TURMEZEYNÉ DR. HELLER ERIKA*
HOGYAN
GAZDAGÍTHATJUK ÚJABB TARTALMAKKAL A TEHETSÉGÍGÉRETEK MŰHELYEIT ÚGY,
HOGY A KODÁLYI ALAPELVEKET NE SÉRTSÜK MEG?
Mindegyik
zenepedagógiai irányzat egyetért abban, hogy az óvodáskor a zenei képesség, a
zenei tehetség szempontjából (is) meghatározó jelentőségű. Ebben az
életkorban van kitárva az az ablak, amelyet az agy plaszticitása nyit a zenei
ingerekre, támogatva a zenei fejlődést. Az agy a megfelelő
időben érkező ingerekre funkcionális és anatómiai változásokkal
reagál. Ez azt jelenti, hogy ebben az életkorban képes az agy a zenei ingerek
feldolgozását lehetővé tevő struktúrák, funkciók, agyi területek
kiépítésére. Ezek az agyi változások nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a gyerek a
veleszületett potenciált – az adottságait – a későbbi tanulás során ki
tudja majd bontakoztatni. A zenei szenzitív periódus - a zenei
képességterülettől függően – 8 és 10 év között zárul (vö. Turmezeyné
és Balogh, 2009).
E
jelenségről, amit a mai pszichológiai szakirodalom szenzitív periódusnak
nevez, Kodály az 1941-ben keletkezett szenvedélyes hangvételű munkájában
így ír: „Ha a lélek parlagon marad szinte hétéves korig, abban már nem terem
meg, amit csak a korábbi művelés vethet el benne.” (Zene az óvodában, 94. o.) Kodály eszménye az alapja ma is az óvodai
zenei nevelésnek, az eszmény megvalósulásához vezető utat pedig Forrai
Katalin jelölte ki. Forrai Katalin munkásságának jelentőségét mi sem
mutatja jobban, mint hogy Ének az
óvodában című kötete évtizedek óta meghatározza a gyakorlati
fejlesztőmunkát.
Észre
kell vennünk azonban, hogy Kodályt nem a zenei tehetség fejlesztésének kérdése
foglalkoztatta. Számos írása között egyet sem találunk, amely az egyes gyerekek
adottságai közt tapasztalható különbségeket akár csak megemlítené, igaz, olyat
sem, amelyik azt tagadná. A rá annyira jellemző demokratizmussal inkább
azt hangsúlyozta, hogy minden gyermeknek hozzá kell férnie a legmagasabb
színvonalú zenei képzéshez. Nem kérdőjelezhető meg ennek az alapelvnek
az érvényessége, de ugyanakkor korunk óvodájában elvárás, hogy minden gyermek
egyéni bánásmódban részesüljön, amelynek része kell legyen az
adottságainak/képességeinek megfelelő differenciált
fejlesztés – a zenei nevelés terén is.
Ha
a zenei tehetségígéretek szükségleteinek is meg akarunk felelni, két kérdést
kell feltennünk. Az egyik az, hogy vajon az óvodai zenei nevelés hagyományos
módszertana megfelelő-e a kimagasló adottságú/képességű gyerekek
fejlesztéséhez is? A válasz egyértelműen: igen. A másik kérdés: elegendő-e ez nekik? Ugyanilyen
határozottsággal jelenthető ki, hogy nem.
A megoldás egyrészt az óvodai zenei nevelés feladatai közötti hangsúlyok
bizonyos mértékű átrendezése, illetve a zenei tevékenységek gazdagítása. A
következőkben arra szeretnék néhány javaslatot tenni, hogy egyes, az
óvodáskorban releváns zenei képességek fejlesztésében milyen konkrét
lehetőségek kínálkoznak. Indoklásképpen a zenei képességek fejlődés lélektani,
illetve tanuláselméleti hátterére fogok támaszkodni.
