„… ET LUX PERPETUA LUCEAT EIS.”
„Oh, a szárnyas idő hirtelen elrepül, /S minden míve, tűnő szárnya körül lebeg!” (…)
Berzsenyi Dániel sorai gyakran eszembe
jutnak, érezve az idő futását. A halál fullánkja hasító fájdalmát érezzük
mindnyájan, amikor családtagot, barátot, kollégát ér utol a kérlelhetetlen kaszás.
Évek óta tudtuk, hogy
Legutóbb a tavaszi napsütés erejében,
májusnak, az ígéret hava által reményt adó üde zöld természet életkedvet
megsokszorozó erejében reménykedtünk.
A Sors
azonban másképp rendelte. Május 3-án, lélekben felkészülve a hosszú útra -
Bence bácsi örökre elhallgatott… .
Fejérvári Benedek sokat tett a fertődi
énekoktatásért, a zeneiskola fejlődéséért. Aggódva figyelt, ha rossz hírek
jártak a zeneoktatás háza táján, és jó tanácsokkal igyekezett segíteni.
Nyugdíjazása után is hazajárt a zeneiskolába, ahol mindig szeretettel fogadtuk.
Örömmel hallgattuk mély humánummal átitatott kritikus humorát, széles
látókörű műveltségről árulkodott minden mondata.
E sorok írója köszöni neki, hogy megadta a
lehetőséget egy új zeneiskolai tanszak építésére, aminek sikerében az
akkori direktor nem biztos, hogy távlatot látott, de nyitott volt az újításra.
Bence bácsi május 15-én a soproni Szent
Mihály templom árnyékába költözött.
Búcsúzunk Fejérvári
Benedektől. Adjon neki az Úr örök nyugodalmat!
Tudjuk, hogy akik igazságra tanítottak sokakat, tündökölnek örökkön-örökké, miként a
csillagok.
Berta János
„A zene az egyetemes
szépség nyelve - 35 éves a J. Haydn Zeneiskola” c. könyv két fejezete:
†Fejérvári
Benedek
A ZENETANULÁS
JÓTÉKONY HATÁSÁRÓL
Még néhány hét, és megkezdem
tizenharmadik nyugdíjas évemet.
Ettől a számtól sokan babonásan irtóznak, mert a rossz és a
szerencsétlenség szimbólumát látják benne.... Ha ez
igaz lenne, most más írná helyettem ezt a pár sort.
Én inkább sokat köszönhetek neki.
Ennyi idős voltam, amikor véglegesen a zene felé fordult az
érdeklődésem. Ebből aztán életpálya, sőt hivatás lett. Nem
bántam meg.
Mi leli az embert, amikor
egy „semmi gyakorlati értékű” dologgal kezdi tölteni idejének nagy részét?
-kérdik ma sokan, hiszen a legtöbb esetben nem is
fizetnek érte... Dehogynem!!
Lehet, hogy a bankszámla nem hízik tőle, de van nekünk egy sokkal-sokkal
értékesebb és értékállóbb kincsestárunk is valahol belül..
Ismerős eset: nődögél a gyerek. A család úgy határoz, hogy
beíratja „zenére” is. Eleinte nehezen megy neki,- talán már azt is rásütötték,
hogy nincs hallása. „Botfülű” a kicsi, legyintenek a szülők. Egyik nap
aztán hangos dalocska szűrődik ki a szobájából, de nem ám akárhogyan,
hanem szép tisztán!.
A kívülállók nagyot néznek. Nocsak, … talán
mégsem kéne megengedni, hogy kimaradjon a zenesuliból...
Az idő őket igazolja: az ifjonc egyre több egyre hosszabb dalt,
nótácskát dalolgat.
Ha hangszeressé válik, más változást is produkál. Nem rúg bele a
másikba, végigüli az unalmasabb órákat is, odafigyel a társaira, stb.
Ki szólt neki ezért? Lehet, hogy senki, csak maga jött rá bizonyos
dolgokra, amiket nem is tudatosított magában.
Több könyvet is teleírtak már a zenetanulás jótékony hatásáról, amiket
itt most nem ismertethetek. Aki nem hagyja el idő előtt a
zenetanulást, az jár jól! Sajnos a fiúk hajlamosak arra, hogy korán föladják.
