmai előrelépést jelentett, annál is inkább, mert ez időszakban
kezdtek kiépülni a zeneiskolák külföldi cserekapcsolatai, és a zenekarral
rendelkező iskolák e téren több lehetőséghez jutottak. Viszont a
zenekarok létrehozása olyan plusz költségeket jelentett, amit csak nagyon
hathatós „agitációval” lehetett megszerezni. A vezető szakfelügyelő
támogatása e téren is igen sokat jelentett.
1970 előtt egy évtizeden át volt
az újpesti körzeti zeneiskola igazgatója. Itt is a szakmai szint minél magasabbra
emelését, illetve megtartását tartotta fő feladatának, mint ahogyan
beosztott zongoratanárként már korábban Csepelen, illetve Karcagon.
Nagyszerű lemezgyűjteményében pedig kitüntetett szerepet játszottak
az akkoriban itthon még nagyon nehezen megszerezhető külföldre került
magyar művészek felvételei, Anda Gézától Vásáry
Tamásig.
Ami a magyar zenepedagógia szempontjából
fontos, úgy véljük, sikerült felidéznünk. Eőry
Ede munkássága fontos eleme volt a zeneiskolák egy jelentős
időszakának, aminek alapján a fővárosi zeneiskolák az addigi szinthez
képest jóval magasabb fokon teljesítették feladatukat, mint addig.
Kedves Ede, életed és munkád nem marad
nyom nélkül: ma már szerves része a zeneiskolák, első sorban is
természetesen a fővárosi zeneiskolák eredményeinek. Nyugodj békében!
Péter Miklós