Köztudott,
hogy a gyermek hároméves koráig érzékszervein és saját mozgásán keresztül
tanul, és az óvodáskorban is ez marad az ismeretszerzés egyik fontos módja. A
gyermekek ösztönösen tudják, hogy mi támogatja a fejlődésüket. A
környezetükből érkező impulzusok közül intenzíven arra reagálnak,
amire éppen szükségük van. (Ily módon, környezetüket maguk is alakítva, egyben
vissza is hatnak a szülő, gondozó magatartására, akit a gyermek
érdeklődése, öröme megerősít az azt kiváltó tevékenység
folytatásában.) A népi dalos játékok világa pontos lenyomata a gyermeki
érés/fejlődés aktuális igényeinek. Nem véletlen, hogy e szokások
valamennyi kultúrában hagyományosan részei a gondozási tevékenységnek, a
felnőtt-gyerek, majd a társak egymás közti játékának. Ezek a játékok lehetőséget
adnak a zenei élménnyel párhuzamosan a megfelelő észlelési és mozgásos
tevékenységre, a társas élményekre, érzelmi biztonságra, a nyelvi és a kognitív
fejlődésre. Óvodai módszertanunk tehát a zenei tapasztalatszerzést a
gyermek szükségleteire, tanulási sajátosságaira építi azáltal, hogy a
fejlesztés alapjának a dalos játékokat tekinti. Ezzel egyben annak az
alapelvnek is megfelel, hogy az óvodáskor legfontosabb tevékenysége a játék.
Maga
a tanulási folyamat nem különbözik a zenei tehetségnél sem, de emellett két szempontra
érdemes tekintettel lennünk. A zenei tehetségre már csecsemőkortól
jellemző, hogy fokozottan figyel a környezete hangjaira és főként a
zenei benyomásokra. A későbbiekben is intenzívebben érdeklődik a zene
iránt. Az óvodában gondoskodni kell arról, hogy több lehetősége legyen a
zenei tevékenységre, élményre, mint az átlagos igényűeknek. Vagyis a
gazdagítás egyfelől tehát mennyiségben kell történjen. Azonban mivel a
tehetség egyben azt is jelenti, hogy a fejlődés látványosan gyorsabb,
ezért (4)-5-6 éves korára „kinövi” az óvodai zenei nevelés egyes elemeit,
illetve e mellett további, a hagyományos módszertanban kevésbé hangsúlyos vagy
egyáltalán nem szereplő tevékenységformákra is szüksége van.
Kiindulásképpen
tekintsük át, mit is jelent a zenei megismerés/tanulás folyamata! Tudnunk kell,
hogy a gyermek – és bizonyos mértékben a gyakorlatlan felnőtt is – a zenei
folyamatot egészlegesen észleli. Ez azt jelenti, hogy a dallamot, a dal
szövegét, a ritmust, a hangszínt és a hangerőt egységként fogja fel. Egy
zeneművet nem a zene elemeinek (az egyes hangok, a ritmus, a hangszín, a
hangerő) számbavételével, hanem mint egységet fog fel. Ettől a fajta
zenei észleléstől hosszú út vezet a zenei kogníció (megismerés) magasabb
szintjeihez (vö. Turmezeyné és Balogh, 2009). Minden óvónő tudja, hogy
egy, a gyerek által ismert énekes játék szöveg nélkül énekelt dallamának
felismerése is tanulás eredménye. Még nehezebb a feladat, ha énekes megszólalás
helyett hangszeren hallja a dalt, hiszen ekkor a zene egy további elemét: a
hangszínt is le kell választani. Később az óvodai zenei fejlesztésnek
köszönhetően a gyermek saját maga is képes lesz a dallam, illetve a ritmus
elvonására. A zenei műveleti gondolkodáshoz nélkülözhetetlen, hogy a
fejlődés következő állomásaként a dallamot alkotó legkisebb értelmes
egységet - a zenei motívumot - fel tudja bontani az önmagukban értelmet nem
hordozó egységekre, azaz az egyes hangokra. A zenei kogníciónak ez a szintje a
zenei tudásnak, a zenéről való gondolkodásnak új dimenzióit nyitja meg.
