Marci
Úgy negyedszázada a prágai
repülőtér tranzitjában Budapestre induló Malév járat hívólámpáját vártam
nehéz és fárasztó gyógykezelés után. Figyelmes lettem egy magyar családra,
amelyik minduntalan magával cipelte a kézi csomagjait valahányszor a hatalmas
üvegablakokhoz sietett, hogy meglesse a felszálló kis sportrepülőgépeket.
Ott pakoltak le mellettem s én felajánlottam, nyugodtan hagyják itt a
cókmókjukat, vigyázok rá. Gondolom, becsületes ábrázatot néztek ki
belőlem, mert azon nyomban elfogadták az ajánlatomat.
Egyikük nyolc év körüli dundus
kisfiú, másikuk néhány esztendővel idősebb nővére és a
szülők. Egyszer csak megütötte a fülemet, amint a fiúgyermek váratlanul a
következő kérdéssel fordult az apjához: - Apa, ha holnap eljönnének
hozzánk a Londoni szimfonikusok és eljátszanák Bach E-dúr Brandenburgi
versenyét, szívesen meghallgatnád? – Azt hittem, rosszul hallok, olyan
hihetetlen volt a dolog, de azért azonnal elhatároztam, mihelyst visszajönnek,
csak szóba hozom, hogy Bach bizony nem írt E-dúr hangnemű brandenburgi
koncertet.
Ám az igazi meglepetés csak most
következett. Ugyanis az apuka igenlő válaszára –
talán nem is koncentrált kellőképpen a „feladványra” – a fiúcska huncut,
csibész kajánsággal felkacagott: - Hahaha! Hiszen Bach nem is írt E-dúr
Brandenburgi versenyt. – Nyílván ugratni akarta a papát. Mint amikor Rómeó a
bálon meglátja Júliát – „Ki ez a lány?!” – úgy
hasított belém a döbbent elképedés: ki ez a fiú?!
Ez a fiú Terts
Márton – Marci – akitől az ezt követő egyre izgatottabb, szenvedélyesebb
tengernyi kérdésemre kapott válaszaiból megtudtam, hogy prágai kirándulásuk
első célpontja a Bertramka, Mozart prágai
lakhelye volt, majd felkeresték a híres óvárosi Rendi színházat (akkor Tyl színháznak hívták), ahol a Figaro házassága az ellentmondásos
bécsi fogadtatás után elsöprő sikerét aratta és
amely emléktábláján büszkén hirdeti a Don Giovanni legendás bemutatóját. Elzarándokoltak
a vyšegradi temetőbe is Smetana és Dvořák síremlékéhez. Mindez persze Marci határozott
kívánsága volt. A nyolcesztendős legénykétől megtudtam – miközben már
a repülőgép felé ballagtunk – hogy közeli barátságot kötött Bach Máté
passiójával, Bartók Concertójával, a Beethoven zongora szonátákkal, na és
persze Mozart operáival… mondjam még?! Honnan csöppent
ide ez a pöttöm csoda? – kérdeztem magamtól. Leírhatatlan boldogság volt
megtapasztalni, hogy van ilyen és énnekem itt és most megadatott találkozni
vele.
Kapcsolatunk a mai napig megmaradt.
Gimnazista koráig összhangzattanra és zeneirodalomra tanítottuk egymást. Nem
tudom, melyikünk tanult többet a másiktól.
A Zeneakadémiára, mint rendkívüli tehetséget
zongora tanszakra vették fel. Baranyay László és Esztó Zsuzsa valamint Kecskés Balázs növendéke lett s
emellett a Táncművészeti Főiskola közismereti osztályaiban tanult.
Azt, hogy kivételesen éles esze mellett egy istenáldotta tehetség, mindenki
tudhatta róla, aki ismerte. Okos, mindennek a legmélyét kutató
tekintetéből könnyen kiolvasható volt, hogy teljességgel nyitott, érett
személyiség, minél többet meg akar tudni a világról. Műveli is magát, hogy
tudásszomját csillapítsa és persze ott a zene – amint később ő maga
fogalmazta: számára ópium – amely felé mélységes alázattal és egyszersmind
kérlelhetetlen igényességgel fordult. A gyorsan haladó idő multával maga
mögött kellett hagynia a gondtalan gyermekéveket. Remek humora és felelős
bölcsessége később sok nehézségen segítette át. Mert aztán jött az is
bőven!
A kisfiúból nagyfiú, majd
felnőtt ember lett – mára túl a harmincon. A Zeneakadémiai
Előkészítőben eltöltött hét év után nem vették fel ugyanabba az
intézménybe – amelyben pedig sok elismerést kapott. Bécsben folytatta
tanulmányait. Több ízben visszajárt Baranyay tanár
úrhoz Tapolcára. A zongora mellett igazi álma is valóra vált: felvették
karmesterképző szakra. Mestere Leopold Hager
volt. Közvetlenül tanulhatott Harnoncourttól. Különböző kurzusokon vett
részt. Fél évet töltött az Egyesült Államokban. Bartók Táncszvitjével
diplomázott a Szlovák Filharmonikusokkal.
