Az idő sodrában IV.
A Bartók Rádió 20. századi és kortárszenei
sorozatának, a Con temponak negyedik, befejező állomásához érkezett a
Trafó Kortárs Művészetek Házában megtartott hangversennyel. Ez az alkalom
a Qaartsiluni Ensemble koncertje volt. A Rozmán
Lajos által nemrégen alapított, de máris hírneves együttes műsora
érdekes, értékes estét ígért. Ugyanis szintén az utolsó, negyedik részhez
érkezett az általa szerkesztett Közép-európai
portrék hangversenysorozat, mely a szlovák Marián Lejava és a magyar Kondor
Ádám művei köré épült. Mivel a szervezők úgy döntöttek, hogy ez az
előadás lesz mindkét sorozat lezárása, ezáltal két párhuzamosan futó, azonos
tematikájú koncertszéria találkozott egy pontban a pódiumon.
Az elsőnek felhangzó mű Kondor Ádám (1964) Harmonic Labyrinth (2012) című fúvósötöse volt, melyet Rozmán
Lajos kérésére írt át a 2010-ben orgonára komponált Eisenberg-fúgából. Vidám, jókedvű zene, ami játszik a
műfajokkal, szerkesztési módokkal. Hatásos, ugyanakkor hálás alkotás, mely
mindig számíthat a közönség jóindulatára. Rákóczy Anna, Petrovics Anna –
fuvola, Horváth Béla – oboa, Horia Dumitrache – klarinét, Jankó Attila – fagott
játékába sajnos több zavaró körülmény is vegyült. Pontatlan belépések, kimaradt
hangok kedvetlenítették a hallgatót.
A következő mű Marián Lejava (1976) Elégia
(1998) című alkotása volt, ami a koncertismertetőben meghirdetett
Another Seven Bagatelles helyett hangzott el. Lejava a pozsonyi Zeneakadémián
diplomázott zeneszerzőként és karmesterként. Jelenleg volt alma materén
oktat, illetve szlovák, cseh és portugál egyetemek vendégtanára. Az Elégia
első vállalt műve, melyet egy közeli barátjának tragikus halálára
komponált. A szerző előadásában felcsendülő alkotás igen
visszafogott eszköztárral ért el figyelemre méltó összhatást.
Misato Mochizuki (1969) japán zeneszerzőnő a nyugati és a keleti zene
ötvözetéből alakította ki sajátos, egyéni hangját. Lagunes (2005) című alkotásában gyakran használja a
hagyományostól eltérő módon megszólaltatott hangszerek különleges, egyedi hangzását.
Ezek hangszínfoltjait a kompozíció vége felé két kadencia – klarinét és zongora
– színesíti. Az előadó
művészek, Rákóczy Anna – fuvola, Horváth Béla – oboa, Rozmán Lajos –
klarinét, Jankó Attila – fagott, Tekula Endre – kürt, Borbély László – zongora,
ezúttal kifogástalanul játszottak. Külön említést érdemel Rozmán Lajos
klarinétozása, aki különösen a kadenciában csillogtatta hangszeres tudását.
Ligeti György
(1923 – 2006) Tíz darab fúvósötösre
(1968) című alkotásából mindössze négy tétel hangzott el. Nem tudom, mi
volt az oka a kurtításnak, de az biztos, hogy a műnek nem tett jót. Sem a
koncepció, sem a nagyforma nem rajzolódott így ki, sem a lezártság,
befejezettség nem valósult meg. A Tíz darabból egyébként a negyedik, ötödik,
hetedik és nyolcadik tétel hangzott el. Először tehát egy triót
hallhattunk a fuvola főszereplésével, majd egy kvartettet gyorsan repetáló
hangzatokban. A kvintett az utolsó két tételre lett teljes, de ez a
számbeli-szólambeli gyarapodás sem tudta feledtetni a válogatás önkényességét.
Mindehhez járult, hogy az előadók – Rákóczy Anna–fuvola, Horváth Béla–oboa,
Horia Dumitrache– klarinét, Jankó Attila–fagott, Tekula Endre–kürt – számára a darab helyenként túl nehéznek
tűnt. Különösen nem értettem, hogy miért kellett Kondor Ádám következő kompozíciójának, az Inner Space – Bizarr tárgyak No.2.-nek szünet nélkül követnie
Ligeti művét. Ez az előző négy tételnél jóval hosszabb mű –
érzésem szerint – nem kapcsolódott szervesen a megelőzőhöz. Hatalmas alkotás, mely időnként
kiforratlannak tűnik. Hiába hallottuk az ismertetőben a cellánkénti
komponálás módszerét, az irodalmi kötődést, ez nem tudta megmenteni az
előadást.
Zárásként Marián Lejava Seven
Bagatelles (1999-2000) című alkotása hangzott el. A hét tétel három
részre tagolódik, 3 – 1 – 3 formátumban. A fuvolára, oboára, klarinétra és
fagottra írt mű első tétele mindjárt elég meglepően
kezdődik. A piccolozó fuvolista mellett ugyanis az oboista és a klarinétos
sípokon játszik, míg a fagottos ütőhangszeren működik közre. A
hangzás ennek megfelelően neoprimitív, amibe sorban kapcsolódnak be az
eredeti fúvós hangszerek. Az elcsúszó intonáció keltette bizonytalanság után
gyors staccato mozgás következik, majd ismét különleges hangzások csendülnek
föl. A középső tételben állóhangzatok fölött énekel az oboa. Az ötödik
tisztelgés Beethoven, a hatodik Mahler előtt. A befejező részekben
visszakanyarodunk a kezdet hangulatához, amit a diszkrét dobszó is felidéz. Sajnos
az est folyamán a Qaartsiluni Ensemble nem nyújtott kifogástalan produkciót. A
hibátlan részeket gyakran követték ritmikai pontatlanságok, hangindítási
problémák, intonációs nehézségek.
Szólni kell még Michal Kindernay
tevékenységéről, aki az ismertető szerint a vizuális megjelenésért volt
felelős. Én úgy vélem, hogy ebbéli tevékenysége talán a nézőtérrel
szembeni vásznon gomolygó ködképekben volt felfedezhető, bár ebben sem
vagyok biztos. Ami viszont kétségtelen, hogy a felhangzó zeneművek
semmilyen vizuális megjelenéssel sem voltak kapcsolatban.
Összességében az a vélemény alakult ki
bennem, hogy a megelőző hangversenyek – stílusosan szólva –
megkomponáltabbak voltak.
Eisenbacher Zoltán
Con tempo 2012/4
Kondor Ádám: Harmonic Labyrinth -
ősbemutató,
Marián Lejava: Elégia
Misato Mochizuki: Lagunes -
magyarországi bemutató,
Ligeti György: Tíz darab fúvósötösre -
részletek
Kondor Ádám: Inner Space - Bizarr
tárgyak No. 2 - ősbemutató,
Marián Lejava: Seven Bagatelles -
magyarországi bemutató
Qaartsiluni
Ensemble
Művészeti
vezető: Rozmán Lajos
Rákóczy
Anna - fuvola
Petrovics
Anna - fuvola
Horváth
Béla - oboa
Horia
Dumitrache – klarinét
Rozmán
Lajos – klarinét
Tekula
Endre – kürt
Jankó
Attila – fagott
Borbély
László - zongora
Vizuális
megjelenés: Michal Kindernay
Trafó Kortárs
Művészetek Háza
2012. május 22.