Milyen
tevékenységeket alkalmazhatunk a zenei kognitív folyamatok serkentése érdekében
az (1) éneklési képesség fejlesztése, a (2) zenei hallásfejlesztés és a (3)
zenehallgatás terén?
1.
Az
éneklési képesség fejlesztése
A
gyermek a zenéről elsődlegesen a saját hangján keresztül gondolkodik,
vagyis a zenei tapasztalat szerzésére kezdetben az éneklés a legjobb
lehetőség. Ezért óvodai zenei nevelésünk is az éneklésre épül. (Itt
szeretném hangsúlyozni a gyermek számára megfelelő hangmagasság fontosságát!
A gyakorlat azt mutatja, hogy ezt sokan figyelmen kívül hagyják. Ez amellett,
hogy a gyermek hangképző szerveit is károsíthatja, kizárja a tiszta
éneklést is, és ezzel az éneklés útján szerezhető zenei tudást is! Tehát a
túl mélyen énekeltető óvónő hiába próbál minden mást megtenni a zenei
fejlesztésért, hiába teszi!) Népi gyerekdalaink világa, tipikus
dallamfordulataival, a zenei valóságnak csak egy meghatározott szeletét mutatja
meg. Kitágításának jelentőségét Kodály is hangsúlyozta, és ennek szellemében
komponálta gyermek-műdalait, továbbá erre buzdította zeneszerző
társait is. E gyerek-műdalok változatosabb dallamfordulatai,
dallamrelációi segítenek átvezetni a gyermeket a formulákban való zenei
gondolkodástól az egyes hangok elkülönített észleléséhez. Ugyanezt a célt
szolgálhatja a korábban tanult népi gyerekdalok játékos, improvizatív
variálása, illetve a variánsok tanítása. A variánsok éneklése az átlagos
képességű gyerekek számára túl nehéz feladat, a szöveg és a dallam ilyen
szintű szétválasztása a kiemelkedő képességűeknek viszont
rendkívül hasznos.
A
dalanyag gazdagítása történhet a gyerekdaloktól a népdalok felé haladva is. Ez
gyakran spontán módon is meg szokott valósulni a zenehallgatás során: amikor az
óvónő a csoportnak egy népdalt ad elő, a tehetséges gyermek
néhányszori meghallgatás után már maga is énekli. Használjuk ezt ki, és a
differenciálás jegyében szervezhetjük a zenehallgatást úgy, hogy ami a
csoportnak zenehallgatás, az a jó képességűeknek daltanulási alkalom
legyen!
Az
eddigiekben az éneklés jelentőségét hangsúlyoztam, de fontosnak tartom
emellett felhívni a figyelmet egy kevéssé közismert szempontra is. Ne tegyünk
egyenlőségjelet a jó éneklési képesség és a zenei tehetség közé! Az
éneklés bonyolult pszichomotoros képességeket is igényel, amelyek hiányosságai
akár a lassabb érés, akár a fejlődés kisebb-nagyobb zavara miatt
akadályozhatják egyes gyerekeknél a tiszta éneklést. Ugyanúgy, ahogy a
beszédhibából nem következtethetünk az alacsonyabb általános intellektuális
képességre, a gyenge énekes teljesítmény mögött is gyakrabban rejtőzik
magas szintű általános zenei képesség, mint ahogy azt gondolnánk! Ugyanez
fordítva is igaz: a tisztán éneklő gyerek a zenei kogníció terén nem
biztos, hogy kiemelkedik kortársai közül. Kutatási eredmények számszerűen
igazolják, hogy az éneklési és a zenei észlelési képesség között van ugyan
összefüggés, de ez az összefüggés jóval gyengébb, mint ahogy az a szakmai
köztudatban él (vö. Turmezeyné és Balogh, 2009). E tényből az következik, hogy a zenei tehetség azonosítása nem
történhet pusztán az énekes teljesítmény alapján!
