Koncert az „Olaszban”
Teltházat vonzott a Magyar Rádió Szimfonikus
Zenekarának hangversenye a Budapesti Olasz Kultúrintézetben. Én úgy vélem Mendelssohn nyitószámként elhangzott Szentivánéji álom szvitje lehetett a
csali, bár elképzelhető, hogy túl rossz véleménnyel vagyok a
közönségről. Zárásként Debussy – nem túl gyakran játszott – Zenekari képek című műve
szerepelt, míg a kettő között Tihanyi
László brácsára és zenekarra komponált Passacaglie
című alkotása hangzott el.
A
konvenciális összeállítású hangverseny első darabját rutinból játszotta az
együttes. Kicsit bizonytalanul kezdtek, de aztán az ismert dallamok szép, jól
formált megfogalmazásai, Tihanyi kiváló ritmusérzékkel megválasztott tempói valóra
váltották várakozásainkat. Öt tételt játszottak el a műből, szabadon
válogatva a lehetőségek közül. A Nyitánnyal
kezdtek, majd olyan ismert részek következtek, mint a Scherzo és a Notturno.
Elhangzott még az Intermezzo, s a
valódi sikerszám, az egyetlen esküvőről sem hiányozható Nászinduló zárta a sorozatot. A zenekar
összességében színvonalasan oldotta meg feladatát.
A
második műsorszám – mint az ismertetőből is kiderült – a
szerző Genitrix című operájának passacaglia-szerkezetű részein
alapul. A viszonylag rövid, ismerkedő jellegű első tételben máris
megcsodálhattuk Bársony Péter
kifogástalan, szinte tökéletes szólójátékát. A második tétel hangsúlyos
ütőszólamával, éteri fafúvós repetícióival, érzékeny vonósrészeivel,
mintha az előző műsorszám tündérzenéjéhez kapcsolódott volna. A
harmadik és negyedik tétel attacca következett. Előbbi komor, vészjósló
hangulatú, a szerző által danse
macabre-nak nevezett, míg az utóbbi változatos zenei témákat feldolgozó tétel,
melyeket a szólista különböző karakterű kadenciái tagolnak. Tihanyi
műve gazdag effektusokban, színekben, zenei ötletekben. Hangszerelése
változatos, kitűnően oldotta meg a szólóhangszer és a zenekar kiegyensúlyozott
együttjátékát. Az előadás meggyőző volt, a zenekar – kisebb
hibáktól eltekintve, mint pl. téves szólambelépés – jó színvonalat nyújtott.
Bársony Péter pedig kimagasló színvonalon muzsikált. Szép hangon, tiszta
intonációval, kiegyenlítetten, a zene karakterével, hangulatával maximálisan
azonosulva játszott.
A befejező műsorszám Claude Debussy Zenekari képek című alkotása volt. Az első kép, a Gigues áttetsző oboaszólói, igényes
megszólalásai kiváló bevezetést jelentettek a francia mester művébe. A
második kép, az Ibéria első
tétele Az utcákon és utakon igazi
sikerdarab. A kasztanyetták keltette igazi spanyolos hangulatot a zenekar ennek
megfelelő lendülettel, délies temperamentummal adta elő. A második
tétel, Az éjszaka illatai ismét az
oboák gyönyörű szólóira épül. A zenekar fúvós művészei kiválóan
oldották meg feladatukat. A harmadik tétel, az Ünnepnapok reggele néha kissé ellaposodott, a habanera táncossága
kényszeredetté vált. Az utolsó kép, A
tavaszi körtánc váltotta be talán legkevésbé az előzetes
várakozásainkat. A befejezés kissé egysíkúra, érdektelenre sikerült.
Tihanyi László végig jól fogta össze a
zenekart. Néhol talán választhatott volna más tempót, érzékenyebb dinamikát,
vagy kiemelhetett volna szólamokat, de összességében kiválóan dirigált.
Jó hangulatú, élménygazdag hangverseny volt,
ahol hallhattunk ritka koncertdarabot, sikerszámot, s egy kitűnő
magyar művet.
Eisenbacher Zoltán
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának hangversenye
Felix Mendelssohn-Bartholdy:
Szentivánéji álom-szvit
Tihanyi László: Passacaglie
brácsára és zenekarra
Claude Debussy: Zenekari
képek (Images pour orchestre)
Bársony Péter – brácsa
Tihanyi László - karmester
Budapesti Olasz Kultúrintézet
2012. május 11.