Az elején elég, ha a haver hóna alatt a labdával bekiabál:-„Gyere inkább rúgni
egyet!”- és a hegedűtok és a kottacsomag máris átalakul kapufává.
Ha a kezdeti nehéz időket kibírták, később már nehezebb
őket eltéríteni.
Hangszerükkel egyre
szorosabb lesz a kapcsolatuk. Idővel beérik a fáradozás eredménye.
A fárasztó technikai gyakorlatok eredményeket hoznak, szebben,
könnyebben oldják meg a zenei szerepléseket. Mire a zeneiskolai osztályok
elfogynak, már egészen más „kis felnőtt” áll előttünk. A zeneiskola
kétségkívül jó hatása engem is nagyon érdekelt! Ahol csak tehettem,
beszélgettem erről tanító nénikkel, tanárokkal, osztályfőnökökkel. A
válaszokból újfent tanulmányt lehetne írni.
A legszembetűnőbbek:
§
a zeneiskolásokat könnyebb fegyelmezni,
§
egy bizonyos szint fölött már nem mindig szükséges,
mert önként vállalják az osztály rendjét,
§
számtanból, szabad fogalmazásból, nyelvtanból
könnyebben lehet velük haladni,
§
szívesebben vesznek részt a közös munkában, ha
értelmét látják,
§
nyitott szemmel és füllel még sok egyebet is
találhatunk..... .
Nagyjából ilyenek az értékes zenetanulásának hozadékai.
Töretlen optimizmusomat csupán az
csipkedi, hogy olyan hírek szállingóznak, mi szerint lehetetlenné akarják tenni
az anyagilag mindenki számára elérhető zenetanulást. Remélem, hogy nem található olyan
rövidlátó hatalmasság, aki ilyet rendelne el.
Sarród, 2005.
karácsonyán
BERTHA JÁNOS
ZENEISKOLA A MUZSIKAHÁZBAN
2003. október 1-jén,
a zene világnapján a
A Kisalföld, a megyei napilap is méltatta a jeles eseményt, a
Kossuth rádió „Hangadó” című adásában interjú hangzott el a 2003-ban
alapított Esterházy Pál-díj első kitüntetettjével, a zeneiskola
nyugalmazott igazgatójával, †Fejérvári Benedek úrral,
és módom lehetett nekem is nyilatkoznom
Fertőd, az egykori
Eszterháza és Süttör életében a herceg Esterházy-család
és a ZENE játszott meghatározó szerepet. Ugyan Süttör a régebbi
település, Eszterháza zenei múltja gazdagabb. (1950-ben, a közigazgatás
átszervezésekor változtatták meg Eszterháza nevét Fertődre.)
A múlt ismerete és
tisztelete arra kötelez bennünket, hogy a település életét, jövőjét is a
kultúrára építsük!
1977-ben a †Szalay Sándor vezette
Fertőd Nagyközség Tanácsa, fiók-zeneiskola alapításáról határozott. Ekkor
kezdte meg működését Győr-Sopron megye legfiatalabb zeneiskolája,
közel hatvan tanulóval, igazgatója †Fejérvári Sándorné volt. A következő mérföldkő az
iskola életében az 1983-84-es tanév, amikor a fiókiskola Fejérvári
Benedek úr igazgatósága alatt önállóvá vált. Fertőd, akkori legszebb,
felújított barokk épületében kapott otthont a zeneiskola, ott, ahol J. Haydn lakott zenészeivel és
operaénekeseivel, és amelyet ma is Muzsikaháznak hívunk. A falán elhelyezett,
„az örök harmóniák nemesszívű mesterének
emlékére” állított dombormű - Bory Jenő
alkotása, - nekem az Európában találhatók közül a legszebb.
Ezen a helyen zenét tanítani
egyszerre megtiszteltetés és nagy kihívás.
2003-ig
Időközben az iskola
térségi, regionális feladata még erőteljesebbé vált. 2005-re a tanulólétszám
csaknem megnégyszereződött. Az elmúlt évtizedben már tíznél több
településről érkeztek a zenélni vágyó gyerekek.
A 35 év alatt többen vannak,
akik
A zeneiskola a település
életében a közművelődés egyik bástyája. Bizonyítják ezt rendezvényeink,
a J. Haydn-Emlékszoba létrehozása, a városi ünnepségeken,
nemzeti ünnepeken, kiállítás-megnyitókon való rendszeres jelenlétünk,
közreműködésünk.
