TURMEZEYNÉ DR. HELLER
ERIKA*
A DALLAMI ÉSZLELÉS FEJLŐDÉSE
A zenei észlelés pszichológiai
folyamata
„Jó füle van.” – mondjuk valakiről, és valójában nem az
illető hallószerveire, hanem zenei képességeire gondolunk. Az ép,
egészséges emberek valamennyien jól hallanak abban az értelemben, hogy hallószerveik
megfelelően funkcionálnak, de mégsem állíthatjuk, hogy ez egyet jelentene
a jó zenei hallással. Az akusztikus ingerek zenévé ugyanis a hallgató
közreműködése révén válnak, aki az információt feldolgozza, és a fizikai
hangokat zeneként kódolja. Nézzük végig e pszichológiai folyamatot!
Az érzékelés és az észlelés az alapja a megismerési folyamatoknak. „Az
észlelés révén az érzékszervekre ható ingerekből jelentőséggel bíró
dolgok lesznek.” (Séra, 2004, 192.o.) Az észlelés tehát elválaszthatatlan a
kogníciótól. A zenei megismerési folyamat az akusztikus ingerek érzékelésével kezdődik, ami nem tudatos
tevékenység. Az érzékletek gondolkodás, következtetés és a korábban már
feldolgozott információkkal való kombinálás utáni elraktározásával kialakulnak
azok a kognitív sémák, amelyek alapján az információ feldolgozható. Ezek a
folyamatok jórészt nem tudatosak, hiszen sok, egymást gyorsan követő,
nehezen azonosítható mozzanatból állnak. A zenei kognitív sémák voltaképpen a
hang fizikai tulajdonságainak megfelelő zenei jelenségek reprezentációi. A
zenei észlelés tehát az a folyamat, amelynek során a hangok fizikai
tulajdonságai úgy képeződnek le, amilyen viszonyban vannak egy
általánosított struktúrával; vagyis a zenei rendszerek kontextusában. Az
általunk leírt fogalom megfelelője a hétköznapi és zenepedagógiai
szóhasználatban a „zenei hallás”.
Mint az észlelési képesség fejlődésére általában, úgy a zenei
észlelés képességének fejlődésére is
vonatkozik Gibson megállapítása: „A perceptuális tanulás az információ
környezetből való kiemelésének javuló képessége gyakorlás…és tapasztalás
eredményeként.” (Gibson, 1969, idézi Séra, 2004, 207.o.)
A zenei észlelés fejlődésének sajátosságait vizsgáló kutatásokban is, mint a fejlődéslélektanban
általánosságban, rendkívüli érdeklődés fordul az újszülött- és a
csecsemőkor felé. Mivel a továbbiakban többször is hivatkozunk 0-1
évesekkel végzett vizsgálatokra, ezért érdemes egy kis kitérőt tenni
afelé, vajon hogyan lehet az ilyen korú babák véleményét megtudni arról, hogy
mit kedvelnek jobban, vagy arról, hogy észreveszik-e a változást egy dallamban.
A preferenciavizsgálatok egyszerű módszere, hogy megmérik, mennyi ideig
figyel a csecsemő az összehasonlítandó két inger közül az egyikre, illetve
a másikra. Amelyiket hosszabb ideig tüntette ki figyelmével, azt jobban
kedveli. Az azonosság-különbözőség felismerésekor a habituáció alapelvére
épülő módszereket alkalmazzák. Ezek lényege, hogy mivel a csecsemők
minden új ingerre fogékonyak, ezért bármilyen – esetünkben - hanginger felkelti
az érdeklődésüket. Egy idő elteltével, illetve többszöri
ismétlődés után az inger elveszíti újdonságát, az „alany” nem figyel már
oda, mert hozzászokott, azaz habituálódott. Ha az ezt követő újabb
hangingert azonosnak találja a megelőzővel, akkor továbbra sem mutat
érdeklődést, ám ha ismét odafigyel, akkor ez azt jelenti, hogy észrevette
a változást. Erre az alapelvre sokféle kísérleti helyzet, kifinomult módszer
épül, amelyeket a csecsemők reakcióinak műszeres mérésével,
viselkedésükről készült videofelvételek elemzésével is ki szoktak
egészíteni.
