Kodály-koncepció kialakulásának
történelmi háttere
A
II. világháború előtt a társadalmi osztályok közötti különbségek különösen
erősek voltak Magyarországon. Ennek eredményeként a paraszti zene nem
lehetett a művészi zene tárgya, az kizárólag csak a paraszti közösségeken
belül fejthette ki hatását. A központi zenei nevelés gerincét a német alapú
C-dúr központú zenei gondolkodás jelentette. A tananyag jelentős részét a
legmerevebb zeneietlen tandalok és gyakorlatok adták, amelyek a germán oktatási
rendszer alapján kerültek átvételre. Az elavult zenepedagógia kizárólag az
„elit” zenei nevelésére fektetett nagy hangsúlyt, ezzel szemben a szélesebb
társadalmi rétegek számára a magas színvonalú zeneoktatás elérhetetlen maradt.
Kodály ezt számos alkalommal kifejtette: „neveltünk
zenei elitet, de elfelejtettünk közönséget nevelni hozzá”.[1] A korábbi korok zenei
életére Magyarországon a párhuzamosan létező egymástól elszigetelten
működő zenei csoportok voltak jellemzők. Míg a klasszikus zene
hívei és művelői alkották a legvékonyabb réteget, addig a társadalom nagy
részét azok tették ki, akik a cigányság által játszott népies műzenét,
illetve a parasztság által őrzött régi népdalkincset ismerték.
Kodály
egyik legfontosabb céljának a magyar paraszti zenekultúra felfedezését és az
oktatásba való beemelését tekintette. Ez különösen fontos volt, hiszen a
századfordulón az iparosítás és a társadalmi szerkezet átalakulása nyomán
bekövetkező hatalmas változások eredményeként az addig zárt paraszti
zenekultúra visszaszorulóban volt. Ezt próbálta Kodály kiküszöbölni azzal, hogy
a népi zenekultúrát és anyanyelvet beemelte a központi zeneoktatásba és ily
módon a városi környezetben felnövő nemzedékek sokaságával ismertette meg
a magyar zenei örökséget. Eleinte Kodály Bartókkal karöltve utazásaik során
csak elveszett régi dallamokat gyűjtöttek, majd felfedezve a népdalokban,
a falusi kultúrában rejlő értéket és friss életerőt, feltették az
életüket egy a népi kultúrából újjászülető művelt Magyarország
megteremtésére.
Kodály
elképzeléseinek megvalósításában sokat segített az a tény, hogy a II. világháborút
követően a szovjet birodalom támogatását élvező új politikai rendszer
ösztönözte a zenei reformokat. A korabeli „munkás-paraszt” érdekeket
mindenekelőtt szem előtt tartó politikai retorika örömmel támogatott
egy olyan zenepedagógiai koncepciót, amelynek alapját a népi kultúra és zene
alkotta. A politikai hatalom támogatásának eredményeként hatékonyan alakították
át a teljes központi zeneoktatást, amely az egész országban egységesen vette át
a korábbi zenepedagógia helyét. A komoly eredmények elérésének hátterében az
erős központi szervezettség állt, ami más országokban regionálisan
elterjedt zenepedagógiai koncepciókkal ellentétben, valós alternatíva nélkül
töltötte be szerepét a közoktatás területén. A Kodály koncepció mind hazai,
mind külföldi sikeres elterjedésének hátterében Kodály Zoltán integráló
személye állt, aki szerteágazó tevékenységével és kapcsolatrendszerével
alkalmas volt arra, hogy a koncepció értékességét és hatékonyságát a hazai
döntéshozó politikusok mellett a zenei szakma befolyásos személyiségei
előtt is bizonyítsa. Kodály külföldön elért szakmai sikereinek és
ismertségének köszönhetően nagyobb mozgástérrel rendelkezett a korabeli
diktatórikus politikai viszonyok közepette és tekintélyének segítségével fontos
döntéseket sikerült kieszközölnie a hatalom képviselői részéről,
amelyek a magyar népművelés és zenepedagógia hosszú távú ügyét szolgálták.
„Egy régi anekdota szerint Kodály egyszer
bement Kádár Jánoshoz, aki megkérdezte, hogy mit kér? Még egy énekórát – mondta
Kodály, és meg is kapta” [2]
A
Kodály koncepcióhoz kapcsolódó összetett „emberségre való nevelés” gondolatának
különösen nagy szerepe volt a 20. század során számos lelki és erkölcsi
megpróbáltatást megélt magyar nemzet számára. Az első majd a második
világháború borzalmait követő kommunista diktatúrában a Kodály-koncepciót
fémjelező humanista gondolkozás szerepe az ismert történeti háttér
tükrében különösen felértékelődött.