2.
A
zenei hallás fejlesztése
A
„zenei hallás” kifejezés a köznyelvben általánosan ismert és elfogadott,
azonban az ennek hátterében történő, a fentiekben ismertetett megismerési,
tanulási folyamatot jobban megvilágítja a kognitív szemlélet, amely az
információ feldolgozásának folyamatára helyezi a hangsúlyt. Az óvodai zenei
nevelés hagyományosan tartalmazza azt a fontos feladatot, hogy az egészlegesen
észlelt zenei folyamatot annak összetevőire is bontsa. Így önálló
területként meg is különbözteti a dallami,
ritmikai, hangszín- és hangerő megkülönböztetési készségek
fejlesztését. Ám e területek prioritása a tehetségesek esetében eltér a
szokásostól.
A
fontossági sorrendet kezdjük a végén! A hangszín
és a hangerő észlelése önmagában nem zenei, hanem a túléléshez
nélkülözhetetlen általános emberi képesség, ezért minden ép érzékszervű
egyén rendelkezik vele. Fejlesztésre legfeljebb az esetleges hátrányok
kompenzációja, korrekciója érdekében szorul. A papírzacskó zörgetését, poharak
kocogtatását és a hasonló tevékenységeket tekinthetjük jó játéknak, de a
tehetségesek zenei képességeinek fejlődését ettől ne várjuk!
A
ritmikai fejlesztésben minden
óvónő tapasztalja, hogy e képesség látványosan fejlődik, sikerélményt
okozva gyereknek, pedagógusnak egyaránt. Nem megkérdőjelezve a ritmikai
képesség fontosságát, itt is érdemes egy kis kitérőt tennünk. Miért tudunk
itt könnyebben, gyorsabban eredményt elérni, mint a dallami készségek
fejlesztésénél? Ennek oka az, hogy a ritmusról a gyermek spontán módon, a saját
mozgásán keresztül is bőségesen szerez tapasztalatokat, nemcsak a dalos
játékokban, hanem hétköznapi tevékenysége során is. Emellett érdemes azt is
tudni, hogy a ritmikai képesség színvonalában további, a zenén kívüli
összetevők is szerepet játszanak. Egyfelől a mozgásnak (tapsolás,
járás, továbbá egyéb játékos utánzó mozgások) a lüktetéshez, ritmushoz való
igazítása megfelelő szintű motoros készségeket, „ügyességet” igényel.
Ezek hiányossága elfedheti az egyébként jó ritmusérzéket. (Erre a jelenségre
bizonyíték Beethoven példája, akiről kortársai feljegyezték, hogy képtelen
volt táncolni, mert mozgását nem tudta a lüktetéssel szinkronizálni. /Billroth,
1895/) Van még egy másik tényező, ami befolyásolja a ritmikai képességet,
ez pedig az általános intellektuális képesség. Kutatási eredmények is
igazolják, hogy a köztük való kapcsolat erősebb, mint a ritmikai és a
dallam észlelési képesség közti összefüggés (Turmezeyné, 2009). A gyakorlatban
úgy nyilvánul ez meg, hogy a jó intellektusú gyerekek fejlett ritmusérzéket
mutathatnak még akkor is, ha egyéb zenei képességeik gyengébbek. (Ez az
összefüggés egyébként abból a szempontból is érvényes, hogy a ritmuskészséget
fejlesztő tevékenységek azok, amelyek a transzferhatás révén az általános
intellektuális fejlődésre a legközvetlenebb módon hatnak!) A fentiek
alapján az a meggyőződésem, hogy az óvodai gyakorlat éppen a
megfelelő módon végzi, és elégséges mennyiségben tartalmazza a tehetségesek
ritmuskészségének fejlesztését is. Azonban, ahogy az éneklési készségnél, itt
is szeretném hangsúlyozni, hogy önmagában
a ritmuskészségből ne próbáljuk meg megítélni a zenei tehetséget!
