Az idő sodrában I.
A Bartók Rádió 20. századi és kortárszenei
sorozatot indított Con tempo címmel, mely négy hangversenyből állt, s
három helyszínen szólalt meg. Az első a 22-es stúdióban, egy neves
zeneszerző családot mutatott be. Sári József, Sáry László és Sáry Bánk
alkotásai csendültek föl, az ilyesmire fogékony hallgatók nagy örömére. A
művek közös összekötő kapcsa a fuvola volt, hiszen mindegyik alkotás
erre a hangszerre (is) íródott. Az este
önfeledt hangulatába azonban szomorúság is vegyült, hiszen mindhárom
művész megemlékezett egy – egy darabjával a nemrég elhunyt kiváló
fuvolaművészről, Gyöngyössy Zoltánról.
Az első mű Sári József (1935) Praeludium
(2010) című duója volt. Sári sokáig Németországban élt, majd 1984-es
hazatérését követően ismét bekapcsolódott a hazai zenei életbe. Tanított
az alapfoktól az egyetemig, dolgozott a rádióban, sok művét mutatták be
itthon és külföldön egyaránt. Erkel-, Bartók – Pásztory-, Artisjus-,
Kossuth-díjas zeneszerző, Érdemes művész, a Széchenyi Irodalmi és
Művészeti Akadémia rendes tagja. Bevezetés című darabja már csak címe
miatt is megfelelő kezdete volt a koncertnek. A mű elején szaggatott
kíséret fölött szól a szélesen ívelő dallam, tökéletes ellentéteiként
egymásnak, mégis hasonló anyagokból komponálva. Majd flatterzungéval
elválasztott részek között előbb staccato futamok, utóbb egyfajta
középrészként gazdag melódiájú dallamosság, végül gyors tizenhatod mozgás után
játékos, könnyed befejezés következik. A mű ílymódon a klasszikus
háromtagú formát idézi.
Berényi Bea és Dratsay Ákos felkérésére
készült, akik ez alkalommal is avatott előadói voltak.
Másodikként az Istvánffy Benedek-díjas
unokaöcs, Sáry Bánk (1973) Néma történet (1994) című
kompozícióját hallgathattuk meg. Az újabb duó címe – a szerző elmondása
szerint – Karel Čapek egyik elbeszélésére utal. Meglepő módon a
mű fuvolaszólóként indul, azt hihetnénk, a csellistának nem is lesz dolga
a darabban. Állandó alaphangra visszatérve csapong a fuvola, változatos,
improvizatív szólója óhatatlanul azt a benyomást kelti, hogy most meséli el a
történetet, melyben két ember találkozik, de nem mondanak egymásnak semmit A
gordonka belépése igazi fordulat. Közös együttjátékuk után az ő szólama
marad egyedül, így tagolva ismét három részre a formát.
Dratsay Ákos kifogástalanul fuvolázott, míg
Sipos Gábor Gergő gordonkajátékában éreztem olykor bizonytalanságot.
Harmadikként az édesapa, Sáry László (1940) következett. A Kassák-, Erkel-, Bartók –
Pásztory- díjas, Érdemes művész Hármasban
(2010) című alkotása szólalt meg. A két fuvolaművész felkérésére
íródott darab érdekessége, hogy a két fuvola mellett – tulajdonképpen: között –
egy marimba is megszólal. (Erre utal a cím). A repetáló dallamtöredékekből
kibomló, egymást imitáló trió vidám, jókedvű zene, amit csak még tovább
fokoz a marimba csengő-bongó hangszíne.
A két kiváló fuvolaművészhez Palotás Gábor (marimba) csatlakozott,
hogy egy hibátlan előadással ajándékozzanak meg minket.
A következő szerző ismét Sáry Bánk volt, akinek a Gyöngyössy
Zoltán emlékére – két fuvolára, marimbára és gordonkára – írt Hangtalanul (2012) című
szerzeményének ősbemutatóját hallgathattuk meg. Egy repetáló hang köré
folyondárszerűen fonódik elsősorban a másik fuvola szólama, míg az
ütős és vonós hangszer a sejtelmes hangszín kialakításában játszik
szerepet. Nem szokványos használatuk – a marimbát bőgővonóval, a
csellóhúrokat pedig a láb alatt megszólaltatva – transzcendentális jelleget
kölcsönöz a műnek.
