Szimfónia Program a szegény
családok gyerekeinek
Dr. Kupper András: „A
zenélő közösségek esélyt adnak a boldog felnőttkorra”
Zongoraművésznek készült (tanára
Héra András, a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI
zongoraművész-tanára volt), orvosnak tanult; a FIDESZ KDNP
országgyűlési képviselője korábban az egészségügy, most a kultúra
területén dolgozik. Miközben a társadalmak jóllétének kulcsát kutatta, és
másokkal együtt a boldogságindex bevezetésének lehetőségéről
gondolkodott, belebotlott a veuezuelai csodába. A közösségi motivációra
épülő zenepedagógiai módszer megteremtője, José Antonio Abreu a
huszadik század közepe óta szédületes eredményeket ért el, a zene által a
legszegényebb körülmények közé született gyerekek százezreit mentette meg az
elkallódástól. Kupper András az El Sistema tanulmányozása után azon kezdett
dolgozni, hogy Magyarországon is működjön egy program, ami kapaszkodót ad
a perifériára szorult családok gyermekeinek, és mára eljutott a megvalósítás
első stádiumába is.
- Ön talált egy olyan zenepedagógiai módszert, az El Sistemát, amely nagyon
is valóságos csodákra képes. Mióta létezik e metódus?
- Harmincöt-negyven évvel ezelőtt egy
nagyszerű venezuelai ember, José Antonio Abreu elkezdte összegyűjteni
a nyomornegyedekben csellengő gyerekeket, akik nemcsak a szegénységnek,
hanem az utcai bűnözésnek is ki voltak téve. Abreau délutánonként bevitte
őket egy közösségi térbe, az iskolába vagy a templomba, s ott elkezdte
őket zenélni tanítani. Módszere, az El Sistema nagyban különbözik a
hagyományos európai zenetanulástól. Nyugat-Európában a gyerek, a szülő,
vagy a pedagógus kiválaszt egy hangszert, aztán a diák és a tanár hetente
kétszer találkoznak, eltöltenek együtt egy órát, majd a tanár feladja a leckét, végül a gyerek
hazamegy és egyedül gyakorol. Abreu ráébredt arra, hogy a kezdet kezdetén a
zenetanulás hagyományos-magányos módja kevés örömöt okoz. Ezért teremtett
zenélő közösségeket, ahol nem egy órát, hanem az egész délutánt együtt
töltötték a gyerekek, minden oktatási napon. A gyakorlás ideje alatt is ott
volt velük a tanár, és az iskola biztosította számukra a hangszert is. Ahogy e
kreatív kis csapatok növekedtek, úgy bővítette Abreu a hangszeres repertoárt
azzal a céllal, hogy minél hamarabb megalakuljon egy zenekar a faluban, vagy az
iskolában, és ez egyre összetettebb zenével tudjon megbírkózni, megbarátkozni. A
zenekari muzsikálás fokozott figyelmet, közös gondolkodást, egymásra figyelést
igényel. Az El Sistema is igazolja, hogy a zenekar hű mintája a társadalomnak. Aki
megtanul dolgozni egy zenekarban, az később majd megtanul élni és dolgozni
a társadalomban is. A módszert először bevezették egy iskolában, aztán
kettőben, végül azt a célt tűzték ki, hogy Venezuela lehetőleg
minden falujában legyen egy zenekar, vagy énekkar.
- Valóban egyszerűnek és nagyszerűnek tűnik. A
magyarországi előkészületek kapcsán sokszor hallani Kodály nevét, sőt
a programot Kodály 2.0 munkanéven is hallottam említeni. Valóban a Kodály
módszer adaptációjáról, vagy csak véletlen egybeesésekről van szó ?
- Venezuelában
használják még az Orff-módszert, a japánok Szuzuki és Yamaha módszerét is.
Tehát számos hasonló zeneoktatási metodika létezik. Az egészen bizonyos: a
magyar zeneoktatás még mindig a világ élvonalába tartozik. Ezt Kodálynak köszönhetjük.
