UNGÁR ISTVÁN*
KIRAGADVA
Operanégyesek önálló élete
I. Bevezetés
„Mir ist so wunderbar, es sagt das
Herz mir ein.” (Mi ez, minő varázs? Úgy elszorul szívem. – Nádasdy Kálmán
fordítása)
A könyörtelen zsarnok börtönének
komor falai között Marcellina örömtől el-elakadó, ábrándozó dallamával
kezdődik Beethoven Fideliójának kánon-kvartettje. Végigvonul a többi
szereplőn: a végsőkig elszánt, bátor hősnő Leonórától
(Fidelio), a lánya boldogsága fölött örvendező Roccón át, a fülig
szerelmes, pillanatnyilag szerelmében kétségbeesett Jaquinóig. Megáll a
cselekmény. Az ünnepélyes pillanatokban négy emberi szív nyílik meg s bár
mélységesen különböznek egymástól, az áhítat perceiben egyenlővé válnak.
Levonulnak az operaszínpadról, hogy közvetlenül mivelünk oszthassák meg
igencsak eltérő gondolataikat. Leonóra kivételével mindnyájan egy tévhit
áldozatai, de itt ő is egybeolvad a többiekkel. Valamennyien szorongással
és bizakodással telve úgy tekintenek a jövőbe, ahogyan a múló idő elé
akadályt gördítő, fenséges kvintett Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok c.
mesterművében. Beethoven operájának erről az I. felvonásbeli négyeséről
mindez köztudott. Ám más együttesek másutt is gyakran leválva az operáról,
önálló, belső dramaturgiával rendelkeznek. Miközben, természetesen, részei
az egésznek, több ízben saját életet is élnek. Erre szeretnék rámutatni a
későbbi írások során. A négyes, a kvartett a zene világában amúgy is
kitűntetett helyet vívott ki magának, hiszen a hangszeres kamarairodalom
messze legkedveltebb összetétele a vonósnégyes. A két hegedű két női
hangnak, a brácsa és a gordonka két férfi énekesnek felelhetne meg. Már, ahol
(talán ez a leggyakoribb) az operanégyes szólamai így oszlanak meg. A
fentiekhez hasonló, ízig-vérig kamaraénekes kvartett valószínűleg nincs
még egy az operairodalomban.
Mozart: Szöktetés a szerájból c.
operájának II. felvonást záró, finálét helyettesítő kvartettje valóságos
mini-dráma. A közösen elhatározott szökés árnyékában az úri páros: Constanza és
Belmonte valamint a két szolgáló: Blonde és Pedrillo a nagy terv végrehajtása
előtt egymással is csatát vív, amely magában foglalja a kirobbanó
boldogság, a kétségek, a megbántottság, az engesztelés, a kibékülés egy-egy
fázisát – egy szeletnyi életet. Eközben talán észre sem veszik, hogy egy fölöttük
álló hatalom pártfogásába vette négyüket. Oltalmazza őket, sorsuk jóra
fordulása nem lehet kérdés. Egy teljes, belső konfliktusokkal és feloldásukkal
teli történet. A mozarti életmű legmozgalmasabb opera-kvartettje. A kései
Mozart-operák egész kelléktára fellelhető ebben az aránylag korai
remekben.
Nagy operanégyes található Mozartnál
a Don Giovanniban is. Ebben a kvartettben nincs egyenlőség a szerepek
között. A szerelmében kiszolgáltatott, megalázott és védtelen Donna Elvira
költőien szép panasza köré csoportosulnak a többiek. Együttérző
döbbenet szól az apját gyászoló, érzelmeiben megzavart és teljességgel
elbizonytalanodott Donna Anna valamint a szerelmeséért minden áldozatra kész
vőlegénye Don Ottavio dallamaiból. Settenkedő, sátáni gúny, pökhendi
részvétlenség jellemzi a Donna Elvira őérte elszenvedett fájdalmán
csúfolódó Don Giovanni, ellenszólamként megkomponált, gonosz énekét. Élvhajhász,
aki habzsolja az életet, annak küzdelem árán elérhető igazi szépsége nem
érdekli. Nem érti és nem is akarja megérteni azt. A hódítás, a
könnyűszerrel elért gyönyör, a mindenkin átgázoló, léha önimádat és a begyűjtött
trófeák felett érzett gőg teszi ki mindennapjait. Istenigazából soha nem
volt és nem is lesz szerelmes. Ez a négyes Donna Elvira bánatának katedrálisa.