A dallami észlelés fejlődésének
életkori sajátosságai
A zenei észlelést vizsgálva általános
az, hogy a zenei hang tulajdonságai alapján további területeket különítenek el,
vagyis megkülönböztetik a dallami, ritmikai, harmóniai, hangszín- és
hangerőészlelést (Moles, 1966, idézi Vitányi, 1969; Erősné, 1993). Ezek
közül írásunkban egyet: a dallami észlelés fejlődési folyamatát mutatjuk
be, az azt feltáró kutatások összegzésén keresztül.
A hangok sorának dallamként való
felfogása három összetevőből áll: (1.) az egymás után következő
hangok közti hangmagasság különbségének, (2.) a dallamot alkotó hangok mozgásirányának,
azaz a dallam kontúrjainak, valamint (3.) a hangok egymáshoz való viszonyának,
azaz a tonalitásnak az észleléséből (Vö. Turmezeyné, 2007). Az alábbiakban
e három terület fejlődését vesszük szemügyre.
1) Hangmagasság-megkülönböztetés
A hangmagasság különbségeinek
észlelése iránti nyitottság egyben a beszédfejlődés alapja is. A
beszédhang magasságának változásai igazítják el a csecsemőt a
mondanivalóhoz kapcsolódó érzelmek dekódolásában, valamint az anyanyelv
intonációjának elsajátításában. Ennek ösztönös felismerése nyilvánul meg abban,
hogy a felnőttek más intonációval szólnak a gyerekekhez, mint a
felnőtt hallgatóhoz. A gyerekek felé irányuló beszédben sokkal nagyobb
szerepe van a hangmagasság változásainak (Fernald, 1991, idézi Thompson és Schellenberg,
2006)
A hangmagasság korai
megkülönböztetésének képességét vizsgálva különböző eredmények születtek.
Necsajeva (Netschajewa, 1954, idézi Michel, 1974) azt találta, hogy 3-4 hónapos
korban az oktáv, egy hónappal később a kvint, majd 7-8 hónapos korra
egyénenként eltérő módon a kis szekundtól a kis tercig terjedő
hangközök megkülönböztetésére képesek a csecsemők. Bridger (1981, idézi
Bruhn és Oerter, 1993) arról számol be, hogy egyes csecsemők egy - öt
napos (!) korukban képesek a kis terc különbség észlelésére is. Összességében
feltehető (Bruhn és Oerter, 1993), hogy a különböző hangmagasságokra
való fogékonyság veleszületett képesség, ami mint egyes veleszületett reflexek,
a későbbiekben kialszik, de a kognícióval újra felépíthető. Az
érzékelést tekintve a csecsemők jobban meg tudják különböztetni a
hangmagasságot a magasan fekvő hangok esetében, mint a mélyeknél,
sőt, ebben a fekvésben a felnőttekénél érzékenyebb a hallásuk. A
magas hangoknál egy-két százaléknyi hangmagasság-változást is képesek
megkülönböztetni. Mint bemutattuk, a hangmagasság-különbségre való érzékenység
már a magzati korban jelen van, és a csecsemőkorban eléri azt a szintet,
amely képessé tesz a diatonikus hangrendszer legkisebb hangközének, a kis
szekund távolságnak az észlelésére. Az ennél kisebb frekvenciakülönbségek
észlelésének képessége jellemzője lehet az észlelés finomságának. Az
első, a zenei adottságot vizsgáló teszt, amely Seashore (1919) nevéhez
fűződik, szintén tartalmaz ezt vizsgáló altesztet, azonban a
későbbi, a faktoranalízisre építve kidolgozott tesztekben már nem találunk
ilyen feladatot, vélhetőleg azért, mivel az ebben nyújtott teljesítmény
csekély összefüggést mutatott a zenei képességekkel. Megjegyzendő, hogy ez
a vizsgálat, akár a csecsemőkkel végzett előbbi kísérlet, a zenei
kontextusból kiragadva vizsgálta a jelenséget. Zenei kontextusban a kis szekund
különbség észlelése 5-6 éves korra válik általánossá (Cohen et al. 1989).