1995-ben a megyében egyedül
A Kultúrával a Nyugat Kapujában elnevezésű
nemzeti fesztivál kistérségi döntőjének szervezője volt intézményünk,
amelyen tanulóink, kamaraegyütteseink is szép eredményekkel jeleskedtek.
Az elmúlt másfél évtized munkájának
a gyümölcse, hogy a régebben meglévő Házi Zongora Versenyen túl, több
hagyományteremtő rendezvény kezdeményezője lett az iskola. Ezek
pedig:
-Zene
Világnapi Hangverseny, (vendégünk volt Szekendy
Tamás zongora, csembaló, orgonaművész, a szombathelyi Capella
Savaria Régizene Együttes, a „Kodály-évben” a Boglya
Népzene Együttes, a Balassi-évben Kobzos
-Az
advent
üzenetét templomi koncertekkel igyekszünk
még bensőségesebbé tenni.
-Évente megemlékező ünnepséget és hangversenyt tartunk J. Haydn emlékére. Előadást tartott
iskolánkban:
-Tanévenként Pedagógiai Szakmai Napot, továbbképzést
szervezünk a furulyát oktató tanároknak.
-„Zenetörténeti emlékhelyek a történelmi
Magyarországon”- címmel tanulmányi
kirándulásokat szervezünk. Az útvonalat évenként váltogatva, tanulóinkkal
jártunk Rohrauban, Joseph és Michael Haydn
szülőházában. Megtekintettük J. Haydn kismartoni és bécsi lakóházát, a gumpendorfi templomot, ahol temetési szertartásán
felhangzott M. Haydn (mások szerint Mozart) Requiemje.
Jártunk
Gróf Széchenyi István
egykori birtokán átutazva mindig megemlékezünk róla, aki a „legnagyobb”
magyarnak Szent István királyt tartotta.
Széchenyi István mindennapi imádsága:
MINDENHATÓ
ISTEN, – hallgasd meg mindennapi imádságomat. | Töltsd el szívemet – angyali tisztaságú
szeretettel – embertársaim iránt, – hazám iránt és honfitársaim iránt! ˝ Világosíts meg egy Kerub szellemével – és
gondolkodó erejével.
Engedd, a jövendőbe pillantanom; – a jó magot a
rossztól megkülönböztetnem. ˝
Sugalld nekem, – mit és hogyan kell kezdenem, – hogy egykoron a talentummal, –
melyet reám bíztál, – elszámolni tudjak. ˝ Gondolkozni és dolgozni akarok – éjjel-nappal, –
éltem fogytáig. | Gyarapítsd, ami jó, – tipord el születésekor,
– ami netán rossz gyümölcsöt teremne. ˝ Segíts nekem, – hogy a világon mindent – lelkem
igaz alázatával – szemlélhessek és kezdhessek, ˝ Ez imádságom ne mondassék,
– hanem szüntelen cselekvés által – küldessék a mennybe.
Amen. [1826.dec.10.]
-Megcsodáltuk a fraknói várban az Esterházy-kincseket, a várkápolna freskóit
stb.
Kodály születésének 125. -
halálának 40. évfordulója küszöbén Fertőd zeneszerető polgárai, az
egykori Süttöri Római Katolikus Dalárda és a
méltatlanul megszüntetett Fertődi Haydn Kórus még élő tagjai
karnagyukkal,
Felejthetetlen utazást
tettünk Kodály első népdalgyűjtő útján a Felvidéken.
Útikalauzunknak sikerült megnyerni
Könyvkiadással is
megemlékeztünk Kodály Zoltánról, fertődi látogatásáról. [Emlékezés Kodály
Zoltánra (ISBN 978-963-06-2787-0), kiadta az
Az iskola életéből a megpróbáltatások
sem maradtak ki.
2007 óta nagy nehézségekkel kellett
megküzdenünk, mert
Ekkor sok tanulót vesztettünk. Az iskola léte
volt a tét.
Nagy öröm és megtiszteltetés volt, hogy
Tisztelettel mondok köszönetet több
vállalkozónak is önzetlen segítőkészségéért, továbbá a nevük elhallgatását
kérő szülőknek!
Az
2007 óta tudjuk - nemcsak hisszük-, hogy „nem mindig ember, aki sorsot intéz”. Deo Gratias!
2009-ben az egész évet J.