Ezért számomra magától értetődő, hogy a kodályi hagyatékra építve kell
kidolgoznunk saját új szisztémánkat. Ugyanakkor le kell szögeznünk: sem az El
Sistema, sem a mi programunk, nem a zenetanításról szól. Mindennél fontosabb a
felismerés: a közös zenélés szocializál. Képes visszavezetni azokat az
embereket is a társadalomba, akik a perifériára sodródtak. Az is fontos része a
módszernek, hogy a tanárok rengeteg föllépési lehetőséget szerveznek, ami
a közösségélmény mellé sikerélményt ad. A sikerélményből önbecsülés fakad,
az önbecsülés pedig újabb és újabb tudásvágyat szül. Venezuelában a gyerekeket
nem büntetik a tanárok. Ha valami nem
sikerül, mosolyognak, vagy legyintenek, és azt mondják: nem baj, majd
legközelebb. Nem érdekes, ha a gyerek nem tud jól muzsikálni, vagy énekelni,
hanem az a fontos, hogy megtalálja a szerepét egy muzsikáló közösségben. Ez
pedig azzal jár, hogy nap mint nap örömmel megy az iskolába a kisgyermek,
mindennap boldogan veszi a hangszert a kezébe, és közben nem is veszi észre,
hogy játszik, zenél, okosabbá válik, és egyenrangú szereplője lesz a
társadalomnak. Politikusként, orvosként, zenészként is vallom, hogy az alkotás,
az önmegvalósítás mellett a közösséggel való harmónia is elengedhetetlen
kelléke a boldogságnak.
- Ez a módszer ma is létezik Venezuelában?
- Annyira, hogy 2015-re el akarják érni a
félmilliós gyermeklétszámot, mindezt úgy, hogy Venezuelának nem voltak olyan
zenepedagógiai hagyományai, mint Magyarországnak. Sok hozzáértővel,
gyakorló zenepedagógussal, egyházi közösséggel beszélgetünk, igyekszünk találkozni
olyan emberekkel, szervezetekkel, akik és amelyek a program tökéletesítéséhez
fontos tapasztalatokkal rendelkeznek. Sokféle reakcióval találkozunk, nagy
részük támogató és az együttműködést vetíti előre. Vannak azonban
olyan vélemények is, amelyek szerint túlságosan föllazítjuk az iskolarendszert. Megnyugtatásukra el szoktam mondani, hogy a
Szimfónia Program, miként az El Sistema, a közismereti óráktól függetlenül, délután
zajlik, kitöltjük vele az egésznapos iskola nem lekötött részét. Nem kötelező,
de bárki bármikor bekapcsolódhat
- Hogyan képzeli el a módszer
magyarországi bevezetését?
- Néhány vidéki iskola már készen áll az
úgynevezett pilot-ok elindítására. Természetesen az első osztályosokkal kezdjük, ám ha egy
iskolába betesszük a lábunkat és ott teszem azt, egy nagyobb gyereknek megtetszik
a közös zenélés, beállhat a csapatba. Jöjjön. Muzsikáljon. Érintsünk meg minél több embert.
Hangsúlyozom: a gyerekekből nem zenészeket akarunk nevelni és nem akarjuk
a zeneiskola szerepét sem átvenni. Ám a módszer a tehetségkutatás szempontjából
is eredményes lehet. Minél több gyereket vonunk be az oktatásba, annál nagyobb
az esélye, hogy a tehetségek a felszínre törnek. S ekkor a jó pedagógus elküldi
a kiemelkedően tálentumos gyereket a konzervatóriumba, a Rajkó zenekarba,
vagy Snétberger Ferenc Tehetség Központjába. Ezek a tehetségondozás terepei,
amelyekkel élővé tesszük majd a kapcsolatot. Nálunk most az ügy a tervezés
stádiumában van, de már nagyon sok zenetanárral, zenepedagógussal, módszertani
kutatóval dolgozunk a pedagógiai programon. Elsőként a monori
cigánytelepen szeretnénk elindulni. Itt a Máltai Szeretetszolgálat úgynevezett Tabán
szociális programja már előkészítette a terepet. Már csak a zenetanárt kell megtalálnunk és kezdődhet
a közös munka. Jó hír, hogy a kormány döntött a program támogatásáról.
Tervünket támogatja Orbán Viktor miniszterelnök, Balogh Zoltán, az Emberi
Erőforrások minisztere, Hoffmann Rózsa, oktatási államtitkár és Németh
Lászlóné fejlesztési miniszter is.