Utoljára
hagytam a dallami készségek
fejlesztését. Véleményem szerint e területen van a legtöbb teendőnk. Az
alapokat, a „magas-mély” megértését tartalmazza az óvodai zenei nevelés
módszertana, ugyanúgy, ahogy a „gyors-lassú”, hosszú-rövid”, „halk-hangos”
fogalmak zenei vonatkozású használatát. A „magas-mély” kialakítása azonban
mindezek közül a legnehezebb és legelvontabb, ugyanis a többivel ellentétben
nem közvetlenül kapcsolódik a gyerekek szenzomotoros tapasztalatszerzéséhez,
hanem a kottaírással kialakult kulturális konvenció eredménye. A „magas-mély”
jelzők térbeliségre vonatkoznak, tehát más érzékszervi modalitással
megszerezhető információt feltételeznek, nem hallási ingert. Vagyis az
egyik érzékszervi modalitáson szerzett információt más kontextusba kell
átfordítani. A nehézségbeli különbséget igazolja Lawton és
Johnson (1992) kísérlete is. Ennek során négyéves gyerekek egyik csoportját
olyan zenei fejlesztő programban részesítették, amelynek középpontjában a
„magas-mély”, „gyors-lassú”, „halk-hangos” fogalmak kialakítása állt. A
kontrollcsoport szintén részesült zenei fejlesztésben, a különbség az volt,
hogy a zenei fogalmak nem szerepeltek a foglalkozásokon. Az eredmények azt
mutatták, hogy a „magas-mély” használatában jelentős előnyre tett
szert a kísérleti csoport, azonban a tempóra és dinamikára vonatkozó fogalmak
használatában nem tapasztaltak különbséget a kísérleti és a kontrollcsoport
között.
A
„magas-mély” megértése az alapja a dallamvonal mozgással való megjelenítésének.
A fejlődésben azért jelentős ez az állomás, mert e tevékenység már a
dallam egyes hangjainak elkülönítését, azaz a dallamnak hangonkénti észlelését
is igényli. A sokoldalú megközelítést segíti, ha a dallamrajzon kívül
lehetőséget kapnak a gyerekek arra is, hogy két-három hangnyi
hangkészletű dallamot „hangszeren” – hangolt vizespoharakon, Montessori
harangokon, metallofon lapokon – kikereshessenek. Számos óvodai tehetséggondozó
foglalkozáson odáig is eljutnak, hogy a jó képességű gyerekek furulyán,
diatonikus metallofonon is eredményesen próbálkoznak dallamok eljátszásával.
A
hangszerjátékhoz hasonló gondolkodási folyamat másik gyakorlási lehetősége
a zene leképezhetőségének megértése. A gyereknek azt a feladatot adhatjuk,
hogy egy általa ismert dalt próbáljon meg úgy ábrázolni, hogy az is, aki nem
ismeri, el tudja ennek alapján énekelni, illetve a ritmusát eltapsolni. (Az
átlagos fejlődés szerint erre 5 éves kortól képesek a gyerekek, illetve a
dallam és a ritmus egyidejű
figyelembevételére 6 éves kortól.) A fejlesztés legjobb módja, ha a gyerekek
minél több manipulációval – rajzolással, gyurmával, pálcikákkal, fonallal,
gombokkal, stb. – maguk fedezik fel a zenei folyamat leképezési
lehetőségeit. Inspirálhatjuk azzal is a gyerekeket, ha a dal tartalmának
megfelelő, kivágott hívóképek (pl. kiskacsa, gyertya, koszorú)
szimbolizálják az egyes hangokat. A képecskék kirakása a dallam járásának
megfelelő magasságokba és/vagy időtartamuktól függően közelebb
vagy távolabb, szintén a zenéről való gondolkodást serkentő, játékos
feladat lehet. A jó első
osztályos tankönyvek – de sajnos nem mindegyik – sok ötletet adnak az
óvónőknek is a dalok ilyen, úgynevezett ikonikus ábrázolására.
