Márkus Tibor
A jazz
elmélete I.
„20 éves tanári, előadói és a zenetudomány különböző területein végzett kutatói tapasztalatom adta az indíttatást,
hogy mindenki számára elérhető jazzelmélet könyvet írjak. Munkámat nemcsak jazz zenészeknek, hanem minden,
zenével foglalkozó embernek ajánlom. A lehető legtöbb jazzelméleti területet érintő könyv második kötetét
CD melléklet fogja majd kiegészíteni, hogy az ismertetett
példák részletei hallható formában is hozzáférhetőek legyenek.”
Márkus Tibor(1956) pályája céljául tűzte ki a jazzkultúra minél szélesebb körű terjesztését mind elméleti, mind pedig gyakorlati szinten.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének adjunktusa, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz-zongora, jazz-elmélet és jazztörténet tanára, a Magyar Jazz Szövetség elnöke. 2003 óta a Lamantin Improvizációs Tábor művészeti vezetője. Zenekarával, az Equinox Quartettel négy albumot készített, ezen kívül két szerzői CD-je és egy DVD-je jelent meg. Komponált zenét dokumentumfilmhez és pódium előadásokhoz, ill. gyakran publikál elemzéseket és lemezkritikákat szaklapokban is. 2010-ben művészi, közéleti és pedagógiai tevékenységéért a Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt állami kitüntetésben, 2011-ben pedig Artisjus díjban részesült.
Gonda János: AJÁNLÁS
A tanár számára mi is lehet nagyobb öröm, mintha egykori növendéke kitartó és eredményes munkával folytatja az általa megkezdett utat? Márkus Tibor, aki valamikor jazzelméleti és jazzpedagógiai órákon volt a növendékem, éppen ilyenfajta „örömszerző” muzsikus lett, mint kiváló zongorista, komponista, zenekarvezető, tanár és művészeti szervező. Az élet, vagy talán a sors úgy hozta, hogy bizonyos területeken pontosan azt folytatja, annak spektrumát tágítja, amivel annak idején magam is foglalkoztam. Gondolok a Magyar Jazz Szövetségben végzett munkájára, a nyári jazztáborok művészeti vezetésére, hasonló tárgyak tanítására, vagy „A Jazz Elmélete” c. jelen kiadványára, amely témájában sokban hasonlít a két évtizede megjelent „A Rögtönzés Világa” c. munkámra. De a kettő különbözik is egymástól: míg a magamé a jazz és az általános rögtönzés iránt érdeklődő valamennyi zenetanulónak készült - egyik kötete kifejezetten rögtönzéssel foglalkozni kívánó klasszikus muzsikusoknak szól -, addig Márkus Tibor körültekintően kidolgozott, alapos munkája a professzionális jazz-pályára készülő zenészeknek nyújt jelentős segítséget. Nem lebecsülendő tény, hogy Magyarországon néhány évtized alatt oly mértékben bontakozott ki a három fokozatúvá bővült jazzoktatás, ami igényli, sőt, szükségessé teszi az ilyen jellegű szakmunkák megjelentetését. Jó szívvel ajánlom a szóban forgó munkát a műfajjal foglalkozó fiatal és kevésbé fiatal muzsikusok figyelmébe.
Tartalom
1. Bevezetés…………………………………………………………5.
oldal
2. Akkordjelzés……………………………………………………...7.
oldal
3. Témakörök
3.1. témakör Alapfogalmak,
felhangrendszer……………...8.oldal
3.2. témakör A zene vertikális és horizontális
összetevői...17.oldal
3.3 témakör Hangközök…………………………………..19.oldal
3.4. témakör Pentatonia…………………….......................30.oldal
3.5. témakör Hármashangzatok…………………………...36.oldal
3.6. témakör Diatonia. Modális skálák…………………. ..47.oldal
3.7. témakör Funkciók. Klasszikus kadenciák…………. ..60.oldal
3.8. témakör Moll rendszerek
A skálaállomány kiterjesztése……...……….70.oldal
3.9. témakör Tercépítkezésű
négyeshangzatok
Fokokra épülő négyeshangzatok
A tercépítkezés
kiterjesztése
II-V-I. Moll II-V-I. Jazz
kadenciák.……….80.oldal
3.10. témakör Blues. Rhythm changes ……………………99.oldal
3.11. témakör Alteráció. Moduláció……………………...111.oldal
3.12. témakör Horizontáció………………………………122.oldal
3.13. témakör Improvizációs skálák……………………...125.oldal
3.14 . témakör
3.15. témakör Akkordbehelyettesítés lehetőségei
Dallam harmonizáció
Blokk akkordrendszer ………………….....144.oldal
4. Irodalom- és forrásjegyzék………………..161.oldal
5. A
szerzőről………………………………...162.oldal
Dallam harmonizációs
technikák.