Dicséret elsősorban a két fuvolistát
illeti, hiszen a két másik hangszernek jóval alárendeltebb szerep jutott.
Újból Sári
József következett, egy még 1988-ban komponált művel, a Jelenetekkel, melynek most csak a három utolsó
tétele csendült föl az ötből. Az első kettő címe Leporelló
imája, illetve Hommage ŕ Gy. Ligeti. A darab harmadik tétele, a Nem csak az „Istenek alkonya” minden
várakozással szemben (elsősorban) nem ennek a Wagner operának a
parafrázisa, hanem a Tannhäusernek a zaklatott vonósszólamát idézi. Izgalmas
megoldás, hogy a két fuvolaszólam karaktere egymásnak tökéletes ellentéte,
mégis koherens egységet alkot. Míg az alsó szólam izgatott futamokban mozog, a
felső fényes, nagy ívű dallamot játszik.
A negyedik tétel Az ördögi kör keletkezése. Ez a második fuvola staccatissimo
játékával kezdődik, míg fölötte szaggatott hangok szólnak, amik lassan
dallammá szerveződnek. A középrészben terchangközben együtt mozognak a szólamok,
míg a befejező harmadban ismét staccato hangok fölött szólal meg egy
bonyolult folyondárszólam, amiből karakteresen válnak ki a marcato hangok.
A ciklus befejező darabja a Csillagóra. Érdekes, negyedhangos,
glissandós elcsúszásokkal közelít – távolít az egyik szólam, míg a másik
gyorsan repetáló hangokat játszik. A darab szép példája az új hangzásélményre
törekvésnek, az új hangzások kikísérletezésnek.
Berényi Bea és Dratsay Ákos hallhatóan nagy
összhangban, egymás minden rezdülésére figyelve, ideális párosként szólaltatta
meg a darabokat.
Sáry László
műve a Kettős (2001), már
ismét ebben a században keletkezett. A szerző útmutatása szerint bármely
egynemű hangszerpáron megszólaltatható. Ez a lehetőség egyrészt
nyilvánvalóan szélesre tárja az előadók körét, másrészt egy megunhatatlan
sokoldalúsággal ruházza föl a darabot. A jókedvű, gyors darab,
ellenszólamok játékára, kergetőzésére épül.
Berényi Bea és Dratsay Ákos kiválóan, hiba
nélkül adta elő.
A következő mű, az In memoriam Zoltán Gyöngyössy (2012), Sáry László tisztelgése a váratlanul
elhunyt kiváló fuvolaművész emléke előtt. A kottakép is keresztet formáz
– a Muzsika című folyóirat áprilisi számának hátsó belső borítóján
megjelentek tanúsága szerint. Magát a művet Weöres Sándor A teljesség felé
ciklusának Három vízszintes, egy függőleges című darabja ihlette.
Kompozíciós technikájára a kortárs megoldások jellemzők. Tizenhat hangú
kánonból áll, azonban azt, hogy a hang melyik oktávban szólal meg, az előadó
döntheti el. Mivel a hangszerek sincsenek meghatározva, így két előadás
szinte biztosan nem lehet egyforma. Ennél a műnél is a végtelen
variálhatóság esete áll fenn.
Az előadók – Berényi Bea, Dratsay Ákos –
fuvola, Sipos Gábor Gergő – gordonka, Gábor-Nagy Nóra – zongora, Palotás
Gábor – marimba – tökéletesen adták vissza a darab megrendítő hangulatát.
Sári József Epigraph (Felirat) című alkotása
szintén Gyöngyössy Zoltán emlékére íródott 2012-ben. Ezen a hangversenyen
hangzott el ősbemutatóként. A szólóban játszó fuvola, a hangszer szinte
minden technikai lehetőségét megcsillogtatja. Zaklatott, elégikus, minden
pillanatban más és más. Egyáltalán nem gyászzene, inkább emlékezés arra, hogyan
is fuvolázott Gyöngyössy Zoltán.
