dr. Marczi Mariann*
Szakmai beszámoló a 4. Újvidéki Nemzetközi
Zongorapedagógiai Konferenciáról
(4th World Piano
Conference, Novi Sad, Serbia)
2012. június 27. és július 3. között
rendezték meg Szerbiában, Újvidéken a „4th World Piano Conference” rendezvényt
a 42 tagország tanárait összefogó World Piano Teachers Association (WPTA)
szervezésében Dorian Leljak művészeti vezetésével és Radmila
Rakin-Martinovic igazgatása alatt. A konferencia nyitókoncertjén
Bach-versenyműveket adtak elő a helyi Isidor Bajic Music School
tanárai és növendékei, a Camerata Academica közreműködésével és Andrej
Bursac vezényletével.
Az immár negyedik éve megrendezésre
kerülő nemzetközi szakmai konferencia résztvevői ezúttal 24 országból
gyűltek össze, hogy tudásukat egymással megosztva szakmai továbbképzésen
vegyenek részt. A 83 meghívott előadó különböző formában adhatta
elő témáját: volt, aki mesterkurzust tartott, volt, aki tudományos
előadást, vagy éppen előadás-koncertet, vagy szólókoncertet, lehetőség
nyílt CD- és DVD-prezentációra is. Néhány szerbiai zeneszerző
bemutatkozása színesítette a programot („Composer's Profile”). A legfiatalabb
generáció bemutatására pedig megtartották a „Young Artist's Platform”
koncertsorozatot, ahol kitűnő fiatal tehetségek léptek fel.
A bemutatkozó 9 fiatal tehetség közül
kimagasló művészi teljesítménnyel hívta fel magára a figyelmet Ivan
Holodov (12 éves), az újvidéki Isidor Bajic Music School orosz születésű
zongora szakos tanulója, Csilla Stojsic tanítványa, valamint Dominik Stadler,
az Universität für Musik Freiburg hallgatója.
A „Composer's Pofile” sorozat keretében a
jelen lévők megismerkedhettek Srna Zugic, Mina Mladenovic, Borislav
Cicovacki, Misa Cvijovic és Jozef Bisak szóló zongorára és kamarazenei
együttesekre írott műveivel.
A konferencia törzsprogramját a
különböző előadások, előadás-koncertek és mesterkurzusok
alkották. A mesterkurzusok közül kiemelném Sophia Gilmson (University of Texas)
bemutató óráját. Az orosz származású, Leningrádban diplomát szerzett professzor
nemcsak magával ragadó egyéniségével, kitűnő humorával, de rendkívül
alapos interpretációs instrukcióival is kiemelkedő módon foglalkozott a
növendékekkel, órájának eredményessége azonnal hallható volt, és sokat nyújtott
a hallgatóságnak is. Fontosnak tartom megemlíteni Carina Joly (Zürich
Universität der Künste) mesterkurzusát és előadását (Beyond Your hands:
A Preventive Approach for Optimal Piano Performance): a brazil
születésű tanárnő a kézfájdalmak és a rossz tartásból eredő
betegségek, sérülések megelőzésére, ezek javítására és gyógyítására
fókuszált. A bemutatott gyakorlatokat és módszereket kitűnően
kiegészítette Sang-Hie Lee (University of South Florida) előadása és
torna-módszereinek bemutatása, valamint orvosi esettanulmányainak ismertetése.
(What's up Doc?: Music and Medicine, a New paradigm for Music Performer
Education). E témához kapcsolódott még Paola Savvidou (University of
Missouri) műhelybemutatója (Playing with the whole body) is.
Az előadások nagy része négy fontos
téma köré rendeződött:
· pedagógiai
témájú előadások
· összehasonlító
munkák és analízis
· improvizáció
és modern zene a zongoraoktatásban
· nemzeti
zenekincsek bemutatása
A pedagógiai témájú előadások közt
hallhattunk a Czernyi-etűdök és Beethoven-szonáták párhuzamos
oktatásáról a középiskolákban (Loretta Lanning – Central Michigan
University), Bach kis prelúdiumainak pedagógiai perspektíváiról (Ellen
Gregorie – Wilkes University, Pennsylvania), Beethoven zongoraszonátáinak
vizsgálatáról a különböző európai iskolák szemszögéből (Andrei Enoiu-Panzariu
– National College of Art „Octav Bancila”), Bécsi klasszikus tradíciókról
(Jovanka Banjac – Universität für Musik
und Darstellende Kunst Wien) , Új laprólolvasási technikákról (Katie
Zhukov – University of Queensland, Australia), továbbá elhangzott még A
zongora geometriája és a kezek szimmetriája, régi skálák, új utak címmel
Margaret Brandman előadása és Linda Christensen (Wayne State College)
előadása iPad Apps for Piano and Music Education címmel.