A hangmagasság-különbséget a nyugati
kultúrában hagyományosan a magasság-mélység fogalmakkal fejezzük ki, ami
kulturális konvenció eredménye, és arra utal, hogy a különböző
frekvenciájú hangokat a kottában a függőleges síkon magasabban, illetve
mélyebben helyezzük el. Jóllehet az iskolába lépő gyerekek szóban már jól
ki tudják magukat fejezni, azonban a fogalmak
helyes használata ebben a korosztályban még általános probléma (Vö. Gruhn,
2003). A magas-mély, fölfelé-lefelé, hosszabb-rövidebb fogalmaknak a zenére
való alkalmazása 11 éves korra szilárdul meg. Ugyanakkor a megfelelő zenei
jelenségek azonosítása nonverbális tesztekkel sokkal eredményesebb (Cooper,
1994). A nehézséget a téri tájékozódás okozza, ami a konkrét műveleti
gondolkodás szakaszában válik sikeresebbé.
Itt érdemes kitérnünk az abszolút hallás
kérdésére, ami a hangmagasságra való visszaemlékezés képességét jelenti. A
zenei tehetség kutatásának úttörői, Kries (1926) és Révész (1946) is azt a
nézetet képviselték, hogy az abszolút hallás a zenei tehetség fontos és
veleszületett jellemzője. Ezzel szemben az újabb kutatások (Shuter-Dyson
és Gabriel, 1981; Lang, 1993) szerint a kettő és öt éves kor közötti
szenzitív periódusban alakul ki, de szerepe van benne az öröklődésnek is.
Más kutatások azt bizonyítják, hogy ebben a korban célzott gyakorlással
elsajátítható az abszolút hallás (Ogawa és Miyazaki 1994, Levitin 1995,
mindkettőt idézi Auriol, 2005). Érdekességként szeretnénk megosztani az
olvasóval Forrai Katalinnak, a bölcsődei és óvodai zenei nevelés
módszertana kidolgozójának és művelőjének szóbeli közlését. Forrai a
2-3 éves gyerekeket megismertette a hangvilla használatával, majd megengedte,
hogy játsszanak vele. Ezután felszólította őket, hogy imitálják a
hangvilla megütését és meghallgatását anélkül, hogy az ténylegesen a kezükben
lenne. A mozdulat után a gyerekeket megkérte,
hogy énekeljék azt a hangot, amit „hallottak”. Azok, akik egyébként is át
tudták venni énekükkel a hangvilla hangját, ebben a képzelt helyzetben is a
helyes magasságú hangot énekelték.
Szintén a tanulhatóság mellett szól
az, hogy az abszolút hallásnak vannak fokozatai. Képzett zenészek körében
általános a hangmagasságra való visszaemlékezés valamilyen szintje. Ez
korlátozódhat bizonyos hangszínre, adott hangmagasság-tartományra, vagy
egyszerűen csak időben nem mindig működik stabilan. Iskolai
énekórákon is gyakran tapasztaltuk, hogy egy dal említésekor, még a
kezdőhang megadása előtt az abszolút hallással nem rendelkező
diákok is a korábban megszokott hangmagasságon kezdik az éneklést.
2) A dallam kontúrjának észlelése
A dallam észlelése kezdetben a dallam
körvonalaira épül, azaz nem a dallamot alkotó hangközök nagysága, hanem a
mozgás iránya a meghatározó. A fejlődés abban áll, hogy idővel egyre
több egyéb részletet képesek pontosan megfigyelni a gyermekek.
A dallami azonosság-hasonlóság
észlelését az ingerek „egészként” való felfogásaként magyarázza Deličge (1987,
idézi Thompson és Schellenberg, 2006). Az alaklélektan alapelveinek
megfelelően - csoportosítás a közelség, a jó folytatás, a zártság szerint
– rendeződik össze a hangok sora értelmes dallammá.