- Ha szólna néhány szót a megcélzandó társadalmi csoportokról is…
- A Szimfónia Program a társadalom
perifériájára szorult gyerekek szocializációját segíti, többségük cigány
származású. Számos roma családdal ismerkedtem meg az elmúlt hónapokban, akiknek
a gyerekei kilátástalan helyzetben vannak. Biztos, hogy egyszerre nem tudunk
mindenkit segíteni, ám az is biztos, hogy a gyerekeknek itt és most egy olyan
utat és perspektívát kínálunk, amely kivezetheti őket a
nyomortelepről. Lehet, hogy a szülőket már nem tudjuk megmenteni, de arról
a szándékról, hogy a gyerekeket integráljuk a társadalomba, arról nem
mondhatunk le. Sőt, ez a kötelességünk.
- Magyarán: ha jól értem, a Szimfónia Program nemcsak a jelenről,
hanem a jövőről is szól.
- Tudjuk, hogy a felsőoktatás és a
szakképzés átalakításával a kormány megpróbálja a munka világába kerülő
fiatalokat olyan tudással ellátni, amellyel munkahelyhez juthatnak. No, de mit
kezdjünk a hatéves gyerekekkel? Hogyan tudjuk ma megjósolni, hogy húsz év múlva
milyen munkára és munkaerőre lesz szükség? A zene, amellett hogy
alapművészet, arra is jó, hogy kreatív, sokoldalú antropológiai
képességekkel rendelkező, átképezhető embereket neveljen. Kodály idejében
és azóta is, rengeteg empirikus vizsgálat igazolta, hogy a zenét tanuló
gyerekeknek szinte minden képességük jobban és gyorsabban fejlődik a
többiekénél. Jobb matematikus, mérnök, irodalmár, tanár lehet belőlük, könnyebben tanulnak
nyelveket, mint zeneileg képzetlen társaik. S egy közelmúltbeli orvosbiológiai
kutatás kiderített olyasvalamit, amiről nem is álmodtunk. Azoknak a felnőtteknek,
akik gyerekkorukban hangszeres zenét tanultak, a két agyféltekét összekötő
fehérrost kötegük mérhetően megvastagszik. Magyarán, a két félteke, az
információ és a kreativitás terrénuma náluk sokkal jobban tud
együttműködni. Az a gyemek, aki már komoly lexikális tudással rendelkezik
és még kreatív is, biztos, hogy húsz év múlva, a ma még előre nem
kiszámítható munkaerőpiacon is jobban megállja majd a helyét.
- És mi lesz a botfülű gyerekekkel?
- Szerintem minden
gyerekhez meg lehet találni a módszert, amellyel ki lehet nyitni a fülét. Más kérdés, hogy lesz olyan lurkó is, aki
soha nem fogja megszeretni a muzsikát, s úgy dönt, inkább négy órán át rúgja a
bőrt, semhogy a kezébe vegyen egy furulyát, de ezt is el kell
fogadni. Egyébként, ahogy az amerikai
példa is mutatja, a sportnak is mérhetetlenül erős a szocializáló ereje. Visszatérve
a zenére, nagyon fontos, hogy a tanári felügyelettel, játékosan folytatott
közösségi zenélés mindenképpen örömzene legyen. Nem szabad csak egyféle
muzsikát erőltetni, hadd játssza azt a gyerek, amit szeret. Nem kell félni
akár az igényes könnyűzenétől sem, hadd énekeljék a Jézus Krisztus Szupersztárt,
vagy akár más, mai zenét, hiszen nem hivatásos muzsikusokat akarunk nevelni. Amikor
már örömét leli a zenélésben megmutathatjuk neki a népzenét és lépésről
lépésre elvezethetjük őket Bach, Beethoven, Bartók zenéjéig. Gárdonyi
Gézával szólva “Messze van odáig”.
-
Montecuccoli szerint a háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz és pénz. Ez
a csúnya dolog a kultúrának sem árt, de a kormány bevette a programot az
akciótervébe és hamarosan pályázhatóvá
válik a projekt. Addig is, ki biztosítja
a hangszereket?