A
gyerekek ezzel a tevékenységgel voltaképpen a kottaírást-olvasást fedezik fel.
A zenei írás-olvasás elsajátításának döntő mozzanata a fenti
gondolkodásmód kialakítása, és nem a hagyományos zenei szimbólumrendszer
tanítása. Bamberger (2005) arra mutat rá, hogy e feladatok a zenéről való
gondolkodásnak új dimenzióit nyitnak, mert más oldalról ragadják meg a zene
jellemzőit. Az új irányból érkező információk, összeadódva a korábbi
sémákkal, egymás hatását erősítik.
3.
Zenehallgatás
A
zenehallgatással kapcsolatban nem konkrét fejlesztési módszereket, inkább
néhány gondolatot szeretnék megfogalmazni. Zenét a gyerekek nem csak, sőt
nem is elsősorban az óvodában hallanak, hiszen napjainkra nagyon is
jellemző, hogy akár akarjuk, akár nem, mindenhol zenét hallgatunk. A
minket és gyerekeinket folyamatosan körülvevő hangkulissza azonban szinte
kizárólag könnyűzenét tartalmaz. Jelentős és sikeres iparág állt rá a
gyermekek könnyűzenével való „ellátására” is. Ilyen körülmények között, ha
„zenei anyanyelvről” beszélünk, akkor mit is értsünk ezen!? A legtöbb
gyerek és szülei számára a zene egyenlő a könnyűzenével. A gyerekek
is szocializációjuk során ebbe nőnek bele, ennek zenei nyelvét,
eszközrendszerét érzik ismerősnek.
A
gyerekek zenei érdeklődésének szerencsére kifejezett jellemzője, hogy
mindenféle zenei benyomásra fogékonyak. Ez a „nyitott fülűség” (Hargreaves
és tsai, 1995) hat éves korig tart, azután csökkenni kezd, majd a
serdülőkorban a kortárscsoport által kedvelt könnyűzenére, illetve az
esetleg korábban ismerőssé vált zenei nyelvre korlátozódik a befogadási
hajlandóság. A zenehallgatás feladata tehát a zenei ízlés megalapozása, annak
ellenére, hogy óvodás korban még nem beszélhetünk ízlésről, az ízlés
kialakulása ugyanis hosszú távú folyamat (vö. Szelei és Turmezeyné, 2009). Az
ekkor kapott élmények mégis döntő fontosságúak, mert a későbbiekben
csak azt a zenei stílust fogják kedvelni, amelyben ismerősek. Az óvoda
felelőssége kiemelkedő abban, hogy megismertesse a népzene és a
komolyzene világát, hiszen keveseknek adatik ez meg a családi környezetben.
Már
szóba került, hogy a tehetségeseknek a mennyiségben is nagyobb a zenei igényük.
Gyerekkorban éppen a zene iránti fokozott érdeklődés a tehetség egyik
legbiztosabb jele. A zenehallgatás azért is jelent számukra sokat, mert ezen
keresztül a gyerekdalokénál komplexebb zenei világba tekinthetnek be. Az
óvónő éneklésében, hangszerjátékában törekedhet a minél színesebb
válogatásra. A magyar népzene mellett a zenehallgatásban kapjanak helyet más
népek dalai és a műzenei szemelvények! Érdemes arra is gondolni, hogy a
zenehallgatás minél változatosabb legyen ütemformájában, hangsorában is. A
gyerekek által kedvelt dalokat, szemelvényeket is variálhatjuk tempóban,
hangerőben, karakterben.
Az
óvónő előadásán túl a felvételről hallgatott művek a zömmel
egyszólamú óvodai zenei környezetet tovább gazdagítják. Lehetőséget adnak
további hangszerek, hangszínek felfedezésére is. E komplexebb darabok különösen
felkeltik a tehetségesek érdeklődését.
