Az idő sodrában II.
A Bartók Rádió Con tempo címmel indított 20.
századi és kortárszenei sorozatának második része a Rádió Márványtermében
hangzott el. Sajnos igen csekély számú érdeklődő vette a fáradtságot,
hogy személyesen is jelen legyen ezen a nagyszerű, s valóban különleges
hangversenyen. Csak remélni lehet, hogy a rádióközvetítést többen követték
figyelemmel. Ez a koncert Daan
Vandewalle zongoraestje volt. Az 1968-ban született belga
zongoraművész, a kortárs zene specialistája. Szívesen játszik Ligeti, Ives,
Lutosławski, Cage műveket, de repertoárján tartja a klasszikusokat
is. A genti konzervatórium zongoratanára.
Az első műsorszám John Cage (1912 – 1992) Two pieces [Két darab] (1946) című
alkotása volt. Mint a keletkezés dátuma is mutatja, ez még nem a híres
preparált zongorára íródott művek egyike, de talán emiatt még inkább
érdekes lehet. A későbbi művek ismeretében, némelyik akkordba már
óhatatlanul belehalljuk a majdani preparált hangzásokat. Az is igaz persze,
hogy utólag könnyű meglátni a fejlődés útját. Ezek a darabok azonban
úgy tökéletesek, ahogy vannak.
A következő három mű az Eurorádió (EBU) és az Európai Fesztiválszövetség (EFA), a
MusMA (Music Masters on Air) megbízásából született. A 2011-es Liszt év
tiszteletére tíz különböző nemzetiségű zeneszerzőt kértek fel,
hogy komponáljon ötperces zongoradarabot, a „Liszt és a tájkép" témájára. Szeptemberben
már elhangzott öt kompozíció a Bartók Rádió és a Liszt és Európa Fesztivál
közös koncertjén. Most az eddig még nálunk nem játszottak közül került
bemutatásra újabb három mű.
Elsőként Božidar Obradinović (1974) szerb
zeneszerző műve a Postman Cheval
Conquering Time Autonomosly [Cheval postás autonóm módon meghódítja az
időt] (2011) hangzott el. A cím nagyon hangzatos. Arra utal, hogy egy francia
postai alkalmazott, Ferdinand Cheval minden előképzettség nélkül, talált
anyagokból a saját telkén felépített egy fantasztikus épületet, az Ideális
Palotát. A „palota” a naiv építészet remeke lett. Semmihez sem hasonlító, egyedülálló
épület, mely alkotóját kiemelte a névtelenségből, s örök időkre
beírta nevét a művészettörténetbe. Így hódította meg autonóm módon az
időt Cheval postás. A zene azonban korántsem annyira autonóm, mint a
francia levélhordó alkotása, s valószínűleg az időt – a maradandóságot
– sem fogja meghódítani.
A következő fiatal
szerző Joăo Godinho (1976). Fogo posto [Gyújtogatás] (2011)
című darabja a 2010-es portugál erdőtüzeknek állít emléket.
Megpróbálja zeneileg feldolgozni a piromán ember lelkivilágát. Kissé
külsődleges a közvetlen Liszt idézet, a „Dies Irae” motívum a
Haláltáncból, de összességében a mű kedvező benyomást tett rám.
Ismét egy John Cage alkotás következett, a Dream [Álom] 1948-ból. A csaknem
kizárólag egyszólamú kompozíció álomszerű állapotba ringatja hallgatóját az
egyszerű motívumok zsongító ismétlődésével. Költői, ihletett
mű.
A harmadik MusMa
felkérésre készült alkotás Nana Forte
(1981) műhelyében született. A fiatal szlovén zeneszerző A Broken Car [Lerobbant autó] (2011)
című szerzeményét a (tönkrement) technika ihlette. Ennek megfelelően
a zongorista belenyúl a hangszerbe, mintegy a motorházba, s mérgében nagyokat
rúg. Ez igen látványos és szellemes, de lehet, hogy zeneileg nem elégséges.