Dratsay Ákos kifogástalanul, magas
művészi színvonalon, az elhunythoz méltó módon szólaltatta meg a
művet.
Sáry László
2011-es változatú Hommage a Kassák
című darabja következett a visszaemlékezések sorában. Az öttételes mű
tételei attacca követik egymást. Az elsőben a fuvola egyedül játszik egy
csapongó, glissandókkal, trillákkal, flatterzungékkal tarkított, meg-megakadó
dallamot. A második tételben csatlakozik a zongora is, de odaszúrt hangjai
fölött változatlanul a fuvola gyors tizenhatod mozgása uralkodik. A
következő tételt a fuvola ismét egyedül kezdi, majd belép a zongora is, s
ezúttal egyenrangú partnerré válik. A negyedik tételben a zongora jut
főszerephez. Gazdagon játssza körül a fuvola hosszan kitartott éneklő
hangjait. Az utolsó tétel a hangszerek különleges megszólaltatási módjaira
épül. A zongorista ujjaival pengeti a húrokat, vagy arpeggio játszik, míg a
fuvola flageolett hangokat szólaltat meg. A darab sokrétűsége talán a címbéli
művész szerteágazó tevékenységeire utal.
Dratsay Ákos és Gábor-Nagy Nóra nagy
hozzáértéssel és átéléssel interpretálta a darabot.
Sáry Bánk Árnyjáték (2010) című alkotása
zárta az estet. A különleges kompozíció jól elkülöníthető részekre
tagolódik, aszerint, hogy milyen karakterű ütős hangzás társul a két
fuvola játékához. Az első periódusban fadobok kongnak a fúvósok staccatóival,
a másodikban csörgők, harangok, hagyományos ütős hangszerek kísérik a
repetáló fuvolákat. A harmadik szakaszban lábasok, fazekak szolgálnak
hangszerekként, majd újra az idiofon hangszereket hallhatjuk. Az utolsó részben
a két utóbbi hangszercsoport egyszerre szólal meg, az egyforma motívumot
ismételgető fuvolák mellett. A darab vége meditatív hangulatú elemelkedés.
Dratsay Ákos, Berényi Bea és Palotás Gábor meggyőzően
szólaltatták meg a művet.
Eisenbacher
Zoltán*
Con tempo 2012/1
Hangverseny Sári József, Sáry László
és Sáry
Bánk műveiből
Berényi Bea - fuvola
Dratsay Ákos –
fuvola
Sipos Gergő –
gordonka
Gábor-Nagy Nóra – zongora
Palotás Gábor –
ütőhangszerek
Sári József:
Praeludium - 2 fuvolára (2010)
Sáry Bánk:
Néma történet - fuvolára és gordonkára (1994)
Sáry László:
Hármasban - 2 fuvolára és marimbára (2010)
Sáry Bánk:
Hangtalanul (Gyöngyössy Zoltán emlékére)
2 fuvolára, marimbára és
gordonkára (2012) - ősbemutató
Sári József:
Jelenetek - 2 fuvolára (1988)
- 3. Nem csak az
„Istenek alkonya"
- 4. Az ördögi kör
keletkezése
- 5. Csillagóra
Sáry László:
Kettős - 2 fuvolára (2001)
Sáry László:
Keresztkánon (In memoriam Zoltán Gyöngyössy) - 2 fuvolára,
marimbára, csellóra és
zongorára (2012)
Sári József:
Epigraph (In memoriam Zoltán Gyöngyössy) - szólófuvolára (2012) –
ősbemutató
Sáry László: Hommage
a Kassák - fuvolára és zongorára (2011-es változat)
Sáry Bánk:
Árnyjáték - 2 fuvolára és ütőhangszerekre (2010)
Magyar Rádió 22-es stúdió
2012. május 3.
* A szerző a fővárosi XVI. kerületi
Rácz Aladár Zeneiskola igazgatója, egyetemi filozófia- és esztétika tanári
képesítéssel is rendelkező művésztanár.