- A projekt két legnagyobb költségtételét a hangszer
és a zenetanár jelenti. Sajnos,
cigánytelepeket járva, olyan élethelyzetekkel találkoztam, amelyeket egy
őshonos budai ember el sem tud képzelni. Világos, hogy a hangszert meg
kell vásárolni a gyerekeknek, ekkora terhet nem bírnak el ezek a családok. Venezuelában
ezt úgy oldották meg, hogy az instrumentum az iskolában maradt. Az egész
délutánt kitöltő közös gyakorlás után már nincs arra szükség, hogy otthon
is legyen min játszania. Jóllehet, mindig Venezueláról beszélünk, de vannak
máshol is hasonló kezdeményezések. Az én kedvenc példám a Szentegyházi Gyermekfilharmónia,
melynek alapítója, Haáz Sándor tanár úr elmondta: ők odaadják a gyereknek
az instrumentumot, mert már annyi hangszer van a faluban, szinte minden
családnál, hogy pénzbeli értéke nincsen, eladni nem tudják. S mi is eljutunk
oda húsz-harminc év alatt, hogy lesznek olyan családok, akik már azért fogják
zenére taníttatni a gyereket, mert van a
családban egy hangszer. A falon ott függ a hegedű, a sarokban áll a
pianínó és a gyerek egyszer csak elkezd vele játszani és érdekesnek találja,
hogy milyen gyönyörű hangokat, dallamokat lehet kicsalogatni abból a
látszólag halott fából. Azt gondolom, hogy idővel mindez nálunk is így fog
megváltozni. A hangszer olyan, mint a könyv. Annak a gyermeknek, aki olyan
környezetben nő fel, ahol van egy kis házi könyvtár, vagy csak egy
könyvespolc, jó kapcsolata alakul ki a könyvvel. Megfoghatja, megérezheti a
papír és a nyomdafesték szagát, végigsimíthatja a fedelét, és bármikor bármely
kor bármely emberéhez közel kerülhet. Akinek könyvtárszobája volt, az nehezen
szokik át az elektronikus könyvre. Így működik a hangszer is, még nálam is.
A hazafelé vezető úton a parlamentből, vagy az önkormányzatból még a
munka zakatol a fejemben, de amikor hazatérve megpillantom a zongorát, nyomban
felszabadul a lelkem, elengedem magam. És elkezdek muzsikálni, aminél nincs
nagyobb gyönyörűség. Aki erre a pozitív narkotikumra rászokik, örök
életére zenefüggő lesz. A legfontosabb az, hogy ha ezt a programot
elindítjuk, akkor a gyerekek lelkéhez jussunk el. S mondjon nekem valaki még
egy olyan programot, amellyel a jövő társadalom lelkét így meg tudjuk
érinteni.
- Ez akár remek befejezés lehetne, de még azt
szeretném tudni: milyen mértékben kíván konkrétan részt vállani a programban? Álszerénység volna kimaradnia, háttérbe vonulnia, hiszen Ön tud
erről a legtöbbet Magyarországon.
- Nem maradhatok ki, ez most már komoly
felelősség, feladat, életcél számomra. Olyan, mintha minden eddig
megszerzett tudás, tapasztalat ebbe az irányba sodort volna. Tudom, sok
erő, elhivatottság, és akár lemondás is kell ehhez a küldetéshez. Mindvégig,
amíg csak erővel bírom, szeretnék ebben a programban jelen lenni. Megjegyzem,
fontos, hogy parlamenti képviselőként kezdtem ezzel foglalkozni, mert
enélkül aligha tudtam volna megszerezni Balog Zoltán és Hoffmann Rózsa
támogatását, az ügy mellé tudtam állítani Lázár Jánost és Orbán Viktort. Én
szeretem a zenét, szeretem a tanítást, szeretem a zenetanítást, szeretem a
gyerekeket, szeretem a zenekart. Ma még nem tudom, hogy majd a megvalósítás
melyik részében kell a legtöbb feladatot elvállalnom, de önnek igaza van. Nem
maradhatok ki az érdemi részből s nem elégszem meg azzal, hogy
szervezőként a háttérbe vonuljak, mert a program éltrehívásának idején ez akár
a bukást is jelenthetné.
Pósa Zoltán
Fotó: Aszalós Andrea.