A zenekar utójátéka visszaemlékezik
(erre másutt is lesz példa) a minden büszkeségéről lemondott Donna Elvira
vigasztalan sóhajmotívumára. Így vesz búcsút, hogy azután visszaadja helyét az
opera cselekményének.
A zeneirodalom talán
legnépszerűbb, Verdi Rigolettójának egyik drámai csúcspontját jelentő
opera-kvartettjében is van egy – jobb szót nem találva – szólista, akinek szárnyaló,
könnyed hangvételű, csábító dallama mögé gyűlik a tragédia. Ez a bizonyos
szólista, a mantuai herceg, sem a mély érzések embere, lelki rokona Don
Giovanninak. Öntetszelgő, felelőtlen éneke csakúgy egybe fonja a
többiek szólamait, mint a végsőkig elkeseredett, könnyeivel küszködő
Donna Elvira csendes, gyönyörű kifakadása. Giuseppe Verdi, a belcanto
lángelméje igazán behízelgő melódiát ad a szájába. Olyannyira, hogy rajta
kívül a négyes többi szereplőjének nem is ad teljes ívű dallamot. A
jellemek sehogy sem illenek össze. A könnyűvérű Maddalena – a bérgyilkos
Sparafucile nővére – kéjesen fogadja, de közben fitymálja is a herceg
hozzá intézett értéktelen udvarlását. Semmit nem tudnak arról, hogy kint a ház
előtt Rigoletto – a herceg udvari bolondja – egyetlen, imádott lányával,
Gildával együtt hallja őket. Minden erejét összeszedve próbálja gyermekét
meggyőzni arról, hogy a herceg méltatlan és érdemtelen az ő
szerelmére. Az érvek jogosak, de a szerelmes lányt mégsem képesek kijózanítani,
miközben félti érte aggódó, szeretett apját. Igen, a szerelem és a józanság nem
jár kézen fogva. Belül a házban a könnyelműség, kívül pedig pokoli kínok.
Ebből áll össze a Rigoletto kvartettje. Az egyre szenvedélyesebb négyes
Maddalena kesernyésen ironikus szavaival csitul el: „Ez régi dal, ismerem jól.”
Torokszorító zene. Erről Liszt Ferenc is tudott volna mesélni.
A bűnbánat, az önvád alapozza
meg a Don Carlos kvartettjét. Posa márki az uralkodó II. Fülöp spanyol
királytól számon kéri, hogy ifjú felesége iránt érzett viszonzatlan,
boldogtalan szerelme okán még önmagán sem tud uralkodni. Akarata ellenére
veszítette el a fejét. Tehetetlen dühében olyan goromba volt a hitvesével, hogy
az eszméletlenül esett össze. A megtört király alattvalója felelősségre
vonására adott elcsukló válaszával veszi kezdetét Verdi Don Carlosának négyese.
Nemcsak hogy belátja annak jogosságát, de önmagát kárhoztatja és megbocsátást
vár. Itt ő a főszereplő, az együttes az ő, végletekig
szomorú, költői basszus dallamára épül. Fülöp mind reménytelenebbül dalol
Erzsébet ártatlan tisztaságáról, szépségéről, mely teljességgel
elérhetetlen a számára. Eboli hercegnő lelkét rettentő bűn
terheli, amelyet szeretve tisztelt úrnője ellen vétett és amelyet ugyancsak
a szerelem irányított. Éneke hozzásimul a lassan magához térő királyné
hangszeres glóriával megkoronázott dallamához. Posa márki gondolatai kijelölt
jövője fölött kalandoznak, mely végzetes sorsa felé sodorja. A kvartett
alapköve végig a király felfelé kapaszkodó, áradó, önkínzó dallama. Miként a
Don Gíovanni – szintén B-dúr hangnemű – kvartettjében itt is a zenekari
utójátékban megismételt líra, Fülöp keserű, önmarcangoló motívumának
felidézése tesz pontot a négyes végére. Lélegzetelállító az a szeretet,
amelyben a bűnös hatalmasság mögött rejtőző esendő embert
Verdi részesítette.