Hat hónapos csecsemők képesek
felismerni a már ismert dallamhoz hasonló olyan változatot, amelynek kontúrjai
azonosak a már hallott dallammal, csak a konkrét hangközök nagyságában
különböznek egymástól (Dowling, 1985). Két hónapos csecsemők jól ismert
dallamot hallgatva észreveszik, ha a dallamban egy hang megváltozik, úgy, hogy
más irányba lép, vagyis a dallam kontúrja is megváltozik. Ugyanakkor nem
tekintik változásnak, ha a dallamnak egy hangja helyett annak oktávja szólal
meg, amennyiben a mozgás iránya nem változik. Ebből az következik, hogy az
oktáv-ekvivalenciát, ami nem fizikai, hanem zenei jelenség, és amely nem is
mindegyik zenei kultúra sajátja, már megtanulták. Továbbá, ha egy dallam
transzponálva, azaz más magasságokon szólal meg, azt ismerősnek értékelik,
aminek feltétele szintén az, hogy a dallamot ne az egymást követő, adott
frekvenciájú hangok sorozataként, hanem zenei összefüggésükben hallják (Demany
és Armand, 1984, idézi Bruhn és Oerter, 1993). Ez kultúrától független
képességnek tűnik, ugyanis minden zenei kultúrának közös vonása, hogy a
transzponált dallamot azonosnak tekinti, azaz a hangokat az egymással való
összefüggésük alapján értelmes csoportokba rendezve észleljük. Érdekes, hogy
bizonyos énekesmadarak is képesek a transzponált dallam felismerésére, annak
ellenére, hogy elsősorban az abszolút magasságokat veszik figyelembe.
Felveti ez annak a lehetőségét, hogy a hangok relációjának észlelése olyan
univerzális képesség, amellyel nemcsak az emberi faj rendelkezik (Hulse, 1990).
Lamont (1998) azt vizsgálta, hogy a
dallami észlelés fejlettségében milyen szerepe van a formális zeneoktatásnak.
Ebben azt találta, hogy 6-11 éves korban nagyobb szerepe van az
enkulturációnak, mint az iskolának, a zenei szenzitív periódus lezárultával, 11
és 16 éves kor között azonban a dallami észlelés csak azoknál fejlődik,
akik célzott zenei képzésben részesülnek. Schwarzer (1997) kísérletében arra a
következtetésre jutott, hogy az öt-hét éves gyerekek más módon észlelik a
dallamot, mint a felnőttek. Míg a felnőttek egy dallam felismerésében
a dallam vonalára hagyatkoznak, addig a gyerekek nem tudnak csak a dallam
vonalára fixálni, hanem a hangszínre, a hangerőre, a tempóra is
hagyatkoznak a felidézésben.
A dallami képességek közé a
nemzetközi szakirodalomban egyes szerzők (Vö. Bruhn, 1993; Gembris,
2002a, 2002b; Shuter-Dyson, 1993) csak a hangmagasság-megkülönböztetést és
a dallamészlelést sorolják. Ugyanakkor az egy dallam vonzásrendjét, az azt
alkotó hangok egymáshoz való viszonyát meghatározó hierarchiát, vagyis a
tonalitást a harmóniai képességekkel együtt említik. Ez a felfogást
zeneelméleti szempontból vitatható. A tonalitásnak ugyanis kétféle értelmezése
lehetséges. A harmóniai tonalitás a
funkciós zene tonika-szubdomináns-domináns vonzásrendjét kifejező fogalom,
amelynek érvényessége a 17-19. század műzenéjére korlátozódik. Ezzel a
leszűkítéssel szemben létezik dallami
tonalitás is, amelyekben alap- és központi hangjukban, hangkészletükben,
valamint hangterjedelmükben különböző modusok alkotják a formákat.
Különösen fontos ez a distinkció számunkra, mivel népzenénk zenei világa, és
így zeneoktatásunk is a pentatóniára és a modális hangsorokra épül, ahol a
fenti gondolatmenet szerint a tonalitásnak a nyugati műzenére érvényes értelmezése
inadekvát lenne (Vö. Turmezeyné, 2007).