Blokkakkordok
A blokkakkord rendszer
egyfajta dallamharmonizációs
technika. Lényege, hogy
A dallamhang harmonizációja
történhet „alulról”, vagy „felülről”. Amikor „alulról” harmonizálunk, akkor a funkciókat, kadenciákat, behelyettesítéseket és megelőlegezéseket tartjuk szem előtt.
Ebben az
esetben a dallamhang is megváltoztatható.
A „felülről” történő
harmonizáláskor a dallamhang
a meghatározó. Az őt kísérő harmóniát úgy választjuk
meg, hogy a dallamhang annak valamelyik összetevőjét (3,5,7,9,11,13) vagy alterációját képezze.
Az alábbiakban
bemutatjuk a leggyakrabban alkalmazott blokk akkord technikákat a „How high the Moon” című
standard 1-4 ütemére alkalmazva.
Állóharmóniák
ritmizációja a dallam ritmusának függvényében
A kísérőakkord ugyanaz
és ugyanolyan helyzetű marad, csak a dallamhang mozog.
G major Gm7
Harmóniafordításon
alapuló blokkakkord technika
A kíséret a harmóniamenetben
meghatározott akkord, amelynek fordítása a dallamhang függvényében változik. Amennyiben a dallamhang nem
akkordhang, akkor a kísérőharmónia szűkített
szeptim.
Diatonikus
parallelizmus
A klasszikus zenei
gyakorlat tonális mixtúraként ismeri ezt a technikát.
A feladat megvalósítása előtt akkordmodellt kell felállítanunk. Meg kell határoznunk
az akkordmodell
összetevőinek hangközviszonyát,
azok színezeti megjelölése nélkül. A dallam alá játszott akkordmodell hangközeinek szerkezete állandó marad, azok színezete viszont mindig a diatóniához igazodik.
Például: akkordmodell: terc
– szekund – terc:
Kromatikus
parallelizmus
A klasszikus zenei
gyakorlat reális mixtúraként ismeri ezt a technikát.
A kíséret szintén akkordmodell segítségével történik, az itt meghatározott modell hangközviszonyainak azonban mind színezete, mind pedig szerkezete állandó marad függetlenül a tonalitástól.
Például: akkordmodell: kis
terc-nagy szekund-kis terc:
Tonicizálás
A megvalósításhoz „megérkezési
pontokat” kell meghatároznunk a dallamban, amit pillanatnyi tonikának tekintünk. Az ezt megelőző dallamhangokat
úgy harmonizáljuk, hogy ezek kadenciálisan
előkészítsék a tonikai
megérkezést:
G tonika
G moll tonika
Hm Em7/5b A7 Asz7 Gmaj Em7/5b A7
D7/10b Gm7
Bill
Dobbins:„The Linear Approch” című, hangszerelés zémájú könyvében részletesen foglalkozik a blokk akkord technikák hangszerelésben való alkalmazásával. A könyv hangmellélkletében hallhatjuk ugyanazt a témát a diatonikus és kromatikus
paralellizmus, valamint a tonicizálás elvén megszerkesztett hangszereléssel (CD
14-16 track)
Az említett technikák egy kompozíción
belül, együttesen is alkalmazhatók.
Példák
jazzművészek blokkakkord
technikáira:
A
Shearing-féle blokk-akkord technika
A „felülről harmonizálás” tipikus példája, tehát a dallamhang függvényében változtatja az akkordokat.
Leginkább diatonikus dallammenetnél alkalmazható. Alap skálaként az
úgynevezett bebop
skálát használja:
A skála fokai alá váltakozva
Ezt követően a felülről
a második szólamban lévő hangot egy oktávval „leejti”
(drop 2 technika):
Ugyanez a technika alkalmazható
moll hangrendszereknél is:
A „There
Will Never Be Another You” című
standard 1-4 ütemének harmonizációja
az említett módszerrel:
Drop 2-4-es technika
(fellülről a 2. és 4. szólam leejtése) tágabb fekvésű harmóniát eredményez. Ebben az
esetben szerencsés a dallamhangot megerősíteni (dallamhang kettőzés) valamelyik szólamban:
Oscar
Peterson blokk
akkordos játékára jellemző, hogy a legalsó szólamban megerősíti a dallamot:
Bill
Evans gyakran
alkalmazott blokkakkord technikájában a balkézben az akkord
alaphangját erősíti
meg 1-5-1(alap-kvint-alap felrakással),
amit azonos ritmikával játszik a jobbkéz akkordtömbjével (ennek orgonapontos jellege is van):
Bemutatunk egy példát a blokkakkord hangszerelésben, komponálásban alkalmazott használatáról (CD
17. track):
Feladat: Egy kiválasztott standard blokkakkordos harmonizációja az említett
módszerekkel
MEGRENDELHETŐ:
email címen 3000.-Ft/db vételáron
Postacím feltüntetésével utánvéttel, telefonszám feltüntetésével egyeztetéssel.