Ha a Rigoletto egyik drámai
csúcspontja a kvartett, akkor a Fidelio abszolút értelemben vett drámai
tetőpontja a II. felvonásbeli négyes, amelyben az opera legfontosabb
történése sűrűsödik. A zenekar lefelé száguldó skálarohama foglalja
keretbe ezt az izzó Beethoven-kvartettet, miként az Eroica szimfónia
zárótételét. Már az indításkor tapasztalható, hogy a szenvedélyek
legfelsőbb fokán járunk. Az ellenségnek tekintett szabadsághős
Florestánnal végső leszámolásra készülő önkényúr Pizarro aljas
bosszúszomja néz farkasszemet a földalatti börtöncellája kövéhez láncolt, a
hidegtől, az éhségtől-szomjúságtól legyengült fogollyal a négyes
első pillanataiban. Rocco a börtönőr szinte csak statiszta ebben az
együttesben, ahol a segédjének és majdani vejének hitt Fidelio a gyűlölt
diktátor előtt felfedi kilétét.(„Sein Weib!” = asszonyát) Ő Leonóra,
Florestan önfeláldozó, hűséges párja. Férje megmentéséért minden félelem
fölött győzni képes hős. A katarzis bénító perceit – Florestan maga
mellett tudhatja Leonórát, az „angyalt”, aki elröpíti őt az „égi
birodalomba”, Pizarro ráébred, hogy egy nő, a rab hitvestársa állja útját
gyilkos célja végrehajtásának, Roccóban szinte bennakad a szó – Pizarro vad,
fékevesztett dühe rántja vissza a rideg sötétségbe. Most akár mindkettejük
életét kioltaná. Rocco rettegve húzódik meg a háttérben. Pizarro
előrántott tőrének a Leonóra által becsempészett pisztoly parancsol
megállj-t. A dulakodásnak a bástyatoronyból felcsendülő trombitaszó – a
Pizarro gaztetteit leleplező miniszter érkezésének hírnöke – vet véget. Ez
a trombitahang a maga egyszerűségében is fejedelmi, a szabadság dúrhármas
felbontása. Pizarro elkésett, Florestan szabad. A hihetetlent a trombitadallam
bátorító megismétlődése teszi megfoghatóvá. A két trombitafanfár között, a
hirtelen jött megváltás kábulatába esik a házaspár, amelyben a jólelkű Rocco
is osztozik. Talán őfelettük is őrködik az a legfelsőbb
erő. Meghatott hálaadás, szent csöndesség tölti be a földalatti
sziklabörtönt, amelyhez Pizarrónak semmi köze nincs. Három férfi és egy nő
énekli ezt a kvartettet, itt azonban az egyetlen nő lelki ereje férfiakat
alaposan megszégyenítve, eltántoríthatatlanul érkezik a győzelem kapujába.
Igazi beethoveni extázis zárja a négyest. Önfeledt mámor a házaspárnak,
megkönnyebbülés az amúgy csalódott Roccónak, bukás a zsarnoknak. A trombiták és
a megindultság, megilletődöttség ütemei fellelhetőek a III. illetve
egy kicsit eltérően a II. Leonóra nyitányban is. A kvartett végére elérkezik
a kegyetlenül kemény harcok árán kiérdemelt, boldog beteljesülés. Ugyanúgy,
ahogyan az egész Beethoven-életműben.
Ezt a hat opera-kvartettet szeretném
a későbbiek során nagyítóüveg alá helyezni, igenis KIRAGADVA
környezetükből. Kis egységekből áll össze az egész. Operák az
operában. Olykor többet árul el a műről, mintha folyamatában
követnénk a teljes alkotást. Általuk rejtett helyekre bukkanhatunk, olyanokra
akár, amilyenekről korábban sejtelmünk se volt. Közelebb lopódzhatunk a
géniuszok műhelyéhez, a titokhoz, amelyet nyilván így sem fejthetünk meg,
de azt mondom, bőven lesz részünk meglepetésben.
* A szerző a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium ny. ének-zene tanára, szaktanácsadó.