A különböző kutatások
egyetértenek abban, hogy a dallami képességek közül a tonális érzék alakul ki
legkésőbb. Mint fentebb láthattuk, a dallam észlelésében először a
kontúrok a meghatározók, ezután válnak egyre pontosabbá az azt alkotó egyes
hangközök, majd ennek kialakulása után válik ki a rendezőelv, ami a dallam
hangjainak hierarchiáját, azaz a tonalitást adja.
A tonalitásérzék kialakulása terén
végzett vizsgálatok eredményeinek ellentmondásosságát a fentebb kifejtett
zeneelméleti értelmezésbeli különbségek magyarázzák. Egyes kutatások a
tonalitásérzék kialakulását 7-8 évre (Minkenberg, 1991; Lamont és Cross,
1994, idézi Lamont, 1998), sőt 9-10 évre (Imberty, 1969, idézi Zenatti,
1993) teszik, más kutatások 5-6 éves korban, ha nem is mindenkinél, de
megtalálják (Dowling, 1982, idézi Gembris, 2002a).
Jóllehet a dúr és moll hangsorok
fogalmi megkülönböztetése csak 8-10 éves korra válik biztossá, azonban már
három éves gyerekek is képesek megkülönböztetni a dúrhoz kapcsolódó vidám és a
mollhoz kapcsolódó szomorú kifejezést (Kastner és Crowder, 1990, idézi
Shuter-Dyson, 1993).
A tonalitás kulturális
képződmény, amelynek kultúránként és koronként rendkívül eltérő
szabályai lehetnek, és ez magyarázza azt is, hogy a dallami képességek közül a
tonális érzék alakul ki legkésőbb. A fejlődés vizsgálatával
megválaszolható az a kérdés is, hogy az egyes kultúrák hangsorainak
kialakulásában tetten érhetőek-e bizonyos pszichológiai
törvényszerűségek. Ennek feltárásában arra támaszkodhatunk, ha
összehasonlítjuk a különböző kultúrák hangsorainak közös vonásait. Minden
zenei kultúra az oktávot osztja valamiképpen további fokokra, valamint minden
hangsorban szerepel a tiszta kvart és kvint, amit e hangközök velünk született
preferenciája indokol. Közös jellemző az is, hogy a hagyományos hangsorok
maximum hétfokúak. Elfogadott nézet, hogy a hangsor fokainak számában a rövid
távú emlékezet szab határt. A rövid távú memória kapacitása 7 ± 2 egység. E
sajátosság valamennyi kognitív folyamatban szerepet játszik, és meggyőző
érvnek tűnik, hogy a hétnél több fokú skálák befogadása éppen emiatt okoz
nehézséget (Vö. Thompson és Schellenberg, 2002).
Úgy tűnik tehát, hogy a dodekafon
zene nemcsak újszerűsége, szokatlansága miatt érthető nehezebben.
Schönberg úgy vélte, hogy kellő tanulás után a
tizenkét fokú zene éppen olyan közérthető lesz, mint a tonális zene,
azonban az emberi információ-feldolgozás törvényszerűségei ennek
ellentmondani látszanak, ráadásul nemcsak a rövid távú memória terjedelme
miatt, ahogy azt az imént láttuk, hanem még egy aspektusból is, amiben e
hangsor szintén különbözik a természetesen kialakultaktól. A hangsoroknak
ugyanis valamennyi kultúrában további univerzális jellemzője, hogy fokaik
nem egyforma távolságra vannak egymástól. Gondoljunk a hétfokú hangsorokat
alkotó kis- és nagy szekundokra, illetve a pentatóniában a nagy szekundokra és
kis tercekre, amelyekből e hangsorok építkeznek, vagy említhetnénk a
különböző ógörög tetrachordokat is. Ha ez a jelenség ennyire általános,
felmerül annak gyanúja, hogy ez esetben is mélyebb pszichológiai ok lehet a
háttérben. Ennek bizonyítását végezte el Trehub, Schellenberg és Kamenetsky
(1999, idézi Thompson és Schellenberg, 2002). Kísérletükben háromféle hétfokú
hangsort alkalmaztak. Az egyik a dúr hangsor volt, a másik kettő pedig