Végül
egy olyan zenehallgatási lehetőségre szeretném felhívni a figyelmet, amit
más szempontból is fontosnak tartok. Az
óvodai zenei tehetségígéretekért való felelősségnek az is része, hogy
egyengessük útjukat a zeneiskola felé. Ez egyszerre jelenti a gyerek
motiválását a hangszertanulásra és a zeneiskolával való kapcsolattartást. A
helyi zeneiskola tanárainak, illetve növendékeinek meghívása, élő zenei
bemutatója életre szóló élményt jelenthetnek, és megalapozhatják a zene iránti
elköteleződést az óvodásokban. A zeneiskolai tanárok pedig örömmel
fogadják a lehetőséget, hiszen számukra is hasznos, ha későbbi
tanítványaikat minél szélesebb körből verbuválhatják.
Előadásomban fontosnak tartottam, hogy
a javasolt gazdagító tevékenységekkel párhuzamosan a tárgyalt zenei képességek
pszichológiai hátterét is bemutassam. Zárszóként szükségét érzem, hogy
hangsúlyozzam, ami a részletekben elmerülve talán elsikkadt. A legtöbbet azzal
tehetjük, ha óvodásainkat adottságuktól, képességüktől függetlenül,
bőséges zenei élményhez, örömteli, játékos zenei tevékenységhez juttatjuk.
A tudatos fejlesztés soha sem írhatja felül az óvodai zenei nevelés magasabb
célját: a gyermeki személyiség harmonikus fejlődésében betöltött
pótolhatatlan szerepét! Ennek megvalósításához kívánok a tehetséges
óvónőknek sok sikert, eredményes munkát!
IRODALOM:
BAMBERGER,
J. (2005): How the conventions of music notation shape musical perception and
performance. In: Miell, D. – MacDonald, R. – Hargreaves, D. J. (szerk.): Musical communications. Oxford
University Press, New York.
BILLROTH, Th. (1895): Wer ist musikalisch? Hátrahagyott kézirat, kiadta Hanslick, E.
Paetel,
FORRAI
KATALIN (2001): Ének az óvodában. 14.
kiadás. Editio Musica, Budapest.
HARGREAVES,
D. J. - COMBER, C. - COLLEY, A. (1995) : Effects of age, gender, and training
on musical preferences of British secondary school students. Journal of Research in Music Education,
44(3), 242-250.o.
KODÁLY
ZOLTÁN (1941/1964): Zene az ovodában. In: Bónis F. (szerk.): Visszatekintés I. Zeneműkiadó,
Budapest, 92-116. o.
LAWTON,
J. T. – JOHNSON, A. (1992): Effects of advance organizer instruction on preschool children’s learning
of musical concepts. Bulletin of the
Council for Research in Music Education, 111, 35-48. o.
SZELEI NIKOLETT
- TURMEZEYNÉ DR. HELLER ERIKA (2011): Zenei preferenciavizsgálat. In: Koósné
Sinkó Judit (szerk.): Mester és tanítvány
I. ELTE Eötvös Kiadó, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. 11-24.o.
TURMEZEYNÉ
HELLER ERIKA (2009): A zenei tehetség és az általános intellektuális képességek
kapcsolata. Tehetség, XVII/3, 7-9. o.
TURMEZEYNÉ HELLER ERIKA – BALOGH LÁSZLÓ
(2009): Zenei tehetséggondozás és képességfejlesztés. Kocka Kör &
Faculty of Central European Studies, Constantine the Philosopher University in
Nitra, Debrecen.
* A szerző az ELTE Tanító –és Óvóképző Kar adjunktusa. Írása az
Óvodapedagógusok Országos Tehetségsegítő Tanácsa konferenciáján, 2011.
november 5-én, elhangzott plenáris előadás szerkesztett változata.