Az elemző és összehasonlító munkák
egyike volt Sophia Gilmson Bach Goldberg-variációja csembalón és zongorán. Jane
Luther-Smith (University of South Carolina) Schumann Davidsbündslertänze Op.
6. sorozatát elemezte. Az interpretációanalízis iránt érdeklődők
pedig Sebastian Davis Fanny Davis Schumann-felvételeiről tartott
előadását hallhatták. Victoria Fischer-Faw (Elon University) Bartók
Gyermekeknek kiadásairól beszélt, Ross Osmun (Bishop University, Canada)
Liszt h-moll szonátátját analizálta (Franz Liszt's Mid-Life Crisis and the
Genesis of the b Minor Piano Sonata). Sosztakovics prelűdjenek történelmi
hátteréről (Debra Andreacchio – University of Adelaide), Thalberg
amerikai útjairól (Anthony Olson – Northwest Missouri State University),
Szkrjabin hetedik szonátájáról (Ezra Bartz – Texas State University),
Granados és Chopin zongoraműveiben fellelhető párhuzamokról (Maria
del Pico Taylor – Temple University Philadelphia), továbbá Max Reger
zongoraműveinek újra-felfedezéséről (Martha Thomas – University
of Georgia), Martinu műveinek kritikai kiadásáról (Ivana Tabak –
Bohuslav Martinu Institut) is hallhattunk.
Magam Debussy
hatása Kodály zongoraműveiben címmel tartottam előadást és
koncertet, nagy sikerrel, Debussy születésének 150. és Kodály születésének 130.
évfordulójára emlékezve. Kodály zongoraműveit elemeztem Debussy hatását
nyomon követve, célom volt ezeknek az értékes zongoraműveknek a szélesebb
körben való megismertetése. Kodály nemcsak személyes ízlését, de politikai
állásfoglalását is kifejezte azzal, hogy számos zongoraművében a francia
szellemiség nyomdokain haladva komponált. A hangzás-rétegek, harmóniai struktúrák,
a dallam-modellek szerkesztése mind Debussy hatását tükrözik a vizsgált
művekben.
A különböző nemzetek zenei értékeire
hívta fel a figyelmet néhány speciális előadás, pl. A filippínó
zeneszerzőkről és zongoraműveiről (Raoul M. Sunico –
University of Santo Tomás, Manila), Brazil zeneszerzők
zongoradarabjairól (Maurícy Martin – State University of Campinas, Sao
Paulo), Anna Kijanowska (The College of William and Mary, Virginia) A Mazurkáról,
Katie Zhukov Wirripang Australian Piano Anthology címmel.
Tori Stodle (University of Tromso)
DVD-prezentációja és Nélida Sánchez CD-bemutatója epizódként ékelődött az
előadások és mesterkurzusok sorába.
A konferenciát összességében nagyon magas
szakmai színvonal jellemezte, széles körű kollegiális érdeklődést tapasztalhattak
a jelen lévők, mind a nemzetközi résztvevők, mind a helyi közönség
részéről.
Dicséret illeti a szervezőket a
gördülékenyen lezajlott programokért, a rendelkezésre álló gyakorlótermekért, a
jó minőségű zongorákért. Az előadások hangzó és vizuális
illusztrálását a kiváló technikai felszerelés segítette.
Köszönetemet szeretném kifejezni az Nemzeti
Kulturális Alapnak (NKA) a konferencián való részvételemhez nyújtott
támogatásáért és a Central European University Budapest (CEU)-nek a szakmai felkészüléshez
nyújtott segítségéért.
dr. Marczy Mariann portréja a LFZE
honlapján
* DLA,
egyetemi tanársegéd (Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem Billentyűs és Akkordikus
Hangszerek Tanszék)