általuk konstruált, teljesen mesterséges hangsor. E két hangsorban közös, hogy
mindkettő az oktávot osztotta föl, ám nem tizenkét egységre, mint a
nyugati zene kis szekundjai, hanem egyik esetben hét, a másikban tizenegy
egyenlő részre. Ez utóbbiból – a diatonikus hangsorok mintája szerint –
úgy hoztak létre hétfokú hangsort, hogy a hangsor egyes fokai közt hol kisebb,
hol nagyobb – két egységnyi - távolságok legyenek. A két mesterséges hangsor
tehát hasonlított egymáshoz abban, hogy hangközeik eltértek a természetes
hangsorokétól, viszont különböztek abban, hogy az egyik egyenlő, a másik
különböző távolságra lévő fokokból állt. A kísérletben résztvevő
felnőtteknek és kilenc hónapos csecsemőknek azt a képességét
vizsgálták, hogy mennyire képesek e hangsorok hatodik fokának elhangolását
észrevenni. Az eredmények eltérően alakultak a csecsemőknél és a
felnőtteknél. A csecsemők ugyanis egyformán jól teljesítettek a dúr
és a különböző távolságra lévő fokokból álló mesterséges hangsor
esetében, viszont az egyenlő részre osztott skálával sokkal gyengébb
eredményt értek el. Úgy tűnik ebből, hogy nemcsak azért igazodunk el
könnyebben a diatóniában, mint a dodekafóniában vagy Debussy egészhangú
hangsorában, mert az enkulturáció során abba nőttünk bele, hanem az
észlelés szempontjából eleve előnyösebbek a különböző méretű
fokokból álló hangsorok. A felnőttek eredményei a kísérletben másképp
alakultak: mindkét mesterséges hangsorban egyformán rosszabbul teljesítettek,
mint az ismerős dúr hangsorban.
Ebből levonható a következtetés, hogy a felnőttek elvesztették
észlelésüknek azt a nyitottságát, amellyel kultúrájuktól idegen hangsorban is
tájékozódni tudnának. Az enkulturáció eredményeképpen már ismerőssé vált
hangrendszertől eltérő bármilyen hangsor észlelése nehézséget okoz a
későbbiekben, függetlenül annak milyenségétől.
Több kutatás is igazolja azt a
rendkívüli fogékonyságot, amelynek köszönhetően a csecsemők képesek
bármely kultúra zenei nyelvének elsajátítására. Trainor és Trehub (1993)
kísérlete ezt a nyitottságot bizonyította be. Ennek során nyolc-kilenc hónapos
csecsemőknek és felnőtteknek a tonalitáshoz való viszonyát
vizsgálták. Ebben egy ismert dallamnak egy hangját kétféleképpen változtatták
meg. Az egyik szerint a megváltoztatott hangot a dallam saját hangsorában
szereplő hanggal helyettesítették, míg a másikban a hangsorba nem
illő hanggal. A kérdés mindkét esetben az volt, hogy észreveszik-e a
változást. Míg a felnőttek teljesítménye sokkal jobb volt a hangsorba nem
illő hang esetében, addig a gyermekeknél nem volt lényeges eltérés. Az
eredmény azt jelzi, hogy a hangsor kultúraspecifikus képződmény, amelynek
elsajátítása ebben a korban még nem történt meg. Több kutatás is megállapította (Lynch,
1993; Trainor és Trehub, 1993; Demany és Armand, 1984, valamennyit
idézi Gembris 2002b), hogy a dúr-moll hangrendszert a nyugati kultúrkörben
felnövekvő gyermekek bármiféle célirányos fejlesztés nélkül, az
enkulturáció eredményeképpen már az első életévben ismerősnek érzik.
Tanulságos még ebben a témakörben az
a vizsgálat, amelyben fél év körüli csecsemők operáns kondicionálás
eredményeképpen egyformán jól képesek voltak azonosítani a dúr-moll
hangrendszer és a jávai pelog-zene hangrendszerét (Lynch és Eilers, 1991).