A zeneművészeti mellett kínai
szakra is járt. Kínában több városban nyári intenzív
zongora- és opera mesterkurzust vezetett, énekkari workshopokat
tartott.
Valójában a szíve mélyén ő mindig is
operakarmester szeretett volna lenni és ez lényegében meg is valósult.
Jelenleg Brémában dolgozik jó pár
éve. A színházban vezényelte többek között a Végzet hatalmát, a Ravasz
rókácskát, de dirigálta a Víg özvegyet is. Főiskolán tanít: leendő
opera- és dalénekesekkel foglalkozik és korrepetitorként tevékenykedik. Szimfonikus
hangversenyeket vezényel. Egyszóval (kettővel!) mostanság
ízig-vérig „brémai muzsikus”. Meg is állapodott, megnősült – felesége
természetesen muzsikus – és született már egy kislányuk. (Ő is zenész lesz, … „akárki meglássa”)
Terts Márton 2012. június 2-án és 7-én
este Puccini Pillangókisasszonyát vezényelhette a budapesti Operaházban. A
mű dirigálása csakúgy új volt a számára, mint az a megtiszteltetés, hogy
itthon az Ybl palotában emelhette fel a karmesteri pálcát. Marci nem
egyszerűen karmesterségre vágyott, a budapesti Operaház karnagya kívánt
lenni. Amikor annak idején először járt velem az Operában, a Figaró
házasságát akkor az a zseniális Kovács János vezényelte, aki évtizedek múltán e
két alkalomra átadta Puccini remekének dirigálását a számára.
Még félig gyerekként dirigált már
Marci idehaza korábban is Balassagyarmaton a Nemzetközi Zenei Ifjúsági
Táborban. Egy ízben Beethoven István király nyitányát és Kodály Missa brevisét jómagam is
hallottam vele. Komoly sikere volt mind a zenekar, mind a kórus, mind a
közönség részéről egyaránt.
A Pillangókisasszony zsúfolásig
megtelt operaházi nézőtere telis tele volt zenei életünk kiválóságaival.
Ott ült Szőnyi Erzsébet, Batta András, Baranyay
László. Marcinak mindig is kedvére való volt a kihívás. Ebben most sem szenvedett
hiányt. Frankó Tünde címszereplésével, az ekkor debütáló László Boldizsár
Pinkerton, Gémes Katalin Szuzuki és Busa Tamás Sharpless alakításával, a
hatalmas zenekari apparátussal megbirkózni, az ezidőtájt
oly sok feszültséggel teli, háborgó, békétlen magyar Operaházban – szinte „bepottyanva”
oda – helyt állni, embert próbáló
feladat. Marcinak – pardon! – Mártonnak való. A visszajelzések – saját cseppet
sem elfogulatlan benyomásomat nem is számítva – rendkívül jók és
elismerőek voltak abban a mégis csak szűk körben, ahová azok
tartoznak, akik vagy így vagy úgy részesei voltak e két kiforrott, inspiráló
előadásnak. És a többiek?! Hol a hír?! Saját zenei híradásaink számára nem történt semmi szóra
érdemes ezen a két – talán emlékezetes – estén Operaházunkban? Lehetséges ez? A
válasz egyszerű: napjainkban igen. Azt hittem, hogy egy ilyen „beállás” esemény. Nem az.
Gyerekként sokat ábrándoztam arról a
bizonyos zenekari árokról, amelynek, hitem szerint, ezen a két előadáson Terts Márton volt a hőse. A hősök vagy
győznek – ilyenkor ünnepelni szokás őket – vagy vesztenek, aminek
ugyancsak híre megy mindenfelé. Most mintha ez a kérdés fel sem merült volna.
Mindegy, hogy ki áll a karmesteri pulpituson abban a budapesti Operaházban a
Pillangókisasszonyt dirigálva, amelyben ez a mestermű szerzője vezényletével első alkalommal részesült a közönség
rajongó, elragadtatott szeretetében?!
Terts Márton jelenség. Ahol muzsikusként
megjelenik, nem maradhat észrevétlen, mert nyomot hagy maga után.
Volt egy ragyogó tehetségű
csodagyerekünk, akire nemcsak én leltem a prágai repülőtéren, sokan
ismerték, csodálták. Megférfiasodván bizonyságot tett arról, hogy beváltotta
mind azt az ígéretet, amelyet kiskölyökként sokunk bámulatára magában
hordozott. Hova lett? Végleg elengedjük? Nem hiányzik? Oda kellene rá figyelni!
Például akkor, amikor az ország első zenei intézményében Puccini
Pillangókisasszonyát irányítja.
Ungár István