„Olyan korban élünk, amelyben az emberiség erkölcsi mélypontra
süllyedt, ahonnan talán csak évszázadok alatt küzdheti fel magát. Ebben a
küzdelemben fontos rész juthat a zenének is. »És az Úrnak lelke eltávozék Saultól és a gonosz lélek kezdé
gyötörni őt, mely az Úrtól küldetett.« »És lőn,
hogy a mikor [sic!] Istennek
lelke Saulon vala, vette Dávid a hárfát és kezével pengeté; Saul pedig
megkönnyebbüle és jobban lőn, és a gonosz lélek eltávozék tőle.« (Sámuel I, 16: 14., 23) Ha Dávid
hárfája egykor enyhülést nyújthatott Saul szellemi sötétségében, akkor az is
lehetséges, sőt parancsoló szükségesség, hogy a zene tegye meg a magáét az
emberiség új humanizmusra emelkedéséért.” [3]
Kodály
a kommunista diktatúrához, majd később a Kádár-rendszerhez
kötődő szerepe nagyon összetett képet mutat. A két világháború és
Kodály 1967-ben bekövetkezett halála közötti időszakban a Magyarországon
lévő hatalmi viszonyok többször gyökeresen átrendeződtek. A
zenepedagógus felismerve a sokszor labilis politikai helyzetet, programja
megvalósulásának érdekében igyekezett mindig azokat az elemeket előtérbe
helyezni, amelyek az adott hatalom kultúrpolitikájának tükrében a
legelfogadhatóbbá tették a zenepedagógiai programját. Másfelől hamar
nyilvánvalóvá vált számára, hogy fontos pedagógiai céljainak elérése érdekében
bizonyos területeken verbális engedményekre és kompromisszumokra kényszerül a
hatalommal szemben. Ezen gesztusokat a
diktatúra nyilvánvaló közeledésként értékelte és a diktatúrák romlott erkölcsi
világlátásához hűen megpróbálta Kodályt olyan anyagi előnyökhöz
juttatni, amelyek a közvélemény számára egyértelmű üzenetként lettek volna
értelmezhetőek. Kodály ezeket a gesztusokat anyagi függetlenségére
hivatkozva mindig elutasította.[4] Kodály köszönhetően a
zeneszerzői munkásságához és az általa képviselt zenepedagógiai
koncepcióhoz kapcsolódó hazai és nemzetközi ismertségnek, elkerülte a rendszer
által közkedvelt ellehetetlenítést és félreállítást, ami az 1950-es években
kedvelt eszköze volt a diktatúra szellemiségére valamilyen formában veszélyt
jelentő személyek esetében.
Kodály
pozícióit és viszonylagos függetlenségét tovább erősítette, hogy az Ádám
Jenő[5]által részletesen
kidolgozott „Kodály-módszer” olyan nemzetközi sikereket ért el, amelyeket a
politikai vezetés sem hagyhatott figyelmen kívül. Ezt felismerve a rezsim
felhasználta a magyar zenepedagógia sikereit, amivel saját nemzetközi
legitimációját próbálta tovább erősíteni. Ez különösen az 1956-os
forradalom leverése után volt elsőrendű cél a korai Kádár-kormányzat
számára, aki a rendszerről kialakult negatív nemzetközi megítélését
próbálta a kultúrdiplomácia eszközével finomítani. Ezen törekvések szerves
részét képezte a zeneszerző és zenepedagógus rendszeresen megtartott
látványos megünneplése is, amiben a diktatúra a legitimációs és centralizációs
haszon lehetőségét látta. Ennek a törekvésnek szép példája az 1957-es
évben Kodály születésnapjához kapcsolódó ünnepségsorozat is.