Ugyanebben a feladatban a jávai hangsor hangjainak megkülönböztetésekor a
kontrollcsoportként szolgáló felnőttek körében még a hivatásos zenészek is
gyengébb eredményt értek el, mint a csecsemők.
Összegzés
Mindezen eredményeket összegezve látható,
hogy a dallami észlelés területei közül a hangmagasság megkülönböztetésének
képessége velünk született. E képesség egyben a beszéd elsajátításában is
nélkülözhetetlen, akár a dallamkontúr észlelésének képessége. Bár az
enkulturáció során szerzett tapasztalatok révén e képességek is fejlődnek,
azonban a kulturális determináltság leginkább a tonalitás észlelésében
érhető tetten. Nem lehet nem észrevenni a párhuzamot az anyanyelv és az
adott kultúra tonalitásának elsajátítása között. Az újszülött kezdetben egyformán
nyitott valamennyi nyelv és valamennyi zenei kultúra tonalitása felé. Ám ahogy
az anyanyelv megtanulása után a későbbi életkorban más nyelvek már „idegen
nyelvek”, ugyanúgy más kultúrák tonalitása az enkulturáció eredményeképpen
válik idegenné.
IRODALOMJEGYZÉK:
AURIOL, B. (2005): Comment la musique vient aux hommes? http://auriol.free.fr/psychosonique/development.htm#Miyazaki
BRIDGER, W. H. (1961):
Sensory habituation and discrimination in the human neonate. American Journal of Psychiatry, 117, 991-996.
o.
BRUHN,
H. (1993):Singen und Erkennen von Melodien.
In: Bruhn, H. – Oerter, R. – Rösing, H. (szerk.): Musikpsychologie. Ein Handbuch. Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek
bei
BRUHN, H. – OERTER, R.
(1993): Die ersten Lebensmonate. In: Bruhn, H. – Oerter, R. – Rösing, H.
(szerk.): Musikpsychologie. Ein Handbuch.
Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek bei
COHEN,
A. J. – TREHUB, S. E. – THORPE, L. A. – MORRONGIELLO, B.A. (1989): An approach
to the study of melodic perception in infants and young children: Stimulus
selection. Psychomusicologie, 8/1. 21-29. o.
COOPER,
H. (1994): An exploratory study in the measurement of children’s pitch discrimination
ability. Psychology of Music, 17. 153-184.
o.
DELIČGE,
DEMANY,
L. – ARMAND, F. (1984): The perceptual reality of tone chroma in early infancy.
Journal of the Acoustical Society of
DOWLING,
W. J. (1982): Melodic information processing and its development. In: Deutsch,
D. (szerk.): The Psychology of Music.
Academic Press,
DOWLING,
W. J (1985): Entwicklung von Melodie-Erkennen und Melodie-Produktion. In:
Bruhn, H. – Oerter, R. – Rösing, H. (szerk.): Musikpsychologie. Ein Handbuch in Schlüsselbegriffen. Urban und
Schwarzenberg, München, 216-222. o.
ERŐS ISTVÁNNÉ (1993): Zenei alapképesség. Akadémiai Kiadó, Budapest.
FERNALD, A.. (1991): Prosody in
speech to children: Prelinguistic and linguistic functions. Annals of Child Development, 8, 181-195.
GEMBRIS, H. (2002a): The
development of musical ability. In: Colwell, R. - Richardson, C. (szerk.): The new handbook of research on music
teaching and learning. Oxford University Press, New York, 487-509.o.
GEMBRIS, H.(2002b): Grundlagen musikalischer Begabung und
Entwicklung. Forum Musikpädagogik, 20. kötet. Wissner-Verlag,
Augsburg .
GIBSON, J. J. (1969): Principles of perceptual learning and
development. Appleton-Century-Fox, New York..
GRUHN,
W. (2003): Kinder brauchen Musik.
Musikalität bei kleinen Kindern entfalten und fördern. Beltz,
Weinheim/Basel/Berlin.
IMBERTY,
M (1969): L’acquisition des structures
tonales chez l’enfant. Klincksieck, Paris.
