Az idő sodrában III.

 

 

A Bartók Rádió Con tempo címmel indított 20. századi és kortárszenei sorozatának harmadik része ismét a Rádió 22-es stúdiójában hangzott el. Ezúttal az ütős muzsika szerelmesei érezhették igazán jól magukat, hiszen ezen az estén az Amadinda Ütőegyüttes zenélt. Mindjárt az első műsorszám az együttes egyik tagjának, Holló Aurélnak (1966) a műve volt, akit nyilvánvalóan inspirált az ebben a közegben végzett munka. A másik inspiráló tényező a távol keleti, indiai, indonéziai hangulat. A Viola Express [Brácsa gyors(vonat)] 2011-ben készült a kanadai Empress Theatre Society felkérésére, Rivka Golani és az Amadinda Ütőegyüttes számára. Három részből áll, a két szélső gyors, a középső lassú tétel. A zene rögtön magával ragad s elrepít minket e távoli, egzotikus tájakra. A szerző négy hangmagasságból álló keleti hangsoron megszólaló kánont említ, a hallgató viszont gyors és monoton ismétlődések állandóan változó és mégis ugyanannak maradó hangzuhatagban találja magát. A második tétel egy altató feldolgozása, melyet eredetileg egy kislány énekelt Balin. Itt gyönyörű, glissandókban bővelkedő brácsaszólót kísérnek a nagyon visszafogott ütősök.  A befejező tétel egyértelmű utalás a címben jelzett expresszre. Vonatfüttyökkel megszakított zakatolás.

Holló Aurél, Váczi Zoltán, Rácz Zoltán, Szabó Mátyás ütőművészek ismét kiváló teljesítményt nyújtottak. Rivka Golani – brácsa – nagy odaadással, érzékletesen játszott.

 

John Cage (1912 – 1992) Branches [Ágak, Elágazások] (1976) című alkotását sohasem hallhatjuk kétszer ugyanúgy. Cage ugyanis ebben az alkotói periódusában nagy hangsúlyt fektetett a véletlen minél nagyobb szerephez juttatásának. Rácz Zoltán elmondása szerint ez most úgy valósult meg, hogy előző nap kisorsolták, milyen hangszerek, milyen szólamok, milyen hosszan játsszanak. Ha jól figyeltem meg, ez alkalommal csupa növényi anyagból készült hangszer kapott szerepet, ezáltal is fokozva a különleges hangzást. Az egyszeriségnek, a megismételhetetlenségnek, ugyanakkor a mindenkori megújulásnak szép példája ez a mű.

 

A következő Cage darab, az 1941-ben keletkezett Third Concrustion [Harmadik konstrukció] volt. Ebben az időben a szerzőt főleg az idő – és ezáltal a ritmus – kérdése foglalkoztatta. Konstrukcióiban erre a problémára keresete a megoldást. Művében azonos hosszúságú szakaszokból építi föl a kompozíciót.

A darabokat az Amadinda ihletett előadásában hallhattuk.

 

Holló Aurél következő műve, a Gamelan-bound - beFORe JOHN˛ (2008) igen élvezetes, ötletgazdag alkotás. Elképesztően sok hangszer, illetve hangszernek kinevezett használati tárgy szólalt meg a vödröktől a Folpack-hengereken és a lefolyócsövekből összeállított mélyhangú rezonátorcsöveken át, egészen az eredeti balinéz hangszerekig. Rengeteg ötlet, játék színesíti a darabot. Nagyon látványos, „hangzatos”, sziporkázó, hallgatóbarát alkotás. Talán kicsit túlságosan is az.

Az Amadinda kiváló muzsikusaihoz ez alkalommal Szabó Mátyás és Tömösközi László csatlakozott.

 

John Cage következő alkotása az 1991-ben íródott Three˛ [Három a másodikon] volt.  A különös cím arra utal, hogy a szerző trió darabjai közül ez a második. Ebben a tetszőleges ütőhangszerekre komponált darabban Cage csak a hangok hosszát rögzítette. Radikális választ adva arra a kérdésre, hogy mi a zene. (Ennél radikálisabb csak az 1952-ben komponált 4’33”)

Említésre érdemes még a hangszerek megszólaltatásának különleges módjai, miáltal egészen egyedi hangzásokban gyönyörködhettünk.

A művet Holló Aurél, Rácz Zoltán és Váczi Zoltán szólaltatta meg.

 

Utolsóként Steve Reich (1936) Mallet Quartet (2009) című darabja hangzott fel, melyet az Amadinda Ütőegyüttes huszonöt éves születésnapjára komponált. A két marimbára és két vibrafonra íródott mű három – gyors-lassú-gyors – atacca tételből áll. A repetitív zene nagymestere ezúttal lágyabb, dallamosabb muzsikát komponált, egyre jobban eltávolodva korábbi művei minimalista technikáitól.

Az Amadinda együttes most is kiemelkedő színvonalon muzsikált, s nekem egyre inkább meggyőződésemmé vált, hogy művészetük nem elhanyagolható része a látvány.

 

 

Eisenbacher Zoltán

 

 

Con tempo 2012/3

 

 

Holló Aurél:   Viola Express  

John Cage:      Branches

John Cage:      Third Construction

Holló Aurél:   Gamelan-bound - beFORe JOHN˛

John Cage:     Three˛

Steve Reich:   Mallet Quartet

 

 

Amadinda Ütőegyüttes

Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán – ütő

Rivka Golani – brácsa

Szabó Mátyás – ütő

Tömösközi László – ütő

 

 

Magyar Rádió, 22-es stúdió

2012. május 17.