Az idő sodrában III.
A Bartók Rádió Con tempo címmel indított 20.
századi és kortárszenei sorozatának harmadik része ismét a Rádió 22-es
stúdiójában hangzott el. Ezúttal az ütős muzsika szerelmesei érezhették
igazán jól magukat, hiszen ezen az estén az Amadinda Ütőegyüttes zenélt. Mindjárt az első
műsorszám az együttes egyik tagjának, Holló
Aurélnak (1966) a műve volt, akit nyilvánvalóan inspirált az ebben a
közegben végzett munka. A másik inspiráló tényező a távol keleti, indiai,
indonéziai hangulat. A Viola Express
[Brácsa gyors(vonat)] 2011-ben készült a kanadai
Empress Theatre Society felkérésére, Rivka
Golani és az Amadinda Ütőegyüttes számára. Három részből áll, a
két szélső gyors, a középső lassú tétel. A zene rögtön magával ragad
s elrepít minket e távoli, egzotikus tájakra. A szerző négy
hangmagasságból álló keleti hangsoron megszólaló kánont említ, a hallgató viszont
gyors és monoton ismétlődések állandóan változó és mégis ugyanannak maradó
hangzuhatagban találja magát. A második tétel egy altató feldolgozása, melyet
eredetileg egy kislány énekelt Balin. Itt gyönyörű, glissandókban
bővelkedő brácsaszólót kísérnek a nagyon visszafogott
ütősök. A befejező tétel
egyértelmű utalás a címben jelzett expresszre. Vonatfüttyökkel
megszakított zakatolás.
Holló Aurél, Váczi Zoltán, Rácz
Zoltán, Szabó Mátyás ütőművészek ismét kiváló teljesítményt
nyújtottak. Rivka Golani – brácsa – nagy odaadással, érzékletesen játszott.
John Cage (1912 – 1992) Branches
[Ágak, Elágazások] (1976) című alkotását sohasem hallhatjuk kétszer
ugyanúgy. Cage ugyanis ebben az alkotói periódusában nagy hangsúlyt fektetett a
véletlen minél nagyobb szerephez juttatásának. Rácz Zoltán elmondása szerint ez
most úgy valósult meg, hogy előző nap kisorsolták, milyen hangszerek,
milyen szólamok, milyen hosszan játsszanak. Ha jól figyeltem meg, ez alkalommal
csupa növényi anyagból készült hangszer kapott szerepet, ezáltal is fokozva a
különleges hangzást. Az egyszeriségnek, a megismételhetetlenségnek, ugyanakkor
a mindenkori megújulásnak szép példája ez a mű.
A következő Cage darab, az 1941-ben keletkezett Third Concrustion [Harmadik konstrukció]
volt. Ebben az időben a szerzőt főleg az idő – és ezáltal a
ritmus – kérdése foglalkoztatta. Konstrukcióiban erre a problémára keresete a
megoldást. Művében azonos hosszúságú szakaszokból építi föl a kompozíciót.
A darabokat az Amadinda ihletett
előadásában hallhattuk.
Holló Aurél következő műve, a Gamelan-bound - beFORe JOHN˛ (2008) igen
élvezetes, ötletgazdag alkotás. Elképesztően sok hangszer, illetve
hangszernek kinevezett használati tárgy szólalt meg a vödröktől a Folpack-hengereken
és a lefolyócsövekből összeállított mélyhangú rezonátorcsöveken át,
egészen az eredeti balinéz hangszerekig. Rengeteg ötlet, játék színesíti a
darabot. Nagyon látványos, „hangzatos”, sziporkázó, hallgatóbarát alkotás.
Talán kicsit túlságosan is az.
Az
Amadinda kiváló muzsikusaihoz ez alkalommal Szabó Mátyás és Tömösközi László
csatlakozott.
John Cage következő
alkotása az 1991-ben íródott Three˛
[Három a
másodikon] volt. A különös cím arra utal, hogy a szerző
trió darabjai közül ez a második. Ebben a tetszőleges ütőhangszerekre
komponált darabban Cage csak a hangok hosszát rögzítette. Radikális választ
adva arra a kérdésre, hogy mi a zene. (Ennél radikálisabb csak az 1952-ben
komponált 4’33”)
Említésre érdemes még a hangszerek
megszólaltatásának különleges módjai, miáltal egészen egyedi hangzásokban
gyönyörködhettünk.
A művet Holló Aurél, Rácz Zoltán és
Váczi Zoltán szólaltatta meg.
Utolsóként Steve Reich (1936) Mallet
Quartet (2009) című darabja hangzott fel, melyet az Amadinda Ütőegyüttes
huszonöt éves születésnapjára komponált. A két marimbára és két vibrafonra
íródott mű három – gyors-lassú-gyors – atacca tételből áll. A
repetitív zene nagymestere ezúttal lágyabb, dallamosabb muzsikát komponált,
egyre jobban eltávolodva korábbi művei minimalista technikáitól.
Az Amadinda együttes most is
kiemelkedő színvonalon muzsikált, s nekem egyre inkább
meggyőződésemmé vált, hogy művészetük nem elhanyagolható része a
látvány.
Eisenbacher Zoltán
Con tempo 2012/3
Holló Aurél: Viola Express
John Cage:
Branches
John Cage: Third Construction
Holló
Aurél: Gamelan-bound - beFORe JOHN˛
John
Cage: Three˛
Steve Reich:
Mallet Quartet
Amadinda Ütőegyüttes
Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi
Zoltán – ütő
Rivka Golani – brácsa
Szabó Mátyás – ütő
Tömösközi László – ütő
Magyar
Rádió, 22-es stúdió
2012.
május 17.