Az első félidő utolsó
műsorszáma Ligeti György (1923
– 2006) 13. zongoraetűd, L’escalier du diable [Ördöglépcső]
című alkotása volt. Ezt a művet az Etűdök II. kötete
tartalmazza, mely 1988 és 1993 között keletkezett. A technikailag igen nehéz
darab ihletője állítólag Maurits Cornelis Escher
fantasztikus, meghökkentő grafikái. A Ligeti meccanico stílusához
kapcsolható etűdöt – mely a föltörekvés és állandó mélybehullás zenei és
filozófiai problémáját feszegeti – Vandewalle meglepő könnyedséggel,
virtuózan adta elő.
A hangverseny második részében
egyetlen műalkotás, Charles Ives
(1874-1954) 2. zongoraszonátája (1916-1919) hangzott el. A szerző negyven
évig csiszolgatta ezt a művét, mire elnyerte végleges alakját. Sikerült is
egy olyan különleges darabbal előállnia, mely alaposan megdöbbentette kora
zenésztársadalmát. Az alcímben olvasható Concord,
Mass., 1840-60 az amerikai Massachusetts állambeli Concord városra utal a
jelzett években. Ekkor bontakozott ki ott a transzcendentalizmus, melynek jeles
képviselőiről kapták a tételek címűket. Ives úgy tervezte, hogy
prózai eligazítást is fűz művéhez, azonban a több mint száz oldalas Esszék egy szonáta elé című írása
végül nem jelent meg az ősbemutatóra (1920).
Az első tétel a teológus,
költő, filozófus, tanár Ralph Waldo Emerson nevét viseli, aki a
traszcendentalizmus atyjának tekinthető. A tétel témái talán Emerson
ellentmondásos személyiségét, bonyolult filozófiáját vannak hivatva
megjeleníteni. A második tétel névadója Nathaniel
Hawthorne, regényíró és novellista. Szürreális, nyomasztó történetei a
bűnről és a bűnhődésről szólnak. (Legismertebb
műve A skarlát betű). Ives egy scherzóval adózik emlékének, melyben
gátlástalanul használ fel spirituáléra emlékeztető dallamot, protestáns
egyházi éneket és katonazenekari indulót. A harmadik tétel az Alcott családról
lett elnevezve. Amos Bronson Alcott író, filozófus és pedagógus, harcos
abolicionista és feminista. Lánya, Luisa May írónő. A család nevét
viselő rész a szonáta lassú tétele. Az utolsó rész névadója Henry David
Thoreau, író, filozófus, környezetvédő, a polgári engedetlenség gondolatának
filozófiai kidolgozója. Maga a mű felkavaró, bonyolult és egyszerű,
triviális és mélyenszántó.
Daan Vandewalle végig
kitűnően, fölényes technikai biztonsággal, nagy beleérző képességgel
zongorázott. Nem rajta múlt, ha valamelyik darab nem váltotta be a hozzá
fűzött reményeinket. Az ismert művek azonban felejthetetlen élményt
nyújtottak. Előadása könnyed, meggyőző és magával ragadó volt. A
csekélyszámú közönség nagyszerű koncerten vehetett részt.
Eisenbacher
Zoltán
Con tempo 2012/2
Daan Vandewalle (Belgium)
zongoraestje
John
Cage: Two pieces
Božidar
Obradinović: Postman Cheval Conquering Time Autonomosly - magyarországi bemutató
Joăo
Godinho: Fogo posto - magyarországi
bemutató
John
Cage: Dream
Nana
Forte: A Broken Car - magyarországi
bemutató
Ligeti György: 13. zongoraetűd, L'escalier du diable
Charles
Ives: 2. zongoraszonáta, Concord, Mass., 1840-60
Daan
Vandewalle – zongora
Vámosi-Nagy
Zsuzsa – fuvola
Magyar Rádió Márványterem
2012. május 10.