KASTNER,
M. P. – CROWDER, R. G. (1990): The perception of the major-minor distinction.
IV: Emotional connotations in young children. Music Perception, 8, 189-202. o.
KRIES,
J. (1926): Wer ist musikalisch? Gedanken
zur Psychologie der Tonkunst. Springer,
LAMONT,
A. (1998): Music, education and the development of pitch perception: The role
of context, age and musical experience. Psychology
of Music, 26. 7-25.o.
LAMONT,
A – CROSS,
LANG, A. (1993): Absolutes
Gehör. In: Bruhn, H. – Oerter, R. – Rösing, H. (szerk.): Musikpsychologie. Ein Handbuch. Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek
bei
LEVITIN, D. J. (1994):
Absolute memory for musical pitch: Evidence from the production of learned
melodies. Perception and Psychophysics,
56/4, 414-423. o.
LYNCH,
M. P. (1993): Prototypical representations of musical structure in infancy:
Theoretical exploration and a pilot study. Psychomusicology,
12, 31-40. o.
LYNCH,
M. P. – EILERS, R. E. (1991): Children’s perception of native and nonnative
musical scales. Music Perception, 9/1. 121-132.o.
MICHEL,
P. (1974): A zenei nevelés lélektani
alapjai. Zeneműkiadó,
MINKENBERG,
H. (1991): Das Musikerleben von Kindern
im Alter von fünf bis zehn Jahren. Eine
Längsschnittuntersuchung als Basis für die Erforschung abweichender
Musikrezeption. Lang,
MOLES,
A. (1966): Information theory and
esthetic perception.
NETSCHAJEWA,
I. N. (1954): Funktionelle Charakteristik des akustischen Analisators beim
Kinde. Pawlow-Zeitschrift, 4.
372-388.o.
OGAWA,
Y. –
RÉVÉSZ GÉZA (1946): Einführung in die Musikpsychologie. Francke,
Bern.
SCHWARZER,
G. (1997): Analytic and holistic modes in the development of melody perception.
Psychology of Music,25. 35-56.
o.SEASHORE, C. E. (1919): Measures of
Music Talent. Academic Press,
SÉRA
LÁSZLÓ (2004): Percepció és figyelem. In: N. Kollár K. – Szabó É. (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. 192-223. o.
SHUTER-DYSON,
R. (1993): Tonalität und Harmoniegefühl.
In: Bruhn, H. – Oerter, R. – Rösing, H. (szerk.): Musikpsychologie. Ein Handbuch. Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek
bei
SHUTER-DYSON,
R. – GABRIEL, C. (1981): The psychology
of musical ability.
THOMPSON,W. F. –
SCHELLENBERG, E. G. (2002): Cognitive constraints on music listening. In:
Colwell, R. - Richardson, C. (szerk.): The
new handbook of research on music teaching and learning. Oxford University
Press, New York, 461-486. o.
THOMPSON,
W. F. – SCHELLENBERG, E. G. (2006): Listening to music. In: Colwell, R.
(szerk.): MENC Handbook of musical
cognition and development. 72-123.o.
TRAINOR,
L. J. – TREHUB, S. E. (1993): What mediates infants’ and adults’ superior
processing of the major over the augmented triad? Music Perception, 11/2. 185-196. o. TREHUB, S. E. – SCHELLENBERG,
E. G. – KAMENETSKY, S. B. (1999): Infants’ and adults’ perception of scale
structure. Journal of Experimental
Psychology: Human Perception and Performance, 25, 965-975. o.
TURMEZEYNÉ
HELLER ERIKA (2007): A zenei ismeretek és
képességek fejlődése az alsó tagozatos életkorban. PhD disszertáció,
Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézete, Pszichológiai Doktori Program,
Debrecen.
VITÁNYI
IVÁN (1969): A zene lélektana. Gondolat
Kiadó,
ZENATTI,
A. (1993): Childrens musical cognition and taste. In: Tighe, T. J. – Dowling,
W. J. (szerk.): Psychology and music: The
understanding of melody and rhythm. Erlbaum, Hillsdale, 177-196. o.