„A
Művelődési Minisztérium 1957-ben folytatta a Kodály-születésnap »évekre visszanyúló hagyományait«. A szokásos négy rendezvény mellett (ifjúsági énekkarok hangversenye;
öntevékeny kórusok műsora; a Háry János című daljáték előadása
az Operaházban december 15-én; az Állami
Hangversenyzenekar Kodály-hangversenye december 16-án) a háromnegyed százados
évforduló tiszteletére további két kamaraestet és egy zenekari koncertet is
szervezett az Országos Filharmónia. Mindehhez kapcsolódott még az Állami Népi
Együttes Székely fonó-előadása és több vidéki hangverseny, illetve
ismeretterjesztő előadás. A születésnapon levélben gratulált
Kodálynak Aczél György művelődésügyi miniszterhelyettes, amint [sic!] ugyanezen évben Kodály Zoltánénak
is.” [6]
Külpolitikai
megfontolások miatt engedélyezte a rezsim külföldi zenepedagógusok
magyarországi tanulmányútjait is, amelyek iránt a Kodály-módszer széleskörű megismerése miatt egyre nagyobb igény
mutatkozott. Kodály 1965-ben tett
amerikai látogatásának köszönhetően kiérlelt amerikai kezdeményezés célul
tűzte ki a Kodály-módszer
tanulmányozását és meghonosítását az Egyesült Államokban, illetve amerikai
zenepedagógusok továbbképzését is, amihez magyarországi tanulmányutat is
szándékukban állt beiktatni. A külügyminisztérium kezdeti idegenkedése után
szabad utat adott a hasonló kezdeményezéseknek, mert bennük Kodály érdemei
mellett a magyarországi zenepedagógia nemzetközi elismerését látták és Kodályt
egyfajta kultúrdiplomataként igyekeztek felhasználni politikai céljaik elérése
érdekében.
Kodály
viszonylag tág mozgásteréhez nagyban hozzájárult a rendszertől való anyagi
függetlensége, hiszen a külföldről befolyó jövedelmei fedezték a
kiadásait. Kodály műveinek külföldön történt kiadásából származó jövedelem
a nyugat-német GEMA céggel kötött szerzői jogokkal kapcsolatos
szerződés alapján teljes mértékben Kodályt illették meg. Kodály
kihasználva mozgásterét, személyes függetlenségének védelmezése mellett számos
alkalommal sikeresen képviselte szűkebb szakmai környezetének és
tanítványainak érdekeit és megvédte őket a sokszor igaztalan politikai és
szakmai támadásokkal szemben. Erre szép
példa Bors Irma[7]esete,
aki a budapesti Lorántffy utcai ének-zenei
általános iskola igazgatóhelyetteseként rövid idő alatt komoly
zenepedagógiai eredményeket ért el iskolájában, amit nemzetközi rangra emelt.
Ennek köszönhetően az iskola lett a zenei főiskola tanárjelöltjei
számára kijelölt gyakorlati tanintézmény is, amit rendszeresen külföldi
pedagóguscsoportok látogattak. Bors Irma elbocsátásával kapcsolatban Kodály
hosszú levelezésbe bonyolódott Kádár Jánossal is, de támogatottját nem sikerült
visszahelyeztetnie eredeti munkakörébe, csak annyit tudott elérni, hogy Bors
Irma továbbra is egy másik ének-zene
tagozatos iskolában folytathassa munkáját.
[1] Kodály Zoltán: „Vidéki város zeneélete (1937)” In: Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok I. Sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc. Budapest: Argumentum Kiadó. 2007. 71-74. ide:73..
[2] Solymosi Tari Emőke: „Iskolapélda. Rádiós kerekasztalbeszélgetés az ének-zenetanításnak a magyar közoktatásban betöltött szerepéről” Parlando, 2004/4.
[3] Kodály Zoltán: „A konzervatóriumi igazgatók koppenhágai tanácskozásán (1963).” In: Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok III. Sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc. Budapest: Argumentum Kiadó. 2007. 114-118. ide: 118.
[4] Kodály hatvanadik születésnapja alkalmából a magyar állam vállalta, hogy Kodály számára egészen a haláláig két szobát biztosít a Galyatetőn található üdülőben korlátlan használat céljából. A zeneszerző 1958-ban úgy döntött, hogy számláit ezentúl saját maga kívánja kiegyenlíteni és a továbbiakban nem áll szándékában igénybe venni az állami juttatást. A döntés némi értetlenséget váltott ki a minisztériumban és a továbbiakban emiatt tisztázó megbeszélésre is sor került a zeneszerzővel.
[5] Ádám Jenő (1896-1982) Kóruskarnagy és zeneszerző, aki Kodály bíztatására kidolgozza a későbbi „Kodály-módszer” néven ismert ének-zeneoktatás alapját feltáró Módszeres énektanítás a relatív szolmizáció alapján c. pedagógiai könyvét, valamint Szó-Mi címmel az általános iskolák énektanításának tankönyvét.
[6] Péteri Lóránt: „Az utolsó évtized: Kodály Zoltán és a Kádár-rendszer művelődéspolitikája.” Múltunk, 2006/1. 259-285. ide: 261.
[7] Bors Irma, eredetileg apáca, zenepedagógus, aki a negyvenes évektől kezdve állt kapcsolatban Kodály Zoltánnal.