Haydn emlékének, iskolánk névadójának szenteltük. (Zenei vetélkedők,
rajzverseny, előadások, rendhagyó zeneirodalom-órák, emlékfaültetés
a Muzsikaház udvarán… .)
Lőcsei Gabriella a
Magyar Nemzet cikkében így írt: „Fertődön igazából csak a Haydnról
elnevezett zeneiskolában folyamatos a Haydn-emlékév programja…”
Köszönöm, köszönjük Bors
Anikónak (egykori tanítványunknak), Radnóti-díjas versmondónak, és
-A Regionális Furulyaversenyt 2012-ben harmadik alkalommal tartjuk,
melyre nagy számban érkeznek hozzánk tanulók a Dunántúlról, a
székesfővárosból is, de már külhonból is.
Ennek előzménye, hogy a
’80-as évek közepétől már rendezett iskolánk furulyás találkozókat,
sőt két alkalommal az országos versenyek elődöntőjét is
megszerveztük.
Országos elismerést kivívó kiadvány, Walter van Hauwe holland
furulyaprofesszor munkája: A korszerű furulyaiskola, amelyet az első
magyar nyelven megjelent furulyamódszertan. (
Iskolánk a régizenét megtestesítő tanszaka 2003-ban és 2010-ben
CD-lemezt jelentetett meg: Reneszánsz és
barokk kamarazene, [HCD248] majd Furulyamuzsika
[EPA-2] címmel.
Tanszakaink igyekeznek eredményesen részt venni megyei és regionális
rendezésű fesztiválokon, zenei
versenyeken. (A tanulmányi eredményeket külön fejezetben tárgyaljuk.)
Országos megmérettetések dobogós eredményeivel is büszkélkedhetnek az iskola
tanárai, növendékei.
Iskolánk az 1984-ben
megkapott épületet, berendezését, nagy gonddal óvjuk, hangszerparkját, könyv és
hangtárát fejlesztjük, hogy a XXI. századi követelményeknek is megfelelve
tudjuk nevelni-oktatni tanulóinkat.
Az igazgatói kinevezés
teljes embert kíván, de vezetőként is fontos feladatnak tartottam, tartom
a szakmai munkát, a szakmai előmenetelt és a szakmai megfelelőséget,
azt, hogy a furulyatanszak töretlen lelkesedéssel működjön. Sokszoros
energiát igényelt, hogy mindkét feladat az igényesség követelményének
megfeleljen, hiszen másképpen nem érdemes… . Azt
hiszem ennek az elszánt munkának tudható be, hogy az igazgatói óraszám miatt
átlagosan tíz főt számláló fertődi furulyatanszak „versenyképes” a megyeszékhelyek kétszáz
tanulót számláló tanszakaival is. (Lásd.: a tanulmányi
eredmények c. fejezetet). Végül is ezek elemzése inkább a külső
szakemberre vár, maradnék inkább a száraz tényeknél.
Számomra mindig tudott volt,
hogy a költségvetés kereteit meghaladó kívánságokért külön kell fáradni. A több, mint félszáz un. kispályázaton hangszerekre,
berendezésre, eszközökre, programokra közel 14 millió forintot sikerült nyerni.
(…)
A zeneiskola bejáratánál egykor egy
Shakespeare idézet fogadta az érkezőt:
„… minden kemény és konok dühöt / A zene megszelídít egy időre. / Az ember, aki legbelül
zenétlen, / S nem hat rá édes hangok egyezése, / Az
kész az árulásra, taktikára, / S szelleme tompa, mint az éjszaka / S érzelme
komor, mint az Erebus:
Meg ne bízz benne. Hallgass a zenére.”
(A Velencei kalmár,
5. felv. I. szín)
Most ezt szeretném Falu
Tamás versével kiegészíteni:
„Bennem a hangok színné válnak,
Csilingelnek a színek, árnyak,
S mikor a szín, hang összecseng,
Megérezlek, nagy égi csend.
Alkonyi tóvá mélyül a lelkem,
Hallom szívem zenélni csendben,
Zengő tükörré olvadok...
Belém néznek a csillagok.”
(Harmónia)
Hálásak vagyunk az
elődeinknek az iskola alapítóinak és fenntartóinak, hogy a 35 éves iskola
megalakulására méltóképpen emlékezhetünk.
A művészet Isten
legszebb ajándéka, szeressük, műveljük azt a harmadik évezredben is!